Circa 24 Kilometer Geluidsscherm Zonder Zonnepanelen Langs Spoor bij Almere by ProRail
Geschreven op 10-9-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, GeluidProRail plaatst 24 kilometer aan geluidschermen langs het spoor in Almere. Het doel is om de omgeving zo min mogelijk tot last te zijn met de rijdende treinen.
Heel mooi natuurlijk om geluidsoverlast te voorkomen, maar ook een gemiste kans voor de opwekking van duurzame energie. Waarom worden er niet gelijk zonnepanelen op deze geluidswerende schermen aangebracht?
Als er op het spoor meer treinen kunnen rijden, neemt ook de verwachte geluidsbelasting toe. Om het extra spoorgeluid te beperken wordt in Almere aan beide zijden van het spoor en op de stations in totaal circa 24 kilometer aan geluidsschermen geplaatst. Ook worden geluidsdempers op de rails bevestigd over een lengte van 260 meter. Bron: Prorail
Om de geluidsschermen te kunnen plaatsen zijn er door Bomecon in opdracht van Bam Infra twee hijsframes ontwikkeld die de geluidschermen gaan plaatsen langs het spoor. Deze schermen zijn zo ontwikkeld dat het treinverkeer gewoon door kan gaan en de medewerkers van Bam Infra er, in de beschikbare ruimte, optimaal mee kunnen werken.
Zie ook: ProRail draagt CO2-Klimaatladder over aan SKAO: Samen Zorgen voor Minder CO2 – NS en ProRail zamelen papier in op station Utrecht Centraal – De Sustainability Challenge 2015: ProRail, UvW, VolkerWessels, Eneco en Cofely – Treinen NS Rijden vanaf 2018 voor 100% op Duurzame Energie van Nieuwe Windparken by Eneco – Solar Noise Barriers (SONOB) by Heijmans: Proef met Zonne-Geluidsscherm Geslaagd – Solar Highways: Integratie van Dubbelzijdige Zonnepanelen in een Geluidsscherm langs de A50 – The Wall, The Cockpit en The GZN Langs de A2 bij Utrecht –Energieleverend Geluidsscherm Langs de N470 bij Keijzershof Pijnacker Zuid bij BAM Infra