Anders Bekeken

De Energieweg N211 in Zuid-Holland: De Eerste CO2-Negatieve Weg by BAM Infra

Geschreven op 23-10-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

7 november 2018: Mooi. In Zuid-Holland is de eerste CO2-negatieve weg van Nederland in gebruik genomen. Een warmtecollector in het fietspad van de N211 wint zonnewarmte uit het wegoppervlak en slaat die ondergronds op.

De zonnewarmte wordt later gebruikt. voor verwarming van bedrijfspanden. De N211 ligt tussen Den Haag en Poeldijk. In een deel van het fietspad is een warmtecollector; een ‘omgekeerde vloerverwarming’ aangebracht, die zonnewarmte wint uit het wegoppervlak en die ondergronds opslaat om later te gebruiken voor verwarming van bedrijfspanden.

Langs de N211 zijn op veel plekken zonnepanelen aangebracht. Zo is er een zonnepanelenboom ontwikkeld, zitten er zonnepanelen in bankjes die bij die boom staan en hebben bushokjes langs de kant ook zonnepanelen. Ook is er een haag van zonnepanelen geplaatst die als een soort geluidsscherm langs de weg staat. Ten slotte zijn bedrijfsdaken in de omgeving van zonnepanelen voorzien.

De provincie Zuid-Holland heeft in samenwerking met bouwbedrijf BAM Infra en ingenieursadviesbureau Sweco in totaal 20 innovaties in de weg heeft verwerkt. Naast CO2-besparing was een belangrijke voorwaarde dat de innovaties ook in andere wegen kunnen worden toegepast. Ook de innovaties van morgen worden getest in speciale proeftuinen. De aanpak en doelstellingen van de N211 en zusterweg N470 zijn inmiddels overgenomen in alle nieuwe wegenprojecten van Zuid-Holland. De opgedane kennis over het proces en de maatregelen deelt de provincie met andere overheden.

23 oktober 2017: De provinciale N211 tussen Den Haag en het Westland vangt meer CO2 op dan dat er vrij komt. Ndeiet alleen de CO2 die vrijkomt tijdens het groot onderhoud wordt opgevangen. Geplaatste zonnepanelen en gebruik van warmte uit de weg zorgen zelfs voor CO2-winst.

Provincie Zuid-Holland is koploper met pilotprojecten om het beheer en onderhoud van haar wegen CO2-neutraal te maken. In samenwerking met BAM Infra wordt de weg N211 nu zelfs CO2-negatief. Dat betekent dat bij het groot onderhoud meer CO2 wordt opgevangen dan dat er vrijkomt. Innovatieve bedrijven en ondernemers langs de weg leveren ieder hun bijdrage in de 21 duurzame maatregelen die de weg duurzaam maken. Ook gemeente Westland, TU Delft en scholen uit de omgeving zijn nauw betrokken bij de vernieuwde weg.

De volledig gerenoveerde N211 wordt in alle opzichten baanbrekend. Zo wordt er energie gewonnen uit het wegdek die lokaal opgeslagen wordt in een warmte-koudeopslagsysteem. Naburige bedrijven zijn ook aangesloten op het systeem zodat warmte uitgewisseld kan worden. Objecten langs de weg, zoals lantaarnpalen en bushokjes wekken zelf energie op. Materialen zijn zo veel mogelijk hernieuwbaar of worden hergebruikt uit de oude weg. Zo worden de bestaande betonnen damwanden gebroken en hergebruikt in de fundering van de nieuwe weg. Het verwijderde, teerhoudende asfalt wordt in een veelbelovende test met schimmels gereinigd.

Het plan waarmee BAM de aanbesteding won, bevat een grote diversiteit aan CO2-reducerende maatregelen. “We hebben niet op één paard gewed. Daardoor konden we 21 verschillende maatregelen in ons plan opnemen. Zo betrekken we actief de omgeving en geven we bedrijven met duurzame innovaties een kans. En niet zonder resultaat: het streven was om 4.000 ton CO2 te compenseren die bij de werkzaamheden zal vrijkomen. In totaal besparen alle maatregelen samen nu zo’n 13.000 ton CO2. De weg neemt dus per saldo CO2 op uit de lucht,” aldus Ronald van Hulst, directeur BAM Infra Regionaal.

De CO2-besparing is niet eenmalig. De zonnepanelen en warmte uit de weg leveren nog jarenlang energie nadat de weg weer open is. Burgers en bedrijven profiteren direct mee door toepassing van het concept De Energieweg. BAM verwacht dat weggebruikers zo’n 2,5% minder brandstof gebruiken doordat de weg extra vlak en met een juiste textuur wordt aangelegd. Dat scheelt in de portemonnee en vermindert de dagelijkse CO2-uitstoot van de weg.

