Anders Bekeken

De Groene Sint: Bijna alle Chocoladeletters Duurzaam in 2010 – Droste Letters nog Steeds FOUT

Geschreven op 10-11-2007 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, EEN-Armoede, MVO, Sinterklaas Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Duurzame ChocoladelettersUpdate 16 november 2010: Na een succesvolle actie vorig jaar tegen ‘foute’ chocoladeletters is de Groene Sint terug met het rapport ‘Pure Chocolade’.

Belangrijkste conclusie is dat een jaar later bijna alle in Nederland verkochte chocoladeletters geheel of gedeeltelijk gemaakt zijn van eerlijke en duurzame cacao.

In 2009 lagen er in de Nederlandse winkels 3,5 miljoen eerlijke letters in de schappen. In 2010 is dat aantal gegroeid tot ruim 22 miljoen, op een totaal van 23 miljoen chocoladeletters. Een groei in een jaar van 15 naar 95 procent. Ook het percentage duurzame chocoladerepen en -tabletten verdubbelde tot 20 procent.

Het aandeel letters met het Fairtrade-keurmerk neemt toe van 3,5 naar 6,7 miljoen en dat met het UTZ Certified-keurmerk van 0 tot 6,4 miljoen (verrekend naar 100% UTZ). Alle bedrijven hebben hun huismerk letters verduurzaamd met (deels) duurzame cacao. Van de winkels maken Albert Heijn, Jamin en V&D de grootste sprongen. Die gaan met hun aanbod duurzame letters van bijna niets tot bijna 100 procent. Jumbo, Plus, Super de Boer en Lidl scoren bovengemiddeld. C1000 scoort net onder het gemiddelde. Kruidvat, Hema en Aldi komen voor 2010 op een aanbod van 30 procent duurzame letters.

Ook veel kleinere supermarkten bieden naast Verkade en De Heer letters ook huismerk Fairtrade letters aan. Zij boden in 2009 de meeste eerlijke chocoladeletters aan met 40% en komen nu op 73%. Ook het percentage duurzame chocoladerepen en -tabletten verdubbelde tot 20 procent. In het rapport ‘Pure Chocolade, de Nederlandse supermarkten doorgelicht in 2010’ wordt verder een uitgebreid beeld van de cacao keten geschetst, van de cacaoboeren in Ivoorkust tot de buurtsuper.

Droste biedt in 2010 veel minder letters aan dan in 2009. Dit zijn de enige niet-duurzame letters in Nederland.

Groene Sint17 november 2009: Zo, we zijn inmiddels ruim twee jaar verder en helaas hebben de inkoop Zwarte Pieten moeten constateren dat er nog heel veel foute chocoladeletters in de winkels liggen en wie wil er nou een foute chocoladeletter aan zijn kinderen geven?

Tijd voor de Groene Sint om een heuse protestactie te starten: Alle 19 miljoen foute chocoladeletters de winkel uit. Oxfam Novib ondersteunt de Groene Sint al sinds zijn eerste bezoek aan Nederland en men laat weten dat maar liefst 85 procent van alle in Nederland verkochte chocoladeletters ‘fout’ is. Dus niet afkomstig van kleine duurzaam opererende cacaoboeren die een eerlijke prijs voor hun producten krijgen.

Honderdduizenden cacaoboeren en hun gezinnen zijn daarvan de dupe. Zij krijgen geen eerlijke prijs voor hun product en moeten werken onder slechte arbeidsomstandigheden. De Groene Sint strijdt al twee jaar voor eerlijke chocolade. Lees in het rapport ‘Eerlijk Duurt het Langst’ wat er goed en fout gaat in de Nederlandse chocoladebranche én in welke winkels je wel en geen eerlijke chocoladeletters vindt.

