google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Grolsch Vervangt Plastic Six-Pack Verpakking Door Duurzaam Kartonnen TopClip Verpakking

Geschreven op 2-4-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Grolsch gaat de komende maanden met een nieuwe manier om six-packs bier te verpakken.

Door karton in plaats van krimpfolie te gebruiken, bespaart Grolsch minstens 16 procent CO2 per verpakking en is er geen plastic afval meer.

Grolsch ntroduceert de TopClip-verpakking voor multipacks blikken. Deze nieuwe verpakking is 100% plasticvrij.

Door alle blikfolies in Nederland te vervangen door deze kartonnen TopClip-verpakkingen bespaart Grolsch per jaar ruim 100.000 kg nieuw plastic. Deze hoeveelheid komt overeen met ruim 4 miljoen nieuwe plastic tassen!

De kartonnen verpakking hecht zich via een vouwsysteem aan de bovenkant van de blikjes. Het systeem heeft geen plastic of lijm nodig en is volgens bedenker Smurfit Kappa stevig genoeg om te dragen. “Omdat het golfkarton is, voelt het veel robuuster dan andere kartonnen verpakkingen”, vertelt woordvoerder Evelien Broers.

Door twee inkepingen bovenop is het sixpack volgens Broers makkelijk te dragen. “Dat was ook belangrijk voor Grolsch: die wilden maximaal comfort voor de klant.” En omdat het karton de blikjes aan de bovenkant afdekt, worden ze minder snel vies. Het grootste voordeel van de verpakking is echter de milieuvriendelijkheid: volgens een onafhankelijk onderzoek bespaart de verpakking 36 procent CO2 in vergelijking met nieuw plastic folie, en 16 procent ten opzichte van folie uit hergebruikt plastic.

De kartonnen verpakking is voor Grolsch een stap naar ‘zero waste’. Als het bedrijf álle krimpfolie in bierverpakkingen vervangt door karton, scheelt dat de brouwer 100.000 kilo plastic per jaar. Vooralsnog wordt de kartonnen Topclip-verpakking echter alleen in een aantal PLUS-supermarkten verkocht. Na een succesvolle introductie heeft Grolsch de ambitie om nog dit jaar te starten met de multipacks blikken om te zetten van blikfolie naar de TopClip-verpakking.

Omdat het golfkarton stevig genoeg moet zijn om zes blikjes bier (ongeveer twee kilo) te dragen, kan het niet gemaakt worden van 100 procent gerecycled karton. “Hoe vaker je een papiervezel gebruikt, hoe korter en zwakker hij wordt”, legt Broers uit. “Daarom gebruiken wij een mix die stevigheid en hergebruik combineert.” De verpakking zelf is wel 100 procent recyclebaar, doordat er geen lijm of plastic aan te pas komt.

Zie ook: Grolsch En Kornuit Introduceren De Herbruikbare Draagtray Voor Evenementen En FestivalsKornuit Gaat Herbuikbare Circulaire Drinkbekers Inzetten Op Evenementen by Grolsch – Boycot Cheersch: Weg Met De Thuistapsystemen by Grolsch – Kratten Voor Kornuit Bier Zijn Gemaakt Van Plastic Consumenten Afval – Heineken Vervangt 1,2 miljoen Bierglazen in de Horeca voor de Ellipse

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    28 augustus 2020 om 02:35 | Permalink

    Heineken UK backs compostable cardboard to eliminate plastic for beer multipacks: Heerlijk, Zo’n Groene Verpakking

    Beer giant Heineken UK is rolling out its new Green Grip cardboard topper, which aims to eliminate plastic from millions of cans. The plastic-free compostable cardboard topper was already in use for multipacks of Foster’s and Kronenbourg, and from last week it was launched with packs of Heineken. The rest of the beverage manufacturer’s beer and cider portfolio is set to follow suit in 2021.

    In addition, Heineken said it was ditching the use of plastic shrink wrapping for consumer packs. All in all, these efforts are set to remove more than 517 tonnes of plastic annually, equivalent to 94 million plastic bags, the firm estimates.

    The packaging was made at Heineken UK’s Manchester brewery.

    With the installation of the new packaging machinery set to take place at the same time as travel restrictions were implemented across Europe, Heineken UK (@Heineken_UK) said it overcame a significant logistical hurdle by using virtual technology to partly help install the machinery at its brewery in Manchester.

