Anders Bekeken

De Sustainable Fashion Gift Card: Een Ecosysteem En Time Will Tell by OW Our World

Geschreven op 11-9-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Fashion pioniers innoveren met een duurzame drive. Zij durven te staan voor een betere mode-industrie en delen dat met de wereld.

Bij hen kan je de Sustainable Fashion Gift Card te gelde maken.

De Sustainable Fashion Gift Card is een ecosysteem met maar liefst 28 fashion pioniers – en we groeien! We willen de giftcard lanceren wanneer we met 70 winkels, webshops, merken of experiences zijn. Wanneer je de Sustainable Fashion Gift Card cadeau krijgt, weet je zeker dat je iets moois zult vinden wat goed zit.

Met de opkomst van fast fashion is de waarde van kleding afgenomen, terwijl kleding een waardevol product is. Elk kledingstuk heeft zijn eigen verhaal, ‘Time will tell…’ herinnert ons hieraan.

Kleding als wegwerpproduct, waarom? Eén van de redenen is dat kleding spotgoedkoop geworden is, maar ook omdat er zoveel van is. Een t-shirt van een tientje gooien we gemakkelijk weg – wat maakt het uit! Wat uit de mode is, vervangen we moeiteloos met iets nieuws. Alleen al in Nederland worden er per jaar 1,2 miljoen kledingstukken vernietigd. Dit zijn kledingstukken die nieuw zijn, omdat ze nooit verkocht zijn, of kledingstukken die we zelf in de kliko hebben gegooid.

Kleding als wegwerpproduct, terwijl er waardevolle grondstoffen in zijn verwerkt die steeds schaarser worden in de wereld – zoals schoon water. Arbeidsuren van miljoenen mensen schuilen achter onze overvolle kledingkasten, want nog altijd wordt kleding met de handgemaakt. Kortom: er zijn weinig goede redenen om met kleding om te gaan alsof het een wegwerpproduct is.

‘Time will tell…’ geeft kleding haar waarde terug. ‘Time will tell…’ is een project geïnitieerd door OW met als doel kleding die niet meer wordt gedragen opnieuw waarde te geven door deze te verwerken in nieuwe collecties. We werken hiervoor samen met jonge talentvolle mode-ontwerpers die onlangs zijn afgestudeerd aan één van de Nederlandse kunstacademies.

Tegelijkertijd is het project een experiment, waarbij we onderzoeken in hoeverre de verhalen achter de kledingstukken de ontwerpers beïnvloeden bij het creëren van nieuwe items. En of consumenten een kledingstuk eerder zullen kopen of meer gaan waarderen, omdat ze het verhaal erachter kennen. Of blijft een kledingstuk ook dan een product waarbij het enkel draait om de esthetiek en/of een comfortabele fit?

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (652)
  • Agenda (3.144)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (805)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (494)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.289)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.356)
  • Europa (29)
  • Evenementen (175)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.655)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.335)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Twentebad In Hengelo Krijgt 922 Zonnepanelen Op Het Dak: Op Weg Naar Aardgasvrij In 2020
  • Landelijk Klimaatstaking Op Scholen In Nederland: We’ve Got It From Here by Eco-Schools
  • Vijf Duurzame Steden In Europa: Zurich, London, Wien, Stockholm, München by Natuur&Milieu
  • Entree Awards 2019: Vijftig Genomineerde Horecabedrijven Zijn Bekend
  • Voorlichtingscampagne EnergieRealisten: Consumenten Informeren Over Energietransitie by Enexis
  • De Elektrische MG ZS-EV Comfort And Luxury SUV by MG
  • The Global SDG Awards 2019: 17 Awards To Transfrom Our World
  • Subsidie Voor Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie (Nice) by Provincie Drenthe
  • Rotterdam Wil Meer Windparken In De Haven En Op De Noordzee
  • Blue Tech Park Las Vegas Valley, Nevada: Een Energieneutrale Stad In De Woestijn
  • Gasmonitor 2019: Nederlandse Huishoudens Gaan Massaal Elektrisch Koken by Natuur&Milieu
  • Waste2Wear Ocean Fabrics: Modieuze Textiel Uit Opgeviste Plastic Flessen
  • Duurzaamste Hotel Van Nederland: Van der Valk Leeuwarden Met BREEAM Excellent
  • De aCar: De Slimme Elektrische Mini-Truck by Evum Motors
  • Grootste Zonnedak Van België Met 27.104 Zonnepanelen Op Gebouw ArcelorMittal Gent by Eneco
  • Plattelandspioniers In Nederland by VPRO Tegenlicht
  • Overzicht Elektrische Mobiele Bouwmachines by Natuur&Milieu En BMWT
  • RoadPrinter Eco: De Elektrische Bestratingsmachine by RP Systems 
  • VM301 Greenline: De Elektrische Bestratingsmachine by Probst
  • Mobility-as-a-Service (MaaS) Onder De Loep: Keuzevrijheid En Reisadvies Op Maat by KiM
  • Links

    Milieunet op..