google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

L’Oréal For The Future: L’Oréal Bold Sustainability Targets for 2030

Geschreven op 2-2-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Concrete actiepunten: strijd tegen klimaatverandering, duurzaam gebruik van water, behoud van biodiversiteit en natuurlijke voorraden

Onder de naam L’Oréal for the Future lanceerde ons cosmeticabedrijf afgelopen zomer een duurzaamheids-programma, om met een ambitieuze doelstelling een radicale transformatie in gang te zetten.

Echte veranderingen zijn uitsluitend te realiseren als zowel leveranciers als klanten zich bij deze transitie naar werkelijke duurzaamheid betrokken voelen en bereid zijn gezamenlijk naar oplossingen te streven.

Duurzaamheid wint aan belang, voor alle bedrijven, in alle bedrijfstakken, zeker nu op brede schaal de verwachtingen stijgen ten aanzien van maatschappelijk verantwoord ondernemen en transparante bedrijfsvoering. Wie vandaag de dag competitief wil zijn, heeft een duurzaamheidstrategie nodig.

Enkele topbedrijven lopen voorop. Zo heeft Nike zich gericht op het verminderen van afval. Adidas heeft een groenere toeleveringsketen gecreëerd. Unilever en Nestlé zijn duurzame verplichtingen aangegaan, Walmart, Ikea en H&M hebben hun detailhandel verduurzaamd. Pepsi en Coca-Cola hebben hun waterbeheer aangepakt en autofabrikanten als BMW en Toyota hebben hun energieverbruik gereduceerd.

L’Oréal, dat zich al jaren met duurzaamheid bezighoudt, heeft onlangs zijn activiteiten opgevoerd. Onder de naam L’Oréal for the Future lanceerden het afgelopen zomer een nieuw duurzaamheidsprogramma met de ambitieuze doelstelling een radicale transformatie in gang te zetten. Door de verantwoordelijkheid uit te breiden en het hele ecosysteem bij het engagement te betrekken, wordt bewezen dat ook bedrijven gevoelig zijn voor de uitdagingen waar de wereld voor staat.

De opwarming van de aarde en de klimaatverandering kunnen permanente schade veroorzaken aan de natuur en de habitat van mens en dier. Het zeeniveau stijgt, gletsjers smelten, de oceanen worden warmer en zuurder, en het weer wordt steeds extremer. Een programma als L’Oréal for the Future komt dus als geroepen. Twee pijlers vormen de basis: het programma moet de duurzaamheid van het eigen businessmodel versterken en het moet de uitdagingen waar de wereld voor staat helpen oplossen.

In 2009 legde het Stockholm Resilience Center negen specifieke planetaire grenzen vast die door de Verenigde Naties en de internationale wetenschappelijke gemeenschap zijn onderschreven. Overschrijding van deze grenzen leidt tot ernstige gevolgen voor de leefomgeving van mens en dier. L’Oréal streeft ernaar, in het kader van zijn duurzaamheidstrategie tot 2030, om deze limieten op de hele levenscyclus van zijn producten toe te passen: omdat ze ecologisch van vitaal belang zijn en omdat ze in sommige gevallen al ernstig onder druk staan.

Zo verplicht men zich 1,5 miljard consumenten te helpen bij de beperking van hun ecologische voetafdruk en hen te motiveren om duurzame keuzes te maken. Echte veranderingen zijn uitsluitend te realiseren als zowel leveranciers als klanten zich bij deze transitie naar werkelijke duurzaamheid betrokken voelen en bereid zijn gezamenlijk naar oplossingen te streven. Hiernaast heeft het bedrijf, als bijdrage aan de oplossing van urgente noden, een fonds gesticht van 150 miljoen euro. Dit bedrag dient enerzijds ter ondersteuning van kwetsbare vrouwen, anderzijds voor de aanpak van urgente milieuproblemen.

