Anders Bekeken

Het Gouden Windei 2018: Coca-Cola Smartwater Wint Het Gouden Windei 2018

Geschreven op 10-12-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

24 december 2018: Coca-Cola Smartwater is gekozen tot het meest misleidende product van 2018 en wint daarmee het Gouden Windei van foodwatch.

30% van de 12 duizend mensen die hebben meegedaan aan de publieksverkiezing voor het Gouden Windei 2018 kozen het plastic flesje met gedestilleerd water als meest misleidend van de acht genomineerde voedingsproducten.

Bij het zelfbenoemde ‘crisp water’ ‘inspired by clouds’ wordt de hele marketing bullshit-bingokaart uit de kast getrokken om de consument heel duur water in een plastic flesje te verkopen.

Tweede in de windei-verkiezing (met 16% van de stemmen) is Venco honingdrop; een suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel en gelatine, met pakweg 150x meer suikers dan honing (0,3%).

Derde werd Aldi Cullinella olijf (14%) met vier vijfde andere oliën en slechts 21% olijf. Aldi liet weten het product aan te gaan passen.

In totaal passen vijf van de acht kandidaten hun product aan: Albert Heijn past de zoete aardappelpuree (met vooral gewone aardappel) en de kaasplakken (met gegoochel met calorieën) aan, Jumbo stopt met de verkoop van de cherrytomaten pastasaus (met amper cherrytomaten) en Vomar pas de roomboter rozijnenbollen (met amper roomboter) aan.

Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de negende keer uitgereikt. In de afgelopen jaren hebben meer dan 100.000 consumenten hun stem uitgebracht. Ook dit jaar hebben nu al weer meer dan 10.000 mensen gestemd. In 2017 won het ‘goudeerlijke’ maisbrood van Jumbo, zonder maismeel. In 2016 won Healthy People Blauwe bosbes en framboos. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs al twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel.

Zie ook:  De Groene Leugen: Duurzaamheid Als Verkooptruc by Kathrin Hartmann

5 december 2018: Vandaag start de jaarlijkse publieksverkiezing van foodwatch voor het meest misleidende voedselproduct: Het Gouden windei 2018.

De acht genomineerde voedingsproducten zijn: Albert Heijn Zoete aardappelpuree, Aldi Culinella bak&braad olijf, Vomar Roomboter reuze rozijnenbollen, Conimex (Unilever) Gembersiroop, Coca-Cola Smartwater, AH Zaanse hoeve plakken kaas, Venco Honingdrop en Jumbo Cherrytomaat pastasaus.

Er zijn weer ‘sterke’ kandidaten dit jaar: zo bevat Venco Honingdrop pakweg 150x meer suiker dan honing, zit er maar zo’n derde zoete aardappel in de zoete aardappelpuree en is het ‘inspired by clouds crispy’ smartwater van Coca-Cola gewoon duur water. Consumenten kunnen de komende twee weken hun stem uitbrengen op de stempagina. Vorig jaar won het ‘Goudeerlijk’ maisbrood van Jumbo, zonder maismeel.

In 2016 won het sapje van Healthy People Blauwe bosbes en framboos dat vooral appel- en druivensap bevat. Het jaar ervoor wonnen de cranberries van Albert Heijn die twee derde suiker en een derde besjes bleken te zijn. Genomineerden passen vaak hun product aan naar aanleiding van de nominatie. Vorig jaar bleef alleen het maisbrood van winnaar Jumbo ongewijzigd. Zo ging Aldi (beter leven) kalfslever in haar kalfsleverworst stoppen en haalde Unilever suiker uit haar ketjap.

“Het hele jaar word je als consument uitgelachen en voor de gek gehouden door handige marketeers van voedingsbedrijven. In de verkiezing om het Gouden Windei kan de consument zelf lachen om de doorgeprikte marketingleugens van de genomineerden”, aldus Sjoerd van de Wouw, campaigner bij foodwatch.

De acht kandidaten van 2018:
Jumbo Cherrytomaat pastasaus: Koop je Jumbo’s cherrytomaat pastasaus, dan verwacht je pastasaus van de chique cherrytomaat, toch? Niet dus.

