Anders Bekeken

De Wattway Solar Road: De Zonnepanelen Energiemat op de N401 bij Kockengen by BAM Infra

Geschreven op 1-7-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

25 mei 2018: Nou het is zover. De provincie Utrecht gaat proefdraaien met een energieweg op zonnepanelen.

Samen met BAM Infra onderzoekt de provincie gedurende twee jaar het effect van de toepassing van zonnepanelen op een druk bereden weg.

Met het operationeel maken van de regelkast, gaven gedeputeerde Dennis Straat en Adelbert de Vreese, directeur bij BAM Infra, op 24 mei het startschot voor de proef.

Zie ook: The first kilometer of Wattway Solar Road in Normandy

1 juli 2017: Op een heel klein stukje van 20 meter op de hoofdrijbaan van de N401 bij Kockengen wordt op één rijstrook een zonnepanelenmat met beschermlaag bevestigd op het wegdek. De zonnepanelen zijn bestand tegen zware voertuigen en zijn geschikt voor drukke wegen waar dagelijks meer dan 10.000 voertuigen gebruik van maken.

Autorijden over een wegdek van zonnepanelen. Verre toekomst? Niet als het aan de provincie Utrecht en BAM infra ligt. De planning  is om in het najaar van 2017 te starten met een innovatieve pilot op de provinciale weg N401 bij Kockengen. De voorbereidende werkzaamheden zijn inmiddels gestart. De energiemat wordt aangebracht op één rijstrook over een lengte van 20 meter met een totale oppervlakte van 50 m². De pilot duurt 2 jaar.

BAM infra en de provincie testen met deze pilot het Franse product Wattway op het rendement van de zonnepanelen en het effect op de gebruikte materialen bij toepassing op een drukke weg. Ook wordt onderzocht of de zonnecellenmat leidt tot minder onderhoud aan het asfalt en de mogelijkheid om in de toekomst met de opgewekte energie de weg – over het jaar – energieneutraal te verwarmen, zodat gladheidsbestrijding niet meer nodig is of kan worden beperkt.

Zonnepanelen op het wegdek is een innovatie. Als deze pilot leidt tot een positieve uitkomst, dan kan dit product een belangrijke bijdrage leveren aan de reductie van het gebruik van fossiele brandstoffen en het verduurzamen van onze provinciale infrastructuur. Een bijkomend voordeel van het opwekken van elektrische energie via het wegdek is dat het landschap niet wordt aangetast.

Zie ook: Solar Roadways: een weg met ingebouwde Solar Road Panels – Fietspad in Lab op Straat met 100% Gerecycled HERA Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels – A Road in Northwest England Made From Recycled Plastic by MacRebur – PlasticRoad by KWS Infra van VolkerWessels: De Duurzame Weg van Gerecycled Plastic – Tweelaags Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) van Hergebruikt Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels –Can plastic roads help save the planet? – De Duurzame Provinciale Weg N272 in Noord-Brabant: Renovatie met BioBased Materialen

5 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    1 juli 2017 om 14:01 | Permalink

    The first kilometer of Wattway Solar Road in Normandy

    On Thursday, December 22, 2016, the first major Wattway Solar Road project was inaugurated by Ségolène Royal, French Minister of the Environment, Energy and the Sea.

    This Wattway trial section, which is made up of some 2,880 photovoltaic panels, is located on Route RD5 between Tourouvre south exit and the intersection with Route N12 in le Gué-à-Pont. The electricity produced by the solar road will be sent out to the Enedis* network (*French electricity provider). The innovative and ambitious project is perfectly in line with France’s energy transition law.

    The road was built by Colas, a large Anglo-French construction company. Colas has apparently been working on its own solar road tech, called Wattway, for at least five years. Wattway has been tested in car parks, but this is the first time it has been used on an active road. There will now be a two-year test period, to see if Wattway can withstand the rigour of being pounded by thousands of cars and trucks per day, and whether it can actually provide a useful amount of electricity.

  2. Erik van Erne zegt:

    1 juli 2017 om 14:08 | Permalink

    Can Streets Become Giant Solar Panels? by National Geographic

    The sun’s rays can hit some roads for up to 90 percent of the daylight hours, so companies in Europe and the U.S. are experimenting with building solar panels along or above roads. But are such projects worth the cost? In France one company is hoping to distinguish itself—and reduce costs—with solar panels that are laid directly on the pavement.

    First ever US Wattway solar road installed in Georgia. The first Wattway experimental site in the United States was inaugurated in December 2016 in Georgia. Launched at the time of Paris COP 21, Wattway is currently evaluating many applications on experimental sites around the world. The Ray Foundation, the Georgia Department of Transportation and Wattway have partnered together for the first installation in the United States on the stretch of road known as “The Ray C. Anderson Memorial Highway”. The 18 mile section of Interstate 85, Georgia, is dedicated to testing and creating the highway of the future.

