google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Panasonic 100th Anniversary in 2018: No.1 Green Innovation Company in the Electronics Industry

Geschreven op 31-5-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Panasonic No1 GreenMooi hoor, ik hou wel van een beetje ambitie en de nieuwe visie van Panasonic is natuurlijk helemaal super.

In 2018 bij het 100-jarig bestaan wil men de nummer 1 van de wereld zijn als het gaat om groene innovaties.

Zou natuurlijk nog veel mooier zijn als de mooie woorden van de PR-machine ook in de praktijk worden gebracht. Wat dat betreft heeft Panasonic nog een lange weg te gaan. Op de nieuwste Greenpeace Guide to Greener Electronics: versie 15 – mei 2010 scoort Panasonic nog steeds een onvoldoende met een magere 4,9.

Al eerder liet Panasonic weten helemaal te zullen gaan voor milieubewuste klanten. Ook dat klinkt mooi, maar zolang Panasonic geen duidelijke informatie geeft over energieverbruik, materiaalgebruik en nog wat van die zaken, blijft dat toch een milde vorm van greenwashing. Past allemaal heel mooi bij Panasonic Eco Ideas en de Panasonic Eco Relay, maar daarmee is die eerste plaats nog heel erg ver weg. Bovendien is het maar de vraag wie deze wedstrijd gaat winnen. Steve Jobs van Apple heeft in 2007 al laten weten met niets minder dan een dikke 10 genoegen te nemen.

Panasonic in Nederland is zeker niet in de race voor een toppositie. Kan mij het gesprek van enige tijd geleden met de directeur nog goed herinnneren. Wij doen alles binnen de wettelijke kaders en zien er niets in om voorop te lopen als het gaat om duurzame, groene producten. Nou, Frans, daar denken ze in Japan duidelijk anders over.

Panasonic aims to be the No.1 Green Innovation Company in the Electronics Industry in 2018, the 100th anniversary of our founding.We will make the ‘environment’ central to all of our business activities and take the lead in promoting the ‘Green Revolution’ which is taking place around the world for the next generation. Specifically, we will work to realize our vision with these two ‘innovations. Bron: Panasonic

Panasonic EV Charging Equipment Elseev in 2010 - Panasonic Lifestyle with virtually zero CO2 emissions for the entire house - Panasonic introduceert de 2009 VIERA Plasma- en LCD tv’s - - Panasonic introduceert complete lijn LED-lampen: De Panasonic Everleds - Panasonic introduceert de energiebesparende Auto-eco Light-control Twin Pa - Solar, Wind-Powered ‘Seagull’ Streetlight by Panasonic - The Hybridyne Panasonic Kazekamome RHS - Panasonic battery-packs voor Tesla Roadster en Tesla Model S Sedan - Panasonic Corporate Global Communications Hub in Beijing - Panasonic Japan Zero-Emission Eco Ideas House: Saving, Creating, and Storing Energy - Panasonic Devices that Create Energy at Home: Fuell Cell, Solar Panels and Heat Pump - Panasonic Introducing Ways to Store Energy: Lithium-Ion Storage Battery – Direct Methanol Fuel Cell - Panasonic Eco Ideas: New Eco Ideas Targets for Panasonic Europe announced at IFA 2010

3 Reacties

  1. Freek zegt:

    28 april 2011 om 18:21 | Permalink

    Ontslaggolf bij Panasonic gaat door

    Panasonic schrapt de komende twee jaar wereldwijd weer 17.000 banen. Dat is vijf procent van het huidige personeelsbestand. Vorig jaar vielen er al 18.000 ontslagen.

    Wereldwijd wordt ongeveer tien procent van de 350 Panasonicfabrieken gesloten. De meeste banen vervallen buiten Japan. In de Benelux 100 mensen, die vermoedelijk buiten schot blijven.

  2. Frans zegt:

    7 juni 2017 om 16:43 | Permalink

    Wereldmilieudag 2017: Panasonic Presenteert Milieuvisie 2050

    Al sinds de oprichting in 1918 houdt Panasonic zich bezig met bedrijfsactiviteiten die passen in de bedrijfsfilosofie die het verbeteren van individuele levens en de maatschappij in zijn geheel nastreeft. Bescherming van het milieu en duurzaamheid hebben altijd centraal gestaan in de activiteiten van de groep.

