Anders Bekeken

Top 5 Stappen In Duurzaamheid Levensmiddelenindustrie by FoodIMPCT

Geschreven op 21-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

‘Wij hebben alle verlichting vervangen door LED’, ‘Wij printen nu veel minder’ en ‘we hebben een certificaat op onze cacao’.

Dit zijn vaak de eerste stappen bij bedrijven die beginnen met duurzaamheid. Maar hebben ze daarmee de echte impact te pakken?

Of zijn dat gewoon de meest voor de hand liggende en makkelijke stappen?

Voor beter inzicht heeft Imke Houben van Foodimpct de Top 5 stappen in duurzaamheid voor de  levensmiddelenindustrie vastgesteld. Zie hier waar je  écht de meeste impact mee kunt bereiken:

1 Voorkomen van food waste: De 1e stap is voorkomen van food waste. Misschien niet direct de eerste gedachte bij klimaatverandering, maar eten en drinken zorgt voor 20 tot 30 procent van onze klimaatbelasting. En 30% van alle voeding wordt verspild. Vooral door de consument thuis, maar ook in de levensmiddelenindustrie. Voor een groot deel bij de verwerking, namelijk 18%: Landbouw/ productie: 9% – Verwerking  levensmiddelenindustrie) 18% – Transport 3% – Distributie (supermarkt, horeca): 11% – Huishoudens: 51% Bron: Voedselverspilling, de voedseluitdaging eXKi januari 2016

Een groot deel hiervan komt door strenge normen op uiterlijk, terwijl de grondstoffen verder goed zijn. Ook te grote voorraden spelen een grote rol: bij wijziging van de productieplanning gaan de grondstoffen over de THT. Door langere opslag worden de grondstoffen ook eerder aangetast, bv door vocht of ongedierte.

Hoewel meestal niet tot food waste gerekend, is ook het weggooien van niet eetbare reststromen verspilling: deze kunnen elders ingezet worden, vaak ook in de levensmiddelenindustrie. Zo kunnen niet eetbare plantenresten omgezet worden in cellulose-toevoegingen.

Op de verspilling thuis kan de industrie ook veel impact hebben. Door bijvoorbeeld het verlengen van de THT datum, goed doordachte verpakking (bescherming, hersluitbaar en goed leeg te maken) en tips voor verwerken van restjes.

2 Keuze grondstoffen: Beperk het gebruik van vlees: Vlees levert 67% van de impact van ons eten. Door minder vlees te verwerken of te letten op het type vlees kan de impact sterk verlaagd worden. Voeg bv. vegetarische varianten toe aan het assortiment of gebruik kip ipv rundvlees.

Ook de keuze van de plantaardige grondstoffen heeft veel invloed: komt de grondstof van ver of van dichtbij? Staat het land van herkomst bekend als gereguleerd of niet? Wordt er oerbos voor gekapt? Is er tekort aan (zoals bv bij vissoorten)? Zijn er andere bekende issues met deze grondstof? Zijn er certificaten die de impact verkleinen?

Zorg voor kennis van de leverancier en zijn werkwijze. Hou de inkoopketen transparant. Het is belangrijk dat de productontwikkelaars op de hoogte zijn van de duurzaamheidsaspecten van de grondstoffen, zodat hier al bij de innovatie rekening mee gehouden kan worden

3 Energie gebruik: 15% van de energie die we in de wereld gebruiken wordt gebruikt voor voeding, een groot deel thuis, voor koken en koelen (29%).

De impact van de food industrie is als volgt: 20% productie, 6% verpakking, 4% transport.

Inventariseer waar in de life cycle van de producten het meeste energie wordt gebruikt en ga daarmee als eerste aan de slag. Vaak is dat verhitting, koeling en/of transport. Zorg vervolgens dat de energie die gebruikt wordt zo groen mogelijk is.

