Anders Bekeken

Peeze De Meest Duurzame Koffie in de Koffie Ranking 2018 by Rank a Brand

Geschreven op 18-3-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Rank a Brand heeft de nieuwe koffie ranking gepubliceerd van koffiemerken. Peeze prijkt als meest duurzame koffie bovenaan met een A-ranking.

Voor de ranking van dit jaar zijn de criteria aanzienlijk aangepast. Als voorbeeld wordt nu nu meer nadruk gelegd op de klimaatvoetafdruk van de toeleveringsketens.

Ook is de toepassing van sociale en milieukeurmerken, zoals Fairtrade, verfijnd.

De aanpassingen aan de sociale en milieukeurmerken zijn vooral gedreven door aanbevelingen van Milieu Centraal. Milieu Centraal evalueert certificeringen op een schaal van 0 (overeenkomstig de minimum wettelijke vereisten) tot 5 (zeer strenge eisen) op zowel milieustandaarden (“Milieu”) als arbeidsvoorwaarden (“Mens en Welzijn”), terwijl tegelijkertijd geverifieerd wordt of het keurmerk transparant is (“Transparantie”) en streng monitort op compliance (“Controle”). Om deze reden accepteert Rank a Brand enkel koffiekeurmerken die beoordeeld zijn door Milieu Centraal.

Naast het bovengenoemde zijn de sociale en milieukeurmerken nauwkeuriger geworden, ze garanderen niet dat 100% van de productie van de koffiebonen of theebladeren gecertificeerd is. Dit heeft ertoe geleid dat Rank a Brand nu het percentage van de gecertificeerde koffiebonen berekent gebaseerd op het minimum gegarandeerde percentage (en niet op het percentage dat gerapporteerd wordt in de duurzaamheidscommunicatie van het bedrijf).

Rank A BrandNaar aanleiding van deze veranderingen in de ranking criteria zijn er wat verschuivingen ontstaan in de rankings sinds de laatste update van de koffiesector.

Zowel Peeze als het Duitse merk Lebensbaum zijn omhoog gegaan en zijn thans de hoogste scorende merken, met een A-ranking, met respectievelijk 18 en 16 van de totaal te behalen 20 punten. Samen met Hesselink Koffie zijn zij de enige merken die een A-ranking ontvangen.

Dit komt hoofdzakelijk door hun pogingen om zoveel mogelijk van hun koffie gecertificeerd te krijgen op de sociale als milieustandaarden die overeenkwamen met de nieuwe, meer transparante rankingcriteria, zoals besproken in de vorige alinea. Bovendien, de moeite die deze merken doen om de consument te informeren op hun websites is bewonderenswaardig.

Over het algemeen is er in de koffiesector in zijn geheel nog heel wat ruimte voor verbetering, met 13 van de 22 merken (59%) die een D-ranking of lager hebben  Veel merken zouden transparanter kunnen zijn betreffende hun certificeringen van de koffiebonen. Ze moeten zich meer richten op de duurzaamheid van hun toeleveringsketen, aangezien daar de impact op het milieu en de sociale omstandigheden het meest voorkomt.

Zie ook: Rank a Brand: De Macht van de Goed Geïnformeerde Consument – Hoe Duurzaam Is Uw Biertje? De Bier Ranking 2015 by Rank a Brand – Toyota Meest Transparante, Groene en Eerlijke automerk by Rank a Brand

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (670)
  • Agenda (3.201)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (825)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.324)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.449)
  • Europa (29)
  • Evenementen (194)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.678)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (752)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.439)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Eerste Elektrische Dacia Komt In 2021
  • SWIM Consortium Ontwikkelt Rotterdamse Waterstof Watertaxi by Watertaxi Rotterdam
  • Babboe Introduceert Babboe Pro Cargo Bikes: Pro Bike, Pro Trike en Pro Trike XL by Babboe
  • De Elektrische Nikola Badger BEV/FCEV Pickup Truck by Nikola
  • Unilever Over Op Duurzame Energie: Alle Unilever Activiteiten Nu Op 100% Duurzame Energie
  • Hyundai Concept EV Prophecy Op Autosalon van Genève: Sensuous Sportiness by Hyundai
  • Alles Over Fiscale Stimulering Elektrische Auto by Staatssecretaris Hans Vijlbrief
  • De Elektrische Skoda Enyaq: De Eerste Elektrische SUV by Skoda
  • Regionale Energie Strategie (RES) Amsterdam: 80% Duurzame Wind- En Zonne-Energie In 2030
  • Het Warmtefonds: Langjarige Financiering Voor Woningeigenaren En VvE’s
  • CO2-Compensatie Is Misleidend En Nattevingerwerk: Vaak Een Loze Belofte Van Bedrijven
  • Plastic Health Summit 2020: Plastic Is A Human Health Risk by Plastic Health Coalition
  • Draag Je Steentje Bij Aan Het Milieu Met Een Refurbished Telefoon: De Apple IPhone 8 Plus
  • Wereldwijde CO2-Uitstoot Door Energieproductie In 2019 Gelijk Aan 2018 by IEA
  • Recycling Project Koffiebekertjes Van Overheid Mislukt: 85 Miljoen Bekertjes Verbrand by Renewi
  • Albert Heijn Misleidt Consument Bij Verkoop AH Kip by Reclame Code Commissie (RCC)
  • Green Energy Day 2020: De Dag Dat In Nederland Opgewekte Duurzame Energie Op Is by NVDE
  • Nationaal Consortium Zon Op Dijken: Verkennend En Ontwerpend Vooronderzoek by Stowa
  • De Energie Academie In Den Haag: Technische Vakschool Voor Bouw, Techniek En Energietransitie
  • World Sustainable Energy Days 2020: Energy Efficiency First And Global Leadership In Renewables
  • Links

    Milieunet op..