2010: Schoon en zuinig leven wordt door de fiscus beloond
Geschreven op 5-1-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen, Energie en Besparing, Vervoer en OVDe fiscus gaat schoon en energiezuinig leven belonen en de vervuilers extra belasten.
Daar was natuurlijk al wat langer sprake van, maar in 2010 zijn er extra veel fiscale voordelen te behalen. Althans dat is de eerste indruk. Valt mij allemaal behoorlijk tegen.
Het opknappen van de eigen woning en energiebesparing wordt dit jaar aantrekkelijker. Het verlaagde btw-tarief van 6 procent voor schilder- en stukadoorwerk wordt structureel gemaakt en verruimd. Het huis hoeft nu slechts 2 jaar of ouder te zijn, dat was 15 jaar of ouder. Ook schoonmaakwerk in woningen wordt onder het verlaagde btw-tarief van 6 procent gebracht. Het isoleren van huizen door het laten aanbrengen van isolatiemateriaal aan dak, muur en vloer van woningen ouder dan 2 jaar valt ook onder het verlaagde tarief van 6 procent.
Energiezuinig autorijden wordt voordeliger en vervuilende auto’s rijden wordt duurder. Voor heel zuinige auto’s (maximaal 95 g/km (diesel) CO2-uitstoot of maximaal 110 g/km (benzine, aardgas) hoeft geen motorrijtuigenbelasting (MRB) meer te worden betaald. Zie ook: De vernieuwde CO2-gids van de Auto
Zuinige auto’s krijgen een BPM-korting. Dit jaar is dat 750 euro. Benzineauto’s met een CO2-uitstoot tussen 110 en 120 g/km en dieselauto’s en aardgasauto’s met een CO2-uitstoot tussen 95 en 120 g/km.
De BPM voor nieuwe personenauto’s wordt dit jaar voor het eerst geheven op basis van CO2-uitstoot. De BPM wordt in vier jaar omgebouwd van heffing op basis van catalogusprijs naar heffing op basis van CO2-uitstoot. Vanaf 2013 wordt de BPM uitsluitend geheven op basis van de zuinigheid van een auto.
De BPM bij aankoop van een nieuwe wagen of particuliere bestelauto wordt verlaagd, maar daar schiet u weinig mee op want tegelijk wordt de motorrijtuigenbelasting verhoogd, omdat het om een budgettair neutrale operatie gaat.
De bonus-malusregeling en de CO2-toeslag worden dit jaar afgeschaft en vervangen door een tarief per gram CO2-uitstoot. Daarnaast is in 2010 nog een deel van de BPM gebaseerd op de catalogusprijs (27,4 procent).
Dan het slechte nieuws voor iedereen: de tarieven voor de motorrijtuigenbelasting voor personenauto’s, bestelauto’s van particulieren en motorrijwielen stijgen met 6,4 procent. Voor een gemiddelde benzinepersonenwagen stijgt de MRB per jaar met ongeveer 19 euro. Voor de dieselpersonenauto gemiddeld met 72 euro per jaar.
Zie ook: Petitie: Biologische producten moeten worden vrijgesteld van BTW – Minister Jacqueline Cramer: laag BTW-tarief voor duurzame LED-technologie is helemaal niet nodig – Eerlijke Kleding en Schoenen: 19% BTW, Weg Ermee!
Bij Groen op Weg kunt u zoeken op het bijtellingspercentage. Hier de vrij korte lijst met bijtelling van 14%, allemaal Energielabel A en hier een hele lange lijst met auto’s met een bijtelling van 20% bij privégebruik van de zakelijke auto.
Kwam nog een aardig artikel tegen met een levendige discussie en veel reacties dat ik u niet wil onthouden: Hoe Jan Modaal wordt geplukt door de Staat