Prinses Máxima opent Fairtrade Week 2008 en Fair-Wisselen 2010
Geschreven op 22-9-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Biologisch, EEN-Armoede, Oranje
20 oktober 2010: In de week van 21 – 30 oktober 2010 is het Fairtrade Week. Een hele week in het teken van Fair-Wisselen. Of je nu gewoon boodschappen doet of uit eten gaat, Fairtrade producten zijn tegenwoordig overal verkrijgbaar. Fair-Wisselen houdt in dat je de keuze maakt voor een fairtrade product.
Met het kopen van Fairtrade producten, geniet je niet alleen van (h)eerlijke producten. Je helpt ook kleine boeren en producenten in ontwikkelingslanden een eigen bestaan op te bouwen. Kies bijvoorbeeld eens voor fairtrade koffie, chocolade, bananen of rijst. En wist je Dat er fairtrade design bestaat? Niemand minder dan Piet Hein Eek ontwerpt keramiek vazen of manden van palmhout. Je kunt dus ook een designproduct Fair-Wisselen. Zie ook: Piet Hein, zijn naam is klein, Zijn daden benne groot
Ook kun je in in de Fairtrade Week in restaurants in heel Nederland genieten van de heerlijkste gerechten bereid met fairtrade ingrediënten. In veel supermarkten en Wereldwinkels zijn er mooie aanbiedingen en acties met fairtrade producten. En scholen, hogescholen, universiteiten, bedrijven en gemeenten grijpen de Fairtrade Week aan om hun voorkeur voor fairtrade producten duidelijk te maken.
22 september 2008: Hare Koninklijke Hoogheid Prinses Máxima der Nederlanden opent 30 oktober de Fairtrade Week in Hotel Theater Figi te Zeist. De opening heeft als thema “Make Fairtrade your business”. Tijdens de Fairtrade Week, georganiseerd door stichting Max Havelaar, wordt landelijk campagne gevoerd om bedrijven en consumenten kennis te laten maken met eerlijke producten die onder Fairtrade-voorwaarden zijn geproduceerd en verhandeld. De Fairtrade Week vindt plaats van 30 oktober tot en met 9 november.
Stichting Max Havelaar begon 20 jaar geleden als een kleinschalig Nederlands initiatief voor eerlijke handel. Inmiddels is het uitgegroeid tot een wereldwijd handelsmodel. De Stichting koopt of verkoopt zelf geen producten, maar geeft als onafhankelijke keurmerkorganisatie het Max Havelaar-keurmerk aan producten die onder eerlijke (Fairtrade) handelsvoorwaarden zijn ingekocht.
Het Fairtrade-systeem richt zich op kleine boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden. In 22 andere landen is dit Nederlandse initiatief gevolgd, vaak onder de naam ‘Fairtrade’. In 2007 besteedden consumenten wereldwijd een bedrag van ruim 2,3 miljard euro aan Fairtrade-gecertificeerde producten. Hiervan hebben ruim 1,5 miljoen producenten en arbeiders in 58 ontwikkelingslanden voordeel.
Tijdens de Fairtrade Week werken stichting Max Havelaar en alle organisaties die eerlijke producten onder Fairtrade-voorwaarden inkopen, verkopen of stimuleren, met elkaar samen. Zo vinden in ruim drieduizend winkels acties plaats om meer bekendheid en zichtbaarheid te geven aan eerlijke producten en zo het belang van eerlijke producten te onderstrepen. Daarnaast wordt op 5 november de jaarlijkse Max Havelaar lecture gehouden in samenwerking met de Erasmus Universiteit Rotterdam. Bron: Het Koninklijk Huis