Venco Honingdrop: ‘Ons beste recept’, schreeuwt Venco. Wij zien een suikerklontje aan elkaar geplakt met zetmeel, gelatine en een halve bijenpoot aan honing (0,3%).

AH Zaanse Hoeve plakken kaas: Albert Heijn heeft plakken kaas van slechts 84 kilocalorieën per portie. Maar één plak blijkt anderhalf portie?! Albert Heijn goochelt met calorieën.

Coca-Cola Smartwater: Coca-Cola en gebakken lucht: een goed huwelijk. ‘Inspired by clouds’ met ‘crispy taste’ smartwater is verdampt neergeslagen water, met prijskaartje.

Conimex gembersiroop: ‘Volgens Aziatisch recept’ claimt Unilever op haar flesje. Maar er slechts een mespuntje gemberextract in doen, lijkt ons meer een westerse voedingsindustriestreek.

AH Zoete Aardappelpuree: AH praat onterecht met de hete aardappel in de keel bij deze chique zoete aardappelpuree: slechts pakweg een derde (38%) is zoete aardappel.

Vomar Roomboter reuze rozijnenbollen: Roomboter is vette marketing. Dus krijgt alles ineens ‘roomboter’ voor de naam. Maar doe het er dan wel serieus in, Vomar, met je 0,3%.

Aldi Culinella Olijf: Aldi’s verkoopt ‘Culinella Olijf vloeibaar’ voor bakken en braden. Het blijkt een bak: 3/4 is andere olie zoals palmolie met twee snufjes kleurstof en aroma.

De winnaar wordt in de week voor Kerst bekend gemaakt. foodwatch ontvangt vaak klachten van teleurgestelde consumenten die zich misleid voelen in de supermarkt. De klachten komen onder meer binnen via het daarvoor opgerichte meldpunt misleiding. Zelf doet foodwatch ook al jarenlang onderzoek naar de waarheid achter claims op voedselverpakkingen. Aan de hand van dit onderzoek en de ontvangen klachten, worden jaarlijks de kandidaten geselecteerd die het volgens de waakhond nogal bont maken. Zij komen in aanmerking voor de prijs voor het meest misleidende voedselproduct: het Gouden Windei.

Het Gouden Windei wordt dit jaar voor de negende keer uitgereikt. In de afgelopen jaren hebben meer dan 100.000 consumenten hun stem uitgebracht. In 2017 won het ‘Goudeerlijk’ maisbrood van Jumbo. In 2016 won Healthy People Blauwe bosbes en framboos. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-sun van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs al twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het windei in 2010 met het product Actimel.

15 december 2017: Jumbo Goudeerlijk boerenmaisbrood is gekozen tot het Gouden Windei 2017, het meest misleidende product van 2017.

In totaal gaven zes van de zeven genomineerden aan dat hun product al is, of nog wordt, aangepast. Alleen Jumbo hield voet bij stuk en dat werd duidelijk niet gewaardeerd door de stemmers.

Zo’n 31 procent van de 15.000 mensen die aan de Gouden Windei verkiezing hebben meegedaan, stemde voor dit boerenmaisbrood van Jumbo dat  alleen wat maisstukjes ter decoratie heeft. Het maisachtig geel kleurtje komt door de toevoeging van de specerij kurkuma.

Met 21 procent van de stemmen is de kalfsleverworst zonder kalfslever van Aldi tweede geworden en Conimex Ketjap manis gold staat op de derde plek.

Jumbo Goudeerlijk boerenmais: Jumbo Goudeerlijk boerenmais wordt geheel gebakken van tarwemeel, en gedecoreerd met 3% gepofte mais en 2% maisgries. Om toch de suggestie van maisbrood te geven, wordt het brood geel gekleurd met kurkuma.

Aldi Kalfsleverworst: Kalfsleverworst. Maar dan zonder enige kalfslever, bij Aldi. Wel met wat varkenslever. En met een leverkleurtje door bietenrood en tomatenpuree.

Conimex Ketjap manis goud: Deze ‘premium quality’ ketjap is gewoon schenkstroop met ketjapsmaak: met 70% suiker is het zoeter dan appelstroop! Kan dat niet een klontje minder, Conimex?

