Anders Bekeken

Victor J. Koningsbergergebouw: Duurzaam Onderwijscentrum Biomedische Wetenschappen UU

Geschreven op 8-11-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen, Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Victor J. Koningsbergergebouw Universiteit UtrechtHet nieuwe onderwijsgebouw voor studenten van Bèta- en Geowetenschappen van de Universiteit Utrecht is officieel geopend. 

Het Koningsbergergebouw van de Universiteit Utrecht (UU) is een duurzaam onderwijscentrum met innovatieve labs, flexibele studentwerkplekken en moderne collegezalen onder één dak voor studenten en docenten van de Biomedische Wetenschappen: de faculteiten Geowetenschappen, Bètawetenschappen en Geneeskunde.

Het iconische Victor J. Koningsbergergebouw vormt samen met het Minnaertgebouw en het Buys Ballotgebouw een geïntegreerd gebouwcluster binnen het Noordwestcluster van De Uithof.

Duurzaamheid is in opdracht van de universiteit uitgangspunt geweest in het ontwerp van het Victor J. Koningsbergergebouw voor de Universiteit Utrecht door Ector Hoogstad Architecten.

De transparante gevel met vaste lamellen laat wel licht door, maar houdt de warmte buiten. Samen met andere maatregelen, zoals het gebruik van warmtekoudeopslag, een restwarmte energiecentrale, zonnepanelen op het dak en doordacht materiaalgebruik is het onderwijscentrum gebouwd op de toekomst.

In het gebouw is zowel LED-verlichting als bewegingsdetectie toegepast.

Victor J. Koningsberger was één van de meest markante Utrechtse hoogleraren in het midden van de 20e eeuw: een man van gezag, een inspirerende docent, die open stond voor studenten. Op 25 november 1940 nam hij het als eerste hoogleraar op voor de joodse collega’s die door de Duitse bezetters verbannen werden van de universiteit. In 2009 heeft de Universiteit Utrecht de Koningsbergerlezing ingesteld als eerbetoon aan prof. dr. Victor Koningsberger.

7 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    8 november 2015 om 14:58 | Permalink

    Warmte-Koudeopslagsyteem Utrecht Science Park

    In het noordwesten van Utrecht Science Park / De Uithof is het bestaande warmte-koudeopslagsysteem fors uitgebreid en aangepast. Met de uitbreiding en aanpassing van het systeem wordt in dit gebied 13% vermindering van het verbruik van fossiele brandstoffen en CO2- uitstoot behaald. Dit sluit zeer goed aan bij de ambitie van de Universiteit Utrecht waarbij gestreefd wordt naar een energiegebruik dat in 2020 voor 50% uit duurzame energie bestaat.

  2. Erik van Erne zegt:

    5 oktober 2017 om 14:51 | Permalink

    Virtuele Rit over de Uithoflijn van Utrecht CS naar Utrecht Science Park De Uithof

    U-OV gaat het tramvervoer voor de Uithoflijn op zich nemen. Vanaf medio 2018 kunnen reizigers met de tram van Utrecht CS naar Utrecht Science Park De Uithof (en andersom).

  3. Gert zegt:

    1 februari 2018 om 13:09 | Permalink

    De Uithoflijn in Utrecht Pas Volledig in Gebruik Eind 2019: 84 miljoen euro extra kosten

    De Uithoflijn moet in december 2019 volledig gaan rijden. De extra kosten voor het project bedragen 84 miljoen euro, waarvan 25 miljoen voor de rekening van de gemeente Utrecht is. De totale kosten van de Uithoflijn bedragen nu 485 miljoen euro. De tramlijn wordt in de tweede helft van 2019 al wel voor een gedeelte in gebruik genomen.

  4. Erik van Erne zegt:

    31 mei 2019 om 20:48 | Permalink

    De Uithoflijn in Utrecht

    Sinds eind februari 2019 is men begonnen met het rijden van testritten op De Uithoflijn. In het begin gebeurde dat met twee trams per uur en dat is langzaam opgebouwd naar 8 trams per uur (per richting) tot nu toe.

  5. Erik van Erne zegt:

    14 december 2019 om 18:03 | Permalink

    Uithoflijn In Utrecht Na Anderhalf Jaar Vertraging Eindelijk In Gebruik Genomen

    Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. De Utrechtse Uithoflijn (lijn 22) is zaterdagmiddag na anderhalf jaar vertraging en een budgetoverschrijding van maar liefst 84 miljoen euro officieel geopend. De dienstregeling van de nieuwe tram gaat maandag in. Tegelijk wordt buslijn 12 naar Utrecht Science Park opgeheven.

    De ontwikkeling van de Uithoflijn kreeg in 2012 al groen licht. In die tijd reed er tussen het centrum van de Domstad en het universiteitsterrein Utrecht Science Park één buslijn die dagelijks 25.000 studenten en andere passagiers vervoerde. Het doel van de nieuwe tramlijn is om deze bussen compleet te vervangen en plaats te bieden aan nog meer reizigers.

