google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Zijn 100% elektrische auto’s wel duurzaam?

Geschreven op 16-6-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

elektrisch-laden-auto.jpgKwam op de Nationale Dialoog een interessante vraag tegen over de duurzaamheid van elektrische auto’s, met een mooi antwoord van Lia Spaans dat ik graag onder uw aandacht breng.

De Vraag van Zeilkuif: Er wordt hoog opgegeven van de nieuwe electrische auto’s; dit zou de toekomst worden. Wat de publicaties echter niet tonen, is wat er allemaal moet gebeuren om die electriciteit in die auto te krijgen. Enerzijds moet de electriciteit toch worden ogewekt, uit kolen of gas of anderszins, en worden getransporteerd. En juist de vergelijking tussen de fossiele brandstof in de auto en het proces van productie en transport van electriciteit heb ik nog niet gezien. Er zijn bronnen die melden dat van de geproduceerde electriciteit tijdens het transport zo’n 30% verloren gaat. Hoeveel electriciteit moet er dan geproduceerd worden om hetzelfde te bereiken als een auto met een volle brandstoftank met fossiele brandstof? En hoeveel kolen, gas, of olie is er daarvoor dan nodig?

Het Antwoord: Mijn naam is Lia Spaans. Ik volg al enige tijd van heel dichtbij de ontwikkelingen op het gebied van elektrische auto’s Ik zal eerst reageren op de vraag of een elektrische auto wel duurzaam is. Duurzaam bestaat uit meerdere aspecten. De belangrijkste als je elektrische auto’s vergelijkt met andere auto’s:

1. CO-2 uitstoot van de auto zelf
Die is nul bij een elektrische auto. Dat is een grote pré van een elektrische auto t.o.v. andere auto’s, zeker voor grote steden die ambitieuze doelstellingen op het gebied van luchtkwaliteit hebben te halen. Niet voor niets timmert Amsterdam hard aan de weg met elektrische auto’s
een-betere-luchtkwaliteit.jpg2. CO-2 uitstoot van de stroom die je gebruikt voor het opladen van de auto.
Daar is in Duitsland door het WWF onderzoek naar gedaan. De Duitse overheid wil in 2020 een miljoen elektrisch aangedreven voertuigen op de weg hebben. Het Wereld Natuur Fonds heeft becijferd dat de CO2-uitstoot niet of nauwelijks afneemt zolang het land elektriciteit opwekt via kolencentrales. De doelstelling is mooi: in 2020 moeten in Duitsland – met een wagenpark van 41 miljoen auto’s – een miljoen elektrisch aangedreven auto’s of plug-in hybrides rondrijden. Het Wereld Natuur Fonds in Duitsland heeft vorige maand een onderzoek gepresenteerd waaruit blijkt dat de CO2-uitstoot met slechts 0,1 procent afneemt als de doelstelling gehaald wordt.

Dat komt niet doordat elektrisch aangedreven voertuigen CO2 uitstoten maar door de opwekking van stroom. In Duitsland geschiedt dat vooral via kolencentrales die veel CO2 de lucht in blazen. Omgerekend stoot een kolencentrale 200 g/km CO2 uit, terwijl de gemiddelde brandstofauto een CO2-emissie heeft van ‘slechts’ 160 g/km. Het onderzoek benadrukt het belang van schonere centrales omdat het rijden op elektriciteit anders weinig zin heeft. De Europese Unie werkt op dit moment aan een voorstel dat kolencentrales verplicht een deel van de CO2 op te vangen en op te slaan. Met aardgas- of kerncentrales is het rendement al vele malen hoger maar het beste alternatief is natuurlijk groene stroom. Zie ook: Elektrische auto’s goed voor het klimaat !

Kortom, echt duurzamer wordt een elektrische auto pas als je de stroom betrekt van zonnepanelen of windmolens. Zelf ben ik daar voorstander van en dan het liefst ook zelf opgewekt. Dat maakt dat je minder afhankelijk wordt van energieleveranciers. Zie ook: Veel potentieel voor 100% elektrische auto’s

3. De batterijen.
Ik heb me laten vertellen dat de nieuwe lithium-ion accu’s die nu gebruikt worden, voor 95% te recyclen zijn. Als er specialisten op het gebied recyclebaarheid van accu’s zijn, dan hoor ik dat graag.

Als je het helemaal goed wil uitzoeken, zou je voor een elektrische auto t.o.v. een hybride of auto met conventionele verbrandingsmotor een LCA, een levenscyclus analyse moeten uitvoeren. Misschien iets voor de Stichting Natuur en Milieu of een vergelijkbare organisatie? Ik zie uit naar jullie reacties. Samen worden we wijzer. Groet, Lia Spaans

Overgenomen van De Nationale Dialoog

Ben er zelf van overtuigd dat die al heel snel in zeer grote aantallen op de markt gaan komen, met name door de enorme ontwikkelingen in China, India en ook in de USA komt dat snel op gang. De grote, gevestigde automerken zitten ietwat duf in de hoek, uitzondering is o.a Renault, maar die werken nauw samen met project Better Place, dus dat is logisch.

