Anders Bekeken

Het Cleaner Planet Plan by Unilever

Geschreven op 1-4-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Greenwashing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Cleaner Planet Plan UnileverStel u eens een toekomst voor waarbij we verzekerd zijn van schone kleding en een schone vaat, terwijl we tegelijkertijd ons steentje bijdragen aan een beter milieu. Dit zou betekenen dat we ons minder zorgen hoeven te maken over milieuvervuiling en het uitputten van natuurlijke bronnen.

En dat is precies waar Unilever het voor doet: het ontwikkelen van producten die én een heel goed resultaat geven én het milieu minder belasten.

Wassen verbruikt ingrediënten en geeft afval dat invloed heeft op ons milieu. In een tijd van toenemende klimaatverandering en wereldwijde watertekorten is het belangrijk om de impact ervan te verminderen. Door te innoveren in producten en productieprocessen en door iedereen bewust te maken van de positieve effecten van de van kleine, maar belangrijke wijzigingen in onze dagelijkse gewoonten.

De invloed op het milieu bij wassen en de vaat vindt voor het grootste deel bij uthuis plaats. Iedere dertig minuten gebruiken wereldwijd zeven miljoen mensen één van de Unilever producten om hun kleding te wassen. Dat zijn 125 miljard wasjes per jaar en dus evenzo vele kansen om het verschil te maken. Meedoen heeft dus echt zin! Bron: Unilever

Tja, dat zou mooi zijn. Als iedereen eens mee ging doen en dan heb ik het eigenlijk wat minder over de consumenten, maar wel over de producenten. Klinkt natuurlijk allemaal mooi, zoals je dat kunt verwachten. Helaas komt Unilever niet verder dan een paar producten in het Cleaner Planet Plan.

Dat schiet dus niet op met het Cleaner Planet Plan en Unilever heeft het zelfs over de producten die nu al onderdeel van zijn van het Cleaner Planet Plan: OMO Klein&Krachtig, Robijn Klein&Krachtig, Sunil en Sun Green Power.

Unilever komt eindelijk met biologische producten – Ik Kies Bewust: Cup a Soup Specials geldklopperij volgens foodwatch – Een doorbrrraak in wassen: koud wassen op 15 graden voor mannen? – Unilever Sustainable Living Plan: Sustainable Product Analyzer to Halve Environmental Impact – Unilever Gaat Voor 100% Duurzame Stroom in 2020 en 100% Duurzame Energie in 2030

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    7 juni 2018 om 15:10 | Permalink

    Unilever Grootste Vervuiler in De Filippijnen

    Een van de voornaamste oorzaken van de plasticsoep zijn de verpakkingen van westerse multinationals in landen met een gebrekkige afvalinfrastructuur. In arme landen worden bovendien veel producten in miniverpakkingen op de markt gebracht. Die verpakkingen tref je daar overal in het milieu aan, ook omdat ze geen enkele waarde hebben voor recycling. Unilever blijkt de multinational die het meeste bijdraagt aan de plasticsoep in de Filipijnen.

    Deze week werden de resultaten gepresenteerd van tellingen op de Filippijnen door twee milieuorganisaties. Aan de hand van gevonden verpakkingen in vijf steden en opruimacties op stranden werden de merken geturfd van de multinationals die voor deze verpakkingen verantwoordelijk zijn.
    Unilever, Procter & Gamble, Nestlé, PT Mayora, Colgate-Palmolive en Coca-Cola zijn de top zes en zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor ongeveer driekwart van het verzamelde huishoudelijk afval, dat wil zeggen afval dat noch kan worden gerecycled noch kan worden gecomposteerd. Van al het huishoudelijk plastic afval bestaat 74% uit wegwerpverpakkingen. Unilever staat met 11,63% bovenaan, Nestlé volgt met 10,32%.

    Vorig jaar januari beloofde Unilever dat alle verpakkingen in 2025 recyclebaar, composteerbaar of opnieuw te gebruiken zijn, maar liet daarbij wel alle ruimte open om ongelimiteerd plastic verpakkingen toe te blijven passen. In hetzelfde persbericht kondigde Unilever ook een oplossing aan voor de miniverpakkingen, die extra gecompliceerd zijn omdat ze uit meerdere lagen folies bestaan. Unilever zoekt de oplossing in een nieuwe recyclingmethode, maar vertelt er niet bij hoe al die miniverpakkingen dan verzameld worden en naar moderne recyclingfabrieken worden gebracht.

    Afgelopen maand werd ook in India geteld. Van de ruim 46.000 verzamelde stukken zwerfplastic bleek bijna de helft uit plastic verpakkingen met meerdere lagen te bestaan. Hier voert Pepsi-Cola de lijst aan en staat Hindustan Unilever, een dochter van Unilever, op de derde plaats.

