Anders Bekeken

Dé Start Van De Waterstofeconomie In Rotterdam: Blue And Green Hydrogen by H-Vision

Geschreven op 2-7-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 8 mei 2020: Samen met partners wil Shell Nederland een groene waterstofhub creëren in de Rotterdamse haven.

Shell is van plan om op de Tweede Maasvlakte groene waterstof te gaan produceren met behulp van groene stroom uit windenergie.

Deze windenergie komt bij voorkeur van het offshore windpark Hollandse Kust Noord.

Via de joint venture CrossWind nemen Shell en Eneco deel aan de aanbesteding van dit windpark.

Beide bedrijven hebben garanties afgegeven aan CrossWind voor de investeringen in de bouw en exploitatie van Hollandse Kust Noord.

Om de hoeveelheid groene stroom te vergroten is Nederland bezig met een Om de hoeveelheid groene stroom te vergroten is Nederland bezig met een inhaalslag, onder andere door op grote schaal windparken op zee te bouwen. Deze aanpak geeft Nederland ook een goede positie om de waterstofhub van Noordwest-Europa te worden, mogelijk gemaakt door de unieke ligging aan de Noordzee voor groene windenergie en het grote bestaande transportnetwerk van gasleidingen.

Nederland heeft zowel groene elektronen als groene moleculen nodig om de energietransitie te laten slagen. Groene waterstof kan een belangrijke rol spelen in de verduurzaming van de industrie, waar nu grote hoeveelheden grijze waterstof worden gebruikt. Het vervangen van deze uit aardgas geproduceerde waterstof door groene waterstof draagt bij aan de verduurzaming van het energiesysteem. Een tweede belangrijke toepassing van de waterstof wordt vrachtvervoer, waar vanwege het hoge gewicht van batterijen de toepassing bij elektrische aandrijving beperkt is.

Shell Nederland en Eneco nemen met de joint venture CrossWind deel aan de aanbesteding voor Hollandse Kust Noord. Beide bedrijven hebben een lange staat van dienst in het succesvol ontwikkelen, bouwen en exploiteren van offshore windparken. Samen zijn zij met het CrossWind consortium van plan Hollandse Kust (noord) in 2023 in gebruik te nemen. Als Eneco en Shell de vergunning winnen, krijgt het windpark naar verwachting een geïnstalleerd vermogen van in totaal 759 MW en levert het ten minste 3,3 TWh per jaar. Dit is genoeg om meer dan 1 miljoen huishoudens van groene stroom te voorzien. Het windpark komt op ongeveer 18,5 kilometer van de Nederlandse kust bij Egmond aan Zee te staan.

Bij de grootschalige ontwikkeling van wind op zee vormen de schommelingen in windkracht een uitdaging. Daarom zal CrossWind investeren in verschillende innovaties die in toekomstige windparken op grote schaal kunnen worden toegepast om het elektriciteitsnetwerk te ontlasten en de maatschappelijke kosten laag te houden.

“Met CrossWind willen wij ons inzetten voor de realisatie van het eerste offshore windpark met innovaties gericht op systeemintegratie,” aldus Kees-Jan Rameau, Chief Strategic Growth Officer van Eneco. “Naast de energie die het windpark op kan wekken, biedt het park volop mogelijkheden om innovatieve technieken (door) te ontwikkelen, die van meerwaarde kunnen zijn in het versnellen van de energietransitie. Met het combineren van de kennis en kunde van Shell en Eneco, kunnen we dit potentieel ten volste benutten. Daarbij levert dit windpark een bijdrage aan de ambitie van Eneco om ieder huishouden en bedrijf in Nederland te helpen met het omschakelen naar een duurzame en schone energievoorziening.”

Als het huidige plan doorgaat wordt de waterstoffabriek op de Tweede Maasvlakte gebouwd op het speciale bedrijfsterrein (2 GW ‘conversiepark’) van het Havenbedrijf Rotterdam. Hier zal door middel van elektrolyse groene waterstof worden gemaakt – waarbij water met behulp van groene elektriciteit gesplitst wordt in waterstof en zuurstof. De waterstoffabriek zal een vermogen hebben van rond de 200 MW. Het definitieve investeringsbesluit voor de waterstoffabriek is nog niet genomen.

Shell is van plan om de productie in 2023 te starten om zo’n 50.000-60.000 kg waterstof per dag te maken. Deze groene waterstof wordt in het begin tijdelijk gebruikt in de Shell-raffinaderij in Pernis om de productie van brandstoffen te verduurzamen. Daarmee kan minimaal 200.000 ton CO2 per jaar bespaard worden. De ambitie is om vanaf 2023 voldoende groene waterstof te hebben om de transportsector te verduurzamen. Zo zouden elke dag ongeveer 2.300 vrachtwagens op groene waterstof kunnen rijden, terwijl de markt voor vrachtwagens op waterstof zich ontwikkelt.

