google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Friesland Wil Fossiele Brandstof Uitbannen En Afschaffen In 2020

Geschreven op 19-1-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Duurzaam, Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

sjoerd-galema.jpgUpdate 23 september 2021: De Provincie Friesland wil 70.000 laadpalen in 2030 waaronder ook laadpalen voor trekkers, boten en vrachtwagens.

Fryslân wil de komende negen jaar groeien naar 70.000 snellaadpunten voor personenauto’s. Dit zijn hoofdzakelijk laadpunten op privéterrein en voor particulier gebruik.

De provincie wil daarnaast zevenduizend publieke laadpunten in de publieke ruimte neerzetten en dan vooral op plekken waar nog geen of weinig laadpunten zijn. Dit plan, dat naast de laadpunten zelf bestaat uit het stimuleren van elektrisch rijden rijden, kost de provincie 11,7 miljoen euro. Ruim zes ton wordt gefinancierd door het rijk.

De razendsnelle groei van het aantal elektrische auto’s is vooral te danken aan de lage wegenbelasting en aan de lage bijtelling voor de lease-rijders. De provincie Fryslân richt zich in eerste instantie op laadpalen voor auto’s. “Daar is de komende tijd de meeste vraag naar”, zegt gedeputeerde Avine Fokkens. Maar daarna kijkt de provincie ook naar laadpunten voor landbouwvoertuigen, vaar- en vrachtverkeer. ,,Een elektrische trekker klinkt als toekomstmuziek, maar we willen vooruitlopen op de praktijk. Het mag niet zo zijn dat er straks wel elektrische trekkers zijn, maar dat de laadplekken nog ontbreken”, aldus Fokkens.

Juist voor boeren, die veelal zelf energie opwekken met zonnepanelen en windmolens ziet de provincie kansen voor elektrisch vervoer. “Nu kun je je auto nog niet koppelen aan de energie die met zonnepanelen wordt opgewekt, maar dat kan er over een paar jaar heel anders uitzien”, zegt Fokkens. De provincie verwacht dat het aantal elektrische personenauto’s in 2030 is opgelopen naar 72.295. Dit zijn er nu nog zo’n 6320.

Binnenkort worden de eerste 1400 laadpalen geïnstalleerd in Fryslân. Wie dat mag doen, wordt binnenkort bekendgemaakt. De gemeente Súdwest-Fryslân wordt buiten de plannen van de provincie gelaten, omdat de gemeente zelf een aanbesteding heeft gedaan voor elektrische laadpalen. Daar is de planning om in de komende vijf jaar duizend laadpalen te installeren.

19 januari 2009: Wow, dat zijn nog eens ambities waar ik helemaal warm voor loop. Over elf jaar mag in Friesland geen enkele auto meer op benzine of diesel rijden. Het provinciebestuur heeft de ambitie per 2020 de fossiele brandstof af te schaffen. Dat staat in een ambtelijke notitie die binnenkort aan provinciale staten wordt voorgelegd.

Auto’s, vrachtwagens, boten en ook bussen zullen op biogas (vooral uit mest) en stroom moeten rijden. Die wordt uiteraard duurzaam opgewekt met zonne- en windenergie en geothermie. Deze energiebron van gloeiend heet water is rendabel aan te boren in Leeuwarden, het kassengebied van Noordwest-Friesland, bij Dokkum en op Terschelling. Er is ook elektriciteit mee op te wekken.

De provincie Friesland zal duurzame plannen stimuleren met ,,aanjaagsubsidies”. Mensen en bedrijven die niet mee willen in de nieuwe wereld worden zo automatisch ontmoedigd. Gedeputeerde Sjoerd Galema wil meer investeren in duurzaamheid, ook met het oog op de recessie. Subsidies kunnen grote private investeringen losmaken en daarmee ook werkgelegenheid stimuleren. Groot knelpunt vormen nog de accijnzen op brandstof. Het rijk loopt miljarden mis als de tankstations worden vervangen door duurzame vulpunten.

