De Subsidieregeling Waterstof Is Permanent Gesloten by Topsector Energie
Geschreven op 14-7-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing31 december 2018: De subsidieregeling Waterstof is permanent gesloten. U kunt niet meer aanvragen.
Als uw waterstof project bijdraagt aan het flexibilisering van het energiesysteem zou uw pilot mogelijk in de Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI+) kunnen vallen.
Deze koolstofvrije energiedrager biedt meerwaarde in de industrie, verkeer en vervoer, gebouwde omgeving en in de energiesector.
14 juli 2017: Waterstof kan bijdragen aan de overgang naar een energieneutraal energiesysteem in Nederland. Deze koolstofvrije energiedrager kan bijvoorbeeld meerwaarde bieden in de industrie, verkeer en vervoer en in de energiesector. De Subsidieregeling Waterstof draagt hieraan bij.
Waterstof heeft een belangrijke rol in de energietransitie. De invulling ervan vergt de nodige innovaties in de hele keten: van productie tot en met eindgebruik. De Topsector Energie ondersteunt daarom innovaties op dit gebied met de Subsidieregeling Waterstof.
Innovaties met waterstof als energiedrager komen in aanmerking voor de subsidie als: Ze zorgen voor lagere kosten, betere efficiency én betrouwbare producten, methoden en diensten. De innovatie opschaalbaar is én het voorstel een robuuste business case bevat.
Bedrijven en kennisinstellingen kunnen vanaf 1 juli tot en met 7 november 2017 hun aanvragen indienen. U moet er wel snel bijzijn want er is slechts 750.000 euro beschikbaar voor het toekennen van subsidies.
Update 2 januari 2018:: Voor 2018 is er weer een nieuw budget van 3,88 miljoen euro beschikbaar. De subsidie is maximaal 1.000.000 euro. Het project (pilot) moet afgerond zijn voor 31 december 2018 òf binnen 1 jaar na de startdatum als elke partner minder dan 125.000 euro subsidie aanvraagt. De projecten worden op volgorde van binnenkomst behandeld tot het budget op is.
Zie ook: Hydrogen for Clean Transport Conference in Brussels: Paving the Hydrogen Way in Europe -The Hydrogen Mobility Europe Project by (H2ME): An Ambitious Hydrogen Infrastructure Plan – De 100% Elektrische Honda FCV Hydrogen Full Cell: 700 kilometer op één tank waterstof – De Honda FCX Clarity met een waterstof brandstofcel – De Toyota Mirai Zero-Emission Elektrische Waterstofauto: Innovatie van het Decennium by CAM – De Hyundai ix35 Fuel Cell EV: De 100% Elektrische Hyundai met een Atieradius van 600 km – The 1966 GM ElectroVan: The First Fuell Cell Electric Vehicle in the World – Eerste Waterstof Energiecentrale staat in Delfzijl – Dé Nationale Waterstof Coalitie DutchHy – De Waterstofeconomie by Jeremy Ripkin