google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Dwarsliggers Van Hergebruikt Plastic En Zwavelbeton Meest Duurzaam by RIVM

Geschreven op 8-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Uit nieuw onderzoek van het RIVM blijkt dat dwarsliggers van hergebruikt plastic en zwavelbeton het meest duurzaam zijn. Zes verschillende materialen werden onderzocht op duurzaamheid en veiligheid voor het milieu.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Prorail. De spoorbeheerder is op zoek naar duurzamere alternatieven voor de huidige betonnen dwarsliggers, waarvan de CO2-uitstoot bij productie relatief hoog is.

ProRail gebruikt elk jaar circa 200.000 dwarsliggers. Het momenteel gebruikte beton heeft een relatief hoge CO2- uitstoot, en op de circa zevenduizend kilometer Nederlands spoor valt dus aardig wat CO2-uitstoot te besparen.

De materialen die in het onderzoek van het RIVM meegenomen werden zijn: met koper behandeld hout, onbehandeld hout, gerecycled plastic, plastic dat met staal is versterkt, plastic dat met glasvezel is versterkt (composiet) en beton op basis van zwavel (in plaats van cement). Ten eerste werd er gekeken naar de duurzaamheid, zoals de hoeveelheid uitstoot van broeikasgassen bij de productie. Daarnaast werd de hoeveelheid landgebruik onderzocht. Bij houten dwarsliggers is de CO2-uitstoot lager, maar is er meer land nodig voor de productie.

Ten tweede werd de veiligheid onderzocht, door te kijken in hoeverre er verontreinigende stoffen vrijkomen gedurende de levensduur van de dwarsliggers. Verontreinigende stoffen uit de dwarsliggers kunnen namelijk in de bodem en het grondwater terecht komen. Uit het RIVM-rapport blijkt dat er van zwavelbeton geen data beschikbaar is over het vrijkomen van schadelijke stoffen. Er zouden mogelijk zwavel of metalen kunnen lekken, maar dit zou wel binnen de huidige criteria van stenen bouwmaterialen vallen. Bij gerecycled plastic kunnen er mogelijk microplastics vrijkomen, maar over de impact hiervan op het milieu is nog weinig bekend.

Naast de duurzaamheid van de productie zijn ook de totale levenscyclus van de materialen en de mogelijkheid tot hergebruik onderzocht. Gerecycled plastic heeft de hoogste mate van circulariteit van de onderzochte materialen. De keerzijde is dat het onzeker is of er genoeg gerecycled PE plastic dat gebruikt wordt, beschikbaar is. De benodigde hoeveelheid materiaal voor het vervangen van 200.000 dwarsliggers per jaar is groter dan de hoeveelheid plastic die er op dit moment jaarlijks in Nederland wordt gerecycled.

Naast gerecycled plastic kunnen ook zwavelbeton en glasvezelcomposiet na een levensduur van 50 jaar opnieuw worden gerecycled tot nieuwe dwarsliggers, en zijn dus de meest toekomstbestendige materialen.

De huidige betonnen dwarsliggers waren de vervanger van de daarvoor gebruikte houten dwarsliggers. Deze werden behandeld met zogeheten creosoten, welke Zeer Zorgwekkende Stoffen (ZZS) bevatten. Hierdoor wordt verwering tegengegaan, maar kunnen er schadelijke stoffen vrijkomen. De betonnen vervanger heeft een hogere CO2-uitstoot tijdens de productie, waardoor Prorail nu kijkt naar een duurzamere opvolger.

Prorail deed vorig jaar al een proef met verschillende dwarsliggers, waaronder ook een van zwavelbeton en een van gerecycled plastic. Op sommige plaatsen in het Nederlandse spoor worden ook al dwarsliggers van kunststof toegepast. Hiermee worden de alternatieve dwarsliggers dus al getest op prestaties op het Nederlands spoor. In het Beheerplan ProRail voor 2020-2021 is naast het verduurzamen van dwarsliggers ook verder hergebruik en recycling van ballast, spoorstaven, en wissels de komend jaren een speerpunt.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (675)
  • Agenda (3.216)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle - Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.341)
  • Educatie (348)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.499)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (381)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.685)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.481)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Eerste Collectieve Zonnestroomproject Huurders Rijnhart Wonen Leiderdorp by Greenchoice
  • Elektrische Auto Met Subsidie Megatest by ANWB Autotest
  • Zonnepark A28 Balkendwarsweg Nabij Afrit 33 In Assen by RVB
  • Zonnedak Met 48.040 Zonnepanelen Op Hoofdkantoor Tommy Hilfiger in Venlo by IZEN
  • Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo
  • Subsidie Voor Energietransitie In Provincie Utrecht
  • Blue Innovation Awards: De Genomineerden Zijn Bekend by De Blauwe Cluster
  • De Elektrische Veegmachine e-Swingo In Rotterdam
  • Fietsfeiten Nieuwe Inzichten: Gebruik Elektrische e-Fiets Fors Gestegen by KiM
  • Give Prominence to Practice Tests and You Will Score Over 800 Points in CompTIA 220-1001 Exam
  • De Omgevingsvisie Limburg: Gezond En Duurzaam Limburg by Provincie Limburg
  • Sligro Gaat met Solar Train Stadsdistributie Verzorgen by Trens Solar Train
  • Slibdepot In De Krim Wordt Zonnepark by Pure Energie
  • Groen Licht Voor Zonnepark Bankhoef In Wychen by Pure Energie En ECL
  • Drijvend Zonnepark Met 40.000 Zonnepanelen Op Zandwinplas Balderhaar by GroenLeven
  • Ruim Een Vijfde Minder CO2-Uitstoot In Tweede Kwartaal 2020 Dan In Tweede Kwartaal 2019
  • Solar on Top: Tien Trailers Met Acht Zonnepanelen Op Het Dak by Vos Logistics
  • Grootste Drijvende Zonnepark Floating PV Van België Met 17.250 Zonnepanelen Op Zandgroeve De Schans Naast Sibelco Fabriek
  • Top 3 Autobanden by Autodoc NL
  • Project REFLOW: Gemeente Amsterdam Gaat Textielstromen In De Stad Verduurzamen
  • Links

    Milieunet op..