Het eerste kwartaal van 2018 zullen de eerste werkzaamheden starten. In het najaar van 2018 kunnen weggebruikers tussen Den Haag en Poeldijk voor het eerst over de volledig gereconstrueerde N211 rijden.

Zie ook: Energieleverend Geluidsscherm Langs de N470 bij Keijzershof Pijnacker Zuid by BAM Infra – De Wattway Solar Road: De Zonnepanelen Energiemat op de N401 bij Kockengen by BAM Infra – Solarcity Lelystad tussen A6 en Vliegveld Lelystad met 115.000 Zonnepanelen by BAM – BAM presenteert energiezuinige woningen op LiVIN – Solar Highways: Integratie Dubbelzijdige Zonnepanelen in Geluidsscherm Langs de A50 bij Uden – Solar Noise Barriers (SONOB) by Heijmans: Proef met Zonne-Geluidsscherm Geslaagd – De Duurzame Provinciale Weg N272 in Noord-Brabant: Renovatie met BioBased Materialen – Nationaal Consortium Zon op Infra: Grootschalige Inzet Van Zonne-Energie Op Infrastructuur

Solar Roadways: een weg met ingebouwde Solar Road Panels – Fietspad in Lab op Straat met 100% Gerecycled HERA Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels – A Road in Northwest England Made From Recycled Plastic by MacRebur – PlasticRoad by KWS Infra van VolkerWessels: De Duurzame Weg van Gerecycled Plastic – Tweelaags Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) van Hergebruikt Asfalt by KWS Infra van VolkerWessels – Can plastic roads help save the planet?

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    22 maart 2018 om 15:12 | Permalink

    Slimme lantaarnpalen voorkomen energieverspilling en lichtvervuiling

    In Wegen naar de toekomst kijken we naar nieuwe oplossingen die de wegen in Zuid-Holland schoner en slimmer maken. Dynamische wegverlichting kan de oplossing zijn om energieverspilling en lichtvervuiling tegen te gaan. Flexsol ontwierp een slimme lantaarnpaal die ook nog eens zijn eigen energie opwekt. De provincie plaatst ze dit jaar nog langs de vernieuwde N211.

  2. Erik van Erne zegt:

    17 juli 2019 om 15:26 | Permalink

    Reparatie SolaRoad N218 Bij Spijkenisse Niet Mogelijk: Pilot Beëindigd by Provincie Zuid-Holland

    De provincie Zuid-Holland heeft besloten de pilot met het zonnewegdek SolaRoad op de busbaan van de N218 bij Spijkenisse te beëindigen. De beschadigingen aan het wegdek kunnen namelijk niet gerepareerd worden.

    Begin maart ging de pilot van start en vlak na de opening werd er al schade aan de SolaRoad ontdekt. Het proefvak werd vervolgens afgezet voor nader onderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek wijzen volgens de provincie uit dat een reparatie van de SolaRoad-elementen niet mogelijk is en dat het voor de provincie niet zinvol is de huidige pilot voort te zetten.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (656)
  • Agenda (3.151)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (809)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.292)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.383)
  • Europa (29)
  • Evenementen (178)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.664)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.357)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Via Parijs: Energietransitie Biedt Kansen Voor Nederland by College van Rijksadviseurs
  • De Eerste Elektrische Mazda: De Mazda e-TPV (electric Technology Prototype Vehicle)
  • De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car
  • EU Subsidie Voor Hydrogen Valley: De Groene Waterstof Regio In Noord Nederland
  • Utrecht Stopt Met Afvalpas: Pasjessysteem Ondergrondse Afval Containers Afgeschaft In 2020
  • Klimaatnieuws: Gletsjers In Andesgebergte Met 40% Gekrompen Of Helemaal Gesmolten
  • Hoe Duurzaam Is Biomassa Nou Eigenlijk?: Energievoorziening Op Basis Van Hout (biomassa)
  • Gridflex Heeten: Duurzamer Dan Duurzaam – Een Zelfstandig Netwerk Samen Met De Buren
  • Achmea Werkt In 2030 Volledig CO2-Neutraal: Sustainable Development Goals (SDG’s) Centraal
  • De Bosatlas Van De Duurzaamheid: Alles Over Duurzaamheid In Nederland
  • State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn
  • De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen
  • Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen
  • Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw
  • Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief
  • DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt
  • Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein
  • Park 20|20: Het Kleurrijke Cradle to Cradle ANWB Hoofdkantoor En Fox Theater
  • Park 20|20: Het Cradle to Cradle Bluewater Energy Services Hoofdkantoor
  • Links

    Milieunet op..