    Panasonic focust momenteel op vier bedrijfssectoren: consumentenelektronica, wonen, automotive en B2B, geheel volgens de merkslogan ‘A better life, a better world.’ In onze ogen moeten wij, op weg naar die ‘betere wereld’, diverse sociale uitdagingen op het gebied van milieu, energie en veiligheid aanpakken, en dragen we met het oplossen daarvan bij aan de realisatie van een duurzame maatschappij.

    Wij hebben ons als bedrijf voortdurend beziggehouden met de verwezenlijking van onze Groene Plan 2018-doelen. Nu milieu- en energiekwesties op globaal niveau alsmaar belangrijker worden, bezinnen we ons erop wat wij als bedrijf kunnen bijdragen in de komende eeuw.

    Voor de komende 50 jaar ligt de focus vooral op schone energie. Reden hiervoor is dat we graag helpen ‘een beter leven’ en ‘een duurzame maatschappij’ te verwerkelijken door de technologische kennis uit al onze bedrijfssectoren ten volste te benutten. Tegen deze achtergrond hebben we nu de Panasonic Milieuvisie 2050 geformuleerd, een langetermijnvisie voor duurzaam milieubeheer.

    In het algemeen stellen we ons bij Panasonic tot doel meer energie op te wekken en efficiënter te gebruiken dan we op enig moment aan energie verbruiken. Met energie’verbruik’ bedoelen we in deze context zowel de energie die wij in onze bedrijfssectoren (in productieprocessen) verbruiken als de energie die Panasonic-apparaten gedurende hun levensduur verbruiken. Opgewekte of geproduceerde energie slaat op zogenoemde schone energie, energie die vrijkomt of wordt geproduceerd door producten en diensten van Panasonic, zoals fotovoltaïsche (zonne-energie) systemen, oplaadbare accu’s en energie-oplossingen.

    Op dit moment bedraagt de hoeveelheid ‘geproduceerde’ energie in verhouding tot de hoeveelheid door Panasonic verbruikte energie slechts 10 procent. Om de energieconsumptie te verminderen werken we aan de optimalisatie van de energieprestaties van onze producten en aan het innoveren van onze productieprocessen. Onze productie van energie breiden we uit, evenals onze bedrijvigheid met betrekking tot (energie)opslag; bovendien dragen we bij aan sociale systemen (bijvoorbeeld rond waterstof), waarmee we de hoeveelheid schone energie die geproduceerd wordt vergroten.

    Maar dat is nog niet alles. Bij Panasonic hebben we ons bedrijf altijd al gezien als een bijdrager aan de voorspoed van de maatschappij in zijn geheel. Als enerzijds een deel van de maatschappij en anderzijds een belangrijk producent richten we ons op twee belangrijke gebieden om onze Milieuvisie 2050 op toe te passen.

    Bij Panasonic zijn we volop bezig met het ontwerpen van eco-bewuste, intelligente leefomgevingen en infrastructuren waar energie wordt geproduceerd met behulp van elektriciteit en/of waterstof. Zulke leefomgevingen kunnen niet alleen hun eigen energie maken, maar daar geproduceerde energie kan ook worden getransporteerd. En ‘leefomgevingen’ slaat niet alleen op privé-woningen, maar op alle soorten ruimte die gebruikt worden voor werk, studie en vrije tijd. Kortom, ieder soort gebouw dat je maar kunt bedenken als het gaat om het verbeteren van de sociale omgeving.

    Laten we bijvoorbeeld eens naar energieproductie kijken. Wij ontwikkelen brandstofcel-technologieën die next-gen zonnecellen gebruiken en uit schone energie gewonnen waterstof als energiebron. Wat energie-opslag betreft, werkt Panasonic aan technologie gerelateerd aan de opslag en/of levering van waterstof en oplaadbare accu’s. Hierdoor zullen we de mogelijkheden kunnen vergroten voor het gebruik van schone energie in de maatschappij.

