Anders Bekeken

De Maand van de Spaarlamp start met: Zet de klok een Tikkie Terug

Geschreven op 24-10-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Communicatie, Energie en Besparing, Licht Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

lampbestelinks2.gifTerwijl we nog in de Maand van de Energiebesparing zitten gaat de Maand van de Spaarlamp alweer van start bij het ingaan van de wintertijd.

Met de Maand van de Spaarlamp doet Philips een oproep aan de Nederlandse bevolking om het huis energiezuiniger te gaan verlichten. Minister Jaqueline Cramer van VROM steunt de actie en zei: ‘Ik wil iedereen vragen zijn huis energiezuinig te verlichten. Het is zo simpel om op deze manier samen veel energie te besparen en tegelijkertijd iets voor het milieu te doen. Ik ben blij met dit initiatief van Philips’. Bron: Philips

17 oktober 2008: Mooier kan het bijna niet, alhoewel ik nu net bedenk dat Anders Bekeken de maand december alweer wat langer geleden had uitgeroepen tot LED Maand met de mooie slogan: LED’s make things better

Was die Maand van de Spaarlamp er dan al zult u zich wellicht afvragen? Nee, die is er voor het eerst, die is bedacht door onze nationale trots, lichtgigant Philips, zo lees ik in het persbericht.

Philips heeft de maand november uitgeroepen tot Maand van de Spaarlamp en vraagt daarbij extra aandacht voor de spaarlamp, de meest eenvoudige en energiezuinige lichtoplossing voor consumenten. Philips wil consumenten bewuster maken van het feit dat spaarlampen niet alleen energiezuinig en kostenefficiënt zijn, maar qua lichtopbrengst en sfeer in huis niet onderdoen voor conventionele gloeilampen. Als ‘s werelds toonaangevende verlichtingsleverancier voert Philips, samen met partners in de verlichtingsindustrie, NGO’s, energieleveranciers, overheden en wederverkopers, campagne voor het gebruiken van energiebesparende verlichting in straten, kantoren, gebouwen en woningen. Bron: Philips

Philips sluit met de Maand van de Spaarlamp aan bij Tikkie Terug. Doel is om alle Nederlandse huishoudens op te roepen energie te besparen en het verbruik te compenseren zonder in te hoeven leveren op comfort. Procter & Gamble zette Tikkie Terug in gang met wassen op 30 graden. Dat was een mooi Tikkie Terug. Daarna kwam Zet de thermostaat een Tikkie Terug en nu is er de Maand van de Spaarlamp. Hoe men dat precies gaat vertalen in het welbekende Tikkie Terug is mij nog niet helemaal duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dit: Tikkie Terug campagne succesvol !

Wellicht heeft u zelf nog een leuke suggestie voor een volgende Tikkie Terug aflevering. Wij horen het graag.

3 Reacties

  1. paaj zegt:

    17 oktober 2008 om 13:51 | Permalink

    Had philips na de 1 miljoen spaarlampenactie nog steeds een magazijn vol liggen?Wanneer komt die LED-lamp nou eens in de winkel?

  2. Erik van Erne zegt:

    27 oktober 2008 om 16:13 | Permalink

    De perceptie van de consument over de spaarlamp is in de laatste jaren niet veranderd. Daarom organiseert Philips deze maand de ‘Maand van de Spaarlamp’. Recent onderzoek van Philips* toont aan dat consumenten meer voorlichting willen als het gaat om spaarlampen en zich nog niet bewust zijn van het huidige brede portfolio. Sinds Philips in maart de nieuwe range spaarlampen heeft geïntroduceerd, is deze te krijgen in allerlei vormen, wattages en dimbaarheid en is de spaarlamp allang niet meer het lelijke eendje in zijn categorie.

    Sfeer
    Consumenten weten dat een spaarlamp energiezuinig is, maar het beeld dat de spaarlamp lelijk is is nog niet veranderd in de afgelopen twintig jaar. Uit onderzoek blijkt dat 48% van de Nederlanders de spaarlamp er niet mooi uit vindt zien. De belangrijkste reden dat men geen spaarlampen in bepaalde ruimtes van het huis wil gebruiken, is de perceptie dat spaarlampen niet snel genoeg aangaan (34%) en dat ze niet sfeervol genoeg zijn (17%). Dit beeld is duidelijk achterhaald en Philips wil hier iets aan doen. De spaarlamp heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt en is met de introductie van de nieuwe Philips reeks dit jaar nu vooral meer lifestyle gericht. Deze nieuwe reeks biedt de consument kostenefficiënte, sfeervolle en milieuvriendelijke verlichting in huis.