,,Dêroer ha wy in lêstich debat mei EZ”. Het ministerie geeft het liefst subsidies voor de ontwikkeling van nieuwe duurzame voertuigen, de provincie wil juist investeren in vulpunten en oplaadstations. ,,It ryk kin op dat punt it ferskil meitsje. As EZ like folle fertsjinje wol op de aksynzen as no, dan komme wy der noait.”,  aldus Sjoerd Galema. Om de druk op de rijksoverheid op te voeren gaat een Friese delegatie van politici, milieubedrijven en experts op 11 februari naar Den Haag. Bron: Leeuwarder Courant

Zoals ik al eens eerder heb geschreven is het slechts een kwestie van voldoende geld om dit soort plannen te realiseren. Een National Sustainability Fund zou het allemaal veel makkelijker maken om grote plannen te financieren. Dat geldt ook voor het ambitieuze plan om 2000 windmolens op de Noordzee te plaatsen.

Onze overheid geeft inderdaad het liefste subsidies voor iets nieuws, iets wat nog moet worden uitgetest en als we dan weten of het werkt. Ja, dan is het geld er niet om zaken grootschalig te implementeren. Heel goed dat Friesland inzet op een goede infrastructuur. Elektrische auto’s, bussen, boten, busjes en vrachtwagens zijn al te koop. De ontwikkelingen gaan snel en er komen steeds meer modellen op de markt. Ook het assortiment elektrische fietsen, brommers, scooters en motoren groeit razendsnel.

Ik wens de provincie Friesland onder aanvoering van Sjoerd Galema heel veel succes om dit ambitieuze doel te realiseren.

Zie ook: Fryslân gaat voor LED-verlichting – Better LED as net ! De toekomst van Elektrisch Varen in Friesland ! Het Leeuwarder Enerzjybesparring akkoord !

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (693)
  • Agenda (3.341)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (886)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (526)
  • Design (238)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.430)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.672)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (318)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (417)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (147)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.720)
  • Licht (395)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (756)
  • MVO (113)
  • Natuur (782)
  • Nederland (38)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (234)
  • Vakantie (86)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.646)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (308)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • The New MOKE: A Fully Electric Car From A Full Electric Brand by MOKE International
  • List of Noteworthy Electric Vehicles in 2022: Release Dates, Range and Prices
  • Smallest Electric Cars In 2022: Vision For The Future Of Transportation by Automative Territory
  • Webinar Wat Betekent De Europese Green Deal Voor Gewasbescherming?
  • 25 Years of a Multi Billion Dollar Maritime City Construction: Sabah Al-Ahmad Sea City In Kuwait
  • Deelslee Elektrisch Deelvervoer In Loppersum: Op Weg Naar Een Fossielvrije Gemeente
  • 50 Jaar Milieubeleid In Nederland: Met Oog Voor De Toekomst by I en W
  • Summit Duurzaamheid In Logistiek: De Rol Van Logistieke Sector In De Circulaire Economie
  • Metropoolregio Amsterdam Kiest Voor Groene, Duurzame Koers: Regio Verduurzamen
  • Windparken Prinses Elisabethzone In België Krijgen Grotere Capaciteit Van 3,5 GW
  • Energiebelasting Gaat Fors Omlaag En Heffingskorting Gaat Omhoog: 150 Miljoen Voor Isolatie
  • BeFrank en Stichting De Noordzee Starten Samenwerking: Afval Op Noordzeestrand Stoppen
  • Aardwarmte Trias Westland Springplank Voor Warmtesysteem Westland (WSW)
  • Dutch Water Week Watersport Event: Allianz Regatta Vanuit Almere
  • Agrifoodmonitor 2021: Duurzaam Voedsel Steeds Belangrijker Voor Nederlanders
  • 70 Nederlandse Startups Op Techbeurs Consumer Electronics Show (CES) In Las Vegas
  • Nationale Conferentie Circulaire Economie 2022: De Transitie Naar Een Circulaire Economie
  • De Elektrische Alfa Romeo Tonale: De Eerste Elektrische Alfa Romeo
  • Harry de Vroome Penning 2021 En De Eerste Groene Anjer Prijs 2021 Uitgereikt
  • Inspiratieweek Bedrijfsafval: Re-act, Re-fuse, Re-use En Re-think by VANG Buitenshuis
  • Links

    Milieunet op..