European Conference Poverty Is Not a Game: The PING Game
Geschreven op 29-9-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Educatie, EEN-Armoede, EuropaPING is een online spel voor gebruik in secundaire scholen, dat een basis moet bieden om met leerlingen van de 2de en 3de graad secundair onderwijs een gesprek aan te gaan over armoede en wat het betekent om arm te zijn. Je kruipt in de huid van Jim of Sofia, die door omstandigheden op straat belanden en hun eigen weg moeten vinden.
Met het PING wordt aangetoond dat met de hulp van games ook complexere maatschappelijke thema’s, zoals armoede, in de klas kunnen aangekaart worden. Zo willen de partners van het PING project zowel bijdragen aan het maatschappelijk debat over het gebruik van computergames op school als een concrete tool aanreiken aan het onderwijs om het moeilijke thema ‘armoede’ bespreekbaar te maken. PING werd mogelijk gemaakt op initiatief van de Koning Boudewijstichting (België), IBBT (België), samen met Netwerk of European Foundations, de Robert Bosch Stiftung (Duitsland) , de Fundação Calouste Gulbenkian (Portugal/UK) en Fondation Berhnheim.
The Ping Game wordt internationaal gelanceerd op 20 oktober 2010, op de Europese conferentie Poverty Is Not a Game. Serious Games as a mean to discuss complex societal issues, in Brussel.
With the Conference ‘Poverty Is Not a Game’ the Network of European Foundations, the King Baudouin Foundation and IBBT, with the support of Flemish and Walloon public authorities, wishes to contribute to the societal debate on the use of computer games in educational settings in Europe within the framework of the Belgian Presidency of the Council of the European Union and the European Year of Combating Poverty and Social Exclusion. High on the conference agenda is to look at and respond to the challenges and opportunities that gaming represents and raising awareness by debating the usefulness and the extent of games being used in education to discuss complex societal issues. Keynote speakers Jane McGonical, from the Institute for the Future, California with the support of Flanders DC and Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO, Serious Games Interactive (winner of BETT 2010) will show how, among other things, gaming can develop problem-solving abilities, tap into creativity, teach players how to make decisions and improve their command of languages. Such specific and positive effects are, however, rarely promoted.
This fits with the growing attention paid to the phenomenon of ‘gaming’ in society and with the context of the Digital Agenda for Europe. The Ping Game will be launched during the conference as an innovative and positive example of using computer games in school. Source: KBS