    Fifty square meters of Wattway solar panels have been installed at the Georgia Visitor Information Center in West Point, GA which will be powered by energy generated by Wattway.

  3. Erik van Erne zegt:

    12 juli 2017 om 00:17 | Permalink

    This new road surface can charge electric cars while they drive by WEF

  4. Erik van Erne zegt:

    27 juli 2017 om 13:29 | Permalink

    Los Angeles is painting roads white to cool down the city

  5. Erik van Erne zegt:

    24 september 2018 om 20:16 | Permalink

    Berijdbare Znnepanelen Nu Ook Op Rijksweg Getest by BAM Infra

    Op de provinciale weg N401 bij Kockengen ligt sinds mei dit jaar al een strook berijdbare zonnepanelen. Deze wordt twee jaar lang getest. Nu begint er een tweede proef, ditmaal op een rijksweg: op een vluchtstrook van de snelweg A2. Van ‘t Zelfde: ‘We zijn blij dat nu ook Rijkswaterstaat wil investeren in deze duurzame techniek en haar wegennetwerk beschikbaar wil stellen. Ze spelen zo een onmisbare rol in de doorontwikkeling.’

    De rijbanen van N-wegen zijn geschikt voor zonnepanelen, bij snelwegen ligt dat anders. Met hoge snelheden eroverheen rijden produceert nog veel geluid, vergeleken met zoab. Daarnaast is de afvoer van regenwater op meerbaanswegen ongunstig voor de panelen. Maar Nederland is 20 miljoen m2 rijk. Zou dat compleet zijn ‘belegd’, dan kun je jaarlijks wel 400.000 huishoudens van stroom voorzien. Mochten de pilots een succes blijken, dan zijn de berijdbare zonnepanelen over 5 tot 10 jaar wellicht op grote schaal uit te rollen.

    Wattway is onderdeel van de Weg van de toekomst die Rijkswaterstaat samen met partners tijdens de Innovation Expo op 4 oktober 2018 laat zien.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (654)
  • Agenda (3.150)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (806)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (495)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.290)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.379)
  • Europa (29)
  • Evenementen (177)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.663)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.354)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Gemeente Rotterdam Kiest Voor Groene Stroom Van Eigen Bodem by Eneco En Greenchoice
  • Het Verzekeren Van Een Elektrische Auto: Onderzoek De Mogelijkheden Van Een Autoverzekering
  • Asbestfonds: Lening Voor Verwijderen Asbestdaken Door Particulieren
  • Duurzame Energie Voor Curaçao: 100 Procent Duurzame Energie In 2033 Haalbaar
  • New Energy Chalenge 2019: NanoSUN En EcoG Zijn De Winnaars
  • Rotterdamse Afvalcampagne Van Zooi Naar Mooi Wint Bronzen ISWA Communication Award
  • De Nota Varen Deel 2: Gemeente Amsterdam Gaat Stadslogistiek Over Water Stimuleren
  • De Elektrische Lexus Concept Car (BEV) by Lexus
  • Regeling Reductie Energiegebruik (RRE): 87 Miljoen Euro Voor Energiebesparing Huiseigenaren
  • We Are Tomorrow Klimaatfestival: De Jonge Klimaatagenda 2.0 by Jonge Klimaatbeweging
  • Regeerakkoord Vlaanderen: Vlaanderen Gaat Voor 6,7 GigaWatt Zonnepanelen In 2030
  • Groepsaankoop Scholen, Gemeenten En Verenigingen Herbruikbare Bekers 2019 West-Vlaanderen
  • Subsidie Voor Zonnepanelen Voor Zaanse Ondernemers In Nooderveld-Molletjesveer In Zaanstad
  • Zonnepark Op Voormalige Stortplaats Armhoede In Lochem by TPSolar
  • Marktconsultatie Zonnepark Oranjebuitenpolder In Hoek van Holland by Gemeente Rotterdam
  • Zero Emissie Conferentie 2019: Busvervoer En Stadslogistiek Op Weg Naar Zero-Emissie
  • Aandeel Hernieuwbare Energie Gestegen Naar 7,4 Procent In 2018 by CBS
  • Grote Klimaat Oplossingen Congres by MilieuCompleet En VVM
  • PostNL Neemt Honderdste Pakket- En Briefautomaat (PBA) In Gebruik In Zwolle
  • ZorgSaamWonen Congres: Vitaal Ouder Worden. Wonen En Woonomgeving. Omzien Naar Elkaar
  • Links

    Milieunet op..