google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Monitor Duurzaam Voedsel 2020: Supermarkten Verkopen Meer Duurzame Voeding by CBS

Geschreven op 22-9-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Consumenten kochten in 2020 voor 21 procent meer aan duurzaam voedsel in supermarkten dan in 2019. Voor gangbare voeding was de toename bijna 7 procent.

Door de coronamaatregelen verschoven uitgaven aan voeding van foodservice, zoals de horeca, naar supermarkten. Hier bovenop was sprake van een extra omzetgroei van duurzame voeding in supermarkten.

Koffie en thee waren de grootste stijgers in het duurzame supermarktsegment. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2020 van Wageningen University & Research en het CBS, uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Supermarkten, foodservice (onder meer horeca en catering) en biologische speciaalzaken zijn de belangrijkste afzetkanalen voor duurzame voeding in Nederland. De uitgaven aan duurzaam voedsel in supermarkten zijn bepaald met scannerdata van producten met een keurmerk. In 2013 was8 procent
van de supermarktomzet aan voeding duurzaam. Vanaf 2015 loopt dit aandeel jaarlijks op: tot 12 procent in 2016, 17 procent in 2019 en 19 procent in 2020.

Door het grotendeels wegvallen van horecabezoek ten gevolge van de coronamaatregelen daalde de totale omzet van duurzame koffie en thee in 2020 met 19 procent. Daar staat tegenover dat de thuisconsumptie van deze producten fors steeg. Koffie en thee hadden met 34 procent de grootste omzetgroei van alle duurzame productgroepen in de supermarkt (er was géén omzetgroei van gangbare koffie en thee). De besteding aan duurzame thee in de supermarkt steeg zelfs met 75 procent.

Ook duurzame aardappelen, groenten en fruit, brood, granen, koek en gebak, eieren en zuivelproducten laten een omzetgroei zien van om en nabij 30 procent. De omzetontwikkeling van gangbare, niet-duurzame producten was veelal lager, soms zelfs negatief (zoals eieren, met een omzetdaling van 27 procent.

Door de sluiting van de horeca in 2020 aten en dronken mensen noodgedwongen meer thuis. De uitgaven in de supermarkt aan duurzame diepvries- en kant-en-klaarmaaltijden stegen in 2020 met 53 procent (de omzet van de normale, niet-duurzame varianten daalde met 3 procent. Daarnaast werd 56 procent meer uitgegeven aan duurzame conserven, diepvriesgroenten en –fruit (14 procent meer aan de niet-duurzame producten). Rundvlees was het enige duurzame product met een omzetdaling in 2020: bijna 13 procent minder dan een jaar eerder.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (689)
  • Agenda (3.293)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (877)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle - Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.404)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.619)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (35)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (403)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (145)
  • Joe Biden - Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.712)
  • Licht (394)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (755)
  • MVO (113)
  • Natuur (777)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.608)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (305)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Elektrische Drijvende Zandzuiger Rotterdam 55 Aangesloten Op Groene Stroom by Dekker Groep
  • Green Deal Koffiepads En Theezakjes Bij Het GFT: Composteerbare Theezakjes En Koffiepads
  • Green Deal Duurzaam GWW (DGWW2030) Krijgt Vervolg En Andere Aanpak: Verduurzamen GWW
  • HotelSummit: Hét Jaarcongres Voor Hoge Hotelmanagement - Een Nieuw Begin
  • De Bewuste Visweek: Een Goed Verhaal Op Je Bord. Kies Duurzame Vis by MSC En ASC
  • Leonardo DiCaprio Investeert In Nederlands Kweekvleesbedrijf Mosa Meat
  • National Drive Electric Week 2021: A Nationwide Celebration To Raise Awareness
  • Climate Action Hub: Klimaatcentrum in Wijnhavengebouw Den Haag by TU Delft
  • Environment+Energy Leader E+E100: Top 100 Leaders And Environment + Energy Leader Awards
  • Waterstof, Onze Nieuwe Energie? Documentaire Van Anic van Damme by National Geographic
  • Monumentaal Gemaal Halfweg Uit 1937 In Giethoorn Klaar Voor De Toekomst
  • Every Six Seconds The Planet Loses A Football Pitch Worth Of Tropical Rainforest by WEF
  • Sustainable Development Impact Summit 2021 The 15-Minute City by World Economic Forum
  • EV Nieuws Van De Autosalon van München 2021: Gekke Concepten En Futuristische Ontwerpen
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2020: Supermarkten Verkopen Meer Duurzame Voeding by CBS
  • Het Nationaal Voetgangercongres: Vitale Steden En Dorpen - Stimulating Walking Environments
  • Zestig Energieneutrale Woningen In Nieuw Meerzicht In Lisse by Timpaan en BAM
  • Voorbereiden Op Aardgasvrij Wonen: Nederland Aardgasvrij In 2050
  • Duurzaamheid Tips: Zo Leef Je Duurzamer
  • Online Weeshuis Voor Herbruikbare Zonnepanelen by ZonNext
  • Links

    Milieunet op..