Het Gouden Windei 2020: De Genomineerden Zijn Bekend – U Kunt Weer stemmen
Geschreven op 10-12-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, DuurzaamDe vijf genomineerde voedingsproducten van 2020 zijn: Nutella Cups (Ferrero), Philadelphia truffel (Mondel?z), Zonnatura Groene thee Açai (Wessanen), ?Appelsientje Vers geperst sinaasappel (Riedel) en Be-Kind Protein (Mars).?
Foodwatch spreekt?over vijf sterke kandidaten. Zo bevat Philadelphia truffel slechts 0,07% zomertruffel, wat tot vijftig keer minder truffel is dan andere voedingsmiddelen met truffel.?De ‘hippe’?proteïne-reep Be-Kind van Mars speelt in?op een sportieve en gezonde levensstijl, maar bestaat voor de helft uit vet en suiker. Daarvoor moet je inderdaad flink sporten. Appelsientje Vers geperst uit het koelschap?wordt?gemaakt van sapconcentraat en is maandenlang houdbaar, dus hoezo ‘vers’?
Vooral de consument wordt uitgeperst. Iedereen kan?de komende weken stemmen op zijn of haar favoriet. De winnaar wordt medio december bekend gemaakt.
“Voedselproducenten zoeken doelbewust de grens op tussen marketing en misleiding. En vaak genoeg gaan ze er overheen… Misleiding bestaat bij de gratie van stilte. Met de verkiezing om het Gouden Windei doorbreken we die stilte. Ik wil iedereen oproepen om te stemmen ”, aldus Frank Lindner, campaigner bij foodwatch.
Foodwatch spreekt?over vijf sterke kandidaten. Zo bevat Philadelphia truffel slechts 0,07% zomertruffel, wat tot vijftig keer minder truffel is dan andere voedingsmiddelen ‘met truffel’.?De ‘hippe’?proteïne-reep Be-Kind van Mars speelt in?op een sportieve en gezonde levensstijl, maar bestaat voor de helft uit vet en suiker. Daarvoor moet je inderdaad flink sporten. Appelsientje Vers geperst uit het koelschap?wordt?gemaakt van sapconcentraat en is maandenlang houdbaar, dus hoezo ‘vers’? Vooral de consument wordt uitgeperst. Iedereen kan?de komende weken stemmen op zijn of haar favoriet via www.goudenwindei.nl. De winnaar wordt medio december bekend gemaakt.
Een woordvoerder van foodwatch licht in de uitzending van Kassa (BNNVARA) de misleidende marketing van de genomineerde producten toe. Consumenten kunnen vanaf dit moment stemmen op zijn of haar favoriet via de speciale stempagina.
“Voedselproducenten zoeken doelbewust de grens op tussen marketing en misleiding. En vaak genoeg gaan ze er overheen… Misleiding bestaat bij de gratie van stilte. Met de verkiezing om het Gouden Windei doorbreken we die stilte. Ik wil iedereen oproepen om te stemmen via www.goudenwindei.nl!”, aldus Frank Lindner, campaigner bij foodwatch.
De genomineerden zijn:
Appelsientje Vers geperst. Vooral de consument wordt uitgeperst. De ‘vers-uitstraling’ rechtvaardigt de 0,44 euro hogere prijs van Appelsientje Vers geperst ten opzichte van de ongekoelde variant uit een pak niet: allebei uit concentraat, allebei maanden houdbaar.
Be-Kind Protein. Be-Kind van Mars speelt in op ‘sportiviteit’ en ‘gezondheid’, maar deze protein bar bestaat voor 50% uit vet en suiker. Bevat per reep meer kilocalorieën dan een donut.
Nutella Cups. Gerekend per 1 kilo product is er een prijsverschil van maar liefst 15,24 euro tussen Nutella Cups en Nutella uit een glazen pot van 400 gram. Al dat wegwerpplastic is slecht nieuws voor de portemonnee én het milieu. De planeet en de consument betalen de hoofdprijs.
