De Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie (NWBA): De Opvolger Van DutchHy
Geschreven op 22-11-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Vervoer en OV5 april 2013: De NWBA ofwel de Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie is de vereniging die is voortgekomen uit de fusie tussen DutchHy, De Nederlandse Waterstof Coalitie en de Nederlandse Waterstof en Brandstofcellen Vereniging (NWV). De fusie is begin 2013 tot stand gekomen.
De reden van de fusie was met name het hebben van een gespreks-partner richting Den Haag en Brussel. Verder was er sprake van redelijke overlap van de doelstellingen en leden bij beide verenigingen.
NWBA heeft als doel het toepassen van waterstof- en brandstofceltechnologie in Nederland in de breedste zin te bevorderen, ter verduurzaming van de samenleving. Zij wil dit doen door: kennis verzamelen, ondersteunen van toepassingen in Nederland, uitdragen Nederlandse visie en expertise, vertegenwoordigen van Nederland, versterken Nederlands concurrentie vermogen, stimuleren van het ontwikkelen van technologie en door te adviseren.
Nederland kan zich internationaal profileren en onderscheiden met de grootschalige productie van klimaatneutrale waterstof in combinatie met het toepassen van innovatieve brandstofcel applicaties in de stationaire als de mobiliteitssector.
De NWBA, is opgericht om de krachten van overheden, bedrijfsleven en onderzoeksinstellingen te bundelen om zo de waterstoftechnologie verder te ontwikkelen, de toepassing ervan te versnellen en daarmee kansen te creëren voor het Nederlandse bedrijfsleven. De NWBA wil tot breed gedragen projecten komen, samen een optimale aanpak ontwikkelen voor de uitrol van bijvoorbeeld brandstofcel auto’s, met bij passende tankinfrastructuur, inrichten vergunningstrajecten, standaardisatie en onzekerheden onderzoeken en oplossen.
Waterstof is met elektriciteit en water de energiedrager van de toekomst. Deze energie dragers hebben gemeen dat ze schoon zijn en duurzaam te produceren zijn. Waterstof is het eerste, kleinste en meest voorkomende element van het periodiek systeem op aarde en in het heelal. De energie dichtheid van waterstof per kilo is het hoogste van alle brandstoffen terwijl waterstof per liter het laagste energie dichtheid heeft.
Waterstof en brandstofcellen bieden vele mogelijkheden voor schone en stille energie die zowel stationair als in de mobiliteit ingezet kunnen worden. De brandstofcel is een elektrochemisch apparaat dat de conversie van waterstof naar elektriciteit het meest efficiënt kan uitvoeren, vergeleken met alle vandaag bekende technologieën.
De waterstof wordt in een brandstofcel niet verbrand maar elektrochemisch om gezet. De brandstofcel is het beste te vergelijken met een batterij (ook een elektrochemisch apparaat) echter bij een batterij zit de energie opslag in de batterij en bij een brandstofcel zit de energie opgeslagen in de waterstof tank naast de brandstofcel. Het brandstofcel systeem, bijvoorbeeld een auto (FCEV) is daardoor sneller te tanken en heeft bovendien een veel grotere actieradius terwijl deze auto ook een elektrische aandrijving heeft als een Batterij elektrische auto (BEV).
22 november 2008: Zo, het is officieel. De Nationale Waterstof Coalitie is een feit. Donderdag 20 november 2008 is in Amsterdam de Nationale Waterstofcoalitie DutchHy opgericht, een nationale waterstofcoalitie van steden en private partijen.
De gemeenten Rotterdam, Arnhem en Amsterdam tekenden samen met bedrijven en kennisinstellingen een intentieverklaring om het gebruik van waterstof in transport in een stroomversnelling te brengen.
