Anders Bekeken

Duurzaamheidskompas 6: Nederlandse Consumenten Kiezen Voor Lage Prijs ipv Duurzaamheid

Geschreven op 31-3-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Duurzaamheidskompas 6

Helaas een weinig verrassende conclusie. Dat Nederlandse consumenten kiezen voor een lage prijs is eigenlijk al heel lang bekend. Duurzame producten zijn vaak net iets duurder en dan is de keus gauw gemaakt.

Dé oplossing zit bij de overheid, zoals ik vele malen schreef. Die kan via een wijziging in de BTW tarieven duurzame producten net iets goedkoper maken dan de niet duurzame producten en dat zal de keus van consumenten direct beïnvloeden.

Zeg maar een EcoPlus – EcoTax systeem, zoals dat in andere landen wel wordt toegepast en met groot succes. Zie ook: Duurzaamheidsbarometer 2: Belgische Consumenten Kiezen Voor Duurzaamheid ipv Prijs

Consumenten weten dat een lage prijs negatieve consequenties heeft voor duurzaamheid en vinden dat niet acceptabel. Dat blijkt uit de zesde editie van het ‘Duurzaamheidkompas’ van Schuttelaar & Partners en Marketresponse. Negen op de tien Nederlanders vindt het belangrijk dat bedrijven zich met duurzaamheid bezighouden. Voor zeven op de tien consumenten weegt de prijsimpuls in de aankoopbeslissing echter zwaarder dan duurzaamheid.

Hoewel consumenten weten dat (te) laag geprijsde producten tot stand kunnen komen door kinderarbeid, intensieve veehouderij of lage lonen voor arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden, kiest 71% van de consumenten toch voor het prijsvoordeel bij het doen van de dagelijkse boodschappen. Zij vinden tegelijkertijd deze negatieve gevolgen van hun keuze niet acceptabel. Het is moeilijker voor duurzaamheid te kiezen dan voor prijs. “Met prijs wordt geadverteerd, met duurzaamheid niet”, aldus een respondent.

Toch geeft bijna 30% van de Nederlanders aan bij de dagelijkse boodschappen op duurzaamheid te letten. Deze duurzame consumenten doen dat met name met het oog op het behoud van de aarde voor toekomstige generaties. Zij zijn bereid een fatsoenlijke prijs voor hun product te betalen.

31% van de ondervraagden zegt actief duurzaam bezig te zijn met het eigen consumptiegedrag. Nadat eind 2010 een daling in duurzaam consumptiegedrag zichtbaar was, is nu een lichte toename te zien van het aantal consumenten dat duurzaam gedrag vertoont. Dit heeft wellicht ook te maken met het feit dat de grootste dip van de recessie voorbij is. Het gaat dan om zuinig omgaan met energie (85%), afval scheiden en recyclen (84%), bewust/beperkt autogebruik (47%) of minder vlees eten (42%). Bron: Schuttelaar & Partners Zie: Duurzaam als basis en kiezen voor prijs (PDF)

Zie ook: Petitie Bio BTW vrij: Biologische producten moeten worden vrijgesteld van BTW  – Eerlijke Kleding en Schoenen: 19% BTW, Weg Ermee! – Subsidieregeling voor Verbouwen en Renovatie: Laag BTW Tarief op Uitgevoerde Werkzaamheden – Minister Jacqueline Cramer: laag BTW-tarief voor duurzame LED-technologie is helemaal niet nodig

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (650)
  • Agenda (3.136)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (804)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (493)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.281)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.338)
  • Europa (29)
  • Evenementen (174)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.650)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.324)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnepanelen Op 400 Huurwoningen HW Wonen In Hoeksche Waard by Saman Group
  • Zon op Bedrijfsdaken Van Ondernemers Coöperatie Tiel: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • Shell Opent Tweede Energiezuinige Tankstation Met Zonnepanelen Op Het Dak In Nederland
  • Tijdelijk Zonnepark Met 22.500 Zonnepanelen Bij Autotransport Hooikammer In Rouveen
  • Havendebat Amsterdam 2019: Energietransitie In De Haven – Versnelling Energietransitie
  • Vanaf 2020 Geen Wegwerpbekers, Blikjes En Petflessen Meer In Voetbalstadions In Vlaanderen
  • Gigantisch Drijvend Zonnepark Met 5 Miljoen Zonnepanelen In Saemangeum In Zuid-Korea
  • Zonnepark Oosterweilanden Met 40.000 Zonnepanelen In Twenterand
  • Zonnepark Heemserpoort Met 48.580 Zonnepanelen In Hardenberg by Solarfields
  • Zonnepark Kooypunt Met 36.000 Zonnepanelen In Port of Den Helder by Vattenfall
  • Energiepark Haringvliet Zuid: 6 Windturbines, 124.000 Zonnepanelen, Energieopslag by Vattenfall
  • Grote Kansen Elektrische Stadslogistiek by Topsector Logistiek
  • VIBE-Congres Veerkrachtige En Gezonde Steden
  • Cities | Possibilities Forum in Singapore: Building Circular Cities
  • Olam Food Prize Voor Innovatie In Voedselzekerheid 2019: Innovation Mapping for Food Security
  • Zeverrock Start Met Herbruikbare Bekers Zonder Statiegeld
  • Enusual: Expand Your Horizon by Enpuls – Ervaar De Emotie Achter Transitie by Enpuls
  • De Enpuls Challenge: De Winnaars Zijn QuinteQ Energy En HeatPuls Van Sobolt
  • Bedrijven Zijn Vanaf 2020 Verplicht Een Laadpaal Voor Elektrische Auto’s Te Installeren
  • Beddenfabriek Royal Auping In Deventer Voorzien Van 2.826 Zonnepanelen
  • Links

    Milieunet op..