Philadelphia truffel. Met 0,07% truffel is dit echt een truffel-zoektocht! Door een kleinere verpakking ten opzichte van andere Philadelphia-varianten lijkt de truffelversie niet heel veel duurder, maar dat is hij wel. De consument wordt dubbel misleid.
Zonnatura Groente thee açai. Groots in woord en beeld op de voorkant van de verpakking, amper qua inhoud. Slechts 0,5% Açai-bes, wel 40% van de goedkopere Aronia-bes. Klassiek voorbeeld van een lok-ingrediënt.
16 december 2019: De Kleine Keuken Chocopasta voor baby’s van producent de Kleine Keuken heeft het Gouden Windei 2019 van foodwatch gekregen voor het misleidendste product van 2019.
De biologische chocopasta, die volgens de maker van biologische producten goed is voor je kleine, zit boordevol suiker en is volgens foodwatch dus allesbehalve goed voor baby’s.
Deze chocopasta voor baby’s bestaat voor maar liefst 69 procent uit suikers en vet. Het Voedingscentrum raadt ouders juist af om dit product aan hun baby’s te geven. Vooral de claim dat het product geschikt is voor kinderen vanaf acht maanden is volgens foodwatch storend. Hiermee worden ouders volgens het Voedingscentrum op het verkeerde been gezet.
Tweede in de Gouden Windei verkiezing 2019 zijn de seizoensgroenten van Albert Heijn. Albert Heijn prees onder meer asperges uit Peru en sperziebonen uit Egypte aan als seizoensgroenten. AH erkende de fout begin december al en beloofde te stoppen met het aanprijzen van groenten uit andere werelddelen als seizoensgroenten. Hierna zakte het aantal stemmen drastisch en werden de seizoensgroenten nog net ingehaald door de chocopasta.
Verder werd gestemd op de geitenkaasspread van Albert Heijn, die met name koeienkaas bevat. Op de vijfde plek eindigde de matcha-icetea van Lipton, die slechts 0,007 procent matcha (groene thee) bevat. Op de zevende plek eindigde de pindakaas van het merk Bongo, die voor ongeveer de helft uit pinda’s bestaat en veel suiker en palmvet bevat.
Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de tiende keer uitgereikt. In de afgelopen jaren hebben meer dan 100.000 consumenten hun stem uitgebracht. Ook dit jaar hebben meer dan 10.000 mensen gestemd. In 2018 won Coca-Cola Smartwater. In 2017 won het goudeerlijke maisbrood van Jumbo, zonder maismeel. In 2016 won Healthy People Blauwe bosbes en framboos. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs al twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het Gouden Windei in 2010 met het product Actimel.
25 november 2019: Vandaag start de jaarlijkse publieksverkiezing van foodwatch voor het meest misleidende voedselproduct: Het Gouden Windei 2019. De acht genomineerde voedingsproducten zijn: Albert Heijn Bieten geitenkaasspread, Kellogg’s Coco pops reep, Lipton Matcha ice tea (Unilever), Bongo pindakaas, AH seizoensgroente, De Kleine Keuken Chocopasta, Damhert Woudvruchten en CanO bronwater in blik.
foodwatch spreekt weer over acht ijzersterke kandidaten: zo zit er in de matcha ice-tea maar 0,007% matcha, verkoopt Albert Heijn in november asperges uit Peru en snijbonen uit Marokko als seizoensgroenten en zijn in de Bongo pindakaas pakweg de helft van de pinda’s vervangen door olie, suiker en palmvet.
Consumenten kunnen de komende weken hun stem uitbrengen op de stempagina.
Vorig jaar won Smartwater van Coca-Cola. Het water met een crisp taste, volgens Coca-Cola inspired by clouds, is gewoon duur water in plastic. In 2017 won het ‘Goudeerlijk’ maisbrood van Jumbo, zonder maismeel. In 2016 won het sapje van Healthy People Blauwe bosbes en framboos dat vooral appel- en druivensap bevat. In 2015 wonnen de cranberries van Albert Heijn die twee derde suiker en een derde besjes bleken te zijn.
Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs al twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel.
24 december 2018: Coca-Cola Smartwater is gekozen tot het meest misleidende product van 2018 en wint daarmee het Gouden Windei van foodwatch.
30% van de 12 duizend mensen die hebben meegedaan aan de publieksverkiezing voor het Gouden Windei 2018 kozen het plastic flesje met gedestilleerd water als meest misleidend van de acht genomineerde voedingsproducten.
Bij het zelfbenoemde ‘crisp water’ ‘inspired by clouds’ wordt de hele marketing bullshit-bingokaart uit de kast getrokken om de consument heel duur water in een plastic flesje te verkopen.
Tweede in de windei-verkiezing (met 16% van de stemmen) is Venco honingdrop; een suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel en gelatine, met pakweg 150x meer suikers dan honing (0,3%).
Derde werd Aldi Cullinella olijf (14%) met vier vijfde andere oliën en slechts 21% olijf. Aldi liet weten het product aan te gaan passen.
In totaal passen vijf van de acht kandidaten hun product aan: Albert Heijn past de zoete aardappelpuree (met vooral gewone aardappel) en de kaasplakken (met gegoochel met calorieën) aan, Jumbo stopt met de verkoop van de cherrytomaten pastasaus (met amper cherrytomaten) en Vomar pas de roomboter rozijnenbollen (met amper roomboter) aan.
Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de negende keer uitgereikt. In de afgelopen jaren hebben meer dan 100.000 consumenten hun stem uitgebracht. Ook dit jaar hebben nu al weer meer dan 10.000 mensen gestemd. In 2017 won het ‘goudeerlijke’ maisbrood van Jumbo, zonder maismeel. In 2016 won Healthy People Blauwe bosbes en framboos. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs al twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel.
Zie ook: De Groene Leugen: Duurzaamheid Als Verkooptruc by Kathrin Hartmann
5 december 2018: Vandaag start de jaarlijkse publieksverkiezing van foodwatch voor het meest misleidende voedselproduct: Het Gouden windei 2018.
De acht genomineerde voedingsproducten zijn: Albert Heijn Zoete aardappelpuree, Aldi Culinella bak&braad olijf, Vomar Roomboter reuze rozijnenbollen, Conimex (Unilever) Gembersiroop, Coca-Cola Smartwater, AH Zaanse hoeve plakken kaas, Venco Honingdrop en Jumbo Cherrytomaat pastasaus.
Er zijn weer ‘sterke’ kandidaten dit jaar: zo bevat Venco Honingdrop pakweg 150x meer suiker dan honing, zit er maar zo’n derde zoete aardappel in de zoete aardappelpuree en is het ‘inspired by clouds crispy’ smartwater van Coca-Cola gewoon duur water. Consumenten kunnen de komende twee weken hun stem uitbrengen op de stempagina. Vorig jaar won het ‘Goudeerlijk’ maisbrood van Jumbo, zonder maismeel.
In 2016 won het sapje van Healthy People Blauwe bosbes en framboos dat vooral appel- en druivensap bevat. Het jaar ervoor wonnen de cranberries van Albert Heijn die twee derde suiker en een derde besjes bleken te zijn. Genomineerden passen vaak hun product aan naar aanleiding van de nominatie. Vorig jaar bleef alleen het maisbrood van winnaar Jumbo ongewijzigd. Zo ging Aldi (beter leven) kalfslever in haar kalfsleverworst stoppen en haalde Unilever suiker uit haar ketjap.
“Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden”, aldus Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch.
De acht kandidaten van 2018:
Jumbo Cherrytomaat pastasaus: Koop je Jumbo’s cherrytomaat pastasaus, dan verwacht je pastasaus van de chique cherrytomaat, toch? Niet dus.