In 2016 won Healthy People Blauwe bosbes en framboos. In 2015 wonnen de gesuikerde cranberries van Albert Heijn. Het jaar ervoor won Capri-Sun Multivitamin van Coca-Cola de omstreden prijs. In 2013 won Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts. Unilever won de prijs twee maal: in 2012 met Becel pro-activ en in 2011 met Blue Band Goede Start Witbrood. Danone ontving het Windei in 2010 met het product Actimel.

Zie ook:  De Groene Leugen: Duurzaamheid Als Verkooptruc by Kathrin Hartmann

29 november 2017: Drie van de zeven genomineerden in de verkiezing van Het Gouden Windei 2017 hebben hun product aangepast. Albert Heijn verandert de naam van Muesli vezelrijk, Unilever halveert het suikergehalte in de ketjap van Conimex en Innocent Framboos & kers heeft de naam aangepast.

24 november 2017: Verkiezing Gouden Windei 2017 van start. Je hebt het vast ook wel eens: je koopt een (letterlijk) veelbelovend product. Maar als je op de ingrediëntenlijst kijkt, valt het vies tegen.

De Gouden Windei verkiezing van foodwatch heeft dit jaar maar liefst 7 producten geselecteerd. Wie verdient volgens jou de prijs voor het meest misleidende product?  Wie verdient het Gouden Windei 2017? Dat bepaal jij!

De 7 kandidaten:
Aldi Kalfsleverworst: Kalfsleverworst. Maar dan zonder enige kalfslever, bij Aldi. Wel met wat varkenslever. En met een leverkleurtje door bietenrood en tomatenpuree.

Conimex Ketjap manis goud: Deze ‘premium quality’ ketjap is gewoon schenkstroop met ketjapsmaak: met 70% suiker is het zoeter dan appelstroop! Kan dat niet een klontje minder, Conimex?

Jumbo Goudeerlijk boerenmais: ‘Boerenmaïs’-brood zonder maïsmeel. En voor de maïsuitstraling wat maïsgries bovenop en een geel kleurtje dankzij kurkuma-extract. ‘Goudeerlijk’, Jumbo?

AH Muesli vezelrijk: Noem je je muesli ‘vezelrijk’, dan zijn de verwachtingen hoog. Maar Albert Heijn noemt juist haar minst vezelrijke muesli ‘vezelrijk’.

Aldi Mama nature citroenconcentraat: Koop je wel eens deze citroenconcentraat bij Aldi? Wat hier echt zuur aan is: dit zogenaamde ‘concentraat’ is eigenlijk verdund citroensap, met viervijfde water.

Innocent Superjuice: ‘Superjuice framboos, kers’, ‘boosted met gojibes’, met opgeteld minder dan 10% van deze vruchten en vooral appelsap. Misschien verklaart dit iets: ‘Innocent’ is een merk van Coca-Cola Company.

Lidl Volkoren scharreleierkoeken: Als het niet zo’n serieus gezondheidsprobleem zou zijn, zouden we er melig van worden: volkorenkoeken met slechts 6% volkorenmeel; kletskoek van Lidl!

U kunt nu stemmen. Er kan tot half december worden gestemd. De winnaar wordt in de eerste week van 2018 bekend gemaakt.

1 augustus 2017: Healthy People Blauwe bosbes en framboos is gekozen tot het meest misleidende product van 2016 en wint daarmee het Gouden Windei 2016 van foodwatch.

36% van de 24 duizend mensen die hebben meegedaan aan de publieksverkiezing voor het Gouden Windei 2016 kozen dit sapje als meest misleidend van de zeven genomineerden.

Healthy People Blauwe bosbes en framboos bestaat vooral uit twee vruchten, alleen niet degenen die je zou mogen verwachten. Het sapje bestaat vooral uit goedkoop appel- en druivensap en bevat slechts 12% bosbes en 1% framboos. Daarnaast is het helemaal niet zo ‘Healthy’: het bevat zelfs meer suikers dan Coca-Cola.

