NME-Onderzoek naar Visie Jongeren op Duurzaamheid: YoungMentality & Duurzaamheid
Geschreven op 26-10-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, EducatieJongeren kijken op heel verschillende manieren naar onderwerpen als energie, water en natuur. Zo zijn Eigenzinnige Idealisten erg betrokken bij natuur en milieu en geïnteresseerd in de internationale problematiek, terwijl duurzaamheid bij de Extraverte Statuszoekers op gespannen voet staat met hun fascinatie voor luxe en glamour. Dit blijkt uit het onderzoek YoungMentality & Duurzaamheid dat in opdracht van programma NME (Natuur- en milieueducatie) is uitgevoerd.
Programma NME heeft YoungWorks en Motivaction onderzoek laten doen naar de visie van jongeren van 12 tot en met 18 jaar op onderwerpen als water, energie en natuur. Het onderzoek geeft inzicht in de plek die duurzaamheid inneemt in de belevingswereld van jongeren. Het onderzoek is een bruikbaar hulpmiddel voor iedereen die jongeren wil bereiken met natuur- en milieueducatie. Door in te spelen op de verschillen kan je jongeren bereiken met lessen over duurzaamheid.
YoungMentality & Duurzaamheid biedt handvatten voor iedereen die met jongeren wil communiceren over duurzaamheidthema’s. Als je weet hoe jongeren denken over duurzaamheid kan educatie jongeren nog beter betrekken bij duurzaamheidthema’s.
Het programmabureau NME heeft het onderzoek uitgegeven in een boekje dat gaat naar alle NME-centra in Nederland. Uit het onderzoek komt naar voren dat de zes YoungMentality-groepen op een eigen manier aankijken tegen duurzaamheid en NME. Er is dus niet één type jongere en ook niet twee - jongeren met of zonder interesse in de natuur. Er is juist een grote diversiteit.
De Honkvaste Gemakzoekers: Deze groep, voor een groter deel jongeren onder de 14 jaar, is gericht op het gezin, houdt van TV kijken, is redelijk passief te noemen en zoekt naar veiligheid. Deze groep houdt zich niet erg bezig met natuur en milieu en staat ver af van de mondiale problemen op dit gebied. Direct resultaat na een duurzame inspanning is belangrijk, dus hierbij past bijvoorbeeld een NME-project met een douchetimer waarop de besparing in euro’s wordt uitgedrukt.
De Enthousiaste Verkenners: Deze groep jongeren is nieuwsgierig en continu op zoek naar nieuwe activiteiten vanuit een stabiele thuissituatie. Zij kijken niet zo vaak tv, ze zitten eerder achter de computer. En zien natuur en milieu vooral als een mogelijkheid om leuke dingen te ondernemen zoals sporten of avonturen beleven. Zij worden getriggerd door NME-activiteiten met een creatieve component, zoals op windkracht bewegende kunst maken.
De Sociale Aanpassers: Deze groep houdt van gezelligheid, hecht niet aan status en afwisseling en is redelijk mainstream. Wat betreft duurzaamheid is deze groep gevoelig voor de sociale norm. Als je ouders of vrienden zich duurzaam gedragen, doe jij dat ook. Zij vinden het leuk om te werken aan NME-projecten waar ze zelf ook iets aan hebben, zoals het duurzaam opladen van je eigen mp3-speler of telefoon.
De Erkenningszoekers: Deze onzekere groep wil er graag bijhoren door bijvoorbeeld merkkleding te dragen. En lezen glossy magazines om bij weg te dromen. Zij scoren hoog op de factor status en zitten graag thuis. Erkenningszoekers hebben een passieve houding met betrekking tot duurzaamheid en leren hierover het liefst via tv of filmpjes op internet. NME-activiteiten moeten voor de groep persoonlijke relevantie benadrukken en duurzaamheid koppelen aan uiterlijk, bijvoorbeeld merkkleding.
De Extraverte Statuszoekers: Deze groep is sociaal en statusgericht, wat zich uit in het bezoeken van grote feesten en interesse in merkkleding en nieuwe technologische gadgets. Duurzaamheid staat voor deze groep op gespannen voet met hun fascinatie voor luxe en glamour. Deze groep is met het onderwerp duurzaamheid het best te bereiken als gefocust wordt op persoonlijk gewin, uiterlijk en vormgeving. Denk aan Avatar, een sciencefictionfilm met ecologische boodschap en projecten met kans op een prijs.
De Eigenzinnige Idealisten: Jongeren in deze groep zijn zeer exploratief, antiburgerlijk en op zoek naar ontplooiing. Authenticiteit vinden ze belangrijk, wat zich uit in hun vaak afwijkende kledingstijl. Ze zijn erg betrokken bij natuur en milieu en vooral geïnteresseerd in de internationale problematiek op dit gebied. Zij vinden een NME-project leuk waarbij ze bijvoorbeeld contact hebben met jongeren in Afrika om samen problemen op te sporen en oplossingen te verzinnen.
