Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen
Geschreven op 21-5-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, DuurzaamUpdate 21 januari 2021: De Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) wordt in 2021 conform de wens van de sector twee keer opengesteld.
De eerste tender staat open van 25 januari 9.00 uur tot en met 2 april 17.00 uur, de tweede tender is open van 14 juni tot en met 1 oktober.
In elke tender wordt 2,3 miljoen euro verdeeld onder de meest duurzame innovatieve voorstellen.
Alle ingediende aanvragen zullen worden beoordeeld op een aantal concrete criteria, waarna de hoogst scorende projecten als eerste subsidie toegewezen zullen krijgen. De mate van innovatie, duurzaamheidswinst, economisch perspectief, en hoe helder één en ander verwoord is bepalen de score voor een aanvraag.
Via de SDS stimuleert het ministerie van Economische Zaken en Klimaat de marktintroductie van duurzaamheid-bevorderende innovaties in de scheeps(om)bouw en op offshore-constructies. Scheepswerven lopen een risico bij de ontwikkeling en eerste toepassing van maritieme innovaties. Door gebruik te maken van de SDS-subsidie kunnen zij deze risico’s ondervangen. Naast de maatschappij profiteren ook de reders en maritieme toeleveranciers van een versnelde toepassing van duurzame maritieme oplossingen.
21 mei 2019: Wilt u met uw scheepswerf een schip bouwen of verbouwen en hierbij ervaring opdoen met het toepassen van duurzaamheid bevorderende innovaties? Maak gebruik van de Subsidie Duurzame Scheepsbouw.
Zo kunt u technologieën testen om bijvoorbeeld CO?-uitstoot te verminderen of (onderwater-)geluidsproductie te verlagen.
Het budget in 2019 is 4.600.000 euro. De subsidie bedraagt 25% van de subsidiabele kosten. Het maximale subsidiebedrag per aanvrager of groep waar deze toe behoort bedraagt 1.250.000 euro.
Om in aanmerking te komen moet een aanvraag in ieder geval voldoen aan de volgende voorwaarden: Het te (ver)bouwen schip is een binnenvaart of zeeschip met een brutogewicht boven de 100 ton of sleepboot met een vermogen van meer dan de 365 kW. Vissersvaartuigen komen niet in aanmerking.
De overeenkomst van de bouw of verbouwing van het schip mag niet gesloten zijn op het moment van indiening, wel moet er zicht zijn op contractsluiting via een intentieverklaring.
Afgezien van bovenstaande, toetsen de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) en een externe adviescommissie de aanvragen om te bepalen of het project voldoet aan de voorwaarden voor de regeling.
Een aanvraag indienen kan vanaf 15 mei 2019, 9.00 uur. Aanvragen kan tot en met 16 september 2019. Na uw aanvraag ontvangt u binnen 13 weken bericht over de subsidie.
Zie ook: Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam - Klimaatakkoord Zeevaart: Zeescheepvaart Gaat CO2-Uitstoot Met 40% Verminderen in 2030 - Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart by Port Of Rotterdam – Het Werkprogramma Maritieme Strategie 2018-2021 Voor Een Duurzame Toekomst – The YARA Birkeland Zero Emission Vessel: World’s First Fully Electric Autonomous Container Ship – The Peace Boat Ecoship Project: The World’s Greenest Cruise Ship Will Sail in 2020 – The NYK Super Eco-Ship 2030 Concept Design: Reducing CO2-Emissions With 70% – Zero-Emission Container Feeder Vessel: A Hydrogen Powered Ship by DNV GL Maritime Services – De Ecolution, Het Duurzame Zeilschip by Wubbo Ockels – Fairtransport: Zeilend vrachtschip “De schoenerbrik Tres Hombres” – The New Belgica: Sociaal, Ecologisch, Duurzaam – Future of The Fjords: A Ground Breaking Zero Emission Electric Passenger Vessel – Seven Battery-Powered Electric Ferries for Fjord1 in Norway by Havyard Shipyard – Converting The Stena Jutlandica to Battery-Powered Electric Ferrie by Stena Line
Declaration of Nijmegen: Binnenvaart Sluit Akkoord Voor 20% Minder CO2-Uitstoot in 2030 – De Groene Versnelling – Binnenvaart Moet Snel Verduurzamen by CBRB – Branchevereninging evofenedex wil Vergroeningsfonds om Binnenvaart te Verduurzamen – Green Deal 001 Groene Groei: Nederland Op Weg Naar Een Duurzame Economie – EU: Europese Binnenvaart Wil in 2030 CO2-Neutraal Zijn – Milieubewustzijn bij Havens en Scheepvaart Groeit: De Groene Duurzame Haven in Rotterdam – HEINEKEN Gaat Duurzame Biobrandstof Gebruiken in de For Ever: Heerlijk, Dat Groene Varen –HEINEKEN Groene Cirkels in Zoeterwoude: Heerlijk, Die Groene Cirkels – De Groene Corridor: Intentieverklaring Duurzaam Transport – Heerlijk, Dat Groene Transport – Project EcoFlow: Een Duurzaam Binnenvaartschip – Elektrische Zero Emission Bierboot in de vaart genomen in Utrecht
Erik van Erne zegt:
24 januari 2021 om 16:16 | Permalink
Webinar Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw 2021
Bent u actief in de scheepsnieuwbouw, -ombouw of offshoreconstructies? Wilt u hierbij ervaring opdoen met het toepassen van duurzaamheid bevorderende innovaties? Dan is de Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) misschien iets voor uw bedrijf. Meer weten? Meld u dan aan voor deze informatiebijeenkomst.
Met de SDS stimuleert de Nederlandse overheid de marktintroductie van innovaties die duurzaamheid bevorderen in de scheeps(om)bouw en op offshore-constructies. Scheepswerven lopen een risico bij de ontwikkeling van maritieme innovaties. Door gebruik te maken van de SDS-subsidie kunnen zij deze risico’s ondervangen. Naast de maatschappij profiteren ook de reders en maritieme toeleveranciers van een versnelde toepassing van duurzame maritieme oplossingen.
Tijdens de bijeenkomst lichten we de SDS-regeling toe, met aandacht voor het aanvraagproces en tips om de kwaliteit van uw aanvraag te verhogen. Uiteraard krijgt u ook de gelegenheid om uw vragen te stellen.