    Energie & besparing
    Driekwart van de Nederlanders weet niet hoeveel van hun totale energiejaarrekening aan verlichting besteed wordt. Jaarlijks is dit gemiddeld 14%. Van alle ondervraagden heeft 60% geen idee wat men per jaar aan euro’s kan besparen door één gloeilamp te vervangen door één spaarlamp. Gemiddeld is dit tien euro per lichtpunt per jaar. De aanschafkosten van een spaarlamp zijn doorgaans binnen tien maanden terugverdiend. Voor 81% van de ondervraagden is dit een positieve verrassing.

    ‘De maand van de spaarlamp’
    De themamaand moet vooroordelen over de spaarlamp de wereld uithelpen en mensen wijzen op een sfeervolle manier om je huis energiezuinig en kostenbesparend te verlichten. “Er is geen enkele reden meer om thuis geen spaarlampen te gebruiken. Juist in deze tijd zijn spaarlampen een goede investering en leveren al snel en besparing van tien euro per jaar op,” aldus Frank van der Vloed, General Manager Philips Lighting Benelux.

    De ‘Maand van de Spaarlamp’ ging van start bij het ingaan van de wintertijd. Door middel van diverse activiteiten wordt de consument deze maand meer inzicht gegeven in de voordelen van de spaarlamp en het gebruik ervan. Zo wordt de consument door de retailer uitgebreid geïnformeerd over spaarlampen en informeert Philips de consument rechtstreeks via spots in de ‘Tikkie Terug’ Campagne op RTL , waarbij tips worden gegeven hoe je je huis energiezuiniger kunt verlichten. Ook is Philips partner van de Klimaatcampagne HIER, die de Tikkie Terug Campagne mede mogelijk maakt. HIER is ook blij met het initiatief van Philips. Volgens Sible Schöne van HIER: ‘Deze campagne moet een einde brengen aan de vooroordelen over spaarlampen. Als elk bedrijf op deze manier zijn steentje bijdraagt kunnen we samen snel toe naar een beter klimaat.’ De nieuwe reeks spaarlampen laat variëteit zien en toont de verschillende sfeereigenschappen. Zo zijn alle spaarlampen uit de EcoClassic en de EcoHalo range volledig dimbaar.

    * In opdracht van Philips heeft Ruigrok | Netpanel in september 2008 onderzoek gedaan onder mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie 18 t/m 55+ in Nederland

    Met dank aan Morven Mackinnon, Philips Nederland

  3. Erik van Erne zegt:

    31 oktober 2008 om 11:24 | Permalink

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (614)
  • Agenda (3.076)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (775)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.243)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.235)
  • Europa (29)
  • Evenementen (142)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (115)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (744)
  • MVO (108)
  • Natuur (721)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.240)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Wie Heeft Het Lekkerste Kraanwater Van Nederland? De Gouden Kraan by KRNWTR
  • Tuinbouwakkoord: De Tuinbouwagenda 2019-2023 Op Weg Naar Een Circulaire Tuinbouwsector
  • Zonnepark Magnumcentrale Eemshaven Met 18.000 Zonnepanelen by Vattenfall
  • Bugatti 110 Jaar: De Elektrische Bugatti Baby II Opvolger Van De Bugatti Baby Uit 1926
  • EU Gaat Greenwashing Aanpakken: Classificatiesysteem Voor Groene Activiteiten Op Komst
  • Zonnedak Familie Kelderhuis In Legeweer Met 202 Zonnepanelen by Coöperatie Sinnich Langwar
  • Nederlanders Wachten Op De Overheid Om In Zelf In Actie Te Komen Tegen Klimaatverandering
  • Hemweg Vattenfall Kolencentrale In Amsterdam Gaat Dicht In 2020
  • De Eerste Elektrische Toyota Komt In 2021
  • Coolblue TV-Bus: TV’s In Amsterdam en Rotterdam Bezorgen Met Elektrische Bestelbusjes
  • De Elektrische Fiat Centoventi Concept: De Elektrische Stadswagen Van De Toekomst
  • Veel Ruimte Voor Zonnepanelen Op Water In De Vier Noordelijke Provincies by ROM3D
  • Eco-Glazen Bij Leidens Ontzet 2019: Alleen Nog Herbruikbare Eco-Glazen Toegestaan
  • The Under2 Coalition: Governments Committed To Keep Temperature Rise Under 2 Degrees
  • Ecologische Verbindingszone Op Golfterrein Langs De Bleekloop In Noord-Brabant
  • Sustainable Brand Index 2019: The Nordics & The Netherlands
  • The Electric Tesla Model Y SUV: Unveiled In Los Angeles
  • De Verovering Van De Noordpool by VPRO Tegenlicht
  • Empire Of The Sun: Alive (Lyric Video)
  • Dertig Elektrische BYD Bussen Voor Brussels Airport Zaventem
  • Links

    Milieunet op..