Tweede in de windei-verkiezing (26% van de stemmen) is Red Bull geworden. Dit drankje wordt met stoere sporters als wakeboarders, snowboarders en bikers gepromoot onder de jeugd als sportief drankje terwijl kinderartsen juist bepleiten om het drankje net zoals alcohol achter een leeftijdslot te krijgen en er extra gezondheidsrisico’s zijn bij gebruik tijdens het sporten. Optimel Griekse stijl drinkyoghurt met honing walnoot smaak is derde geworden. Dit fantasiedrankje bevat geen van de drie gesuggereerde ingrediënten: geen Griekse yoghurt, geen honing en geen walnoot.

5 januari 2016: De cranberries van Albert Heijn zijn uitgeroepen tot het meest misleidende product van 2015. Dit ‘superfood’ product bestaat voor 68% uit toegevoegde siroop en voor slechts 30% daadwerkelijk uit cranberries. Feitelijk worden dus vooral suikers verkocht onder het mom van superfood.

Albert Heijn kreeg hiermee 28% van de dertienduizend stemmen en wint het Gouden Windei 2015. Tweede in de windei-verkiezing is de Liga melk-aardbei geworden met 0,03% aardbeipoeder en 667x meer suikers. De light pindakaas van supermarkt plus is op de derde plaats geëindigd. Deze pindakaas bevat weliswaar 30% minder vet, maar wel 451% méér suikers omdat vette pinda’s zijn vervangen door pure glucosestroop.

Albert Heijn heeft foodwatch laten weten de samenstelling van de cranberries dit kwartaal aan te gaan passen zodat het percentage cranberries wordt verdubbeld tot 60%.

Supermarkt Plus liet weten te stoppen met de huidige pindakaas light. Dit deed zij samen met de supermarkten Dirk, Dekamarkt, Hoogvliet, Deen, Coop en Emté die allen eenzelfde soort pindakaas light verkopen.

Aldi liet weten het etiket op de pasta aan te gaan passen zodat de verwijzing naar (de verwaarloosbare hoeveelheid) truffel helemaal van de voorkant verdwijnt.

Gouden Windei 201510 december 2015: Het is weer zover: de Gouden Windei verkiezing. foodwatch heeft dit jaar maar liefst 7 producten geselecteerd. Wie verdient volgens jou de prijs voor het meest misleidende product?  Wie verdient het Gouden Windei? Dat bepaal jij!

Appelsientje halfzoet, Liga melk-aardbei, Albert Heijn cranberries en mini roomboter amandelstaaf, Plus light pindakaas, Rude Health amandeldrink en Aldi pasta met truffel zijn genomineerd voor het Gouden Windei 2015.

Dit is de jaarlijkse verkiezing van foodwatch voor het meest misleidende product.

Afgelopen vijf jaar wonnen Capri-Sun multivitamin van Coca-Cola, Natrena Stevia Kristalpoeder van Douwe Egberts, Becel pro-activ en Blue Band Goede Start Witbrood beiden van Unilever en Actimel van Danone.

De zeven kandidaten van 2015:
Plus pindakaas light: Light pindakaas met 30% minder vet: het lijkt dé oplossing voor pindakaasliefhebbers met een gewichtsprobleem. Maar niet heus. De lightvariant van supermarkt Plus bevat 451% meer suikers! Zo beland je van de vette regen in de gesuikerde drup.

Aldi pasta met truffel: Aldi doet sjiek op z’n Aldi’s. Truffel is een heel duur ingrediënt, maar Aldi’s pasta met truffel moet natuurlijk wel goedkoop blijven. En dus krijg je in zo’n pakje ‘Mama Mancini’ 0,0006% truffel. Dat is de ‘rijke vulling’ bij Aldi!

Albert Heijn cranberries: Superfood is hot. En wat krijg je dan? Gesjoemel door handige marketeers. Albert Heijn doet er grif aan mee. Over de cranberries heeft AH een dikke laag ananassiroop gegoten. Zo houd je 68% suikers over en 30% cranberries. Dat is geen superfood, maar fastfood!

