google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Greendish 2050 Guidelines: Duurzamer En Gezonder Voedselaanbod Voor Iedereen

Geschreven op 8-11-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Met duurzaamheid steeds vaker hoog in het vaandel bij consument, bedrijfsleven en de politiek, wordt er wereldwijd veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar wat dit betekent voor ons voedselsysteem.

Uit deze onderzoeken blijkt dat er nog behoorlijk wat veranderingen nodig zijn in onze manier van produceren en consumeren, voordat wij de hele wereld in 2050 kunnen voorzien van gezond en duurzaam voedsel.

Een voedselaanbod dat geproduceerd wordt binnen de grenzen van één aarde. Een lastige opgave, maar het kán wel!

Met kleine veranderingen op het bord kun je al bijdragen aan een positieve verandering voor de wereld. Met onze slimme tools en persoonlijk advies helpen wij jou bij het duurzamer en gezonder maken van je voedselaanbod.

Werk jij bij een gemeente en willen jullie het voedselaanbod in jullie gemeente verduurzamen en gezonder maken? Zoeken jullie een manier om het goede voorbeeld te geven aan inwoners? Greendish kan hier op grote schaal in ondersteunen. Wij weten restaurants en bedrijven te motiveren en te begeleiden. Samen brengen we jaarlijks de gezamenlijke impact van jouw gemeente in kaart. Zo kun je je als duurzame gemeente onderscheiden.

Greendish, onze naam zegt het eigenlijk al. Duurzame en gezonde voeding voor iedereen en overal beschikbaar maken. Dat is onze missie. Wij geloven dat we deze grote verandering kunnen realiseren door kleine veranderingen op het bord.

De dreigende klimaatverandering en stijgende behoefte aan voedsel motiveert ons de verandering in gang te zetten die nodig is voor de gezondheid van de aarde en onze toekomst. Omdat vaak de gedachte heerst dat duurzaam en gezond eten duur, moeilijk en niet lekker is, laten wij graag zien dat het ook anders kan.

Door professionals in de food sector te ondersteunen én te motiveren de best mogelijke voedselkeuzes te maken, realiseren wij kleine veranderingen op het bord die grote impact hebben. Zo zetten we in op meer plantaardig eten, gecertificeerde producten inkopen en het reduceren van voedselverspilling, zonder de marge en gasttevredenheid uit het oog te verliezen. Daarbij maken wij, samen met de food professionals, zowel de samenleving als de wereld om ons heen gezonder!

Op een biologische boerderij in Costa Rica ontdekte Joris (onze oprichter) hoe makkelijk en lekker vegetarische maaltijden zijn. Deze nieuwe ervaring inspireerde hem het roer volledig om te gooien. Na zijn burn-out zegde hij zijn baan als product & sales manager bij een commercieel bedrijf op en besloot hij zich volledig in te zetten voor een betere wereld.

Al snel besefte Joris dat voedsel het beste middel is om impact te maken op de wereld. Iedereen moet tenslotte eten en daarnaast is het huidige voedselsysteem (de manier waarop wij produceren en consumeren) onhoudbaar. Zijn doel: écht positieve impact maken door de onwetendheid over duurzaam en gezond eten de wereld uit te helpen.

Tijdens zijn traineeship “Verbeter de Wereld” hielp Joris in 2010 15 restaurants met de uitbreiding van het vegetarische aanbod op de menukaart, waarna hij in 2011 “Stichting Variatie op de Kaart” oprichtte. Hiermee organiseerde hij vijf jaar lang kookwedstrijden in 3-sterrenrestaurant de Librije met Jonnie Boer, waaraan honderden chef-koks meededen. Ook namen er meer dan 800 chefs deel aan verschillende workshops en trainingen en zette Joris in samenwerking met anderen  de Vegetarische Restaurantweek en campagnes rondom duurzaam en gezond eten op, bedoeld om de gasten te verleiden een betere keuze te maken.

Om onderzoek te doen naar de beleving van gasten op het gebied van duurzaam en gezond eten werden meerdere wetenschappelijke studies opgezet in samenwerking met Wageningen Universiteit. Een deskundige partner, waar we nog steeds mee samenwerken.

Het inspireren van voedselaanbieders en hun gasten en de daarmee gepaard gaande bewustwording die ontstond, was nog niet voldoende om mensen echt in beweging te zetten. Om mensen te motiveren en gedragsverandering te realiseren, werden er gedragspsychologen aangetrokken die hard werkten aan praktische hulpmiddelen die de nodige handvatten bieden op weg naar een duurzamere en gezondere keuze.

Als gevolg van al deze mooie en innovatieve ontwikkelingen ontstond Greendish (2018). Een bedrijf met een frisse nieuwe naam en de missie wereldwijd alle keukens te vergroenen!

Inmiddels bestaat Greendish uit een multigedisciplineerd team, een groot partnernetwerk én staan er verschillende wetenschappelijke onderzoeken op onze naam. Hier zijn wij supertrots op en vol enthousiasme inspireren en motiveren wij anderen dan ook elke dag een kleine verandering op het bord te creëren. Want wij zijn ervan overtuigd dat we op die manier samen met jullie het verschil kunnen maken dat nodig is.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (720)
  • Agenda (3.457)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (944)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (549)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.490)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.802)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (339)
  • Iets anders (448)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (761)
  • MVO (114)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.836)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Snellaadpalen Voor Elektrische Auto’s Bij Jumbo Supermarkten En La Place Restaurants by PowerGo
  • Dutch Cups Leverancier Van Herbruikbare Glazen Krijgt 205 Zonnepanelen Op Het Dak
  • Lelystad Stimuleert Gebruik Herbruikbare Bekers Met Statiegeld Op Evenementen by GreenCups
  • Den Bosch Wil Herbruikbare Bekers Bij Evenementen: Jazz in Duketown, Vuelta, Carnaval
  • LeidseKoplopers Willen Herbruikbare Bekers Op Kantoren In Leiden
  • KVK-KIDV Business Challenge Innovatief Verpakken: Zes Nieuwe Verpakkingsuitdagingen
  • Recordopbrengst Duurzame Energie: Bijna 54 Procent Stroom Uit Duurzame Bronnen by Energieopwek
  • Three Little Birds: Every Little Thing Is Gonne Be All Right by Bob Marley & The Wailers
  • Greenwashing: Reclame Code Commissie Noemt CO2-Vrij Vliegen Bij KLM Misleidend
  • Eerste Waterstoftankstation In Horst Aan de Maas in Limburg Geopend
  • De VEMW Energiedag 2022 by Koninklijke VEMW
  • Groene Waterstoffabriek Sinnewetterstof Oosterwolde: Zonne-Energie by Alliander En GroenLeven
  • Drents Tiny House Op Waterstof Uit Zuid- en Oost-Drenthe Gepresenteerd In Den Haag
  • Atlas Werkconferentie Online Op 21 april 2022 by Atlas Leefomgeving: Van Praten Naar Doen
  • De Week Van De Groene Tuin: Hittestress En Wateroverlast Aanpakken – Zeven Tips
  • Europese Commissie Presenteert Plannen Tegen Wegwerpeconomie: Alleen Nog Duurzame Producten
  • Geen Wegwerpbekers En Borden Bij Ronde Van Vlaanderen: Herbruikbare Bekers En Borden Verplicht
  • Zoetwaterriffen In Utrechtse Singel Voor Bevorderen Biodiversiteit
  • Subsidie Groene Daken In Zeeland Voor Particulieren En Verenigingen van Eigenaren (VvE’s)
  • Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) Rapport Op Weg Met Waterstof Gepresenteerd
  • Links

    Milieunet op..