Duurzaam Gebouwd Van OVG Naar CEO Media Naar DGB Naar Acquire Publishing
Geschreven op 6-4-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen, Duurzaam9 oktober 2018: Per 1 oktober 2018 zijn de activiteiten van Kennisplatform Duurzaam Gebouwd overgenomen door Acquire Publishing in Zwolle.
Door de overname groeit Acquire naar 43 medewerkers en breidt het haar portfolio, netwerk en bereik aanzienlijk uit. Ook vergroot Acquire haar focus op duurzaamheid en verstevigt het haar strategische positie in de sectoren ruimte, mobiliteit, vastgoed, bouw en infra.
Daarmee bedient Acquire Publishing voortaan het gehele fysieke domein met als opgave om haar netwerk te helpen communiceren, verbinden en activeren.
De overname past in de strategische visie van Acquire Publishing dat haar rol in snel tempo heeft ontwikkeld van traditionele uitgeverij naar moderne communicatiepartner voor de sector. Geert Dijkstra, een van de drie eigenaren van Acquire Publishing: “Naast het delen van informatie via magazines, evenementen, social media, websites, nieuwsbrieven, leerproducten en andere media, brengen we ook mensen uit alle geledingen van de sector bij elkaar rond concrete opgaven. Samen weten we meer. Kennis maken, mensen verbinden, thema’s agenderen, beweging creëren: daar is behoefte aan bij onze klanten. En met de schaal en expertise die we nu hebben, en de concepten en diensten die we daarmee ontwikkelen, kunnen we onze klanten daar nog beter en sneller bij ondersteunen.”
Binnen het fysieke domein worden vraagstukken steeds vaker integraal benaderd. Ook dat is reden geweest voor de overname van Duurzaam Gebouwd, benadrukt Dijkstra: “De nieuwe organisatie heeft 15 toonaangevende merken in portefeuille die elk voor hun eigen doelgroep een belangrijke rol spelen in het bij elkaar brengen van kennis(sen). Titels als Verkeerskunde, Straatbeeld, Stedebouw & Architectuur, BouwCirculair en nu dus Duurzaam Gebouwd bestrijken het complete fysieke domein. Maar over deze doelgroepen heen spelen grote thema’s een rol zoals klimaat, energietransitie, digitalisering, verslimming, samenwerking en natuurlijk duurzaamheid. Door de overname van Duurzaam Gebouwd kunnen wij én onze klanten dergelijke thema’s nu nog beter integraal benaderen.”
4 januari 2014: CEO Media is in 2013 gestopt en toen is Duurzaam Gebouwd overgenomen door DGB BV.
6 april 2009: Wie zegt dat duurzaamheid door de economische crisis in de bouw op de achtergrond verdwijnt heeft het goed mis. Zelden groeide een expertblog zo snel als het initiatief Duurzaam Gebouwd.
Wat begon als een maatschappelijk idee, groeide uit tot een hoogwaardig kennisplatform. Initiatiefnemer OVG Projectontwikkeling heeft daarom besloten het kennisplatform in een nieuwe groeifase te brengen door het over te dragen aan CEO Media.
Mei 2008 heeft OVG Projectontwikkeling samen met een groep Nederlandse experts een digitaal kennisplatform gelanceerd over duurzaam bouwen. In slechts een paar maanden groeide het platform Duurzaam Gebouwd uit tot dè expertblog voor en door experts op het gebied van duurzaam bouwen. Nog in het eerste jaar kent de site meer dan 15.000 unieke bezoekers per maand, allemaal professionals uit de bouwwereld die dagelijks druk discussiëren over de zin & onzin van duurzaam bouwen.
Duurzaam bouwen is helaas nog steeds een onderbelicht thema. Toch hebben veel bouw- en vastgoedprofessionals in het dagelijks werkproces een grote informatiebehoefte. Voor onafhankelijke informatie en opinie zijn ze bij Duurzaam Gebouwd aan het juiste adres. Door het initiëren van groei, in aantal bezoekers en beschikbare informatie, blijft de website ook in de toekomst dè informatiebron over dit onderwerp.
Op dit moment zijn er 14 topexperts uit de branche en een ervaren hoofdredacteur - Gerard Vos - verbonden aan het (kennis)platform Duurzaam Gebouwd. Wij gaan het aantal partners en experts uitbreiden en bijeen brengen in een netwerk. Hierdoor ontstaat naast een online platform ook een fysiek kennisplatform. Dit platform moet een stimulans zijn, en toegevoegde waarde hebben voor, kennisdeling en samenwerking in duurzaam bouwen. Uiteraard willen wij de samenwerking met andere (bestaande) platforms graag onderzoeken. Als uitgeverij is CEO Media dan ook voornemens om een periodiek tijdschrift, diverse boeken, bijeenkomsten en studiereizen onder dit label te lanceren. Onze missie: “de branche stimuleren op weg naar een duurzame toekomst. Bron: OVG