Om het interne transformatieproces te versnellen en de aarde voor uitputting te behoeden, heeft L’Oréal zijn doelstellingen voor klimaat, water, biodiversiteit en natuurlijke hulpmiddelen afgestemd op wat de wetenschap vraagt en wat onze planeet nodig heeft.

Overkoepelend doel op het gebied van klimaatverandering tot uiterlijk 2030 is dat de uitstoot van broeikasgassen past in het scenario van de 1,5°C. Deze doelstelling geldt niet alleen voor de productie- en distributie-eenheden maar ook voor de bevoorradingsketen van grondstoffen en voor de indirecte impact veroorzaakt door de beauty consumenten.

L’Oréal verbindt zich ertoe om al zijn locaties uiterlijk in 2025 koolstofneutraal te maken door zijn energie-efficiëntie op te drijven en 100% hernieuwbare energie te gebruiken. Innovaties moeten consumenten in staat stellen, uiterlijk in 2030, om de uitstoot van broeikasgassen door het gebruik van producten gemiddeld en per afgewerkt product met 25% te verminderen (in vergelijking met 2016). De uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt door het transport van producten moet uiterlijk in 2030 gemiddeld en per afgewerkt product met 50% zijn verminderd (in vergelijking met 2016). Strategische leveranciers moeten hun directe uitstoot uiterlijk in 2030 in absolute waarde met 50% verminderd hebben (in vergelijking met 2016).

L’Oréal werkt al jaren aan de kwaliteit van het water en het duurzaam beheer van de hoeveelheid water in de hele waardeketen en in de waterwin-gebieden en gemeenschappen waarin het bedrijf actief is. Productinnovatie en -evaluatie spelen een vitale rol spelen in de inspanningen om deze waardevolle hulpbron in stand te houden. Uiterlijk in 2030 wil L’Oréal al zijn samenstellingen evalueren aan de hand van een aantal ecologische tests om er zeker van zijn dat de waterecosystemen te land en ter zee gespaard blijven. Uiterlijk in 2030 moeten innovaties het mogelijk maken om het waterverbruik bij het gebruik van beauty-producten gemiddeld en per afgewerkt product te verminderen met 25% (in vergelijking met 2016). In 2030 moet 100 procent van het water uit industriële processen in een gesloten circuit hergebruikt worden. In 2030 moeten strategische leveranciers in de gebieden waar ze actief zijn duurzaam omgaan met het water.

De vernietiging van de natuurlijke ecosystemen door vooral de landbouw bedreigt onze aarde en onze veerkracht tegen klimaatverandering. De meeste grondstoffen van L’Oréal zijn plantaardig en afkomstig van hernieuwbare bronnen. Het bedrijf gebruikt ongeveer 1.600 grondstoffen van bijna 350 plantensoorten en beschouwt biodiversiteit als een belangrijke bron van innovatie. Uiterlijk in 2030 moet 100 procent van de ingrediënten van biologische oorsprong voor samenstellingen en verpakkingen traceerbaar zijn en afkomstig zijn van duurzame bronnen. Er mag geen relatie bestaan met ontbossing. Om zijn impact op natuurlijke habitats te beperken zal L’Oréal tot 2030 de totale oppervlakte van het gebied waar het zijn grondstoffen vandaan haalt niet verder uitbreiden (in vergelijking met 2019).