Venco Honingdrop: ‘Ons beste recept’, schreeuwt Venco. Wij zien een suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel, gelatine en een halve bijenpoot aan honing (0,3%).
AH Zaanse Hoeve plakken kaas: Albert Heijn heeft plakken kaas van slechts 84 kilocalorieën per portie. Maar één plak blijkt anderhalf portie?! Albert Heijn goochelt met calorieën.
Coca-Cola Smartwater: Coca-Cola en gebakken lucht: een goed huwelijk. ‘Inspired by clouds’ met ‘crispy taste’ smartwater is verdampt neergeslagen water, met prijskaartje.
Conimex gembersiroop: ‘Volgens Aziatisch recept’ claimt Unilever op haar flesje. Maar er slechts een mespuntje gemberextract in doen, lijkt ons meer een westerse voedingsindustriestreek.
AH Zoete Aardappelpuree: AH praat onterecht met de hete aardappel in de keel bij deze chique zoete aardappelpuree: slechts pakweg een derde (38%) is zoete aardappel.
Vomar Roomboter reuze rozijnenbollen: Roomboter is vette marketing. Dus krijgt alles ineens ‘roomboter’ voor de naam. Maar doe het er dan wel serieus in, Vomar, met je 0,3%.
Aldi Culinella Olijf: Aldi’s verkoopt ‘Culinella Olijf vloeibaar’ voor bakken en braden. Het blijkt een bak: 3/4 is andere olie zoals palmolie met twee snufjes kleurstof en aroma.
De winnaar wordt in de week voor Kerst bekend gemaakt. foodwatch ontvangt vaak klachten van teleurgestelde consumenten die zich misleid voelen in de supermarkt. De klachten komen onder meer binnen via het daarvoor opgerichte meldpunt misleiding. Zelf doet foodwatch ook al jarenlang onderzoek naar de waarheid achter claims op voedselverpakkingen. Aan de hand van dit onderzoek en de ontvangen klachten, worden jaarlijks de kandidaten geselecteerd die het volgens de waakhond nogal bont maken. Zij komen in aanmerking voor de prijs voor het meest misleidende voedselproduct: het Gouden Windei.
Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de negende keer uitgereikt. In de afgelopen jaren hebben meer dan 100.000 consumenten hun stem uitgebracht. In 2017 won het ‘Goudeerlijk’ maisbrood van Jumbo. In 2016 won Healthy People Blauwe bosbes en framboos. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs al twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel.
In totaal gaven zes van de zeven genomineerden aan dat hun product al is, of nog wordt, aangepast. Alleen Jumbo hield voet bij stuk en dat werd duidelijk niet gewaardeerd door de stemmers.
Zo’n 31 procent van de 15.000 mensen die aan de Gouden Windei verkiezing hebben meegedaan, stemde voor dit boerenmaisbrood van Jumbo dat alleen wat maisstukjes ter decoratie heeft. Het maisachtig geel kleurtje komt door de toevoeging van de specerij kurkuma.
Met 21 procent van de stemmen is de kalfsleverworst zonder kalfslever van Aldi tweede geworden en Conimex Ketjap manis gold staat op de derde plek.
Jumbo Goudeerlijk boerenmais: Jumbo Goudeerlijk boerenmais wordt geheel gebakken van tarwemeel, en gedecoreerd met 3% gepofte mais en 2% maisgries. Om toch de suggestie van maisbrood te geven, wordt het brood geel gekleurd met kurkuma.
Aldi Kalfsleverworst: Kalfsleverworst. Maar dan zonder enige kalfslever, bij Aldi. Wel met wat varkenslever. En met een leverkleurtje door bietenrood en tomatenpuree.
Conimex Ketjap manis goud: Deze ‘premium quality’ ketjap is gewoon schenkstroop met ketjapsmaak: met 70% suiker is het zoeter dan appelstroop! Kan dat niet een klontje minder, Conimex?