Appelsientje halfzoet: Appelsientje Halfzoet is ‘minder zoet’, tetteren hun marketeers. Daar betaal je dan wel iets meer voor maar dan hebben ze de appelsap ook echt voor jou met water verdund…

Rude Health biologische almond drink: Daarin hebben de amandelen wel erg weinig in de melk te brokkelen: Het bevat 1% amandelen, ofwel pakweg 2 nootjes per glas (200ml)

AH mini roomboter amandelstaaf: Oké, er stáát ‘mini’ op de verpakking. Maar toch is het een flinke tegenvaller als je de kartonnen verpakking van deze ieniemini roomboter amandelstaaf openmaakt. Bijna de helft van de inhoud is letterlijk ‘gebakken lucht’!

Liga melk-aardbei: Zo’n ‘verantwoorde’ Liga ‘vol bouwstoffen’ geef je kinderen met een gerust hart, toch? Mwah. De melk-aardbeienkoek bevat welgeteld 0,03% aardbeienpoeder en 667x meer suikers! Lekker er tegenaan na deze ‘break’? Stuiteren van de suiker, zal Liga bedoelen.

Consumenten kunnen tot eind december hun stem uitbrengen op de stempagina.  De winnaar wordt in de eerste week van 2016 bekend gemaakt.

Ik Kies Bewust: Cup a Soup Specials geldklopperij volgens foodwatch – Over Communicatie, Hollands Fruit en Turks Fruit in Appelsientje – The Signs of Greenwashing: 98% groene claims in USA misleidend – Greenwashing – daar hebben we niets aan ! – Wakker Dier Liegebeestverkiezing 2015: KFC (Kentucky Fried Chicken) Grootste Liegebeest 2015

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    23 december 2015 om 08:46 | Permalink

    Pindakaas ‘light’ met 451% méér suikers uit winkelschap gehaald

    De ‘light pindakaas’ met 30% minder vet maar wel 451% méér suikers, verdwijnt uit de winkelschappen van een groot aantal supermarkten. Dit hebben zij toegezegd aan foodwatch. De toezegging volgt nadat deze light pindakaas door foodwatch was genomineerd voor het Gouden Windei; de jaarlijkse prijs voor het meest misleidende product. De pindakaas is foodwatch een doorn in het oog omdat het als ‘light’ pindakaas wordt verkocht terwijl deze pindakaas bomvol suiker zit.

    De fabrikanten hebben een deel van de ‘vette’ pinda’s vervangen door pure glucosestroop. Hierdoor gaat het vetpercentage weliswaar met 30% omlaag, maar schiet het suikergehalte met 451% omhoog tot meer dan een kwart van de pot: 27 gram per 100 gram. De supermarkten Plus, Deen, Coop, EMTE, Hoogvliet, Dirk en Dekamarkt hebben aangegeven te zullen stoppen met de verkoop van deze huismerk pindakaas light.

    De supermarkten die stoppen met de pindakaas light zijn allen aangesloten bij de inkooporganisatie Superunie. Ze zullen geheel stoppen met pindakaas light of beloven een light versie met een gezondere samenstelling. Wanneer dit precies gebeurt is nog niet bij elke supermarkt duidelijk. Plus spreekt over het ‘eerste kwartaal 2016’.

  2. Erik van Erne zegt:

    23 december 2015 om 08:54 | Permalink

    Hogere boetes voor gesjoemel met voedsel

    Staatssecretaris Martijn van Dam van Economische Zaken heeft aangekondigd dat de maximale boete voor frauderende voedselbedrijven omhoog gaat van slechts 20.000 euro naar 10 procent van de gehele jaaromzet.

    foodwatch roept al jaren op tot het verhogen van de boetes en is blij dat de staatssecretaris hieraan gehoor geeft. Voor een echt veilige voedselketen is enkel het verhogen van boetes niet genoeg, en zijn er meer maatregelen nodig.

    De boetes voor fraude waren veel te laag. Net als foodwatch geeft de nieuwe staatssecretaris aan dat de huidige boetes absoluut geen afschrikwerkende werking hebben. ‘Die worden gewoon ingecalculeerd door de frauderende voedselproducenten’, stelt ook staatssecretaris Van Dam. ‘Als ze 10 procent van hun jaaromzet moeten betalen, zonder maximum, dan voelen ze het écht.’