Menselijke en economische activiteiten zijn onlosmakelijk verbonden met het gebruik van natuurlijke hulpmiddelen. Dit verbruik dient op een gecontroleerde en meetbare manier te verlopen; hergebruik en circulaire economie verdienen voorrang. Uiterlijk in 2030 moet 95 procent van alle gebruikte ingrediënten van biologische oorsprong zijn en afkomstig van ruim verkrijgbare mineralen of circulaire processen. Uiterlijk in 2030 moet 100 procent van het plastic in verpakkingen gerecycled of van biologische oorsprong zijn (tegen 2025 moet dit al 50 procent zijn). Uiterlijk in 2030 moet de hoeveelheid verpakkingsmateriaal voor de producten van L’Oréal gedaald zijn met 20 procent (in vergelijking met 2019). Uiterlijk in 2025 moet 100% van de plastic verpakkingen navulbaar, herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar zijn. Uiterlijk in 2025 moet de ontwikkeling van uitstalmateriaal voor 100 procent verlopen volgens ecologisch verantwoorde principes en volgens de principes van de circulaire economie. Uiterlijk in 2030 moet L’Oréal 100 procent van het afval op eigen locaties recyclen of hergebruiken.

In het kader van L’Oréal for the Future verbindt L’Oréal zich er tenslotte toe om regelmatig en transparant verslag uit te brengen van de voortgang van dit transitieproces en de resultaten te toetsen aan de gestelde doelen. Met deze transparante en zorgvuldige aanpak hopen we een katalysator te zijn voor verandering, in de eigen categorie en daarbuiten, alsmede een inspiratiebron voor al zijn consumenten en iedereen die zich inzet voor behoud van het milieu.

Zie ook: L’Oreal Nederland Kiest voor een Duurzame Kerstboom: Adopteer een Kerstboom – Eerste Minister Herman Van Rompuy Opent 100% CO2-neutrale vestiging L’Oréal Libramant

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (688)
  • Agenda (3.281)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (873)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.400)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.616)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (400)
  • Int. Samenwerking (193)
  • Investeren (144)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.710)
  • Licht (394)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (776)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.605)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (304)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Youth Future Conference (YFC) 2021: Creating Sustainable Solutions For Greening The City
  • De Klimaatmars in Amsterdam: Op Straat Voor Een Leefbaar Klimaat by Milieudefensie
  • De Elektrische Dierenambulance Bakfiets In Altena by Stichting DierenLot
  • Het GroenDoen Fonds Voor Kleinschalige Boomplant Projecten by Trees for All
  • Zonnedak Met 27.076 Zonnepanelen Op Dak Arvato Bertelsmann by GroenDus
  • Het Festival G10 In Amsterdam: Festival Van De Economie En De Filosofie & The Arts
  • Zonnepanelen Op Staldaken Melkveehouder Johan Harbers by GroenLeven
  • Drijvend Zonnepark De Mussels Beilen Met 40.000 Zonnepanelen Op Zandwinplas by GroenLeven
  • SDG Co: Transforming Innovation for Sustainability by Eco-Business
  • Grootste Bi-Directionale Laad a.s.r. Parkeeergarage Voor 250 Elektrische Auto’s Geopend In Utrecht
  • Royal FloraHolland Plaatst Ruim 25.000 Zonnepanelen Op Daken In Aalsmeer, Rijnsburg en Eelde
  • De Volledig Elektrische Renault 5 Concept Komt Er Aan In 2024: Actieradius van 400 Kilometer
  • Elektrische CityBarg Duwboot Voor Vervoer Bouwmaterialen Van Zoelen By CityPort of Utrecht
  • De 50-Literhuis Challenge: Water Besparen Met Behoud Van Comfort by The Green Village
  • Shell Bouwt Nieuwe Fabriek In Pernis Voor Productie Biobrandstoffen
  • Heembouw Is De Winnaar Van De Dertigste Groene Pluim Voor Duurzaam Ondernemen
  • Laadplatform Voor Elektrische Vrachtwagens City Logistics Innovation Campus (CLIC) Amsterdam
  • De FLXdrive Batterij-Elektrische Locomotief: Eerste Elektrische Goederentrein by Wabtec
  • De Vredesweek 2021: PAX Power to the People En De Utrechtse Vredesweeklezing by PAX
  • Interface Vervangt Bitumen Backing Tapijttegelcollectie Voor CQuest Bio Biocomposiet Tapijtrug
  • Links

    Milieunet op..