In 2016 won Healthy People Blauwe bosbes en framboos. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-Sun Multivitamin van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het Windei in 2010 met het product Actimel.
Zie ook: De Groene Leugen: Duurzaamheid Als Verkooptruc by Kathrin Hartmann
29 november 2017: Drie van de zeven genomineerden in de verkiezing van Het Gouden Windei 2017 hebben hun product aangepast. Albert Heijn verandert de naam van Muesli vezelrijk, Unilever halveert het suikergehalte in de ketjap van Conimex en Innocent Framboos & kers heeft de naam aangepast.
24 november 2017: Verkiezing Gouden Windei 2017 van start. Je hebt het vast ook wel eens: je koopt een (letterlijk) veelbelovend product. Maar als je op de ingrediëntenlijst kijkt, valt het vies tegen.
De Gouden Windei verkiezing van foodwatch heeft dit jaar maar liefst 7 producten geselecteerd. Wie verdient volgens jou de prijs voor het meest misleidende product? Wie verdient het Gouden Windei 2017? Dat bepaal jij!
De 7 kandidaten:
Aldi Kalfsleverworst: Kalfsleverworst. Maar dan zonder enige kalfslever, bij Aldi. Wel met wat varkenslever. En met een leverkleurtje door bietenrood en tomatenpuree.
Conimex Ketjap manis goud: Deze ‘premium quality’ ketjap is gewoon schenkstroop met ketjapsmaak: met 70% suiker is het zoeter dan appelstroop! Kan dat niet een klontje minder, Conimex?
Jumbo Goudeerlijk boerenmais: ‘Boerenmaïs’-brood zonder maïsmeel. En voor de maïsuitstraling wat maïsgries bovenop en een geel kleurtje dankzij kurkuma-extract. ‘Goudeerlijk’, Jumbo?
AH Muesli vezelrijk: Noem je je muesli ‘vezelrijk’, dan zijn de verwachtingen hoog. Maar Albert Heijn noemt juist haar minst vezelrijke muesli ‘vezelrijk’.
Aldi Mama nature citroenconcentraat: Koop je wel eens deze citroenconcentraat bij Aldi? Wat hier echt zuur aan is: dit zogenaamde ‘concentraat’ is eigenlijk verdund citroensap, met viervijfde water.
Innocent Superjuice: ‘Superjuice framboos, kers’, ‘boosted met gojibes’, met opgeteld minder dan 10% van deze vruchten en vooral appelsap. Misschien verklaart dit iets: ‘Innocent’ is een merk van Coca-Cola Company.
Lidl Volkoren scharreleierkoeken: Als het niet zo’n serieus gezondheidsprobleem zou zijn, zouden we er melig van worden: volkorenkoeken met slechts 6% volkorenmeel; kletskoek van Lidl!
U kunt nu stemmen. Er kan tot half december worden gestemd. De winnaar wordt in de eerste week van 2018 bekend gemaakt.
36% van de 24 duizend mensen die hebben meegedaan aan de publieksverkiezing voor het Gouden Windei 2016 kozen dit sapje als meest misleidend van de zeven genomineerden.
Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat vooral uit twee vruchten, alleen niet degenen die je zou mogen verwachten. Het sapje bestaat vooral uit goedkoop appel- en druivensap en bevat slechts 12% bosbes en 1% framboos. Daarnaast is het helemaal niet zo ‘Healthy’: het bevat zelfs meer suikers dan Coca-Cola.
Tweede in de windei-verkiezing (26% van de stemmen) is Red Bull geworden. Dit drankje wordt met stoere sporters als wakeboarders, snowboarders en bikers gepromoot onder de jeugd als sportief drankje terwijl kinderartsen juist bepleiten om het drankje net zoals alcohol achter een leeftijdslot te krijgen en er extra gezondheidsrisico’s zijn bij gebruik tijdens het sporten. Optimel Griekse stijl drinkyoghurt met honing walnoot smaak is derde geworden. Dit fantasiedrankje bevat geen van de drie gesuggereerde ingrediënten: geen Griekse yoghurt, geen honing en geen walnoot.
