Anders Bekeken

Als, als, als, ja dan zou het heel mooi kunnen zijn in Amsterdam

Geschreven op 22-11-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Energie en Besparing, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

waterstof.gifAls alle bussen, taxi’s, dienstauto’s, vuilniswagens, rondvaartboten en pontveren in de gemeente Amsterdam over zouden gaan op waterstof als brandstof, dan rijden en varen hierop 5.706 voer- en vaartuigen binnen de gemeentelijke grenzen.

Dit bleek gisteren uit een presentatie van een onderzoek dat Ecofys in opdracht van de gemeente Amsterdam had uitgevoerd naar de wijze waarop waterstof als schone en duurzame brandstof kan worden ingevoerd. Zie ook: Dé Nationale Waterstof Coalitie !

Ook al zou er geen particuliere personenauto op waterstof in de stad rijden, dan nog zou het door Ecofys genoemde park goed zijn voor een gebruik van 13,4 ton waterstof per dag. Om dit in perspectief te plaatsen: op dit moment wordt in Rotterdam al 400 ton waterstof per dag geproduceerd.

Toch is het geen sinecure om waterstof grootschalig in te voeren. Uit het onderzoek blijkt dat bij een ambitieus maar realistisch ontwikkelingsscenario in 2025 slechts 186 voertuigen op waterstof rondrijden en dat die bediend worden met 4 tankstations. Hiervoor is een investering nodig van € 38 miljoen. Bron: Duurzame Energie Thuis

Tja, zo is het maar net. De waterstof-economie is nog heel, heel ver weg. Wat hebben we nou aan een paar honderd auto’s die op waterstof zouden kunnen rondrijden. Dat schiet niet op. Overigens vraag ik mij af of er in Rotterdam 400 ton per dag wordt geproduceerd. Lijkt mij behoorlijk veel, want daarmee kunnen volgens dit bericht dus bijna 30 complete voertuigparken zoals die van Amsterdam helemaal overschakelen op waterstof. Zal wel 400 ton per jaar moeten zijn.

Verkeer en Waterstaat trekt €3,9 miljoen uit voor proef met waterstofbussen, zo lees ik ook op dezelfde site en dan komt het: Staatssecretaris Huizinga (V&W) stelt een bedrag van 3,9 miljoen euro beschikbaar voor een praktijkproef met waterstofbussen in de gemeente Amsterdam. De pilot omvat een proef met vier bussen waarvan een tweetal hybride brandstofcelbussen vanaf 2010 in Amsterdam gaat rijden. De proef maakt deel uit van een samenwerkingsproject met de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen, waar de andere twee waterstofbussen zullen gaan rijden. Bron: Duurzame Energie Thuis

En wat gaat Amsterdam nu weer uittesten met een waterstofbus, flitst er door mijn hoofd? Er is toch al lang een  praktijkproef uitgevoerd met twee waterstofbussen in Amsterdam? En In april van dit jaar besloot de gemeenteraad van Amsterdam toch om de proef met twee waterstofbussen twee jaar lang voort te zetten. Vanaf april 2009 tot april 2011kunt u gewoon instappen in een waterstofbus op de lijnen 32 en 38 in Amsterdam Noord.. Zie: De schone waterstof bus !

Natuurlijk is het goed dat er nieuwe technologische ontwikkelingen in de praktijk worden getest. Zou ook gek zijn om zonder test te besluiten om alle bussen in Nederland te vervangen door waterstofbussen zonder enige vorm van testen. Maar in Nederland is het wel heel erg gebruikelijk om maar te blijven testen. We zijn gek op pilot-projecten.

Mocht u zich afvragen waarom dat zo is dan is het antwoord simpel: geld. Er zijn relatief veel subsidies voor innovaties, voor onderzoek, voor pilots, voor iets nieuws. Nieuwe dingen scoren ook goed naar het schijnt. Je haalt al gauw de media met iets nieuws en dat hebben politici graag. Goed voor het imago.

Gek genoeg kom je maar weinig politici die de nieuwswaarde inzien van de grootschalige implementatie. Want na de pilotfase zou de implementatiefase moeten komen. Dat lijkt mij logisch. U heeft iets uitgetest. Het werkt, het voldoet aan de doelstelling dus invoeren die innovatie. Maar daar gaat het heel vaak mis. Dan wordt het heel erg moeilijk om de financiering rond te krijgen.

Helaas ken ik de rapportage van Ecofys over het voertuigenpark van de gemeente Amsterdam niet, maar het is buitengewoon interessant om te weten wat het dan wel niet zou kosten om die 5.706 voer- en vaartuigen in Amsterdam te vervangen door een waterstof variant. Ik vermoed dat er een gigantisch bedrag uit komt rollen en dat er niet snel financiering voor gevonden zou kunnen worden, tenzij het National Sustainability Fund er zou zijn.

Overigens zit er wel degelijk een nieuwtje aan de de nieuwe proef. De nieuwe waterstofbussen hebben een lengte van 18 meter en dat is nog nooit eerder vertoond in Nederland. Het record voor de langste in Nederland gebouwde waterstofbus staat nu op 13,5 meter.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (652)
  • Agenda (3.144)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (805)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (494)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.289)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.356)
  • Europa (29)
  • Evenementen (175)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.655)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.335)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Twentebad In Hengelo Krijgt 922 Zonnepanelen Op Het Dak: Op Weg Naar Aardgasvrij In 2020
  • Landelijk Klimaatstaking Op Scholen In Nederland: We’ve Got It From Here by Eco-Schools
  • Vijf Duurzame Steden In Europa: Zurich, London, Wien, Stockholm, München by Natuur&Milieu
  • Entree Awards 2019: Vijftig Genomineerde Horecabedrijven Zijn Bekend
  • Voorlichtingscampagne EnergieRealisten: Consumenten Informeren Over Energietransitie by Enexis
  • De Elektrische MG ZS-EV Comfort And Luxury SUV by MG
  • The Global SDG Awards 2019: 17 Awards To Transfrom Our World
  • Subsidie Voor Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie (Nice) by Provincie Drenthe
  • Rotterdam Wil Meer Windparken In De Haven En Op De Noordzee
  • Blue Tech Park Las Vegas Valley, Nevada: Een Energieneutrale Stad In De Woestijn
  • Gasmonitor 2019: Nederlandse Huishoudens Gaan Massaal Elektrisch Koken by Natuur&Milieu
  • Waste2Wear Ocean Fabrics: Modieuze Textiel Uit Opgeviste Plastic Flessen
  • Duurzaamste Hotel Van Nederland: Van der Valk Leeuwarden Met BREEAM Excellent
  • De aCar: De Slimme Elektrische Mini-Truck by Evum Motors
  • Grootste Zonnedak Van België Met 27.104 Zonnepanelen Op Gebouw ArcelorMittal Gent by Eneco
  • Plattelandspioniers In Nederland by VPRO Tegenlicht
  • Overzicht Elektrische Mobiele Bouwmachines by Natuur&Milieu En BMWT
  • RoadPrinter Eco: De Elektrische Bestratingsmachine by RP Systems 
  • VM301 Greenline: De Elektrische Bestratingsmachine by Probst
  • Mobility-as-a-Service (MaaS) Onder De Loep: Keuzevrijheid En Reisadvies Op Maat by KiM
  • Links

    Milieunet op..