Anders Bekeken

De 100% Elektrische Cargohopper Stadsdistributie in Utrecht, Enschede en Amsterdam

Geschreven op 15-3-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

city_shuttle_utrecht.jpg22 november 2016: De CargoHopper in Utrecht is niet meer. Het milieuvriendelijke project is twee jaar geleden gestopt, zonder dat daar enige ruchtbaarheid aan is gegeven.

CargoHopper zegt dat het mislukken van het project in Utrecht te wijten is aan een gebrek aan klanten en de te hoge kosten.

De onderneming had te weinig volume om het project rendabel te maken. Wat er met de 160.000 euro provinciegeld gebeurd is kon een woordvoerder van het bedrijf niet zeggen, maar hij meent dat alles netjes is verantwoord.

CargoHopper is ook actief in andere steden. In Amsterdam rijden meerdere wagentjes, het project in de hoofdstad wordt zwaar gesubsidieerd. Ook in Enschede rijdt een CargoHopper, ook daar heeft het project voor drie jaar subsidie gekregen. Het wagentje dat in Utrecht met overheidsgeld is gemaakt, rijdt nu dus waarschijnlijk in één van die steden.

maart 2009: Hoek Transport in Utrecht start op 2 april 2009 een unieke vorm van stadsdistributie in de Utrechtse binnenstad. De stadsdistributeur wil de goederen elektrisch aangedreven de binnenstad inrollen wat behalve het milieu en de leefbaarheid ook de efficiëntie ten goede komt. Het project moet zonder subsidie gaan draaien.

Cargohopper Utrecht bestaat uit een zero emissie elektrisch aangedreven voertuig met daarachter drie mini-trailers waarop losse wisselcontainers geplaatst worden die de afmeting van drie europallets hebben. Door deze in het wegtransport gestandaardiseerde afmeting, kunnen de containers zelf met een normale trekker/oplegger worden vervoerd van het huidige stadsdistributiecentrum langs de A2 buiten de stad naar een overslagpunt op loopafstand van de Utrechtse binnenstad. Daar worden de containers eenvoudig op de mini-trailers gezet en vervolgens worden in het stads centrum de zendingen uitgeleverd.

De Cargohopper heeft als voordeel dat hij stil en stankloos is. Door zijn lage snelheid van maximaal 25 kilometer per uur (stapvoets in het voetgangersgebied) en zijn geringe breedte van 1.25 meter hindert hij de doorstroming van het overige verkeer niet. Bovendien blijft het voertuig op de Utrechtse grachten en in het voetgangersgebied te passeren, wat opstoppingen voorkomt. Dat maakt het voertuig bijzonder publieksvriendelijk. Het voldoet aan de normen die worden gesteld door de Rijksdienst voor het Wegverkeer en mag overal rijden, ook buiten de venstertijden. Dat en het feit dat hij meer kan meenemen, maakt hem in de binnenstad superieur aan een bestelauto.

Omdat Hoek transport nu al stadsdistributeur is voor Utrecht denkt de vervoerder het hele plan zonder subsidie te kunnen doorvoeren. De bedrijven in de binnenstad zullen aanvankelijk merken dat ze hun goederen steeds meer in een keer aangeleverd zullen krijgen omdat het onze verwachting is dat steeds meer transporteurs ze liever bij ons Distributiecentrum afleveren dan dat ze met hun trucks de binnenstad in gaan. Dat scheelt de winkelier tijd. De volgende stap zou moeten zijn dat bedrijven hun hele voorraad bij ons onderbrengen omdat ze weten dat wij op elk moment kunnen aanvoeren. Dat scheelt ze opslag op locatie die weer omgezet kan worden in verkoopruimte. Zie ook: Luchtpost voor minister Jacqueline Cramer en de Milieuzone in Utrecht

De bedenker van dit idee, Van der Linden verwacht dat het plan voor Utrecht een op een kopieerbaar is voor andere steden. De aanloopkosten zijn met circa een ton relatief laag en omdat het ander vervoer vervangt, vrij snel terug te verdienen. Eenmaal op stoom, zorgt de hogere efficiëntie voor voldoende financieel draagvlak. In Utrecht worden de aanloopkosten door de directeuren zelf gedragen. Bron: Hoek Transport

Helemaal uniek is dit natuurlijk niet voor Nederland. In Amsterdam is men al een tijdje in de weer met het project City Cargo. Dat project blijkt inmiddels ter ziele.

