google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Weg tot de Wetenschap Onderzoeksgebouw voor RIVM en CBG met BREEAM Outstanding

Geschreven op 15-11-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen, Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

info@bmd3d.com & connect@tobewaxed.com30 januari 2018: Het nieuwe RIVM-gebouw gaat tientallen miljoenen euro’s meer kosten dan begroot en wordt drie jaar te laat opgeleverd. De staat betaalt zeker 22 miljoen euro extra, en wellicht nog meer.

De trillingen van het verkeer langs het nieuwe gebouw zijn het grote probleem. Die mogen niet doordringen tot de 275 laboratoria in het gebouw. Lees meer bij NRC

1 december 2017: Nou, het is eindelijk zover. De bouw van de nieuwe huisvesting voor het RIVM en CBG is officieel van start gegaan. Op 29 november gaf de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Hugo de Jonge, het officiële startsein voor de bouw van de nieuwe huisvesting van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG).

Samen met André van der Zande (RIVM), Ton de Boer (CBG), Roger Mol (Rijksvastgoedbedrijf) en Gerard Sanderink (Strukton) leidde hij de boring van één van de eerste palen van de toren in. De 73 boorpalen onder de toren hebben een diameter van 1,85 meter en een lengte van circa 58 meter. De omvang van deze palen is een van de technologische oplossingen die ervoor zorgen dat het gebouw voldoet aan de gestelde trillingseis voor de laboratoria. Het nieuwe gebouw verrijst aan de Helsinkilaan op het Utrecht Science Park (USP) en zal naar verwachting in het najaar van 2021 beschikbaar zijn.

Het transparante onderzoeksgebouw Weg tot de Wetenschap faciliteert het werk van het RIVM en CBG. Daglicht, uitzicht en ruimtelijkheid dragen bij aan een prettige en inspirerende werkomgeving. Een glazen toren van 18 verdiepingen met kantoren en laboratoria, omgeven door een groen begroeide plint met verschillende functies.

20 september 2016:De bouw van de nieuwe huisvesting voor RIVM en CBG start minimaal anderhalf jaar later dan gepland. Het ontwerp voor de nieuwbouw voldoet op dit moment nog niet aan de gestelde trillingseis voor laboratoriumruimten. De verwachting is dat dit najaar bekend is welke maatregelen door het consortium SHH moeten worden genomen om dit op te lossen.

De ingebruikname van de nieuwbouw, die aanvankelijk was gepland voor het najaar van 2018, loopt een vertraging op. Zodra duidelijk is welke maatregelen getroffen moeten worden kan er ook uitsluitsel worden gegeven over de datum van ingebruikname. Het betekent in ieder geval dat het RIVM langer op het Science Park Bilthoven blijft. Het RIVM kan daar in elk geval tot december 2020 gehuisvest blijven. Ook het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen kan langer op de Graadt van Roggenweg in Utrecht blijven.

15 november 2015: Mooi hoor, alweer een nieuw gebouw met een BREEAM Outstanding duurzaamheidscertificaat: het Weg tot de Wetenschap gebouw in de Uithof in Utrecht. Voor het eerst is het een Publiek Private Samenwerking (PPS) gelukt om voor een gebouw in Nederland een BREEAM-duurzaamheidscertificaat op het hoogste niveau Outstanding te behalen.

De nieuwe huisvesting voor de twee kennisinstituten, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) en het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG)  op de locatie van het Wentgebouw in het Utrecht Science Park wordt van 2015 tot en met 2018 gebouwd door StruktonHurksHeijmans (SHH). Het ontwerp is van Felix Claus Dick Van Wageningen Architecten.

Het transparante onderzoeksgebouw Weg tot de Wetenschap faciliteert het werk van het RIVM en CBG. Daglicht, uitzicht en ruimtelijkheid dragen bij aan een prettige en inspirerende werkomgeving. Een glazen toren van 18 verdiepingen met kantoren en laboratoria, omgeven door een groen begroeide plint met verschillende functies.

De werkzaamheden van het Rijksinstituut voor volksgezondheid en milieu en College ter Beoordeling van Geneesmiddelen bepalen het ontwerp. Kennis ontwikkelen en delen zijn cruciaal. Het ontwerp biedt een heldere en open structuur die stimuleert dat mensen samenwerken, kennis uitwisselen en elkaar gepland en ongepland ontmoeten. Bij binnenkomst zijn alle functies te vinden op een logische plek. Bijzonder is dat het gebouw niet alleen kantoren maar ook laboratoria bevat. Enkele laboratoria zijn bijzonder beveiligd en bevatten voorzieningen op het niveau van high containment (ML-III). In dergelijke laboratoria zijn alle mogelijke beheersmaatregelen genomen om risico’s van bijvoorbeeld verspreiding van micro-organismen te voorkomen.