Samen met de private partijen Nedstack, HyGear, APTS, Hytruck, Air Products, Linde, PlugPower, Shell Hydrogen en ECN wordt een netwerk gecreëerd van kennisinstituten, technologieontwikkelaars, gassenleveranciers, producenten en eindgebruikers. Bron: Klimaatbureau Amsterdam
20 juni 2008: Kijk, dat is nou eens een mooie samenwerking. Weg met de rivaliteit, geen tegenstanders, maar partners. De gemeenten Amsterdam en Rotterdam richten de Nationale Waterstof Coalitie op.
In dit platform gaan bedrijven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en overheden samenwerken om waterstof grootschalig toe te passen. Waterstof wordt als een van de belangrijkste energiedragers van de toekomst beschouwd. Toepassing in vervoermiddelen veroorzaakt geen uitstoot van CO2, fijnstof en stikstoffen. De coalitie wil een belangrijke bijdrage leveren aan nationale beleidsdoelen op het gebied van klimaat, luchtkwaliteit, energievoorziening en innovatie.
“Wij zien waterstof als één van de meest kansrijke opties om de luchtkwaliteit en het klimaat te verbeteren. Wij willen daarbij een voortrekkersrol spelen.” Dat schrijven de initiatiefnemers van de Nationale Waterstof Coalitie, de wethouders Marijke Vos en Mark Harbers van Amsterdam en Rotterdam in een brief aan minister-president Balkenende die donderdag is verstuurd. In de brief vragen Vos en Harbers aandacht en steun van de regering voor het initiatief.
De Nationale Waterstof Coalitie heeft als doel de waterstoftechnologie verder te ontwikkelen, de toepassing ervan te versnellen en kansen te creëren voor het Nederlandse bedrijfsleven. De gemeenten Amsterdam en Rotterdam willen daarin het voortouw nemen. “Wij zijn ervan overtuigd dat samenwerking tussen Nederlandse steden van grote waarde is. Met name tussen Amsterdam en Rotterdam, omdat onze competenties en ambities op waterstofgebied complementair zijn”, aldus Vos en Harbers.
Waterstof, mits op duurzame wijze geproduceerd, biedt veel mogelijkheden. Aansluiting van andere gemeenten en provincies bij de Nationale Waterstof Coalitie lijkt mij een goed plan. Op naar de Waterstof-Economie.
Zie ook: Arnhem gaat volop mee in Nationale Waterstof Coalitie ! - The Hydrogen Mobility Europe Project by (H2ME): An Ambitious Hydrogen Infrastructure Plan - Waterstof Essentiële Bouwsteen Energietransitie by Waterstof Coalitie – Conferentie Nederland Waterstofland: Groene Waterstof van Water en Duurzame Energie
Dirk Meinen zegt:
24 december 2008 om 10:42 | Permalink
Van harte gefeliciteerd met dit initiatief!!
Dit kan het begin zijn van een ontwikkeling waar we al heel lang op wachten en waar we onze leefomgeving wellicht een grote dienst mee bewijzen.
Ik ben slechts een (zeer) geïnteresseerd burger die zich al dertig jaar lang afvraagt: waar wacht de automobielindustrie toch op? Zijn het enkel economische motieven geweest die het gebruik van waterstof als energiedrager dwars zaten?
Misschien moeten we ons dit nu niet meer afvragen maar moeten alle neuzen nu dezelfde kant uit wijzen, op dit punt. De huidige (komende?) economische crisis is wellicht een goed moment om ons eens te bezinnen en met initiatieven te komen die niet alleen “vernieuwend” zijn, maar die ook een grote verbetering betekenen!
Wat kan IK doen om dit initiatief te ondersteunen?
Wim Gerholt zegt:
24 november 2009 om 05:58 | Permalink
Beste Frank Denys,
Zou de mogelijkheid van het aan boord produceren van waterstofgas in vrachtwagens en daarmee het opslaan omzeilen mogelijk een bijdrage kunnen geven aan de stroomversnelling van de toepassing van waterstofgas in de vervoerbranch en daardoor ook in andere potentiële sectoren.
Een stap om op korte termijn brandstof besparing te kunnen realiseren.Inmiddels wordt daar een proef voor opgezet.
Met vriendelijke groet,
Wim Gerholt