google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Pinpasfraude en Automatische Incasso in Nederland: Wat er Allemaal Fout kan Gaan

Geschreven op 6-9-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Communicatie, Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

automatische_incasso_pagina

In het KRO programma Reporter werd afgelopen zaterdag 4 september uitgebreid ingegaan op de enorme toename van pinpasfraude in Nederland en vooral waarom criminelen ons land hebben uitgekozen als favoriete werkterrein. In de reportage van ruim een half uur komt ook het onderwerp automatische incasso aan bod en vooral wat daar allemaal bij mis kan gaan. Kijk, luister en u valt van de ene in de andere verbazing.

Vooral de reacties dat het allemaal wel meevalt, gezien het grote aantal transacties, doet mij direct weer denken aan de BP Oilspill: It’s just a Tiny Spill in a Big Ocean.

Veel mensen maken gebruik van machtigen. Automatische Incasso, een ander woord voor machtigen, is bijvoorbeeld heel handig bij het betalen van de huur, het lidmaatschap van een vereniging of het abonnement op een krant. Logisch, want het is de gemakkelijkste manier van betalen. In de folder ‘Automatische Incasso’ legt Currence uit wat machtigen is, welke varianten er zijn, hoe het precies werkt en welke mogelijkheden er bestaan om een onterechte betaling terug te laten boeken. Zie ook: De Eerlijke Bankwijzer: ING Bank helemaal niet eerlijk en ING Investeert in Fossiele Energie

Let op! Om deze player te gebruiken heeft u Silverlight nodig. Installeer Silverlight

Get Microsoft Silverlight
Of bekijk de flash versie.

Toevallig is het mij onlangs, op 9 juli 2010, overkomen dat er een automatische incasso werd uitgevoerd door Hostnet Amsterdam, waar ik geen toestemming voor heb gegeven. Snel de Rabobank gebeld en de incasso werd dezelfde dag teruggedraaid. Ook het bedrijf gebeld en: sorry, foutje. Een klant van ons heeft uw bankrekeningnummer opgegeven, maar dat klopt dus niet. Gaan we direct aanpassen en kan dus nooit meer gebeuren. Ik was aardig gerustgesteld.

Maar zeg nooit nooit. Onlangs keek ik weer eens op het internet naar deze rekening en wat zag ik: op 23 augustus weer een bedrag van 41,35 euro afgeschreven. Via e-mail bericht gestuurd aan Rabobank om de automatische incasso ongedaan te maken en een selectieve blokkade in te stellen, zodat Hostnet geen incasso meer kan doen van mijn rekening en wat schertst mijn verbazing: Beste heer Van Erne,

De maximale terugboekingsperiode van 5 werkdagen is reeds verstreken. Hierdoor is het helaas niet meer mogelijk om de betaling terug te draaien. Omdat u aangegeven heeft dat u geen machtiging heeft afgegeven, hebben wij een melding onterechte incasso gemaakt. Tevens hebben wij de selectieve incasso blokkade (waar ik om haf gevraagd) in uw rekening opgevoerd. Hierdoor is het voor deze incassant niet meer mogelijk om van uw rekening te incasseren.

Mijn antwoord aan de Rabobank: Dank u wel. Dat betekent dus dat ik elke dag zou moeten gaan kijken of er een foutieve automatische incasso is uitgevoerd. Gelukkig heeft Hostnet mij laten weten dat men het bedrag zal terugstorten. Dank dat u een selectieve incasso blokkade heeft ingesteld. Ik neem aan dat het uiteindelijk wel goed komt. Gaat gelukkig om een klein bedrag.

Had natuurlijk ook een e-mail aan Hostnet verzonden en ook daar kreeg ik snel antwoord: Geachte heer van Erne,

Hartelijk dank voor uw bericht. Dit is een hele vervelende situatie. Mijn excuses hiervoor en ik ga het zo spoedig mogelijk voor u rechtzetten. Ik heb de automatische incasso direct gedeactiveerd en uw rekeningnummer verwijderd. Het zal in de toekomst dus zeker niet nogmaals gebeuren. Er is een bedrag van € 41,35 van uw rekening afgeschreven en dit wordt direct teruggestort op uw rekening. Nogmaals mijn oprechte excuses voor deze vervelende situatie.

Klinkt goed en oprecht, wordt direct teruggestort. Tja, wat je direct noemt. Kreeg ineens een creditnota toegestuurd van de financiële afdeling van Hostnet. Gereageerd met, die heb ik niet nodig, heb ook nooit een factuur gehad, ben geen klant, heb nooit een machtiging afgegeven en er is mij toegezegd dat het bedrag direct wordt teruggestort: Geachte Erik van Erne, Dank voor uw e-mail. Maar er is wel degelijk een bedrag van uw rekening afgeschreven als ik me niet vergis?

Mijn reactie: Ja, dat klopt, maar ik heb geen factuur ontvangen, dus ook geen kreditnota nodig. Er is mij door Marlies verzekerd dat dat bedrag ook direct weer naar mij zal worden overgemaakt Vriendelijk verzoek om dat ook per direct te doen.

