google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Als, als, als, ja dan zou het heel mooi kunnen zijn in Amsterdam

Geschreven op 22-11-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Energie en Besparing, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

waterstof.gifAls alle bussen, taxi’s, dienstauto’s, vuilniswagens, rondvaartboten en pontveren in de gemeente Amsterdam over zouden gaan op waterstof als brandstof, dan rijden en varen hierop 5.706 voer- en vaartuigen binnen de gemeentelijke grenzen.

Dit bleek gisteren uit een presentatie van een onderzoek dat Ecofys in opdracht van de gemeente Amsterdam had uitgevoerd naar de wijze waarop waterstof als schone en duurzame brandstof kan worden ingevoerd. Zie ook: Dé Nationale Waterstof Coalitie !

Ook al zou er geen particuliere personenauto op waterstof in de stad rijden, dan nog zou het door Ecofys genoemde park goed zijn voor een gebruik van 13,4 ton waterstof per dag. Om dit in perspectief te plaatsen: op dit moment wordt in Rotterdam al 400 ton waterstof per dag geproduceerd.

Toch is het geen sinecure om waterstof grootschalig in te voeren. Uit het onderzoek blijkt dat bij een ambitieus maar realistisch ontwikkelingsscenario in 2025 slechts 186 voertuigen op waterstof rondrijden en dat die bediend worden met 4 tankstations. Hiervoor is een investering nodig van € 38 miljoen. Bron: Duurzame Energie Thuis

Tja, zo is het maar net. De waterstof-economie is nog heel, heel ver weg. Wat hebben we nou aan een paar honderd auto’s die op waterstof zouden kunnen rondrijden. Dat schiet niet op. Overigens vraag ik mij af of er in Rotterdam 400 ton per dag wordt geproduceerd. Lijkt mij behoorlijk veel, want daarmee kunnen volgens dit bericht dus bijna 30 complete voertuigparken zoals die van Amsterdam helemaal overschakelen op waterstof. Zal wel 400 ton per jaar moeten zijn.

Verkeer en Waterstaat trekt €3,9 miljoen uit voor proef met waterstofbussen, zo lees ik ook op dezelfde site en dan komt het: Staatssecretaris Huizinga (V&W) stelt een bedrag van 3,9 miljoen euro beschikbaar voor een praktijkproef met waterstofbussen in de gemeente Amsterdam. De pilot omvat een proef met vier bussen waarvan een tweetal hybride brandstofcelbussen vanaf 2010 in Amsterdam gaat rijden. De proef maakt deel uit van een samenwerkingsproject met de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen, waar de andere twee waterstofbussen zullen gaan rijden. Bron: Duurzame Energie Thuis

En wat gaat Amsterdam nu weer uittesten met een waterstofbus, flitst er door mijn hoofd? Er is toch al lang een  praktijkproef uitgevoerd met twee waterstofbussen in Amsterdam? En In april van dit jaar besloot de gemeenteraad van Amsterdam toch om de proef met twee waterstofbussen twee jaar lang voort te zetten. Vanaf april 2009 tot april 2011kunt u gewoon instappen in een waterstofbus op de lijnen 32 en 38 in Amsterdam Noord.. Zie: De schone waterstof bus !

Natuurlijk is het goed dat er nieuwe technologische ontwikkelingen in de praktijk worden getest. Zou ook gek zijn om zonder test te besluiten om alle bussen in Nederland te vervangen door waterstofbussen zonder enige vorm van testen. Maar in Nederland is het wel heel erg gebruikelijk om maar te blijven testen. We zijn gek op pilot-projecten.

Mocht u zich afvragen waarom dat zo is dan is het antwoord simpel: geld. Er zijn relatief veel subsidies voor innovaties, voor onderzoek, voor pilots, voor iets nieuws. Nieuwe dingen scoren ook goed naar het schijnt. Je haalt al gauw de media met iets nieuws en dat hebben politici graag. Goed voor het imago.

Gek genoeg kom je maar weinig politici die de nieuwswaarde inzien van de grootschalige implementatie. Want na de pilotfase zou de implementatiefase moeten komen. Dat lijkt mij logisch. U heeft iets uitgetest. Het werkt, het voldoet aan de doelstelling dus invoeren die innovatie. Maar daar gaat het heel vaak mis. Dan wordt het heel erg moeilijk om de financiering rond te krijgen.

Helaas ken ik de rapportage van Ecofys over het voertuigenpark van de gemeente Amsterdam niet, maar het is buitengewoon interessant om te weten wat het dan wel niet zou kosten om die 5.706 voer- en vaartuigen in Amsterdam te vervangen door een waterstof variant. Ik vermoed dat er een gigantisch bedrag uit komt rollen en dat er niet snel financiering voor gevonden zou kunnen worden, tenzij het National Sustainability Fund er zou zijn.

Overigens zit er wel degelijk een nieuwtje aan de de nieuwe proef. De nieuwe waterstofbussen hebben een lengte van 18 meter en dat is nog nooit eerder vertoond in Nederland. Het record voor de langste in Nederland gebouwde waterstofbus staat nu op 13,5 meter.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (675)
  • Agenda (3.216)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.341)
  • Educatie (348)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.501)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (381)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.686)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (757)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.482)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnepark Havenbedrijf Moerdijk Met 18.570 Zonnepanelen by ENGIE En Port Of Moerdijk
  • E-Magazine SCHOON Gelanceerd Op Klimaatdag 2020: Toekomst Klimaatmasters 2020
  • Aanleg Ecoduiker Onder De A6 bij Anthony Fokkerweg by Provincie Flevoland
  • Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System
  • Plan Voor 300 Voetbalvelden Aan Zonnepanelen Langs Landingsbanen Schiphol Airport
  • Eerste Collectieve Zonnestroomproject Huurders Rijnhart Wonen Leiderdorp by Greenchoice
  • Elektrische Auto’s Met Subsidie Megatest by ANWB Autotest
  • Zonnepark A28 Balkendwarsweg Nabij Afrit 33 In Assen by RVB
  • Zonnedak Met 48.040 Zonnepanelen Op Hoofdkantoor Tommy Hilfiger in Venlo by IZEN
  • Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo
  • Subsidie Voor Energietransitie In Provincie Utrecht
  • Blue Innovation Awards: De Genomineerden Zijn Bekend by De Blauwe Cluster
  • De Elektrische Veegmachine e-Swingo In Rotterdam
  • Fietsfeiten Nieuwe Inzichten: Gebruik Elektrische e-Fiets Fors Gestegen by KiM
  • Give Prominence to Practice Tests and You Will Score Over 800 Points in CompTIA 220-1001 Exam
  • De Omgevingsvisie Limburg: Gezond En Duurzaam Limburg by Provincie Limburg
  • Sligro Gaat met Solar Train Stadsdistributie Verzorgen by Trens Solar Train
  • Slibdepot In De Krim Wordt Zonnepark by Pure Energie
  • Groen Licht Voor Zonnepark Bankhoef In Wychen by Pure Energie En ECL
  • Drijvend Zonnepark Met 40.000 Zonnepanelen Op Zandwinplas Balderhaar by GroenLeven
  • Links

    Milieunet op..