“De energietransitie vraagt om lef, durven en doen,” zegt Marjan van Loon, president-directeur Shell Nederland. “Wij zijn trots dat wij samen met onze partner Eneco meedoen aan de tender om Hollandse Kust (noord) te bouwen. Door de koppeling van dit windpark aan onze mogelijke toekomstige waterstoffabriek in de Rotterdamse haven willen we samen met onze ketenpartners en overheden een nieuwe waardeketen – van wind tot waterstof – ontwikkelen en zo een groene waterstofhub creëren. Wij zien dit als de opmaat naar ons onlangs aangekondigde project NortH2. Deze projecten passen goed bij onze aspiraties om meer en schonere energie te leveren aan onze klanten. Thuis, onderweg en op het werk.”

De groene waterstoffabriek die Shell wil realiseren past perfect in de rol die de haven van Rotterdam ook voor zichzelf weggelegd ziet om een publiek waterstofnetwerk in het havengebied aan te leggen. “De aankondiging van Shell versnelt nu onze plannen voor de aanleg van een waterstofleiding voor de Rotterdamse industrie”, aldus Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam. “Met dit soort projecten bouwen we gezamenlijk aan een duurzame haven en industrie. Dat is belangrijk voor de toekomst van de haven en daarmee voor het verdienvermogen van Nederland.”

2 juli 2019: Op 2 juli maakt H-vision de resultaten van de haalbaarheidsstudie bekend. mDe 16 bedrijven en organisaties uit voornamelijk het Rotterdamse havengebied hebben een onderzoek uitgevoerd naar de grootschalige inzet van waterstof in de energievoorziening van de industrie.

Met als doel een aanzienlijke bijdrage te leveren aan de nationale klimaatdoelstellingen. Ter gelegenheid van de presentatie van de haalbaarheidsstudie organiseren de partijen een minisymposium over Dé start van de waterstofeconomie in Rotterdam.

Het rapport met de onderzoeksuitkomsten wordt aangeboden aan de minister van Economische Zaken en Klimaat, Eric Wiebes.

H-Vision (voorheen Decagas) van TNO betreft een grondige verkenning van grootschalige decarbonisatie van aardgas op de Maasvlakte met afvoer van CO2 via bestaande pijpleidingen voor opslag in de gasvelden P18 en Q1.6. Het idee van H-Vision is om in eerste instantie de waterstof te gebruiken voor gebruik in de (petro)chemie als grondstof en als brandstof voor ondervuring, en daarnaast voor elektriciteitsproductie in plaats van kolen.

In de kolencentrales zou dan een gasturbine voorgeschakeld moeten worden. De efficiency van aardgas naar elektriciteit zou 45% zijn. Ook is een bestaande gascentrale in beeld. Er wordt gesproken over 2.500 MW elektriciteit, waarvoor ca. 5,5 GW aan aardgasreformers nodig is, nieuw te bouwen op de Maasvlakte. Hiervoor zijn 3 van de allergrootste SMR- of ATR-installaties nodig die beschikbaar zijn. Ook de bestaande waterstoffabrieken kunnen in H-vision worden opgenomen.

Het hele concept kan worden uitgevoerd met standaard beschikbare technologie en benutting van bestaande assets, en kan in 2022 – 2025 gereed zijn.

Zie ook: Onderzoek Productie Groene Waterstoffabriek In Eemshaven Groningen by RWE En Innogy – Koning Willem-Alexander Opent Waterstofinstallatie HyStock In Veendam – Waterstof Essentiële Bouwsteen Energietransitie by Waterstof Coalitie –De Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie (NWBA): De Opvolger Van de Waterstof Coalitie DutchHy – De Waterstofeconomie by Jeremy Ripkin: The Hydrogen Economy – Conferentie Nederland Waterstofland: Groene Waterstof van Water en Duurzame Energie – The European Union Hydrogen Highway – De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam – Een Fluisterstille Boottocht door de Amsterdamse Grachten: De Waterstofboot Nemo H2 – Gemeente Groningen Kiest voor Waterstof Voertuigen: Afvalwagen, Veegwagen en Personenauto’s – Vier Kilometer Pijpleiding Voor Groene Waterstof by Groningen Seaports en Pipelife – Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam – Duwaal N-H: Tweezijdige Ontwikkeling van de Waterstofketen Van Wind tot Wiel by HYGRO – Waterstoftankstation H2 Wave op Industriepark Kleefsewaard in Arnhem – Duurzame Havencoalitie Lauwersoog: Subsidie Voor Waterstof in Schepen by Provincie Groningen – Symposium WaterStof, Wat Kun Je Ermee En Wat Niet? by Pioniers van de Toekomst – Grootste Waterstof Elektriciteitscentrale ter Wereld in Antwerpen by Nedstack – Waterstof Project HY3: Onderzoek Opschaling Groene Waterstof In Nederland En Duitsland – NortH2: Windparken In De Noordzee En Productie Groene Waterstof In De Eemshaven Groningen

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    3 juli 2019 om 15:29 | Permalink

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.330)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.465)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hoe Kies Je Een Echt Duurzame Energieleverancier? by Nederland Review
  • Duurzaam Mobiel: Duurzaamheid Bij Smartphones – Telefoonhoes Verlengen Levensduur
  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Links

    Milieunet op..