  2. Erik van Erne zegt:

    8 oktober 2019 om 17:04 | Permalink

    Unilever Gaat Gebruik Van Nieuw (virgin) Plastic Halveren In 2025

    Begin dit jaar tekende Unilever al het Nederlandse Plastic Pact.

    Nu belooft Unilever om in 2025 de hoeveelheid virgin plastic in verpakkingen te halveren en in datzelfde jaar meer plastic in te zamelen en te verwerken dan het bedrijf op de markt brengt. Ook zegt Unilever een absolute reductie van 100.000 ton plastic toe.

    In 2025 moet er 50% minder virgin plastic in de verpakkingen van Unilever zitten. Voor een deel wordt dat bereikt door de absolute reductie van 100.000 ton plastic in verpakkingen, wat iets minder dan een zesde van Unilevers huidige plasticgebruik is. De meer dan 200.000 ton die overblijft, moet worden vervangen door gerecycled materiaal. Eerder beloofde het bedrijf al dat in 2025 25% van al het verpakkingsplastic uit gerecycled materiaal bestaat.

    De tweede belofte die Unilever deze week doe, klinkt nog ambitieuzer. Om in 2025 600.000 ton aan plastic verpakkingsmateriaal in te zamelen en te verwerken, zou Unilever flink moeten investeren en met partners moeten samenwerken voor de collectie. Maar hoewel Unilever daar wel in zegt te investeren, zal de bijdrage van door de fabrikant opgezette inzamelingssystemen waarschijnlijk beperkt blijven. Ook de inkoop van gerecycled plastic ziet Unilever namelijk als deel van die belofte, evenals de financiële bijdragen aan bestaande landelijke inzamelingssystemen.

    Om de streefcijfers omtrent plastic te halen zijn nieuwe technieken nodig. Zo werkt Unilever onder andere samen met Ioniqa, een chemiebedrijf uit Geleen dat technologie ontwikkeld voor het zonder kwaliteitsverlies recyclen van PET, wat Unilever knijpflessen voor mayonaise heeft opgeleverd van 50% gerecycled materiaal. Volgend jaar zou dat 100% moeten worden. Daarnaast heeft Unilever bijvoorbeeld MuCell-technologie gebruikt om lichtgewicht verpakkingen te ontwikkelen voor verzorgingsproducten. Met die technologie worden in de fleswand luchtbelletjes geblazen zodat 15% minder plastic nodig is.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.169)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.310)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.404)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (373)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.673)
  • Licht (376)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (746)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (126)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.393)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hyundai Presenteert Strategy 2025: Smart Mobility Device En Smart Mobility Service
  • Twee Waterstofbussen Voor Syntus Gelderland by Keolis
  • Keolis Bestelt 259 Elektrische Bussen Voor Apeldoorn, Lelystad en Zwolle by BYD
  • De Ereprijs 2020: Provincie Overijssel Initieert Groene Ondernemersprijs
  • The European EV Charging Summit 2020 In Rotterdam: Driving Into A Cleaner Future by ACI
  • Appelsientje Stapt Over Op Biobased Verpakkingen Met Duurzame Biobased Dop by Riedel
  • OP Oost 2020: Europees Geld Voor Drie Innovatieve Energieprojecten In Overijssel En Gelderland
  • Spectaculaire Groei Zonnepanelen In Rotterdam: Van 101.000 Naar 144.600 Zonnepanelen
  • Grootste Deel Ecosystemen In Nederlandse Natura 2000 Gebieden Is In Slechte Staat
  • The Ugly Truth Of Fast Fashion: Patriot Act by Hasan Minhaj
  • BP Greenwash In New Misleading Ad Campaign: The Whole Truth In Two Minutes by Client Earth
  • European Parliament: Climate Change Should Be Parliament’s First Priority According To Citizens
  • The Amazon Rainforest: 8 Million Hectares Gone in 2019 After Fires by Amazon Watch
  • Gebruik E-Fiets In Nederland Flink Toegenomen: Effecten Op Andere Vervoerwijzen by KiM
  • Lidl XXL Distributiecentrum Nunner Logistics Krijgt Krachtigste Zonnedak Van Europa by Ecorus
  • De Elektrische Brommer Brekr Model B Uit De Achterhoek by Brekr
  • Windpark Markbygden: Europa’s Grootste Onshore Windpark In Zweden
  • The Art Of Green Thinking: Duurzaamheid In Het MBO – De SustainaBul MBO
  • Video Explainer Awesome Oceans
  • Grote Klimaat Oplossingen Congres by MilieuCompleet
  • Links

    Milieunet op..