Anders Bekeken

Dossier Duurzaam: Duurzaamheidclaim moet Geloofwaardiger, Consument Argwanend

Geschreven op 24-9-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Communicatie, Duurzaam, Greenwashing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Dossier DuurzaamOndernemingen die claimen duurzaam te zijn krijgen de laatste tijd steeds vaker te maken met argwanende consumenten.

Ruim een derde van de Nederlanders wantrouwt deze claims en zien duurzaam ondernemen vooral als marketingtruc.

Dit blijkt uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2010, een initiatief van DDB, Intomart GfK en B-open.

Mooi dat dit onderzoek bevestigd dat de insteek van veel bedrijven om een groene saus over het product te gooien, niet wordt gewaardeerd door consumenten.

Teveel duurzaamheid claims zijn misleidend en vooral bij de claim klimaatneutraal is het wat mij betreft 100% zeker dat het met de duurzaamheid een stuk minder mooi is dan het bedrijf doet voorkomen. Inderdaad een marketingtruc.

Dossier Duurzaam 2010: De onderzoekers adviseren bedrijven gerichter te gaan inspelen op de aspecten van maatschappelijk verantwoord ondernemen, die per sector verschillen. Bovendien zouden bedrijven zich geloofwaardiger en authentieker moeten gaan profileren binnen dit onderwerp. Er werden 2500 consumenten ondervraagd naar de drijfveren van een duurzaam imago voor 180 merken in twintig branches.

In tegenstelling tot het feit dat de Nederlander duurzaamheid minder hoog in het vaandel heeft staan dan een paar jaar geleden, verwacht hij wel dat duurzame aspecten steeds belangrijker worden, stelt het onderzoek. Volgens de analyse verliezen duurzaamheidclaims van bedrijven geloofwaardigheid door de economische crisis. In 2008 gaf 77 procent van de consumenten aan duurzaam ondernemen belangrijk te vinden. Dit jaar is dit gedaald tot zeventig procent. Bij een kwart van de ondervraagden speelt maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijke rol. Dit is gestegen vanaf 34 procent in 2008, aldus de analyse. De belangrijke oorzaken van deze daling zijn de economische crisis en de toegenomen scepsis tegenover MVO-claims. Ruim een derde van de Nederlanders wantrouwt claims dat een product ‘maatschappelijk verantwoord’ of ‘duurzaam’ is; ze zien duurzaam ondernemen vooral als marketingtruc.

Maar het is de vraag of deze neerwaartse trend door zal zetten. Volgens Dossier Duurzaam verwacht ruim zes van de tien consumenten dat de aandacht voor duurzame aspecten bij de aankoop van producten of diensten in de komende twee jaar juist zal toenemen. Vrijwel niemand verwacht dat de aandacht zal afnemen. Vincent van den Berg (DDB): “Dit duidt erop dat we te maken hebben met een tijdelijke dip. De consument legt de lat voor MVO en de manier waarop bedrijven daarover communiceren steeds hoger. Het is belangrijker dan ooit om relevant te zijn voor consumenten en onderscheidend ten opzichte van concurrenten.”

Om de gunst van de consument te winnen zijn voor bedrijven twee factoren van belang. Ten eerste dienen ze gericht in te spelen op de MVO-aspecten die in hun sector relevant zijn. In de auto-, energie- en foodbranche zijn bijvoorbeeld een milieubewuste instelling en het bieden van concreet duurzame producten dominante dimensies. Maar in de financiële dienstverlening hebben juist weer sociaal-ethische aspecten en transparantie een grotere invloed op het duurzame merkimago. Peter Mulder (Intomart GfK): “We wisten al dat duurzaamheid een containerbegrip is. Ons onderzoek laat zien welke dimensies in welke sectoren echt van belang zijn. Zo biedt Dossier Duurzaam als eerste concrete handvatten om relevant te communiceren over MVO binnen de dynamiek van de eigen branche.”

De verantwoordelijkheid voor duurzaamheid wordt steeds meer bij bedrijven gelegd, blijkt uit de resultaten van het onderzoek. Vincent van den Berg van DDB: “De consument legt de lat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en de manier waarop bedrijven daarover communiceren steeds hoger. Het is dus belangrijker dan ooit om relevant te zijn en onderscheidend.” Jeroen Meijering (b-open): “Om effectief te zijn moeten bedrijven de MVO-aspecten tot uiting brengen die logisch passen bij het merk, concrete activiteiten of producten laten zien en geen te hoge verwachtingen wekken. Zo kan je echt waarmaken wat je belooft en de scepsis wegnemen.” Bron: Persbericht DDB, Intomart GfK en B-open (PDF)

Zie ook: Klimaatneutraal of CO2-neutraal worden doe je zo! Ga voor Klimaatneutraal Gold – CO2 van Biomassa is Klimaatneutraal: Het ene Fossiel CO2 en het andere Biogeen CO2 – Klimaatneutraal is zonder negatieve invloed op het klimaat ! – Is Klimaatneutraal meer dan Goede Sier ?? – Het Innovatieprogramma Klimaatneutrale Steden: Eén miljoen euro voor 12 Gemeenten – Klimaatneutraal moet geloofwaardig blijven, maar klimaatneutraal zeggen ze toch allemaal? – It’s an Illusion: Klimaatneutraal en CO2 compensatie

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (656)
  • Agenda (3.153)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (809)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.292)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.383)
  • Europa (29)
  • Evenementen (179)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.664)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.358)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Waterinnovatiefestival 2019: The Big Water Hack 2019 En Uitreiking Waterinnovatieprijs 2019
  • Green Deal Circulaire Festivals Voor Internationale Evenementenindustrie
  • Transdev Investeert In Elektrische Bussen: 156 Elektrische Bussen Voor Noord-Holland by Ebusco
  • Via Parijs: Energietransitie Biedt Kansen Voor Nederland by College van Rijksadviseurs
  • De Eerste Elektrische Mazda: De Mazda e-TPV (electric Technology Prototype Vehicle)
  • De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car
  • EU Subsidie Voor Hydrogen Valley: De Groene Waterstof Regio In Noord Nederland
  • Utrecht Stopt Met Afvalpas: Pasjessysteem Ondergrondse Afval Containers Afgeschaft In 2020
  • Klimaatnieuws: Gletsjers In Andesgebergte Met 40% Gekrompen Of Helemaal Gesmolten
  • Hoe Duurzaam Is Biomassa Nou Eigenlijk?: Energievoorziening Op Basis Van Hout (biomassa)
  • Gridflex Heeten: Duurzamer Dan Duurzaam – Een Zelfstandig Netwerk Samen Met De Buren
  • Achmea Werkt In 2030 Volledig CO2-Neutraal: Sustainable Development Goals (SDG’s) Centraal
  • De Bosatlas Van De Duurzaamheid: Alles Over Duurzaamheid In Nederland
  • State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn
  • De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen
  • Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen
  • Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw
  • Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief
  • DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt
  • Links

    Milieunet op..