De Oleander: Nederlands Binnenvaartschip Voorzien Van Luik Met Zonnepanelen
Geschreven op 13-12-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en BesparingSchipper Gerd Schalk, scheepsbouwer Damen Shipyards, luikenbouwer Blommaert Aluminium en zonne-energiebedrijf Wattlab hebben een eerste binnenvaartschip voorzien met een luik van zonnepanelen.
Wattlab is ontstaan vanuit het Nuon Solar Team en ontwikkelt diverse toepassingen van innovatieve zonnepaneelsystemen. In samenwerking met Damen Shipyards is het doel gesteld om een lichtgewicht zonnepaneelsysteem te integreren op de luikensystemen van binnenvaartschepen met een (diesel-)elektrische of hybride aandrijving.
Wattlab maakte eerder al bekend samen met Damen Shipyards, Blommaert en G.A.J. Schalk Shipping & Trading een luikensysteem met zonnepanelen te ontwikkelen voor bulkschepen. Het project kreeg daarvoor subsidie van de rijksoverheid. Daar kwam afgelopen zomer een subsidie bij van het Rotterdamse Citylab.
Het eerste schip met de solar luiken – de Oleander van schipper Gerd Schalk – is nu, enkele maanden later dan gepland, van de zonnepanelen voorzien. Bo Salet, medeoprichter van Wattlab: ‘We dromen van emissieloze transportschepen die, als ze stilliggen, groene energie opwekken voor bedrijven of huishoudens in de buurt. Zo willen we de binnenvaart transformeren tot varende zonneparken.’
Met de solar luiken zou een volledig uitgerust schip – dat gemiddeld 850 vierkante meter aan oppervlak beschikbaar heeft – volgens Wattlab per jaar de CO2-uitstoot tot 100.000 kilogram kunnen verlagen. Ruim een derde van alle goederen en 80 procent van de bulk in Nederland gaat via de binnenvaart.
Op de Oleander wordt de stroom van de luiken gevoed aan het boordnet. ‘Ik wil al jaren de energie van de zon die op mijn schip valt benutten. De voordelen zijn talrijk: minder uitstoot, minder slijtage van generatoren en minder brandstofverbruik, wat de exploitatiekosten drukt’, aldus kapitein-eigenaar Schalk.
De zonnepanelen van Wattlab zijn dun, zelfs maar enkele millimeters, en omdat ze niet van glas zijn gemaakt ook nog eens heel licht. Dat legt Sarah Arntz van Wattlab uit. ‘Traditionele zonnepanelen zijn om meerdere redenen niet geschikt voor de binnenvaart. Ze passen bijvoorbeeld wel op de stuurhut, maar daar is de ruimte maar beperkt.’
Bij de ontwikkeling van onze panelen en de elektrische aansluitingen moeten we er rekening mee houden dat de luiken ook verplaatst/verschoven moeten kunnen worden, als het schip wordt geladen of gelost. ‘Het belangrijkste dat de panelen dun en lichtgewicht zijn zodat de luiken gestapeld kunnen worden. Bovendien is de constructie van de luiken niet gemaakt om gewone zonnepanelen te dragen’, vertelt ze.
‘Uiteindelijk willen we graag alle scheepsluiken van zonnepanelen voorzien. Het zijn gemiddeldes, maar bij een schip van 850 m² zouden zonnepanelen in 12 procent van de energiebehoefte kunnen voorzien. Dat scheelt op jaarbasis 40.000 liter brandstof per schip’, schetst Arntz.