De urgentie van de huidige natuur- en milieuvraagstukken maakt duidelijk dat ook jongeren betrokken moeten worden, die niet van nature of van huis uit interesse in natuur en milieu hebben. Door duurzaamheid een rol te laten spelen in de keuzes die ze maken, krijgen jongeren weer perspectief op een duurzame toekomst. Het YoungMentality-onderzoek laat zien dat dit kan. Het gaat uit van de belevingswereld van jongeren zelf en laat zien dat verschillende jongeren, die er misschien hetzelfde uitzien, een totaal andere aanpak vergen.
YoungMentality & Duurzaamheid borduurt voort op YoungMentality, een bestaand onderzoeksmodel dat de jeugd onderverdeelt in zes groepen. Dit model is door YoungWorks en Motivaction ontwikkeld. De groepen verschillen onderling in waarden en drijfveren, die doorwerken in hun gedrag. Met dit vervolgonderzoek is een uniek en vernieuwend model ontstaan, dat op basis van kwalitatief en kwantitatief onderzoek inzicht geeft in de plek die duurzaamheid inneemt in de belevingswereld van jongeren van 12 tot en met 18 jaar.
Met de kennis over ‘duurzaam gedrag’ zit het vaak wel goed: jongeren weten dat je energie bespaart door het licht uit te doen en afval te scheiden. Minder vlees eten of biologische voeding/kleding kopen zegt ze minder. Jongeren ervaren ook belemmeringen: duurzaamheid mag bijvoorbeeld niet ten koste gaan van genot. Weinig jongeren douchen bijvoorbeeld korter, ook hebben ze geen extra geld over voor duurzaam geproduceerde kleding of voeding. Jongeren vinden dat ouders geld moeten steken in duurzame producten. Die verantwoordelijkheid voelen ze nog niet voor zichzelf. Duurzaam gedrag moet niet te veel inspanning kosten. Kortom: genot, gemak, gebrek aan kapitaal en het gevoel dat anderen verantwoordelijk zijn, kunnen duurzaam gedrag nog in de weg staan.
Jongeren hebben gemengde gevoelens over de toekomst:
79% verwacht dat alle energie milieuvriendelijk zal zijn.
73% verwacht dat bijna alle auto’s op elektriciteit zullen rijden.
83% denkt dat dammen de zeespiegelstijging tegengaan.
62% denkt dat door nieuwe uitvindingen iedereen op de wereld schoon drinkwater heeft.
66% denkt dat er bijna geen tropisch regenwouden zullen zijn.
68 % denkt dat er meer auto’s en files zijn in Nederland.
55% denkt dat er meer natuurrampen zullen zijn.
54% denkt dat de olie op is.
Hoe willen jongeren worden aangesproken? Televisieprogramma’s sluiten goed aan bij de huidige beeldcultuur en behoefte aan inspirerende beelden. Daarnaast waarderen meer jongeren een gastles van een wetenschapper dan een gastles van een bekende Nederlander. Ze willen het verhaal horen van iemand die echt weet hoe het zit. Sociale netwerken als Hyves of Facebook beschouwen jongeren als hun privédomein en houden ze liever voor zichzelf en de sociale doelen waar ze voor bedoeld zijn.
Op welke manier leren jongeren over natuur en het milieu?
56% Door natuurprogramma’s als Animal Planet
48% Lessen van leraren voor de klas
40% Door zelf informatie op internet te zoeken
29% Door werkstukken op school te maken
Bron: NME Podium
De 24e Beneluxconferentie Natuur- en Milieueducatie (NME) 2010 - Het Programma NME: Zoekt en Financiert NME Arrangementen - Congres 2010 NME 2.0: Een nieuw perspectief op natuur- en milieueducatie - De Schone School, zeg maar Duurzaam Geleerd, Duurzaam Gedaan - Bijeenkomstenreeks Jongeren & NME: Jongerensegmentatie, Jongerenparticipatie, Sociale Media - Congres 2010 NME 2.0: Een nieuw perspectief op natuur- en milieueducatie - De Kwaliteitsmeter: keurmerk voor NME-producten ! -De Vlaamse NME-dag 2010: Ontmoeten, Netwerken en Verbinden
Bruno Remaut zegt:
4 november 2010 om 10:02 | Permalink
Heel interessant artikel! De indeling in groepen helpt om het juiste kanaal te vinden om jongeren te bereiken met een boodschap. Het geeft ons NME-educatoren) meer slagkracht om heel doelgericht te werken. Aan de bevindingen van het onderzoek naar de toekomstvisie van de jongeren te zien is er nog werk aan de winkel. Een boeiende uitdaging!
Simone van Dijk zegt:
4 november 2010 om 16:14 | Permalink
Hallo,
Vandaag hebben wij het boekje “Young Mentality en duurzaamheid” ontvangen. Een erg interessant boekje, waarvan wij er graag nog 2 willen ontvangen, zo mogelijk; 1 exemplaar voor mij (ook werkzaam op het NME) en 1 voor onze stagiaire SCW.
Mvg,
Simone van Dijk
NME-centrum De Hooizolder
Postbus 16
3360 AA Sliedrecht.