Zie ook: Cargohopper gaat met zonnepanelen voor energie-neutraal en emissievrij – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Regio Utrecht Krijgt Netwerk met 1000 Slimme Laadpalen voor Elektrische Auto’s

2 Reacties

  1. Jacques zegt:

    16 maart 2009 om 08:09 | Permalink

    Dank je wel voor plaatsing van dit bericht.

    Je eindigt met het stukje dat dit niet helemaal uniek is voor Nederland en verwijst naar Amsterdam. Voor de volledigheid wil ik opmerken dat het project in Amsterdam failliet is..

    Ons inziens is een belangrijke reden voor het mislukken van dit project dat het gestart is met subsidiegelden. Dat blijkt tot op heden dodelijk voor dit soort projecten te zijn. Ons project komt puur tot stand uit eigen initiatief en zal draaien zonder subsidie. Het risico komt vanaf het begin bij de ondernemer te liggen en dan kun- en mag je, meer inzet verwachten om het vanaf de start rendabel te krijgen.

    Tweede reden voor het mislukken zit toch in het feit dat de city cargo in Amsterdam niet flexibel was. Neemt niet weg dat het doodzonde is dat dit soort initiatieven zo’n kort leven leiden.

    Best regards / Met vriendelijke groeten,

    Jacques van der Linden, Hoek bv

  2. Erik van Erne zegt:

    11 augustus 2010 om 08:32 | Permalink

    Na iets meer dan een jaar operationeel te zijn in de Utrechtse binnenstad, zal Cargohopper vrijdag 13 augustus zijn 10.000ste zending afleveren.

    Tevens zal er binnenkort een tweede, groter, eveneens op zonne-energie aangedreven voertuig worden aangeschaft.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (625)
  • Agenda (3.094)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (784)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.260)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.262)
  • Europa (29)
  • Evenementen (147)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (303)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (27)
  • Greenwashing (116)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (369)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.641)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (746)
  • MVO (109)
  • Natuur (724)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (218)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.266)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (299)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Elektrische Opel Corsa-e (Zesde Generatie Corsa) Met Een Actieradius Van 330 Km by Opel
  • De Eerste Elektrische Skoda: De Citigo e iV Stadsauto Met Een Bereik Van 265 Km
  • Busmaatschappij Nobina Uit Zweden Bestelt 20 Extra Elektrische Bussen by BYD
  • Vijftien Elektrische Bussen Voor TUBASA In Badajoz, Spanje by BYD
  • Vlaamse Zero-Emission Premie Voor Elektrische Auto’s Verlengd Tot Eind 2020
  • Nieuwe Online Serie: Hoe Redden Wij De Wereld? by Radar AVROTROS
  • Microsoft Koopt Nederlandse Winenergie Van Windpark Borssele III En IV by Eneco
  • Mobifestival 2019: Ontdek En Ervaar De Slimme Mobiliteit Van Vandaag En Morgen
  • Nationale Iconen Nederland: Tien Innovaties Genomineerd Als Finalisten Nieuwe Nationale Iconen
  • Duurzame Sprekersbureau SpeakOut Opnieuw Gelanceerd: Voicing A Sustainable World
  • Prada Group Fur Free: De Prada Group Stopt In 2020 Met Bont
  • Subsidieregeling Groen op Gebouwen In Amstelveen: Gemeente Betaalt Maximaal De Helft
  • Personeel Zeeuwse Sloecentrale Rijdt In Elektrische Leaf Van en Naar Het Werk
  • Wie Onwerpt Het Strandpaviljoen Van De Toekomst? Duurzaam En Energieneutraal
  • Miljoenensubsidie Voor Iconische Nederlandse Monumenten: 35 Miljoen Euro Voor 12 Iconen
  • Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen
  • Community of Sustainable Packaging Innovators Voor Duurzame Verpakkingsideeën by KIDV
  • Maar Liefst 98,4% Van Afgedankte Auto’s Wordt Nuttig Toegepast by ARN
  • De Elektrische Citroen 19_19 Concept Auto: Een Soort Maanwagen Met Actieradius Van 800 KM
  • De Elektrische Volkswagen I.D. 3 1ST: De Eerste Editie Met Een Bereik Van 420 Kilometer
  • Links

    Milieunet op..