4 Gebruik Materialen: Voor gebruik van materialen kan de stelregel reduce, reuse recycle gebruikt worden: Eerst reduceren van de hoeveelheid gebruikt materiaal. Daarna zorgen voor mogelijk hergebruik. Wanneer dat niet lukt: recyclen. Veel gebruikt materiaal zal verpakking zijn, denk hierbij aan de volgende stappen: Is de hoeveelheid verpakking te reduceren? Let hierbij ook op verlies van materiaal bij productie en verwerking. Is de grondstof van de verpakking hernieuwbaar? Bv papier, bamboe, bio-plastic. Is de verpakking opnieuw te gebruiken? Bv via inzameling, statiegeld. Is de verpakking te recyclen? Gebruik makkelijk te scheiden materialen. Is er voor de materialen een milieukeurmerk? Bv FSC voor papier.

5 Watergebruik: Wanneer u veel water gebruikt in uw proces, probeer dit dan zoveel mogelijk te beperken. Wanneer het water vervuild wordt met eetbare resten, onderzoek dan of daar een alternatieve bestemming voor is: zo wordt bv uit water gebruikt bij de aardappelverwerking zetmeel teruggewonnen waar bv bioplastic van gemaakt wordt.

Met toestemming van Imke Houben overgenomen van Foodimpct

Zie ook: Regio Deal Foodvalley: Transitie Naar Gezond En Duurzaam VoedselsysteemKringlooplandbouw: Een Nieuw Perspectief Voor De Nederlandse Landbouw by WUR – Mansholt Lecture 2018: Towards Circular Food Production in Europe by WUR – Circular Agrofood System: A Zero-Waste System Producing 70 % More Food by WUR – Nationale Omgevingsvisie Helpt Bij Energietransitie, Extra Woningbouw En Kringlooplandbouw –Wat zijn de grootste obstakels op weg naar kringlooplandbouw? – Kringlooplandbouw In De Provincie Noord-Brabant – De Kringlooplandbouw Is Al Begonnen – Kringlooplandbouw: Hoe kunnen we de natuur benutten in onze landbouw? by WUR – Minister Carola Schouten Gaat Kennisdeling Kringlooplandbouw Stimuleren Via Groen Kennisnet by WUR

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    23 juli 2019 om 14:52 | Permalink

    De Vijf Belangrijkste Lessen Uit Het Future of Food Onderzoek by Food Impct

    Tweemaal per jaar publiceert het Future of Food Institute het Future of Food Rapport. Dit rapport beschrijft hoe de Nederlandse consument denkt over duurzame voeding en de ontwikkelingen op dit gebied.

