Anders Bekeken

Duurzaamheidskompas 6: Nederlandse Consumenten Kiezen Voor Lage Prijs ipv Duurzaamheid

Geschreven op 31-3-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Duurzaamheidskompas 6

Helaas een weinig verrassende conclusie. Dat Nederlandse consumenten kiezen voor een lage prijs is eigenlijk al heel lang bekend. Duurzame producten zijn vaak net iets duurder en dan is de keus gauw gemaakt.

Dé oplossing zit bij de overheid, zoals ik vele malen schreef. Die kan via een wijziging in de BTW tarieven duurzame producten net iets goedkoper maken dan de niet duurzame producten en dat zal de keus van consumenten direct beïnvloeden.

Zeg maar een EcoPlus – EcoTax systeem, zoals dat in andere landen wel wordt toegepast en met groot succes. Zie ook: Duurzaamheidsbarometer 2: Belgische Consumenten Kiezen Voor Duurzaamheid ipv Prijs

Consumenten weten dat een lage prijs negatieve consequenties heeft voor duurzaamheid en vinden dat niet acceptabel. Dat blijkt uit de zesde editie van het ‘Duurzaamheidkompas’ van Schuttelaar & Partners en Marketresponse. Negen op de tien Nederlanders vindt het belangrijk dat bedrijven zich met duurzaamheid bezighouden. Voor zeven op de tien consumenten weegt de prijsimpuls in de aankoopbeslissing echter zwaarder dan duurzaamheid.

Hoewel consumenten weten dat (te) laag geprijsde producten tot stand kunnen komen door kinderarbeid, intensieve veehouderij of lage lonen voor arbeiders en boeren in ontwikkelingslanden, kiest 71% van de consumenten toch voor het prijsvoordeel bij het doen van de dagelijkse boodschappen. Zij vinden tegelijkertijd deze negatieve gevolgen van hun keuze niet acceptabel. Het is moeilijker voor duurzaamheid te kiezen dan voor prijs. “Met prijs wordt geadverteerd, met duurzaamheid niet”, aldus een respondent.

Toch geeft bijna 30% van de Nederlanders aan bij de dagelijkse boodschappen op duurzaamheid te letten. Deze duurzame consumenten doen dat met name met het oog op het behoud van de aarde voor toekomstige generaties. Zij zijn bereid een fatsoenlijke prijs voor hun product te betalen.

31% van de ondervraagden zegt actief duurzaam bezig te zijn met het eigen consumptiegedrag. Nadat eind 2010 een daling in duurzaam consumptiegedrag zichtbaar was, is nu een lichte toename te zien van het aantal consumenten dat duurzaam gedrag vertoont. Dit heeft wellicht ook te maken met het feit dat de grootste dip van de recessie voorbij is. Het gaat dan om zuinig omgaan met energie (85%), afval scheiden en recyclen (84%), bewust/beperkt autogebruik (47%) of minder vlees eten (42%). Bron: Schuttelaar & Partners Zie: Duurzaam als basis en kiezen voor prijs (PDF)

Zie ook: Petitie Bio BTW vrij: Biologische producten moeten worden vrijgesteld van BTW  – Eerlijke Kleding en Schoenen: 19% BTW, Weg Ermee! – Subsidieregeling voor Verbouwen en Renovatie: Laag BTW Tarief op Uitgevoerde Werkzaamheden – Minister Jacqueline Cramer: laag BTW-tarief voor duurzame LED-technologie is helemaal niet nodig

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (637)
  • Agenda (3.113)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (792)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (485)
  • Design (231)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.266)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.278)
  • Europa (29)
  • Evenementen (156)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (304)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (29)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (367)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.642)
  • Licht (374)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (728)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (220)
  • Vakantie (78)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.289)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Kleurrijkste En Duurzaamste Festival Van Antwerpen: Herbruikbare Bekers En Afvalplan Borgerrio
  • Energieneutraal Plattelandshotel Fruitpark Hotel in Nationaal Fruitpark Ochten In De Betuwe
  • De Elektrische Bestelbus LCV by Londen Electric Vehicle Company (LEVC)
  • Depot Amsterdam Noord Energieneutraal En EYE Collectiecentrum by Cepezed
  • Kigali Hoofdstad Van Rwanda: De Groene, Schone, Energieneutrale Stad Van Afrika
  • Amsterdam Light Festival Editie #8: Disrupt
  • Duurzaam Dealerpand Met Zonnepanelen Voor MAN Venlo In Gebruik Genomen
  • Onderzoek Productie Groene Waterstoffabriek In Eemshaven Groningen by RWE En Innogy
  • Dutch Green Building Council Green Leader Award 2019 by DGBC
  • Herbruikbare Drinkbekers Tijdens Elfde Editie Lier Feest
  • Deltaplan Mobiliteit 2030: Hoog Tijd Voor Andere Mobiliteit by Mobiliteitsalliantie
  • Het Jaar Waarin Nederland Goedkoop Elektrisch Gaat Rijden by NOS op 3
  • Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
  • De Bovengrens by Lebbis
  • The Story of Water: Who Controls The Way We Drink by The Story of Stuff
  • Bajesdakrevolutie: Zonnepanelen Op Alle Gevangenissen by Dienst Justiële Inrichtingen (DJI)
  • Northvolt In Skelleftea, Zweden: De Grootste Accufabriek Van Europa by VW En BMW
  • Zero Energy Hotel Breeze in IJburg Amsterdam: Een Duurzaam Energieneutraal Hotel
  • Zero Waste Zuidas in Amsterdam: Zuidas Wil In 2030 Circulair Zijn
  • Missie 2030 ABN AMRO: Verduurzaming Vastgoed – Eigen Panden In 2030 Allemaal Paris Proof
  • Links

    Milieunet op..