Albert Heijn kreeg hiermee 28% van de dertienduizend stemmen en wint het Gouden Windei 2015. Tweede in de windei-verkiezing is de Liga melk-aardbei geworden met 0,03% aardbeipoeder en 667x meer suikers. De light pindakaas van supermarkt plus is op de derde plaats geëindigd. Deze pindakaas bevat weliswaar 30% minder vet, maar wel 451% méér suikers omdat vette pinda’s zijn vervangen door pure glucosestroop.
Albert Heijn heeft foodwatch laten weten de samenstelling van de cranberries dit kwartaal aan te gaan passen zodat het percentage cranberries wordt verdubbeld tot 60%.
Supermarkt Plus liet weten te stoppen met de huidige pindakaas light. Dit deed zij samen met de supermarkten Dirk, Dekamarkt, Hoogvliet, Deen, Coop en Emté die allen eenzelfde soort pindakaas light verkopen.
Aldi liet weten het etiket op de pasta aan te gaan passen zodat de verwijzing naar (de verwaarloosbare hoeveelheid) truffel helemaal van de voorkant verdwijnt.
Appelsientje halfzoet, Liga melk-aardbei, Albert Heijn cranberries en mini roomboter amandelstaaf, Plus light pindakaas, Rude Health amandeldrink en Aldi pasta met truffel zijn genomineerd voor het Gouden Windei 2015.
Dit is de jaarlijkse verkiezing van foodwatch voor het meest misleidende product.
Afgelopen vijf jaar wonnen Capri-Sun multivitamin van Coca-Cola, Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts, Becel pro-activ en Blue Band Goede Start Witbrood beiden van Unilever en Actimel van Danone.
De zeven kandidaten van 2015:
Plus pindakaas light: Light pindakaas met 30% minder vet: het lijkt dé oplossing voor pindakaasliefhebbers met een gewichtsprobleem. Maar niet heus. De lightvariant van supermarkt Plus bevat 451% meer suikers! Zo beland je van de vette regen in de gesuikerde drup.
Aldi pasta met truffel: Aldi doet sjiek op z’n Aldi’s. Truffel is een heel duur ingrediënt, maar Aldi’s pasta met truffel moet natuurlijk wel goedkoop blijven. En dus krijg je in zo’n pakje ‘Mama Mancini’ 0,0006% truffel. Dat is de ‘rijke vulling’ bij Aldi!
Albert Heijn cranberries: Superfood is hot. En wat krijg je dan? Gesjoemel door handige marketeers. Albert Heijn doet er grif aan mee. Over de cranberries heeft AH een dikke laag ananassiroop gegoten. Zo houd je 68% suikers over en 30% cranberries. Dat is geen superfood, maar fastfood!
Appelsientje halfzoet: Appelsientje Halfzoet is ‘minder zoet’, tetteren hun marketeers. Daar betaal je dan wel iets meer voor maar dan hebben ze de appelsap ook echt voor jou met water verdund…
Rude Health biologische almond drink: Daarin hebben de amandelen wel erg weinig in de melk te brokkelen: Het bevat 1% amandelen, ofwel pakweg 2 nootjes per glas (200ml)
AH mini roomboter amandelstaaf: Oké, er stáát ‘mini’ op de verpakking. Maar toch is het een flinke tegenvaller als je de kartonnen verpakking van deze ieniemini roomboter amandelstaaf openmaakt. Bijna de helft van de inhoud is letterlijk ‘gebakken lucht’!
Liga melk-aardbei: Zo’n ‘verantwoorde’ Liga ‘vol bouwstoffen’ geef je kinderen met een gerust hart, toch? Mwah. De melk-aardbeienkoek bevat welgeteld 0,03% aardbeienpoeder en 667x meer suikers! Lekker er tegenaan na deze ‘break’? Stuiteren van de suiker, zal Liga bedoelen.