    Marketeers, productontwikkelaars, inkopers, onderzoekers, start-ups, cateraars en kennisinstellingen kunnen gebruik maken van de inzichten en de inspiratie die het rapport biedt. ?Dit zijn de belangrijkste 5 lessen uit het rapport:
    1. VOOR DE CONSUMENT IS HET NIET HELDER WAT DUURZAME VOEDING PRECIES IS: De consument heeft nog geen eenduidig, helder en juist beeld over wat nu precies een duurzaam voedingspatroon is. De impact van verpakkingsmateriaal wordt overschat, terwijl de impact van minder dierlijke producten sterk wordt onderschat ten opzichte van de impact bepaald door experts. De foute perceptie over wat duurzaam is, leidt er onder andere toe dat men denkt dat duurzaam altijd duur is.
    2. WE ZITTEN IN HET MOMENTUM VOOR HET VOORKOMEN VAN VERSPILLING: Voorkomen van verspilling staat hoog op de agenda van consumenten en experts. Er is op dit moment veel momentum om op dit vlak winst te boeken door mee te gaan in dit momentum. Consumenten staan er open voor.
    3. ER ZIJN 4 VERSCHILLENDE GROEPEN CONSUMENTEN, DIE OP EEN ANDERE MANIER KIJKEN NAAR DUURZAME VOEDING: ?Er zijn vier groepen consumenten, met elk een eigen kijk op duurzaam gedrag. We hebben ze idealisten (33%), Trendvolgers (19%), Geblokkeerden (26%) en Conservatieven (22%) genoemd. Het effectief bereiken van elke groep, met de juiste boodschap en het juiste product, vereist een slimme, gesegmenteerde aanpak.
    4. CONCRETE ARGUMENTEN GERICHT OP DIRECT VOORDEEL VOOR DE CONSUMENT WERKEN HET BEST: ?Argumenten die een zichtbaar, concreet en persoonlijk voordeel opleveren werken beter dan algemene boodschappen. Argumenten voor duurzaam gedrag gericht op abstracte voordelen die ver weg staan van de consument werken juist minder goed. Ook is er weinig draagvlak voor maatregelen die de consument dwingen duurzamer te gaan eten. Dit is vooral het geval als het gaat om minderen met vlees.
    5. ER IS NOG WEINIG DRAAGVLAK VOOR TECHNOLOGISCHE LANDBOUWVERNIEUWING: ?De consument denkt (nog) niet aan het verbeteren van efficiëntie in het kader van verduurzaming. Nieuwe landbouwtechnologie wordt begroet met een dosis scepsis. Slechts een derde van de consumenten vindt het een goed idee. Technologie zou landbouw minder natuurlijk maken, de boer zijn boterham afpakken, lagere kwaliteit producten opleveren en minder efficiënt zijn. Voorstanders zien het als een goede manier om te voorzien in de groeiende behoefte aan eten.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (652)
  • Agenda (3.141)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (805)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (494)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.288)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.354)
  • Europa (29)
  • Evenementen (175)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.654)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.334)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Subsidie Voor Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie (Nice) by Provincie Drenthe
  • Rotterdam Wil Meer Windparken In De Haven En Op De Noordzee
  • Blue Tech Park Las Vegas Valley, Nevada: Een Energieneutrale Stad In De Woestijn
  • Gasmonitor 2019: Nederlandse Huishoudens Gaan Massaal Elektrisch Koken by Natuur&Milieu
  • Waste2Wear Ocean Fabrics: Modieuze Textiel Uit Opgeviste Plastic Flessen
  • Duurzaamste Hotel Van Nederland: Van der Valk Leeuwarden Met BREEAM Excellent
  • De aCar: De Slimme Elektrische Mini-Truck by Evum Motors
  • Grootste Zonnedak Van België Met 27.104 Zonnepanelen Op Gebouw ArcelorMittal Gent by Eneco
  • Plattelandspioniers In Nederland by VPRO Tegenlicht
  • Overzicht Elektrische Mobiele Bouwmachines by Natuur&Milieu En BMWT
  • RoadPrinter Eco: De Elektrische Bestratingsmachine by RP Systems 
  • VM301 Greenline: De Elektrische Bestratingsmachine by Probst
  • Mobility-as-a-Service (MaaS) Onder De Loep: Keuzevrijheid En Reisadvies Op Maat by KiM
  • C-Bèta Food Event: Impact Voedselkeuzes, Thuis & Op Het Werk by C-Béta
  • Deurenfabrikant Group Thys Plaatst 6.282 Zonnepanelen Op Pand In Kapellen by Eco Technics
  • Leen Bakker Plaatst 7.000 Zonnepanelen Op Distributiecentrum Raamsdonkveer by Rooftop Energy
  • Energielandgoed Wells Meer In Bergen (L): Zonnepanelen, Biomassateelt En Windturbines
  • De Sustainable Fashion Gift Card: Een Ecosysteem En Time Will Tell by OW Our World
  • Woningcorporatie Woonbedrijf In Eindhoven Gaat 700 Huurwoningen Voorzien Van Zonnepanelen
  • Zonnepark Zunneweide Riessen Met 58.000 Zonnepanelen by KiesZon
  • Links

    Milieunet op..