    The team in Manchester used smart glasses to collaborate with Italian engineers on the installation process and receive virtual training on how to operate the machinery safely, allowing fewer people on the shop floor to support social distancing guidelines.

    Commenting on its new packaging, Michael Gillane, marketing director, Heineken UK, said: “This is a game changer – for so long, the plastic pack rings on cans of beer and cider have been rightly scrutinised. We have been working on a solution for several years – one that is durable, totally recyclable, and completely plastic free. Importantly, this is an innovation that can be used at scale on hundreds of millions of cans every year.

    “After announcing our intention in November last year, we’re extremely pleased to launch Green Grip – our plastic free, recyclable and compostable topper in UK supermarkets this summer, especially during such a challenging time. The easy decision would have been to postpone the launch, but that was never an option.

    “The use of innovative technology, combined with the hard work of our team in Manchester, meant we stay on track to achieve our ambition to eliminate single-use plastic on our products from supermarket shelves. This is a significant milestone in our journey, and we look forward to rolling the innovation out across the rest of our beer and cider portfolio in 2021.”

    James Bull, Head of Packaging at retailer Tesco (@Tesco) said, “We have plans to remove all non-recyclable and excess packaging from our business and are working with a number of brands to achieve this. It’s great to see Heineken UK eliminate plastic from its cans of beer – our customers want to use less plastic, so I’m sure they’ll appreciate this change.”

    Commenting on overcoming challenges posed by Covid-19 in commissioning the Green Grip line Brewing and Operations Director, Matt Callan said: “Introducing a brand new technology is challenging at the best of times, but doing so at a time of social distancing measures and when we’ve adapted our operations to meet heightened supermarket demand is a testament to the adaptability and determination of our brewery and project teams.

    “We continue to look at further options to eliminate single-use plastic, including in our logistics and distribution network as we remain committed to eliminating unnecessary plastic in our total supply chain.”

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (676)
  • Agenda (3.218)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.345)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.503)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (381)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.687)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (757)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.487)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Grootste Plasticvanger van Nederland In De Wilhelminahaven In Schiedam by CLEAR RIVERS
  • Eerste Elektrische Vuilniswagen In Regio Eindhoven Voor CURE Afvalbeheer by VDL En DAF
  • United Waalhaven Terminals (UWT) Gaat Waterstof Terminal Trekker Testen in Rotterdam
  • De E-Transit: De Elektrische Ford Transit Bestelbus
  • Green Deal Circulair Denim: Denim Deal Van Vervuilende Denimindustrie Naar Schone Spijkerbroek
  • Inschrijving Derde Boerenversneller (2021) Geopend by De Nieuwe Boerenfamilie
  • Aardgasvrij Bospolder-Tussendijken In Rotterdam: 4,9 Miljoen Euro Rijkssubsidie Voor Rotterdam
  • ECO2: New Carbon Neutral, Biodegradable Eco-Magazine by Mail Metro Media
  • Ga AAN In Het Donker, Doe Je Fietsverlichting Aan En Kom Weer Veilig Thuis
  • Tuincentra Gaan Per 1 Januari 2022 Stoppen Met Verkoop Bestrijdingsmiddelen Met Glyfosaat
  • Low Carbon Farming Project UK Documentary: Duurzame Kassenteelt by Bom Group
  • Licht- En Gokstad Las Vegas, Nevada, USA: Energieverbruik En Duurzame Energie
  • SnappCar Autodelen: Private Lease & Delen: Lease Een Auto En Verdien Je Leasekosten Terug
  • Hoe Online Casino Spellenmakers Hun Eco-Steentje Bijdragen by Beste Casino’s Guru
  • Zonnepark Havenbedrijf Moerdijk Met 18.570 Zonnepanelen by ENGIE En Port Of Moerdijk
  • E-Magazine SCHOON Gelanceerd Op Klimaatdag 2020: Toekomst Klimaatmasters 2020
  • Aanleg Ecoduiker Onder De A6 bij Anthony Fokkerweg by Provincie Flevoland
  • Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System
  • Plan Voor 300 Voetbalvelden Aan Zonnepanelen Langs Landingsbanen Schiphol Airport
  • Eerste Collectieve Zonnestroomproject Huurders Rijnhart Wonen Leiderdorp by Greenchoice
  • Links

    Milieunet op..