    Eerder dit jaar verhoogde de Tweede Kamer al de boetes op het overtreden van de Warenwet van 4.500 euro naar 810.000 euro. Via de Wet dieren zijn overtredingen strafbaar gesteld van hygiënevoorschriften voor veehouderijen, voorschriften met betrekking tot het aanvoeren van slachtdieren en het slachten, keuren en uitsnijden van vlees. Overtredingen van de voorschriften voor de opvolgende ketenschakels in de verwerkings- en detailhandel vallen onder de Warenwet.

    Het verhogen van de boetes is volgens foodwatch een stap in de goede richting, maar met alleen deze maatregelen zijn we er nog niet. Naast hogere boetes moet de voedselketen transparanter en moeten alle schakels in de keten verantwoordelijkheid dragen voor de veiligheid van het eindproduct. Voor een preventief en veilig voedselsysteem, waarin frauderen niet loont, is een onafhankelijke, effectieve en goed uitgeruste Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) van groot belang. Als toezichthouder dient de NVWA haar handhavingstaken uit te voeren in het belang van de volksgezondheid, de voedselveiligheid, en de consument. Wanneer er sprake is van voedselschandalen of van fraude dient de consument te allen tijde geïnformeerd te worden. foodwatch hoopt dat staatssecretaris Van Dam de komende tijd ook op deze punten stappen zal zetten.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (615)
  • Agenda (3.082)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (778)
  • Communicatie (374)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.247)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.244)
  • Europa (29)
  • Evenementen (143)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (115)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (745)
  • MVO (109)
  • Natuur (722)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (217)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.242)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Gemeente Amsterdam Plaatst 12.000 Zonnepanelen Op 31 Daken Gemeentelijke Panden
  • Marktconsultatie Drijvend Zonnepark Zon Op De Slufter Op De Maasvlakte In Rotterdam
  • De Elektrisch Aangedreven Kuhn MoRe E Voermengwagen by Reesink Agri
  • Greenchoice en HomeQgo Gaan Samenwerken En Helpen Consumenten Met Verduurzaming Huis
  • Acht Energieneutrale Jarenzeventighuizen Met 32 Zonnepanelen in Fijnaart by Woonkwartier
  • Innovatiefestival The Future Of Us: Een Kijkje In Onze Eigen Toekomst
  • Klimaatbus Toert Langs Scholen in Noord-Holland: Een Omgebouwde Elektrische SRV-Bus
  • Vijfde Editie Tulpenpluk In Berendrecht Bij Antwerpen Met Herbruikbare Bekers
  • Ariana Grande, Justin Bieber, Miley Cyrus E.A. Zingen Voor Het Klimaat: Earth by Lil Dicky
  • Groene Daken, LED-Verlichting En Bamboe Bankjes Voor 300 Bushaltes in Utrecht
  • ’s Werelds Duurzaamste Onderwijsgebouw: Atlas TU/e Gebouw by TU Eindhoven
  • Energieverbruik In Nederland Gedaald In 2018: Fossiele Bronnen Goed Voor 90 Procent
  • Recordopbrengst Duurzame Windenergie Door Nederlandse Windmolens In Maart by Energieopwek
  • Nederland Moet Meer Doen Om Doelstelling Van 14 % Duurzame Energie In 2020 Te Halen
  • The Walktrough Green Trail Groningen: Hardloopwedstrijd Langs Groningse Duurzame Initiatieven
  • De Eerste Groene Staatsobligatie (DSL) Van Nederland: Groene Kapitaalmarkt Ondersteunen
  • Buitenfonds: Vijf Miljoen Bomen Planten In Nederland by Shell En Staatsbosbeheer
  • Waarom Zonnepanelen Op Jouw Dak Leggen?
  • China Launched Its Frst All-Electric Cargo Ship Powered by A 2,400-Kilowatt-Hour Battery
  • Nieuw Zwemcentrum In de Bende In Landgraaf Energieneutraal En Duurzaam
  • Links

    Milieunet op..