Het ontwerp bestaat uit laboratoria, kantoren en algemene ruimten. Circa 70.000 m2 bruto vloeroppervlak voor 2200 medewerkers. Ongeveer een derde deel van de nieuwbouw gaat bestaan uit laboratoria. Dit is inclusief de ondersteunende faciliteiten als weegkamers, spoelkeukens, opslag, techniekruimten etc. De laboratoria worden gebruikt door zes verschillende disciplines. Te weten: Biologisch, Moleculair Biologisch, Chemisch–Fysisch, Veldlaboratoria, High Containment en Radionucliden.

Het nieuwe gebouw is duurzaam in vele facetten. Het gebouw is toekomstbestendig door zijn robuuste constructieve opzet, kolomvrije werkgebieden, ruime verdiepingshoogte, flexibele invulling en capaciteit in verticale transportvoorzieningen. Maar ook energiezuinig door het gebruik van trappen te stimuleren en door de gekozen installatietechnische systemen, opwekking en apparatuur. De koeling en verwarming van het gebouw is energieneutraal, waarbij de benodigde energie lokaal op duurzame wijze wordt opgewekt. Bovendien worden de bestaande funderingen van het Wentgebouw waar mogelijk benut.

Het gebouw is vormgegeven in een zichtbaar duurzame, groene huisvesting. Groenvoorzieningen dragen binnen en buiten bij aan een prettige en gezonde beleving van het gebouw en zijn omgeving. De groene daken en wanden zorgen voor isolatie in zowel de winter (warmte vasthouden) als de zomer (koelte).

Het Rijksinstituut voor Gezondheid en Milieu (RIVM) verhuist als alles volgens plan verloopt in 2018 van Bilthoven naar het nieuwe gebouw in het Utrecht Science ParkHet huidige RIVM-terrein met 60 gebouwen is verkocht aan een producent van vaccins uit India.

Zie ook: Dutch Green Building Council: BREEAM-NL Nieuwbouw versie 2.0

4 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    15 november 2015 om 10:15 | Permalink

    Intro Utrecht Science Park

    Utrecht Science Park krijgt een Tiny Forest

  2. Erik van Erne zegt:

    5 oktober 2017 om 15:48 | Permalink

    Virtuele Rit over de Uithoflijn van Utrecht CS naar Utrecht Science Park De Uithof

    U-OV gaat het tramvervoer voor de Uithoflijn op zich nemen. Vanaf medio 2018 kunnen reizigers met de tram van Utrecht CS naar Utrecht Science Park De Uithof (en andersom).

    De Uithoflijn moet in december 2019 volledig gaan rijden. De extra kosten voor het project bedragen 84 miljoen euro, waarvan 25 miljoen voor de rekening van de gemeente Utrecht is. De totale kosten van de Uithoflijn bedragen nu 485 miljoen euro. De tramlijn wordt in de tweede helft van 2019 al wel voor een gedeelte in gebruik genomen.

  3. Erik van Erne zegt:

    28 oktober 2020 om 14:48 | Permalink

    Trams Tussen Utrecht en Nieuwegein Rijden Uiterlijk Eind Januari 2021

    De tram tussen Utrecht en Nieuwegein gaat uiterlijk eind januari volgend jaar rijden. Eerder werd bekend dat de ingebruikname van het vervoersmiddel vertraging opliep door een blunder van de provincie. Of het traject Nieuwegein-IJsselstein ook begin 2021 gereed is, is nog onzeker.

    De provincie Utrecht maakt bekend dat de tram tussen Utrecht en Nieuwegein uiterlijk eind januari 2021 in gebruik wordt genomen. Er bestaat overigens een kans dat dit wordt vervroegd. “Er zijn buffers ingebouwd, hiermee bestaat de kans dat eerder in dienst gegaan kan worden”, is te lezen op de website van de provincie Utrecht.

    Op het traject tussen Nieuwegein en IJsselstein Zuid vinden nog werkzaamheden plaats. Ter hoogte van IJsselstein Zuid moeten damwanden worden verstevigd. Het is nog onzeker of deze werkzaamheden op tijd worden afgerond.

    “Gezien de onzekerheid rond de afronding van deze werkzaamheden is besloten om ons te richten op het proces omtrent de indienststellingsvergunning voor het traject Utrecht Centraal – Nieuwegein Zuid.”

    Totdat de trams kunnen rijden worden er bussen ingezet op het traject. De extra kosten van de vertraging worden geschat op 6,3 miljoen euro.

