Anders Bekeken

Peeze De Meest Duurzame Koffie in de Koffie Ranking 2018 by Rank a Brand

Geschreven op 18-3-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Rank a Brand heeft de nieuwe koffie ranking gepubliceerd van koffiemerken. Peeze prijkt als meest duurzame koffie bovenaan met een A-ranking.

Voor de ranking van dit jaar zijn de criteria aanzienlijk aangepast. Als voorbeeld wordt nu nu meer nadruk gelegd op de klimaatvoetafdruk van de toeleveringsketens.

Ook is de toepassing van sociale en milieukeurmerken, zoals Fairtrade, verfijnd.

De aanpassingen aan de sociale en milieukeurmerken zijn vooral gedreven door aanbevelingen van Milieu Centraal. Milieu Centraal evalueert certificeringen op een schaal van 0 (overeenkomstig de minimum wettelijke vereisten) tot 5 (zeer strenge eisen) op zowel milieustandaarden (“Milieu”) als arbeidsvoorwaarden (“Mens en Welzijn”), terwijl tegelijkertijd geverifieerd wordt of het keurmerk transparant is (“Transparantie”) en streng monitort op compliance (“Controle”). Om deze reden accepteert Rank a Brand enkel koffiekeurmerken die beoordeeld zijn door Milieu Centraal.

Naast het bovengenoemde zijn de sociale en milieukeurmerken nauwkeuriger geworden, ze garanderen niet dat 100% van de productie van de koffiebonen of theebladeren gecertificeerd is. Dit heeft ertoe geleid dat Rank a Brand nu het percentage van de gecertificeerde koffiebonen berekent gebaseerd op het minimum gegarandeerde percentage (en niet op het percentage dat gerapporteerd wordt in de duurzaamheidscommunicatie van het bedrijf).

Rank A BrandNaar aanleiding van deze veranderingen in de ranking criteria zijn er wat verschuivingen ontstaan in de rankings sinds de laatste update van de koffiesector.

Zowel Peeze als het Duitse merk Lebensbaum zijn omhoog gegaan en zijn thans de hoogste scorende merken, met een A-ranking, met respectievelijk 18 en 16 van de totaal te behalen 20 punten. Samen met Hesselink Koffie zijn zij de enige merken die een A-ranking ontvangen.

Dit komt hoofdzakelijk door hun pogingen om zoveel mogelijk van hun koffie gecertificeerd te krijgen op de sociale als milieustandaarden die overeenkwamen met de nieuwe, meer transparante rankingcriteria, zoals besproken in de vorige alinea. Bovendien, de moeite die deze merken doen om de consument te informeren op hun websites is bewonderenswaardig.

Over het algemeen is er in de koffiesector in zijn geheel nog heel wat ruimte voor verbetering, met 13 van de 22 merken (59%) die een D-ranking of lager hebben  Veel merken zouden transparanter kunnen zijn betreffende hun certificeringen van de koffiebonen. Ze moeten zich meer richten op de duurzaamheid van hun toeleveringsketen, aangezien daar de impact op het milieu en de sociale omstandigheden het meest voorkomt.

Zie ook: Rank a Brand: De Macht van de Goed Geïnformeerde Consument – Hoe Duurzaam Is Uw Biertje? De Bier Ranking 2015 by Rank a Brand – Toyota Meest Transparante, Groene en Eerlijke automerk by Rank a Brand

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.329)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.464)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Links

    Milieunet op..