Recordvolume Duurzame UTZ Certified Koffie voor Sara Lee in 2010
Geschreven op 22-2-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in DuurzaamSara Lee, koffiebrander van onder andere de merken Douwe Egberts en Senseo, zal in 2010 40 miljoen kilo UTZ gecertificeerde koffie inkopen. Dit volume is goed voor ongeveer 5,6 miljard kopjes koffie.
Hiermee verhoogt Sara Lee haar inkoopvolume duurzaam gecertificeerde koffie met 33% ten opzichte van 2009.
Sara Lee werkt sinds 2004 samen met UTZ CERTIFIED. Door te kiezen voor UTZ gecertificeerde koffie, draagt Sara Lee bij aan de professionalisering van koffieboeren. Boeren met een UTZ certificaat worden getraind om hun oogst te verbeteren en door onafhankelijke lokale organisaties gecontroleerd om er zeker van te zijn dat zij hun koffie verbouwen met zorg voor mens en milieu.
Mooi natuurlijk, maar toen ik het persbericht zo las, dacht ik toch bij mijzelf: en hoeveel zou die 40 miljoen kilo nou zijn van alle koffie die Sara Lee inkoopt? Vanmorgen even contact gehad met Stefanie Miltenburg van Sara Lee en het blijkt te gaan om 10 procent.
Het streven van Sara Lee is natuurlijk 100% duurzame koffie inkopen en dat ook nog eens wereldwijd. In de praktijk blijkt dat toch een stuk lastiger in te vullen en eigenlijk is dat helemaal nog niet haalbaar. Zoveel duurzaam geproduceerde koffie, die aan de kwaliteitseisen van Sara Lee voldoet is wereldwijd nog niet te koop. Stapsgewijs wordt het percentage inkoop van duurzame koffie verhoogd, zodra de mogelijkheden zich voordoen. Dit jaar in elk geval weer 33% meer dan vorig jaar, een mooie stap in het kader van duurzaam ondernemen. Zie ook: Utz = goed