Over de batterijen: die ontwikkeling gaat ook razendsnel en er is onlangs in China, Japan, USA en nog wat landen veel geld gepompt in de verdere ontwikkeling. Dat komt volgens mij helemaal goed. Efficiënte batterijen, grote actie-radius en snel opladen cq batterijtje wisselen.

Tenslotte nog even over al die duurzame enrgie die we nodig hebben om al die elektriscxhe auto’s duurzaam rond te laten rijden: ook dat komt helemaal goed. Het gaat wat langzaam in Nederland, maar er komen steeds meer plannen, vergunningen worden afgegeven, dus kwestie van tijd. De Energieraad waarschuwt nu al dat Nederland zeer binnenkort met een overschot zit aan windenergie, net als Denemarken.

Wat nog ontbreekt is een goede infrastructuur: een smart-grid met heel veel oplaadpunten cq wisselstations. Daar zijn ook al plannen voor en ben er van overtuigd dat steeds meer bedrijven en organisaties eigen oplaadpunten gaan aanleggen. Lijkt mij ook wel wat voor winkelcentra, bedrijventerreinen, etc, etc.

Kortom: die elektrische auto’s gaan er echt komen en sneller dan we nu denken. Hybride is een tussenstation.

2 Reacties

  1. Jan de Bont zegt:

    29 april 2010 om 09:47 | Permalink

    Jongens, ik vind dit niet kunnen. Dit zijn jongeren die een grap uithalen met de maatschappij. Ze moeten eens nadenken wat ze met deze site doen. Het is een serieuze site en ze worden door deze xxxx verpest. Nouja, ik vind deze site wel degelijk de moeite waard en ga vooral zo door. Respect voor jullie.

  2. Erik van Erne zegt:

    7 mei 2011 om 03:27 | Permalink

    Elektrische auto beste voor milieu

    De elektrische auto scoort als beste als het gaat om luchtverontreiniging en het klimaat. Alleen de actieradius komt er nog bekaaid af. De hybride is ook goed voor het klimaat, maar scoort minder als het gaat om luchtverontreiniging. Dat blijkt uit een vergelijking die bureau CE heeft opgesteld in opdracht van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV).

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (702)
  • Agenda (3.390)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (913)
  • Communicatie (378)
  • Cradle to Cradle – Circulair (535)
  • Design (244)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.463)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.739)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (332)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (150)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.735)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (114)
  • Natuur (799)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.742)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • The Making of Reishi Fine Mycelium: Mushroom Based Leather by MycoWorks
  • The Mystery Of Siberia’s Exploding Craters At Yamal Peninsula by BBC REEL
  • Subsidie Uitstootvrij Bouwmaterieel: Kabinet Wil Meer Schone Meer Schone Machines In De Bouw
  • Wat Mensen Beweegt: Onderzoekproject Duurzame Mobiliteit In Johan Cruijff ArenA Gebied
  • De Elektrische Luxe Off-Road Mercedes: Project Maybach Coupé by Mercedes-Benz – Virgil Abloh
  • Wereldwijde Groei Hernieuwbare Energie Breekt Alle Records: 290 GW Renewables In 2021 by IEA
  • GAME OVER! End Of The Great Pacific Garbage Patch by Innovative Techs
  • Dit Jaar Al Evenveel Schone, Duurzame Energie Opgewekt Als In 2020 by Energieopwek
  • Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
  • RDM-Subsidieregeling: Ministerie EZK Investeert 52,9 Miljoen Euro In Maritieme R&D
  • CO2-Uitstoot Door Biomassa Blijft Toenemen by CBS
  • Bijna 100.000 Huishoudens In De Provincie Utrecht Hebben Zonnepanelen Op Het Dak
  • De Elektrische BMW i7: De Elektrische Variant Van De Nieuwe 7-Serie by BMW
  • De Eerste Elektrische Dodge Komt Er Aan In 2024 by Stellantis
  • Elektrische Deelauto’s In Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam by GO Sharing
  • Container Terminal Utrecht (CTU) Test Elektrische, Stille Waterstof Terminal Trekker by Terberg
  • Zeventien Elektrische Volvo FH Trucks Voor CTU by Theo Pouw En Volvo Trucks
  • Onyx Power Kolencentrale In Rotterdam Gaat Definitief Sluiten
  • De Horecava Innovation Award 2022: Karel De Vos Duurzaamheid Award 2022
  • Solar@Sea II: TNO Onderzoekt Potentieel Flexibel Zonnepark Op Zee
  • Links

    Milieunet op..