Anders Bekeken

Eneco, Stedin en Joulz Kiezen voor 100% Elektrische Auto’s

Geschreven op 20-3-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

nrgspot.bmpNa een grondige verkenning van de toekomst voor duurzame mobiliteit is Eneco er van overtuigd dat elektrische auto’s in de nabije toekomst veelvuldig gebruikt gaan worden.

Eneco zal dit via diverse acties gaan ondersteunen. Binnen 4 jaar vervangt Eneco 500 bedrijfsauto’s die nu op diesel rijden door elektrische bedrijfsauto’s.

Gelijktijdig wordt gewerkt aan het ontwikkelen van oplaadpunten, de zogenaamde Eneco NRGSPOTS voor deze auto’s bij de medewerkers thuis en op het werk. Tevens zal een nieuwe generatie (openbare) oplaadpunten ontwikkeld worden voor gebruik in parkeergarages, bij kantoorlocaties, stations, etc. waar auto’s en andere elektrische voertuigen van allerlei bedrijven terecht kunnen. Tenslotte gaat Eneco over enkele jaren ook compacte NRGSPOTS beschikbaar stellen aan de consument waarmee tegen gunstige tarieven uit en thuis elektrische voertuigen worden opgeladen. Eneco wil voor het opladen van auto’s voornamelijk elektriciteit uit windturbines, biomassa en waterkracht gebruiken.

Om te kunnen bepalen of Eneco met haar nieuwe diensten zich ook gaat richten op het ondersteunen van schonere vormen van vervoer deed TNO onderzoek naar te verwachten ontwikkelingen. Daaruit kwam duidelijk naar voren dat er een grote markt gaat ontstaan voor elektrisch vervoer. De autofabrikanten maken veel werk van het ontwikkelen van elektrische auto’s, en door de milieuvoordelen zal de elektrische auto snel terrein winnen. Hoewel elektrische auto’s nog duur zijn in de aanschaf is er het dagelijkse voordeel dat de elektrische energie voor het rijden veel goedkoper is dan benzine en diesel. Tevens is er geen BPM en motorijtuigenbelasting. En de milieubelasting is ook veel kleiner!

Eneco heeft op basis van het onderzoek besloten om werk te maken van elektrisch vervoer. Letterlijk en figuurlijk. Want een snelle start leidt tot schoner vervoer en werkgelegenheid. Door nu al zelf met elektrische auto’s te gaan rijden, geeft het energiebedrijf het goede voorbeeld en kan ervaring opgedaan worden met het opladen en afrekenen van de kosten die daarmee gemoeid zijn. Met het gebruik van elektrische scooters voor medewerkers is Eneco al een jaar geleden gestart. Zie ook: De 100% elektrische e-Solex en de e-Solex 2.0

joulz-eneco.bmpEneco vervangt in de eerste fase van het project al dit jaar 50 bedrijfswagens met diesel motor door elektrische bestelauto’s. Deze elektrische auto’s rijden voor alle delen van Eneco, dus ook bij de dochterbedrijven Stedin en Joulz. Eneco zorgt ook voor de oplaadpunten op de bedrijfslocaties en bij de medewerkers thuis om de accu vol te laden. Eneco wil binnen 3 a 4 jaar een wagenpark hebben met 500 elektrische bedrijfswagens. De bedrijfswagens hebben een actieradius van 160 km en een maximum snelheid van 120 km/h. De uitstoot van CO2 is nihil aangezien er gereden gaat worden op Ecostroom van Eneco, die gemaakt wordt met windparken, biomassa en waterkracht.

In een tweede fase van het project gaat Eneco zich richten op de ontwikkeling van elektrisch vervoer bij overheden en het bedrijfsleven. Er zullen daarvoor door Eneco oplaadpunten op voor de hand liggende locaties worden ontwikkeld zoals parkeergarages, P&R locaties, kantoren, stations, etc. Eneco heeft reeds twee van deze oplaadpunten, de Eneco NRGSPOTS  als demonstratieproject in Rotterdam op de Wilhelminakade en de Karel Doormanstraat. Eneco neemt de verdere ontwikkeling van de nieuwste generatie NRGSPOTS en bijbehorende afrekensystemen voor haar rekening.

