google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Peeze De Meest Duurzame Koffie in de Koffie Ranking 2018 by Rank a Brand

Geschreven op 18-3-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Rank a Brand heeft de nieuwe koffie ranking gepubliceerd van koffiemerken. Peeze prijkt als meest duurzame koffie bovenaan met een A-ranking.

Voor de ranking van dit jaar zijn de criteria aanzienlijk aangepast. Als voorbeeld wordt nu nu meer nadruk gelegd op de klimaatvoetafdruk van de toeleveringsketens.

Ook is de toepassing van sociale en milieukeurmerken, zoals Fairtrade, verfijnd.

De aanpassingen aan de sociale en milieukeurmerken zijn vooral gedreven door aanbevelingen van Milieu Centraal. Milieu Centraal evalueert certificeringen op een schaal van 0 (overeenkomstig de minimum wettelijke vereisten) tot 5 (zeer strenge eisen) op zowel milieustandaarden (“Milieu”) als arbeidsvoorwaarden (“Mens en Welzijn”), terwijl tegelijkertijd geverifieerd wordt of het keurmerk transparant is (“Transparantie”) en streng monitort op compliance (“Controle”). Om deze reden accepteert Rank a Brand enkel koffiekeurmerken die beoordeeld zijn door Milieu Centraal.

Naast het bovengenoemde zijn de sociale en milieukeurmerken nauwkeuriger geworden, ze garanderen niet dat 100% van de productie van de koffiebonen of theebladeren gecertificeerd is. Dit heeft ertoe geleid dat Rank a Brand nu het percentage van de gecertificeerde koffiebonen berekent gebaseerd op het minimum gegarandeerde percentage (en niet op het percentage dat gerapporteerd wordt in de duurzaamheidscommunicatie van het bedrijf).

Rank A BrandNaar aanleiding van deze veranderingen in de ranking criteria zijn er wat verschuivingen ontstaan in de rankings sinds de laatste update van de koffiesector.

Zowel Peeze als het Duitse merk Lebensbaum zijn omhoog gegaan en zijn thans de hoogste scorende merken, met een A-ranking, met respectievelijk 18 en 16 van de totaal te behalen 20 punten. Samen met Hesselink Koffie zijn zij de enige merken die een A-ranking ontvangen.

Dit komt hoofdzakelijk door hun pogingen om zoveel mogelijk van hun koffie gecertificeerd te krijgen op de sociale als milieustandaarden die overeenkwamen met de nieuwe, meer transparante rankingcriteria, zoals besproken in de vorige alinea. Bovendien, de moeite die deze merken doen om de consument te informeren op hun websites is bewonderenswaardig.

Over het algemeen is er in de koffiesector in zijn geheel nog heel wat ruimte voor verbetering, met 13 van de 22 merken (59%) die een D-ranking of lager hebben  Veel merken zouden transparanter kunnen zijn betreffende hun certificeringen van de koffiebonen. Ze moeten zich meer richten op de duurzaamheid van hun toeleveringsketen, aangezien daar de impact op het milieu en de sociale omstandigheden het meest voorkomt.

Zie ook: Rank a Brand: De Macht van de Goed Geïnformeerde Consument – Hoe Duurzaam Is Uw Biertje? De Bier Ranking 2015 by Rank a Brand – Toyota Meest Transparante, Groene en Eerlijke automerk by Rank a Brand

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (690)
  • Agenda (3.301)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (879)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.408)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.629)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (317)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (35)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (404)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (145)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.712)
  • Licht (394)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (755)
  • MVO (113)
  • Natuur (780)
  • Nederland (36)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.615)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (305)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Challenge Elektrisch Rijden: Elektrisch Rijden In De Versnelling Zetten by IenW
  • Koning Willem-Alexander Bij Wind Meets Gas Symposium In Martinikerk Groningen
  • Skoda Gaat Biobased Materialen Toepassen In Interieur: Gras, Suikerbieten En PET-Flessen
  • De Bio Velddagen: Online Workshops Programma En Veldexcursies
  • Electrical Sustainable Power Lab (ESP Lab) In Delft by TU Delft En TenneT
  • Ebusco 3.0 Lichtgewicht Elektrische Stadsbus Winnaar Automotive Innovation Award
  • Utrechtse Ondernemers Plaatsen 60 AED’s (Automatische Externe Defibrillator) In Utrecht
  • De Nationale Isolatieweken: Aandacht Voor Woningisolatie In Isolatiecampagne by BZK
  • Drentse Zonneroute A37: Zonnepark In De Bermen Van De A37 by RWS
  • Natuurlijk Zonnepark Klarenbeek Met 41.704 Zonnepanelen In Apeldoorn by Prowind
  • Twaalf Friese Melkveebedrijven Composteren Groenafval, Hekkelspecie, Bermgras by AGRecycling
  • Energiebesparingscampagne Gewoon Zo!: Op Weg Naar Energieneutraal by Provincie Drenthe
  • WereldStotterDag 22 oktober 2021: Sta Even Stil Bij Het Praten Van Je Kind by StotterFonds
  • De Achterhoekse Waterstofdagen Bij Stadion De Vijverberg in Doetinchem by Kuster Energy
  • De Elektrische Meccanica Solo: Betaalbare Elektrische Auto Met Één Stoel by ElectraMeccanica
  • Plastics@Tielt: Stad Tielt Investeert In 10.000 Herbuikbare Bekers Voor Evenementen
  • Wijkpark Cromvliet In Molenwijk Den Haag: Van Ongezellig Stenen Plein Naar Gezellig Park
  • Saint Laurent Stopt Eindelijk Met Bont In Modecollectie
  • Mercedes, Total En Stellantis: Samen Accu’s Elektrische Auto’s Produceren by ACC
  • Tips Om Je Internationale Webshop Te Laten Slagen: Kies Voor Een Professioneel Vertaalbureau
  • Links

    Milieunet op..