De Sustainable Fashion Gift Card: Een Ecosysteem En Time Will Tell by OW Our World
Geschreven op 11-9-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in DuurzaamFashion pioniers innoveren met een duurzame drive. Zij durven te staan voor een betere mode-industrie en delen dat met de wereld.
Bij hen kan je de Sustainable Fashion Gift Card te gelde maken.
De Sustainable Fashion Gift Card is een ecosysteem met maar liefst 28 fashion pioniers – en we groeien! We willen de giftcard lanceren wanneer we met 70 winkels, webshops, merken of experiences zijn. Wanneer je de Sustainable Fashion Gift Card cadeau krijgt, weet je zeker dat je iets moois zult vinden wat goed zit.
Met de opkomst van fast fashion is de waarde van kleding afgenomen, terwijl kleding een waardevol product is. Elk kledingstuk heeft zijn eigen verhaal, ‘Time will tell…’ herinnert ons hieraan.
Kleding als wegwerpproduct, waarom? Eén van de redenen is dat kleding spotgoedkoop geworden is, maar ook omdat er zoveel van is. Een t-shirt van een tientje gooien we gemakkelijk weg – wat maakt het uit! Wat uit de mode is, vervangen we moeiteloos met iets nieuws. Alleen al in Nederland worden er per jaar 1,2 miljoen kledingstukken vernietigd. Dit zijn kledingstukken die nieuw zijn, omdat ze nooit verkocht zijn, of kledingstukken die we zelf in de kliko hebben gegooid.
Kleding als wegwerpproduct, terwijl er waardevolle grondstoffen in zijn verwerkt die steeds schaarser worden in de wereld – zoals schoon water. Arbeidsuren van miljoenen mensen schuilen achter onze overvolle kledingkasten, want nog altijd wordt kleding met de handgemaakt. Kortom: er zijn weinig goede redenen om met kleding om te gaan alsof het een wegwerpproduct is.
‘Time will tell…’ geeft kleding haar waarde terug. ‘Time will tell…’ is een project geïnitieerd door OW met als doel kleding die niet meer wordt gedragen opnieuw waarde te geven door deze te verwerken in nieuwe collecties. We werken hiervoor samen met jonge talentvolle mode-ontwerpers die onlangs zijn afgestudeerd aan één van de Nederlandse kunstacademies.
Tegelijkertijd is het project een experiment, waarbij we onderzoeken in hoeverre de verhalen achter de kledingstukken de ontwerpers beïnvloeden bij het creëren van nieuwe items. En of consumenten een kledingstuk eerder zullen kopen of meer gaan waarderen, omdat ze het verhaal erachter kennen. Of blijft een kledingstuk ook dan een product waarbij het enkel draait om de esthetiek en/of een comfortabele fit?