Van alle Nederlandse chocoladeletters is maar 15 procent met duurzaam geproduceerde cacao gemaakt. Dat zijn 3,5 miljoen letters op een totaal van circa 23 miljoen. In het Oxfam Novib rapport ‘Eerlijk Duurt het Langst’  wordt duidelijk dat de grootste aanbieders van chocoladeletters weinig tot geen duurzame chocoladeletters verkopen.

Slechts 4 procent van de 2,5 miljoen chocoladeletters van Albert Heijn is duurzaam. Hekkensluiters HEMA, JAMIN en LIDL hebben helemaal geen duurzame letters in de schappen. Supermarktketen ALDI, de grootste verkoper van chocoladeletters in Nederland, staat op de laagste plaats. De kleine supermarktketens scoren het beste, gemiddeld 40 procent van de letters is gemaakt met duurzaam geproduceerde cacao.

Koop daarom de eerlijke chocoladeletter van de Groene Sint en steun zo de actie om meer eerlijke cadeaus in de winkel te krijgen. Kijkt u ook even op Het Sinterklaascadeau voor nog meer duurzame en groene cadeaus.

10 november 2007: Sinterklaas is vanaf 15 zaterdag november weer in het land en helpt iedereen bij het uitzoeken van cadeau’s. Dit jaar heeft de Sint samen met Oxfam Novib en Tony Chocolonely iets nieuws bedacht: dé eerlijke chocoladeletter. Je draagt met deze letter direct bij aan een beter leven van cacaoboeren en -boerinnen in ontwikkelingslanden.

9 Reacties

  1. Andrea Rosa zegt:

    13 november 2007 om 16:57 | Permalink

    waar had ik nu ook alweer de mogelijkheid van jenga gezien
    meer eerlijke Tony chocoladeblokken!

  2. Erik van Erne zegt:

    17 november 2009 om 12:47 | Permalink

  3. Erik van Erne zegt:

    23 november 2009 om 11:41 | Permalink

    Het Groene Sint Journaal

  4. Erik van Erne zegt:

    23 november 2009 om 11:43 | Permalink

    Groene Sint rapportoverhandiging Aldi, Hema, Lidl en Jamin

  5. Erik van Erne zegt:

    23 november 2009 om 11:44 | Permalink

    Vanaf Sint’s eerste werkdag op 16 november tot en met zijn verjaardag op 5 december kun jij ons helpen met het schrijven van het langste Sinterklaasgedicht.

    Per dag wordt er één letter vrijgegeven aan een ieder die op die dag minimaal twee dichtregels heeft geplaatst. Uitiendelijk vormen deze 20 letters een zin. Wil je alle letters weten? Zorg dan dat je vanaf 16 november dagelijks twee dichtregels plaatst. Plaats zoveel mogelijk unieke en creatieve zinnen, want dat wordt in overweging genomen bij de trekking. Ontcijfer je de zin, dan ding je mee naar de hoofdprijs. Zie: http://www.sintgedicht.nu/

  6. Erik van Erne zegt:

    1 december 2009 om 11:54 | Permalink

    Jamin, Lidl en de Hema hebben inmiddels toegezegd over te gaan stappen naar duurzame chocoladeletters. Zo tegen 2012 zijn, als alles volgens doelstelling verloopt, de chocoladeletters zoals de Groene Sint dat graag ziet.

    Nou het schiet geweldig op met de actie van de Groene Sint. Ook Albert Heijn gaat over op de duurzame chocoladeletter. Vanaf volgend jaar zijn alle chocoladeletters duurzaam geproduceerd. De rest van de chocola in de schappen bij Albert Heijn wordt ook langzaam maar zeker duurzaam en in 2015 is het zover: AH voorkoopt alleen nog maar duurzame chocola. Van het eigen huismerk wel te verstaan. Over andere merken is nog niets bekend.

