Het Groene Kantoor: Maak Een Punt van Duurzaamheid
Geschreven op 17-10-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in DuurzaamDuurzaam ondernemen is een punt waar de stakeholders van bedrijven en non profitorganisaties steeds meer belang aan hechten, of dat nu de medewerkers, klanten of leveranciers zijn.
Het is het visitekaartje van uw organisatie en dus een belangrijk onderdeel van uw merk.
Bovendien is het geen luxe, maar pure noodzaak. Over tien jaar bestaan er geen bedrijven meer die zonder duurzame strategie opereren.
Het Groene Kantoor staat boordevol handige tips en trucs die u zelf, door kleine gedragsveranderingen, onmiddellijk in uw directe werkomgeving kunt toepassen. Daarnaast bevat het een stappenplan waarmee je structureel de inkoop voor uw kantoor kunt verduurzamen, compleet met voorbeelddocumenten. Het beschrijft bovendien hoe u dat zo organiseert, dat het in de hele organisatie gaat leven.
Aan de hand van 34 thema’s wordt in dit boek geïllustreerd hoe u een punt maakt van duurzaamheid op kantoor. Alle belangrijke keurmerken en leveranciers komen daarbij aan bod.
Deel I van Het Groene Kantoor gaat over duurzaam inkopen en gedrag op de werkvloer met zes hoofdstukken: Gefeliciteerd, je gaat je kantoor verduurzamen! De randvoorwaarden. Duurzaam inkopen. Het verduurzamen van grote kostenposten. Verduurzamen van je reguliere inkoop. Communicatie
Deel II van het Het Groene Kantoor gaat in op 34 kantoorthema’s om te verduurzamen: Pand in eigen beheer. Pand gehuurd. Energieverbruik. Verwarming. Verlichting. Kantoormeubilair. Kantoorartikelen. Papier. Mobiele telefoons. Internetgebruik en webhosts. Financiën (bankrekening en creditcards). Post en koeriersdiensten. Drukwerk. Verpakkingen. Computers. Printers en toebehoren. Servies. Koude en warme dranken. Catering. Borrels. Afval inzamelen. Auto. Fiets en e-Scooter. Openbaar vervoer. Horeca. Vergaderingen. Schoonmaak en sanitair. Planten. Bloemen. Kleding. (Relatie)geschenken. Klimaatcompensatie. MBO: Hoe sociaal betrokken zijn jullie?. Flexibel werken.
Het Groene Kantoor levert u ongetwijfeld een flinke kostenbesparing op, en daarnaast nog veel meer: enthousiaste stakeholders, inspiratie voor innovaties en veranderingen, een goede reputatie en … een schonere toekomst!