    Tegelijkertijd werken we ook de ontwikkeling van milieutechnologieën voor eco-bewust en intelligent reizen en transport. Terwijl de technologie van oplaadbare accu-systemen in elektrische voertuigen verder wordt ontwikkeld, leveren wij een bijdrage aan de overstap van fossiele brandstoffen naar schone energie. En voor een veilige, mobiele maatschappij ondersteunen wij de verdere ontwikkeling van autonoom rijden met gebruik van IoT-technologie. Dit is hoe wij next-gen oplossingen voor logistiek en transport willen toepassen met de bedoeling bij te dragen aan de afname van verkeersopstoppingen en vervuiling.

    Deel van onze inspanningen om effectief gebruik van grondstoffen te stimuleren, is de focus van Panasonic op duurzaam grondstoffengebruik door hergebruik van onderdelen en het recyclen van materialen en producten.

    In de zoektocht naar fabrieken zonder CO2-uitstoot bijvoorbeeld, beoogt het bedrijf de overstap van gewone naar led-verlichting tegen het einde van 2019 in alle fabrieken gerealiseerd te hebben. Tegelijkertijd wordt het gebruik van geavanceerde energiebeheersystemen als FEMS (Factory Energy Management System) en intelligent produceren uitgebreid. Bovendien hopen we fotovoltaïsche of zonne-energiesystemen op alle relevante bedrijfslocaties tegen 2020 volledig geïnstalleerd te hebben.

  3. Erik van Erne zegt:

    10 juni 2017 om 16:53 | Permalink

    @Frans

    Nou dat klinkt allemaal weer geweldig, net zoals het plan om in 2018 de groenste elektronica fabrikant van de wereld te worden. Dat gaat Panasonic zeker niet halen.

    Wel slim om nu een nieuw plan te presenteren dat in 2050 bereikt moet zijn. Wie gaat dat over 33 jaar nog even controleren. De woorden zijn mooi, echt iets uit de PR-machine van Panasonic. Wat ontbreekt zijn de daden en daar gaat het uiteindelijk om. Ben benieuwd of ik het nog ga meemaken dat Panasonic meer duurzame energie gaat produceren dan men wereldwijd verbruikt.

    Eerst zien en dan geloven.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (674)
  • Agenda (3.215)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle - Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.340)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.495)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (380)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.685)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.478)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Sligro Gaat met Solar Train Stadsdistributie Verzorgen by Trens Solar Train
  • Slibdepot In De Krim Wordt Zonnepark by Pure Energie
  • Groen Licht Voor Zonnepark Bankhoef In Wychen by Pure Energie En ECL
  • Drijvend Zonnepark Met 40.000 Zonnepanelen Op Zandwinplas Balderhaar by GroenLeven
  • Ruim Een Vijfde Minder CO2-Uitstoot In Tweede Kwartaal 2020 Dan In Tweede Kwartaal 2019
  • Solar on Top: Tien Trailers Met Acht Zonnepanelen Op Het Dak by Vos Logistics
  • Grootste Drijvende Zonnepark Floating PV Van België Met 17.250 Zonnepanelen Op Zandgroeve De Schans Naast Sibelco Fabriek
  • Top 3 Autobanden by Autodoc NL
  • Project REFLOW: Gemeente Amsterdam Gaat Textielstromen In De Stad Verduurzamen
  • Rooftop Award Voor DakbosDepot Boijmans Van Beuningen
  • Touchwind MONO: De Drijvende Windturbine Met Een Rotor Uit Één Deel by Touchwind
  • Welke Autoverzekering Kun Je Kiezen En Welke Aanvullende Autoverzekerig by Independer
  • Online Gokkasten Steeds Populairder In Nederland
  • Dwarsliggers Van Hergebruikt Plastic En Zwavelbeton Meest Duurzaam by RIVM
  • Gemeente Zeist Gaat 100 Gemeentelijke Panden Verduurzamen: 35% Energie Besparing
  • Coca-Cola Stapt In Nederland Volledig Over Op Flessen Van 100% Gerecycled Plastic
  • Zonnepanelenpark Met 3.122 Zonnepanelen Voor Coca-Cola Services in Anderlecht
  • Hoe Groen Zijn Online Casino’s?
  • De Stroomtuin IJlst Met 7.300 Zonnepanelen by Energie Coöperatie IJlst En ENGIE
  • De Hernieuwbare Energiesubsidie Regeling (HER): HER+ Subsidieregeling Weer Geopend
  • Links

    Milieunet op..