    In november 2016, werd begonnen met de aanleg van de tramlijn. Volgens de oorspronkelijke planning had de eerste tram van de Utrechtse Uithoflijn al in juli 2018 moeten rijden. De trams op de Uithoflijn rijden vanaf maandag 16 december 2019 tien keer per uur naar het Utrecht Science Park en centraal station. In de loop van volgend jaar moet het aantal trams verhoogd worden naar twaalf trams per uur in allebei de richtingen.

  6. Erik van Erne zegt:

    22 december 2019 om 17:57 | Permalink

    Van Buslijn 12 Naar Uithoflijn Tram 22

    Er kwam nogal wat kijken bij de aanleg van tramlijn 22 (voorheen de Uithoflijn) tussen Utrecht Centraal en Utrecht Science Park. Van fietsomleidingen en bouwwerkzaamheden tot vertraging en testritten. Het werk van de afgelopen jaren hebben we in tien minuten samengevat in deze mini-documentaire.

  7. Erik van Erne zegt:

    31 december 2019 om 16:11 | Permalink

    Geopend: De Uithoflijn Tramlijn 22 Utrecht Centraal Naar Utrecht Science Park

    De Uithoflijn, ofwel tramlijn 22, is na een zeer lange bouwtijd uiteindelijk op 16 december 2019 in gebruik genomen. Met de indienststelling van deze lijn komt een einde aan de overvolle bussen op de route Utrecht Centraal – Science Park. Oorspronkelijk zou de lijn in januari 2018 geopend worden maar door tegenslagen bij de bouw en problemen met de beveiliging werd het bijna 2 jaar later.

    De geraamde bouwkosten van 440 miljoen euro werden met 84 miljoen euro overschreden, waarmee de Uithoflijn de duurste tramlijn van Europa is, met een kostprijs van € 64.375,- per meter.

    Voor de Uithoflijn zijn 27 vijfdelige CAF Urbos 100 tramstellen beschikbaar. Met 12 diensten in dubbeltractie kan in de spits 16x per uur gereden worden. De totale rit duurt 20 minuten. In 2021 wordt de lijn gekoppeld aan de lijn naar Nieuwegein en IJsselstein die daarvoor eerst verbouwd moet worden voor exploitatie met lagevloertrams. Hiervoor zijn 22 extra zevendelige trams bijbesteld.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (664)
  • Agenda (3.193)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (822)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.315)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.416)
  • Europa (29)
  • Evenementen (193)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.675)
  • Licht (384)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (749)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (225)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.422)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Groter Dan Ik by Froukje Veenstra
  • Electric Harley Scooter And Harley E-Bike: De Elektrische Scooter En Fiets by Harley-Davidson
  • Symposium Van Ambitie tot Aanpak: Zero Waste by Green  Business Club Nederland
  • Energie Besparen Is Geld besparen: 101 Tips Om Thuis Energie Te Besparen by Energievergelijk
  • REE Utrecht: Gemeente Stelt 1,15 Miljoen Euro Beschikbaar Voor Energiebesparing Huiseigenaren
  • Energieneutrale Sportaccommodatie De Wissel in Ridderkerk: Een Kleine Energiecentrale by LIAG
  • Energieneutrale En Gasloze Sportaccomodatie Loevenhoutsedijk In Utrecht Overvecht by LIAG
  • De Elektrische Renault Twingo ZE: De Elektrische Variant Van De Renault Twingo by Renault
  • Certified Cruel: Wellfur Keurmerk Niet Betrouwbaar En Niet Onafhankelijk
  • Spoorpro Seminar: Omvorming ProRail Tot ZBO by Spoorpro
  • MKB Dag Jouw Afval Is Goud Waard: Rotterdams MKB Gaat Geld Verdienen Met Afval by Blue City
  • Zero Waste Festival BlueCity Rotterdam: Breng Afval Terug, In Plaats Van Weg
  • De Elektrische Luca: Een Auto Gemaakt Van Afval by TU-Ecomotive Eindhoven
  • De Elektra: De Elektrische Waterstof Duwboot Voor Een Emissieloze Binnenvaart by TU Berlin
  • Publieksmonitor Klimaat en Energie: Klimaatverandering Komt Door De Mens Denken Nederlanders
  • Pensionfonds ABP Investeert In Windmolenpark Oostflakkee 8 Windturbines In Goeree-Overflakkee
  • Smart Floating Farms: Solar-Powered Island That Can Produce 20 Tons Of Vegetables Every Day 
  • Amazon Gaat 10.000 Elektrische Bezorg Riksja’s Inzetten In India
  • The Story of Citizens United v. FEC by The Story of Stuff
  • Palm Oil Buyers Scorecard: Voedselproducenten Gebruiken Geen Duurzame Palmolie by WWF
  • Links

    Milieunet op..