Anders Bekeken

The Jellyfish Barge by Pnat: De Drijvende Kas voor Intensieve Landbouw op Zee

Geschreven op 20-10-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Design, Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Jellyfish BargeMooi hoor, ziet er geweldig uit. Weer eens iets nieuws, de drijvende kas. 

De JellyFish Barge van Pnat is een modulaire, drijvende kas voor intensieve landbouw op zee.

Een module bestaat uit een houten basis, die drijft op gerecyclede plastic vaten, met daarop een glazen kas. De kas is omringd door zeven ontziltingsunits die werken op zonne-energie.

De ontziltingsunits verwarmen zout of vervuild water tot het verdampt. Uit de waterdamp ontstaat schoon, zoet water. De drijvende kas kan maximaal 150 liter zoet water per dag produceren. Genoeg om voedsel voor twee families te laten groeien.

Italian design office Studiomobile has teamed up with the University of Florence’s Professor Stefano Mancuso, who is the director of the International Laboratory of Plant Neurobiology, to produce a prototype floating greenhouse in a bid to improve food security in areas with little arable land. The Jellyfish Barge operates off-grid and produces its own clean water via an onboard system of solar distillation.

Pnat is an emerging think tank of designers and biologists with the aim of merging plants, research, science and creativity. Mimicking patterns of natural processes lead to face emerging problems such as environmental changes and depletion of resources in a sustainable way.

The JellyFish Barge comprises a glass greenhouse supported by a wooden base. The Jellyfish Barge measures 70 sq m (753 sq ft), though looks. Inside the greenhouse, water for crops is produced using solar stills. The Jellyfish Barge comprises a glass greenhouse supported by a wooden base, which measures 70 sq m (753 sq ft). It’s buoyant thanks to 96 recycled plastic drums affixed underneath, and is modular, so can also be attached to any number of other Jellyfish Barge units.

The greenhouse can pump up the water it floats upon for irrigation, whether that happens to be river water, saltwater, or even polluted water. The water is made suitable for irrigation by treating it with seven onboard solar stills. “Solar distillation is a natural phenomenon: in the seas, the sun’s energy evaporates water, which then falls as rain water,” explains Studiomobile. “In Jellyfish Barge the solar desalination system replicates this phenomenon in small-scale, sucking moist air and forcing it to condense into drums in contact with the cold surface of the sea. The low energy required to power fans and pumps is provided by systems exploiting renewable energy integrated in the structure.”

Inside the greenhouse, water for crops is produced using solar stills. There’s also a rainwater catchment system on board and Studiomobile says the Jellyfish Barge is capable of producing up to 150 liters (39 US gallons) of fresh water per day in total.

The Jellyfish Barge features a hydroponic system too, that Studiomobile says is very efficient and can save up to 70 percent more water than standard hydroponic systems. This system can use around 15 percent seawater in order to boost efficiency. An automated system provides remote monitoring and control over the hydroponics. A single Jellyfish Barge unit is capable of producing enough food to support two families. I

Zie ook: Het Grootste Drijvend Zonnepark van Nederland: Zonnepark Bergerden in Lingewaard – Drijvende Zonnepanelen Op Industrieterrein Westpoort in Groningen by Sunfloat – Schoonschip Amsterdam: Duurzaam Drijvend Wonen in Amsterdam – De Ongewone GeWoonBoot: Een Unieke Zelfvoorzienende Locatie op het Water – Duurzaam Drijvend Kantoor Ark voor Waternet gebouwd volgens Cradle to Cradle Principe – Het Energieneutrale Drijvend Paviljoen Rotterdam in de Rotterdamse Rijnhaven – Drijvend Groen: Drijvende Eilanden Vergroenen en Verbeteren het Rotterdamse Water – Recycled Park by WHIM Architecture: The Documentary The Making Of Recycled park – De Duurzame Drijvende Stad in de Stadshavens van Rotterdam – Een Drijvend Olympisch Dorp met Olympisch Stadion – Lilypad City: The Floating City Ecopolis – Why: Het energieneutrale drijvende eiland-yacht

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (655)
  • Agenda (3.150)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (809)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.290)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.379)
  • Europa (29)
  • Evenementen (178)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.663)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.355)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn
  • De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen
  • Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen
  • Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw
  • Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief
  • DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt
  • Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein
  • Park 20|20: Het Kleurrijke Cradle to Cradle ANWB Hoofdkantoor En Fox Theater
  • Park 20|20: Het Cradle to Cradle Bluewater Energy Services Hoofdkantoor
  • Park 20|20: Het Cradle to Cradle NOW Gebouw
  • Gemeente Rotterdam Kiest Voor Groene Stroom Van Eigen Bodem by Eneco En Greenchoice
  • Het Verzekeren Van Een Elektrische Auto: Onderzoek De Mogelijkheden Van Een Autoverzekering
  • Asbestfonds: Lening Voor Verwijderen Asbestdaken Door Particulieren
  • Duurzame Energie Voor Curaçao: 100 Procent Duurzame Energie In 2033 Haalbaar
  • New Energy Chalenge 2019: NanoSUN En EcoG Zijn De Winnaars
  • Rotterdamse Afvalcampagne Van Zooi Naar Mooi Wint Bronzen ISWA Communication Award
  • De Nota Varen Deel 2: Gemeente Amsterdam Gaat Stadslogistiek Over Water Stimuleren
  • De Elektrische Lexus Concept Car (BEV) by Lexus
  • Regeling Reductie Energiegebruik (RRE): 87 Miljoen Euro Voor Energiebesparing Huiseigenaren
  • Links

    Milieunet op..