Op wat langere termijn zal ook de consument geïnteresseerd raken in het gebruik van de elektrische auto. Eneco gaat dit ondersteunen door de ontwikkeling van compacte oplaadpunten voor thuisgebruik inclusief geavanceerde afrekensystemen. Het energiebedrijf beziet de mogelijkheden van het laden van de autoaccu tegen speciaal tarief in daluren (nacht en weekend) als er veel schone windstroom beschikbaar is en beziet ook de mogelijkheid van het leveren van stroom uit de auto naar het elektriciteitsnet. Bron: Eneco

Kijk, dat helpt om 100% elektrisch transport in Nederland te realiseren. De tweede deal met 100% elektrische auto’s in korte tijd. Zou ook mooi zijn als Eneco bij de bouw van het nieuwe hoofdkantoor gelijk wat faciliteiten aanbrengt voor het opladen van elektrische voertuigen. Zie: Nieuwe hoofdkantoor Eneco met Energielabel A+

Zie ook: Stedin Gaat Alle 2100 Bedrijfwagens Vervangen Door Elektrische Bedrijfswagens

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (606)
  • Agenda (3.071)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (58)
  • Bouwen-Klussen (773)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (481)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.241)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.224)
  • Europa (29)
  • Evenementen (140)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (373)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (742)
  • MVO (108)
  • Natuur (721)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.225)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Prutsenderwijs Duurzaam Presteren: Over Het Wat, Waarom & Hoe by Egbert Dommerholt
  • Vanaf Eind 2020 55 Extra Elektrische Bussen Voor Qbuzz (U-OV) In Utrecht
  • The Electric MOIA In Hamburg: The Mobility Service Provider Of The Volkswagen Group
  • Fosfaatproductie In Dierlijke Mest Opnieuw Lager: Onder Het Fosfaatplafond – Onder EU-Norm
  • Minder En Duurzamer Verpakkingsmateriaal In Supermarkten: 20% Minder In 2025 by CBL
  • Zonnepark Vopak Met 320.000 Zonnepanelen Langs De A7 Bij Kolham In Midden-Groningen
  • HEMA Stopt Verkoop Plastic Rietjes, Plastic Wattenstaafjes, Plastic Roerstaafjes En Confetti
  • Waterschap Vechtstromen Wil Zonnepanelen Op Tien Rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI’s)
  • Hogere CO2-Uitstoot In Nederland In Vierde Kwartaal 2018: Plus 0,5 Procent by CBS
  • Zonnepanelen Dak Remeha Apeldoorn Met 1.750 Zonnepanelen by BonGo Solar
  • Nederland Scoort Bijzonder Slecht In Europa Op Gebruik Duurzame Energie
  • BBC Planet Trailer by BBC Earth
  • Elektrische Mercedes MVP-Concept New V-Class: De Familie Bestelbus by Mercedes Benz Vans
  • Park 20|20 In Hooddorp: Cradle to Cradle Kantoorgebouw Share
  • Cleaning Up The World’s Fastest-Growing Trash Problem: E-Waste by WEF
  • World Meteorological Organization (WMO) Confirms Past 4 Years Were Warmest On Record
  • Zonnepark Geefsweer Met 22.000 Zonnepaneln In Gebruik Genomen by SolarFields
  • Waterschap Brabantse Delta Wil 2.500 Zonnepanelen Op Rioolwaterzuivering Nieuwveer In Breda
  • Elektrische DAF CF Electric Truck Voor Tinie Manders Transport in Geldrop By DAF En VDL
  • Nederland Heeft Een Nieuw Eiland Voor Vogels En Vissen In Het Haringvliet: Bliek
  • Links

    Milieunet op..