google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Energie Besparen in Het Portiek in Den Haag: Hoe Gaat dat in de Praktijk?

Geschreven op 27-9-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen, Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Portiek

Het ‘portiek’ is een typisch Haagse bouwvorm, aldus de gloednieuwe website Econerd. Den Haag telt duizenden ‘portiekappartementen’, die gebouwd zijn in de eerste helft van de vorige eeuw. Net als bij andere oudere wonigen is hier veel eer te behalen op gebied van energie- besparing.

Tja, of dat nou typisch Haags is, valt te betwijfelen. Ik ben geen kenner, maar portiekwoningen en portiekappartemenetn zijn er in andere Nederlandse steden, zoals Amsterdam, Rotterdan en Utrecht in soorten en maten. Dat er in portiekappartementen veel energie te besparen valt, lijkt mij ook gemeengoed voor zo’n beetje alle (nog niet gerenoveerde) portiekappartementen.

Het portiek bestaat uit een gebouw met zes woningen (appartementen) en drie woonlagen. In het midden zit een trap naar een bordes op de eerste verdieping, met de vier voordeuren van de etage-appartementen. Varianten met vier woonlagen zijn er uiteraard ook.

Heel vaak is het portiek volledig open aan de straatkant en daar hebben wind en koude vrij toegang tot het hele portiek, inclusief trappen naar de bovenste woonlaag. Afsluiting van het portiek met een deur levert al een aanzienlijk energiebesparing op. probleem daarbij is dat er boven detoegang aan de straatzijde, vaak een mooi stukje metselwerk is aangebracht met openingen naar de straatkant. Dat zorgt overdag voor invallend licht, maar uiteraard hebben wind en kou ook vrij spel.

Portieken werden gebouwd in een tijd dat energie besparen nog niet op de agenda stond. De buitenmuren hebben geen spouw, maar bestaan uit twee lagen baksteen. Onder het houten platte dak zit direct het plafond, ook hier geen enkele isolatie. En de ramen bestaan uit enkel glas. Wat wel hielp, is dat niet het hele huis verwarmd werd. De belangrijkste woonruimte was de ‘kamer en suite’ (een voor- en achterkamer, gescheiden door schuif- deuren). Die voor- en achterkamer hebben een eigen schoorsteen en daar stond een kolenkachel. Normaal gesproken waren de schuifdeuren dicht en werd de voor- of achterkamer gebruikt als huiskamer. Daar leefde het hele gezin en meestal brandde er dus maar één kachel. En er werd toch wel een beetje geïsoleerd: ‘s-avonds gingen de dikke gordijnen dicht. Omdat een kolenkachel, naast warme lucht, ook veel stralingswarmte geeft, was isoleren minder belangrijk. De andere kamers werden niet verwarmd en er was ook geen echte badkamer. Kortom: Ook al zijn portiekappartementen slecht geïsoleerd, omdat alleen de huiskamer verwarmd werd, was het energiegebruik toch niet zo hoog.

Dat is tegenwoordig wel anders. De meeste portiek- appartementen hebben nu centrale verwarming of meerdere gaskachels. En we leven nu anders. De kinderen bijvoorbeeld maken geen huiswerk meer aan de eettafel in de woonkamer, maar zitten liever in hun eigen kamer met eigen PC en TV. De gebruikelijke manieren om energie te besparen zijn echter maar gedeeltelijk toepasbaar bij portieken en sommige maatregelen hebben zelfs weinig nut. Vandaar speciale aandacht voor ‘het portiek’, om u op het spoor te zetten van maatregelen die wel nut hebben.

Econerd doet uitgebreid verslag van de verbouwing van een portiekappartement uit 1921 tot een energiezuinige woning. Veel handige info voor de doe-het-zelver en de aannemer. In de winter van 2010/11 volgen we de ervaringen van de bewoners. In de lente van 2011 worden de resultaten geevalueerd enwordt de vraag gesteld: Klopt ons Energielabel wel? En hoe belangrijk is dat eigenlijk? ‘Besparen in het portiek’ helpt bewoners/eigenaren van oude portiekappartementen op weg met energiebesparing en laat zien wat de mogelijkheden en beperkingen zijn. De informatie op de site is ook op veel andere oudere woningen van toepassing.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (686)
  • Agenda (3.270)
  • Biologisch (117)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (865)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.386)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.607)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (397)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (142)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.706)
  • Licht (393)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (773)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (232)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.587)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Rigitrac SKE 50 Electric Tractor by Rigitrac
  • Zonnepark Trekweg A6: Gelegen Tussen De A6 En De Trekweg In Almere by RVB
  • Alle 120 Basisscholen In Gemeente Utrecht Van Het Aardgas Af
  • Flatmate Energiebesparende Douchewarmtewisselaar Voor 97 Huurwoningen De Alliantie
  • Duurzaamheidsparagraaf Taxaties Doorontwikkeld Voor En Door Steeds Meer Partijen by DGBC
  • ENGIE Vernieuwt Waterkrachtcentrales Bervercé (9 MW) en Heid de Goreux (8 MW)
  • Hoe Dump Je Veilig En Milieuvriendelijk Oude Laptops 
  • Financiële Impuls Van 300 Miljoen Euro Voor Regionale Ontwikkelmaatschappijen (ROM’s)
  • Flowbatterij Havengebied Rotterdam Drijvend Laadstation Elektrisch Varen by Greenchoice
  • Green Deal H2-Wijken: Praktische Toepassing Waterstof Als Warmtevoorziening In Woonwijken
  • Groenste Ondergrondse Fietsenstalling Stationslein Zwolle Met 5.800 Stallingsplekken Geopend
  • ICO Windpark Met Elf Windturbines Haven Van Zeebrugge: Stroom Elektrische Auto’s by ENGIE
  • Online Kansspelen: Wat Zijn De Do’s En Don’ts?
  • Een Duurzame Uitvaart: De Mogelijkheden Voor Een Duurzame Uitvaart
  • Uitstoot Broeikasgassen Acht Procent Lager In 2020 by CBS
  • Het Verband Tussen Gezondheid En Actief Reizen: Lopen Gunstig Voor Gewicht by KiM
  • De Nationale Bruggenbank: Van Overheden, Voor Overheden – Hergebruik Bruggen by AmRoR
  • De EV Experience Op Formule 1 Circuit Zandvoort: The Future is Electric – Ervaar Elektrisch Rijden
  • Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA
  • Nieuw Waterstof Binnenvaartschip Antonie In Ontwikkeling Dankzij 4 Miljoen Euro Subsidie
  • Links

    Milieunet op..