Consumenten kunnen tot eind december hun stem uitbrengen op de stempagina. De winnaar wordt in de eerste week van 2016 bekend gemaakt.
Ik Kies Bewust: Cup a Soup Specials geldklopperij volgens foodwatch – Over Communicatie, Hollands Fruit en Turks Fruit in Appelsientje – The Signs of Greenwashing: 98% groene claims in USA misleidend – Greenwashing – daar hebben we niets aan ! – Wakker Dier Liegebeestverkiezing 2015: KFC (Kentucky Fried Chicken) Grootste Liegebeest 2015
Erik van Erne zegt:
23 december 2015 om 08:46 | Permalink
Pindakaas ‘light’ met 451% méér suikers uit winkelschap gehaald
De fabrikanten hebben een deel van de ‘vette’ pinda’s vervangen door pure glucosestroop. Hierdoor gaat het vetpercentage weliswaar met 30% omlaag, maar schiet het suikergehalte met 451% omhoog tot meer dan een kwart van de pot: 27 gram per 100 gram. De supermarkten Plus, Deen, Coop, EMTE, Hoogvliet, Dirk en Dekamarkt hebben aangegeven te zullen stoppen met de verkoop van deze huismerk pindakaas light.
De supermarkten die stoppen met de pindakaas light zijn allen aangesloten bij de inkooporganisatie Superunie. Ze zullen geheel stoppen met pindakaas light of beloven een light versie met een gezondere samenstelling. Wanneer dit precies gebeurt is nog niet bij elke supermarkt duidelijk. Plus spreekt over het ‘eerste kwartaal 2016’.
Erik van Erne zegt:
23 december 2015 om 08:54 | Permalink
Hogere boetes voor gesjoemel met voedsel
foodwatch roept al jaren op tot het verhogen van de boetes en is blij dat de staatssecretaris hieraan gehoor geeft. Voor een echt veilige voedselketen is enkel het verhogen van boetes niet genoeg, en zijn er meer maatregelen nodig.
De boetes voor fraude waren veel te laag. Net als foodwatch geeft de nieuwe staatssecretaris aan dat de huidige boetes absoluut geen afschrikwerkende werking hebben. ‘Die worden gewoon ingecalculeerd door de frauderende voedselproducenten’, stelt ook staatssecretaris Van Dam. ‘Als ze 10 procent van hun jaaromzet moeten betalen, zonder maximum, dan voelen ze het écht.’
Eerder dit jaar verhoogde de Tweede Kamer al de boetes op het overtreden van de Warenwet van 4.500 euro naar 810.000 euro. Via de Wet dieren zijn overtredingen strafbaar gesteld van hygiënevoorschriften voor veehouderijen, voorschriften met betrekking tot het aanvoeren van slachtdieren en het slachten, keuren en uitsnijden van vlees. Overtredingen van de voorschriften voor de opvolgende ketenschakels in de verwerkings- en detailhandel vallen onder de Warenwet.
Het verhogen van de boetes is volgens foodwatch een stap in de goede richting, maar met alleen deze maatregelen zijn we er nog niet. Naast hogere boetes moet de voedselketen transparanter en moeten alle schakels in de keten verantwoordelijkheid dragen voor de veiligheid van het eindproduct. Voor een preventief en veilig voedselsysteem, waarin frauderen niet loont, is een onafhankelijke, effectieve en goed uitgeruste Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) van groot belang. Als toezichthouder dient de NVWA haar handhavingstaken uit te voeren in het belang van de volksgezondheid, de voedselveiligheid, en de consument. Wanneer er sprake is van voedselschandalen of van fraude dient de consument te allen tijde geïnformeerd te worden. foodwatch hoopt dat staatssecretaris Van Dam de komende tijd ook op deze punten stappen zal zetten.