Zojuist, 6 september 2010, even mijn bankrekening bekeken en wat denkt u? Dat direct terugstorten heeft nog steeds niet plaatsgevonden.

Het onterecht incasseren van geld van mijn bankrekening door Hostnet Amsterdam heeft mij al heel wat tijd (en dat is toch geld?) gekost. Op wie kan ik alle gemaakte kosten verhalen? Op niemand. Nu gaat het gelukkig om een relatief klein bedrag, maar wat nou als er een paar duizend euro onterecht wordt geincasseerd? Bankafschriften worden tegenwoordig eens in de zoveel tijd verzonden. Dikke kans dat die vijf werkdagen verstreken zijn. Bovendien heeft Hostnet in dit geval de gemaakte fout direct toegegeven, maar wat nou als een bedrijf niet reageert of zegt: tja, dat kunt u nou wel zeggen, maar uw bankrekening staat toch echt in onze administratie? Dan volgt een heel gedoe. Heb ik ooit in het verlden meegemaakt. Uiteindelijk mijn advocaat (tegen fors uurtarief) een brief laten sturen en na wat heen en weer corresponderen (alweer tegen fors uurtarief) heb ik toen uiteindelijk de onterecht geincasseerde guldens terug gekregen.

Wordt vervolgd. Ga zo maar weer eens een e-mail sturen aan Hostnet Amsterdam. Neem aan dat ze echt blij zullen zijn met deze post. Zojuist antoowrd gekregen: Geachte heer Van Erne,

Dank voor uw e-mail. In antwoord daarop laat ik u weten dat Hostnet deze week het onterechte bedrag a EUR 41,35 terugboekt op uw rekening. Wij verzenden echter in batches, vandaar dat het bedrag niet per direct is overgemaakt. U kunt er echter van uit gaan dat u deze week het bedrag terug op uw rekening hebt staan. Excuses voor deze situatie, Claire

We wachten het maar even af. Direct is bij mij direct en dat is toch weer heel wat anders dan Hostnet Amsterdam onder direct verstaat. Ongelofelijk voorbeeld van administratieve bureaucratie. Een overboeking is zo gedaan en een uitzondering op de regel is altijd mogelijk. Waar een wil is, is een weg.

2 Reacties

  1. Dagobert Duck zegt:

    7 september 2010 om 16:29 | Permalink

    Gekraakte Pinautomaat spuugt de hele voorraad geld eruit

  2. vdRaad zegt:

    5 februari 2014 om 11:13 | Permalink

    Ik heb hetzelfde met Hostnet, zonder ik ooit toestemming heb gegeven zijn er incasso’s geweest. Mijn naam kwam ook niet overeen met de naam van hun klant.
    Daarbij wisten zij mij telefonisch te vertellen dat er al eerder fraude was gepleegd met dit ‘account’. Erg dubieus.

    Nu zijn wij ook in afwachting van terugbetaling.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (702)
  • Agenda (3.390)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (912)
  • Communicatie (378)
  • Cradle to Cradle – Circulair (535)
  • Design (244)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.462)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.739)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (332)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (150)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.734)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (114)
  • Natuur (799)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.742)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Wat Mensen Beweegt: Onderzoekproject Duurzame Mobiliteit In Johan Cruijff ArenA Gebied
  • De Elektrische Luxe Off-Road Mercedes: Project Maybach Coupé by Mercedes-Benz – Virgil Abloh
  • Wereldwijde Groei Hernieuwbare Energie Breekt Alle Records: 290 GW Renewables In 2021 by IEA
  • GAME OVER! End Of The Great Pacific Garbage Patch by Innovative Techs
  • Dit Jaar Al Evenveel Schone, Duurzame Energie Opgewekt Als In 2020 by Energieopwek
  • Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
  • RDM-Subsidieregeling: Ministerie EZK Investeert 52,9 Miljoen Euro In Maritieme R&D
  • CO2-Uitstoot Door Biomassa Blijft Toenemen by CBS
  • Bijna 100.000 Huishoudens In De Provincie Utrecht Hebben Zonnepanelen Op Het Dak
  • De Elektrische BMW i7: De Elektrische Variant Van De Nieuwe 7-Serie by BMW
  • De Eerste Elektrische Dodge Komt Er Aan In 2024 by Stellantis
  • Elektrische Deelauto’s In Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam by GO Sharing
  • Container Terminal Utrecht (CTU) Test Elektrische, Stille Waterstof Terminal Trekker by Terberg
  • Zeventien Elektrische Volvo FH Trucks Voor CTU by Theo Pouw En Volvo Trucks
  • Onyx Power Kolencentrale In Rotterdam Gaat Definitief Sluiten
  • De Horecava Innovation Award 2022: Karel De Vos Duurzaamheid Award 2022
  • Solar@Sea II: TNO Onderzoekt Potentieel Flexibel Zonnepark Op Zee
  • Subsidie Voor 63 Projecten: 4,5 Miljoen Euro Subsidie Voor Circulaire Ketenprojecten
  • Wind Europe Annual Event 2022 In Bilbao, Spain
  • Magnetische Dichtheid Scheider: Plastic Recycling Amsterdam Wil De Keten Helemaal Rondmaken
  • Links

    Milieunet op..