Anders Bekeken

Duurzaamheidskompas 6: Nederlandse Consumenten Kiezen Voor Lage Prijs ipv Duurzaamheid

Geschreven op 31-3-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Duurzaamheidskompas 6

Helaas een weinig verrassende conclusie. Dat Nederlandse consumenten kiezen voor een lage prijs is eigenlijk al heel lang bekend. Duurzame producten zijn vaak net iets duurder en dan is de keus gauw gemaakt.

Dé oplossing zit bij de overheid, zoals ik vele malen schreef. Die kan via een wijziging in de BTW tarieven duurzame producten net iets goedkoper maken dan de niet duurzame producten en dat zal de keus van consumenten direct beïnvloeden.

Zeg maar een EcoPlus – EcoTax systeem, zoals dat in andere landen wel wordt toegepast en met groot succes. Zie ook: Duurzaamheidsbarometer 2: Belgische Consumenten Kiezen Voor Duurzaamheid ipv Prijs

Consumenten weten dat een lage prijs negatieve consequenties heeft voor duurzaamheid en vinden dat niet acceptabel. Dat blijkt uit de zesde editie van het ‘Duurzaamheidkompas’ van Schuttelaar & Partners en Marketresponse. Negen op de tien Nederlanders vindt het belangrijk dat bedrijven zich met duurzaamheid bezighouden. Voor zeven op de tien consumenten weegt de prijsimpuls in de aankoopbeslissing echter zwaarder dan duurzaamheid.

Hoewel consumenten weten dat (te) laag geprijsde producten tot stand kunnen komen door kinderarbeid, intensieve veehouderij of lage lonen voor arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden, kiest 71% van de consumenten toch voor het prijsvoordeel bij het doen van de dagelijkse boodschappen. Zij vinden tegelijkertijd deze negatieve gevolgen van hun keuze niet acceptabel. Het is moeilijker voor duurzaamheid te kiezen dan voor prijs. “Met prijs wordt geadverteerd, met duurzaamheid niet”, aldus een respondent.

Toch geeft bijna 30% van de Nederlanders aan bij de dagelijkse boodschappen op duurzaamheid te letten. Deze duurzame consumenten doen dat met name met het oog op het behoud van de aarde voor toekomstige generaties. Zij zijn bereid een fatsoenlijke prijs voor hun product te betalen.

31% van de ondervraagden zegt actief duurzaam bezig te zijn met het eigen consumptiegedrag. Nadat eind 2010 een daling in duurzaam consumptiegedrag zichtbaar was, is nu een lichte toename te zien van het aantal consumenten dat duurzaam gedrag vertoont. Dit heeft wellicht ook te maken met het feit dat de grootste dip van de recessie voorbij is. Het gaat dan om zuinig omgaan met energie (85%), afval scheiden en recyclen (84%), bewust/beperkt autogebruik (47%) of minder vlees eten (42%). Bron: Schuttelaar & Partners Zie: Duurzaam als basis en kiezen voor prijs (PDF)

Zie ook: Petitie Bio BTW vrij: Biologische producten moeten worden vrijgesteld van BTW  – Eerlijke Kleding en Schoenen: 19% BTW, Weg Ermee! – Subsidieregeling voor Verbouwen en Renovatie: Laag BTW Tarief op Uitgevoerde Werkzaamheden – Minister Jacqueline Cramer: laag BTW-tarief voor duurzame LED-technologie is helemaal niet nodig

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (614)
  • Agenda (3.079)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (776)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.243)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.237)
  • Europa (29)
  • Evenementen (142)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (115)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (744)
  • MVO (109)
  • Natuur (721)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.240)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • MVO Manager Van Het Jaar 2019: Wie Gaat De MVO Bokaal 2019 Winnen?
  • Bijzondere Woonbeurs Nederland: Duurzame Energieoplossingen
  • Samenwerking Eneco en Het Nationale Park De Hoge Veluwe: Duurzame Energie En Natuurherstel
  • Greenchoice, Windunie en ABN AMRO Kopen Windpark Greenport Venlo Van Etriplus
  • Tilburg Heeft Het Lekkerste Kraanwater Van Nederland? De Gouden Kraan by KRNWTR
  • Tuinbouwakkoord: De Tuinbouwagenda 2019-2023 Op Weg Naar Een Circulaire Tuinbouwsector
  • Zonnepark Magnumcentrale Eemshaven Met 18.000 Zonnepanelen by Vattenfall
  • Bugatti 110 Jaar: De Elektrische Bugatti Baby II Opvolger Van De Bugatti Baby Uit 1926
  • EU Gaat Greenwashing Aanpakken: Classificatiesysteem Voor Groene Activiteiten Op Komst
  • Zonnedak Familie Kelderhuis In Legeweer Met 202 Zonnepanelen by Coöperatie Sinnich Langwar
  • Nederlanders Wachten Op De Overheid Om In Zelf In Actie Te Komen Tegen Klimaatverandering
  • Hemweg Vattenfall Kolencentrale In Amsterdam Gaat Dicht In 2020
  • De Eerste Elektrische Toyota Komt In 2021
  • Coolblue TV-Bus: TV’s In Amsterdam en Rotterdam Bezorgen Met Elektrische Bestelbusjes
  • De Elektrische Fiat Centoventi Concept: De Elektrische Stadswagen Van De Toekomst
  • Veel Ruimte Voor Zonnepanelen Op Water In De Vier Noordelijke Provincies by ROM3D
  • Eco-Glazen Bij Leidens Ontzet 2019: Alleen Nog Herbruikbare Eco-Glazen Toegestaan
  • The Under2 Coalition: Governments Committed To Keep Temperature Rise Under 2 Degrees
  • Ecologische Verbindingszone Op Golfterrein Langs De Bleekloop In Noord-Brabant
  • Sustainable Brand Index 2019: The Nordics & The Netherlands
  • Links

    Milieunet op..