De Echt Groene Wereldagenda voor Jongeren: Schoolagenda 2010-2011
Geschreven op 20-5-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in EducatieEind mei lanceert Brighter World/DIF Books de eerste Echt Groene Wereldagenda, een schoolagenda voor middelbare scholieren.
Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de jongeren tussen 13 en 18 jaar zich wel degelijk druk maakt om kwesties als het milieu, dierenwelzijn en mensenrechten. Voor hen is er nu een eigen schoolagenda.
De Wereldagenda richt zich op jongeren die geïnteresseerd zijn in manieren waarop ze zich kunnen inzetten voor een betere wereld, meer groen kunnen leven en fair trade consumeren.
De agenda heeft een unieke uitstraling. Robuust, natuurlijk en handzaam. Zowel de wikkel als in de agenda is groeipapier verwerkt. Als je dit papier plant groeit er een prachtig boeket veldbloemen uit.
Hoe kan ik energiezuinig gamen? Wat kan ik doen om gezonder te leven? Wat kan ik doen voor een politieke gevangene? Hoe kan ik solidair zijn met mensen die het minder hebben in arme landen? Maar ook: Hoe denk ik over pesten, sex, de liefde? En: Wanneer is het wereldarmoededag, dag van de mensenrechten, werelddierendag, warme truiendag, duurzame dinsdag? De Wereldagenda bevat veel informatie over al dit soort onderwerpen, gebracht op een luchtige manier en geïllustreerd met spannende en opvallende fotografie.
De Wereldagenda laat zien dat het niet zo heel moeilijk is om als scholier een bijdrage te leveren aan een mooiere wereld. En dat het ook nog voordeel op kan leveren. Want de agenda bevat ook een aantal kortingsbonnen voor groene en fair trade producten, variërend van een gratis fair trade ijsje of een reep chocola tot kortingen op groene kleding en gadgets. Ook kan de scholier die een beter woord weet te verzinnen voor ‘duurzaam’ 250 euro winnen. Bij de ontwikkeling van deze schoolagenda is samengewerkt met een panel van scholieren tussen 12 en 18 jaar, van VMBO tot 2-talig VWO. De Wereldagenda richt zich op middelbare scholieren, maar is leuk voor iedereen die betrokken is bij een betere wereld en bewust met de aarde wil omgaan.
Erik van Erne zegt:
20 mei 2010 om 22:00 | Permalink
NIMA Marketingagenda ‘Duurzaam Ondernemen’
De wereld om ons heen verandert razendsnel. De maatschappij wordt door technologie gedreven, de consument is steeds meer in control, duurzaamheid is niet langer een trend en organisaties hebben de klant mede door de crisis weer ‘herontdekt’. Marketeers in Nederland hebben niet voor niets de thema’s duurzaam ondernemen, klantgedrag en digitale marketing uitgeroepen tot dé marketingonderwerpen voor 2010 en 2011.
In het eerste deel van de NIMA Marketingagenda 10/11 lees je alles over de laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzaam ondernemen en MVO. Wat houdt het precies in en hoe kun je als marketeer een belangrijke rol spelen? Laat je inspireren door praktijkcases, inzichten, tips en quotes van topmarketeers en wetenschappers.