  4. Erik van Erne zegt:

    23 september 2021 om 15:53 | Permalink

    Koppeling IJsselstein-Uithoflijn uitgesteld naar medio 2022

    Wegens verschillende werkzaamheden is de koppeling van de Utrechtse Uithoflijn (lijn 22) met de tramlijn naar IJsselstein (lijn 61) verplaatst. Vanaf het tweede kwartaal van 2022 kunnen studenten en werknemers naar planning gebruik maken van deze directe tramverbinding.

    Eind 2020 hadden de twee tracés ook aan elkaar gekoppeld moeten worden. Dit werd toen verplaatst naar september 2021. Wegens vertraging van de voorbereidingswerkzaamheden in stationsgebieden in Utrecht en Nieuwegein, is dit nu opnieuw verschoven, laat wethouder Lot van Hooijdonk in een brief aan de gemeente weten. Met de tramkoppeling kunnen reizigers straks vanuit IJsselstein en Nieuwegein zonder overstap reizen naar het Utrecht Science Park, inclusief tussenhaltes, en andersom. Het vergroot de bereikbaarheid van Utrecht, en anticipeert op verdere reizigersgroei in de toekomst.

    Veel deelprojecten zijn al klaar. De focus ligt nu nog op de daadwerkelijke koppeling. De eindhaltes van beide lijnen bij Utrecht Centraal worden namelijk nog onderbroken door een kort stukje tramlijn – met de naam Tracé X – tussen het station en Jaarbeursplein. Hier rijden al trams overheen, maar nog zonder passagiers. De provincie geeft aan enkele nodige maatregelen bij deze koppeling – en op de spoorlocaties in Nieuwegein – niet te hebben voorzien. Dit zijn extra camera’s, een beter wisselbeveiligingssysteem, het verlengen van enkele perrons, en een aangepaste route voor de taxi’s door de Leidseveertunnel, ten noorden van Utrecht Centraal.

    Ook ontstaat er in Nieuwegein een nieuw spoorgedeelte als gevolg van de ontwikkeling van de binnenstad, en wordt halte Nieuwegein-Stadscentrum omgebouwd tot definitief OV-knooppunt. Deze komt vijftig meter naast de oude tramhalte, direct aansluitend op Weverstede. Daarnaast komt een nieuw busstation en een nieuwe fietsroute.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (694)
  • Agenda (3.343)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (886)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (526)
  • Design (238)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.430)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.672)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (318)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (415)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (147)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.720)
  • Licht (395)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (172)
  • Milieu (756)
  • MVO (113)
  • Natuur (784)
  • Nederland (39)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (234)
  • Vakantie (86)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.646)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • D-SAL Desalination System: Sustainable Clean Fresh Water For Millions by PERA Complexity
  • Beste Graslandboer 2021 Van Nederland En Vlaanderen: De Vijf Genomineerden Zijn Bekend
  • De Groene Cirkel Groene Gezonde Stad: Zuid-Hollandse Steden Moeten Groener Worden
  • Sugbsidieregeling Groenere En Gezondere Woonomgeving 2021-2023 In De Provincie Utrecht
  • De Mensenrechtentulp 2021: Shortlist Met 12 Genomineerden Is Bekend
  • The New MOKE: A Fully Electric Car From A Full Electric Brand by MOKE International
  • List of Noteworthy Electric Vehicles in 2022: Release Dates, Range and Prices
  • Smallest Electric Cars In 2022: Vision For The Future Of Transportation by Automative Territory
  • Webinar Wat Betekent De Europese Green Deal Voor Gewasbescherming?
  • 25 Years of a Multi Billion Dollar Maritime City Construction: Sabah Al-Ahmad Sea City In Kuwait
  • Deelslee Elektrisch Deelvervoer In Loppersum: Op Weg Naar Een Fossielvrije Gemeente
  • 50 Jaar Milieubeleid In Nederland: Met Oog Voor De Toekomst by I en W
  • Summit Duurzaamheid In Logistiek: De Rol Van Logistieke Sector In De Circulaire Economie
  • Metropoolregio Amsterdam Kiest Voor Groene, Duurzame Koers: Regio Verduurzamen
  • Windparken Prinses Elisabethzone In België Krijgen Grotere Capaciteit Van 3,5 GW
  • Energiebelasting Gaat Fors Omlaag En Heffingskorting Gaat Omhoog: 150 Miljoen Voor Isolatie
  • BeFrank en Stichting De Noordzee Starten Samenwerking: Afval Op Noordzeestrand Stoppen
  • Aardwarmte Trias Westland Springplank Voor Warmtesysteem Westland (WSW)
  • Dutch Water Week Watersport Event: Allianz Regatta Vanuit Almere
  • Agrifoodmonitor 2021: Duurzaam Voedsel Steeds Belangrijker Voor Nederlanders
  • Links

    Milieunet op..