  7. Robbert van Velze zegt:

    21 januari 2010 om 17:49 | Permalink

    Bij Van Velze’s Chocolaterie & Patisserie in Amsterdam word al 2 jaar lang eerlijke/duurzame chocoladeletters verkocht!! Ook maken zij duurzame paaseieren met pasen en duurzame bonbons het héle jaar door. Bij Van Velze’s wordt namelijk het gehele chocolade assortiment al duurzaam geproduceerd.
    De Chocolade is afkomstig uit Costa Rica en binnenkort komt er een nieuwe duurzame chocolade in het assortiment uit Ghana!
    Het kan dus wel!

  8. Erik van Erne zegt:

    28 september 2010 om 19:48 | Permalink

    UTZ CERTIFIED levert duurzame cacao voor ruim twee derde van markt

    Waar duurzame chocoladeletters voorheen nog in beperkte volumes verkrijgbaar waren, verkopen dit jaar ruim 66% van alle supermarkten chocoladeletters die duurzame cacao bevatten met het UTZ CERTIFIED keurmerk. Naast de supermarktketens hebben ook andere grote verkopers van chocoladeletters zoals Hema, Jamin, Kruidvat en Makro Nederland voor UTZ CERTIFIED gekozen.

    Grote spelers als Albert Heijn, Aldi, Baronie, C1000, Deen, Elvee, Hema, Jamin, Kruidvat, Lidl, Makro Nederland en Plus hebben zich aangesloten bij het cacaoprogramma en gebruiken UTZ gecertificeerde duurzame chocolade voor hun chocoladeletters. De verbintenis van deze marktleiders maakt het mogelijk grote stappen te zetten op weg naar een volledig duurzame cacaosector.

  9. Erik van Erne zegt:

    21 oktober 2010 om 22:00 | Permalink

    Bronzen Effie voor Groene Sint

    De Groene Sint-campagne van Oxfam Novib is onderscheiden met een bronzen Effie Award. Oxfam Novib won deze belangrijkste communicatieprijs van Nederland in de categorie ‘bewustwordingscampagnes’. De Effies zijn woensdag 13 oktober uitgereikt in Amsterdam. In totaal werden 16 Effies uitgereikt, één keer goud, vijf keer zilver en negen keer brons.

    Het concept van de Groene Sint is ontwikkeld door N=5, het reclamebureau van Oxfam Novib. De alternatieve goedheiligman voerde eind 2009 actie om alle 19 miljoen niet-duurzaam geproduceerde chocoladeletters uit de schappen van de winkels te krijgen.

    Met succes. Al snel maakten zeven winkelketens bekend geen ‘foute’ letters meer te zullen verkopen. En in maart 2010 ondertekende vrijwel de gehele chocoladebranche een intentieverklaring dat in 2025 alle chocolade van duurzaam geproduceerde cacao zal zijn.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (650)
  • Agenda (3.137)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (804)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (493)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.281)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.338)
  • Europa (29)
  • Evenementen (174)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.650)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.324)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnepanelen Op 400 Huurwoningen HW Wonen In Hoeksche Waard by Saman Group
  • Zon op Bedrijfsdaken Van Ondernemers Coöperatie Tiel: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • Shell Opent Tweede Energiezuinige Tankstation Met Zonnepanelen Op Het Dak In Nederland
  • Tijdelijk Zonnepark Met 22.500 Zonnepanelen Bij Autotransport Hooikammer In Rouveen
  • Havendebat Amsterdam 2019: Energietransitie In De Haven – Versnelling Energietransitie
  • Vanaf 2020 Geen Wegwerpbekers, Blikjes En Petflessen Meer In Voetbalstadions In Vlaanderen
  • Gigantisch Drijvend Zonnepark Met 5 Miljoen Zonnepanelen In Saemangeum In Zuid-Korea
  • Zonnepark Oosterweilanden Met 40.000 Zonnepanelen In Twenterand
  • Zonnepark Heemserpoort Met 48.580 Zonnepanelen In Hardenberg by Solarfields
  • Zonnepark Kooypunt Met 36.000 Zonnepanelen In Port of Den Helder by Vattenfall
  • Energiepark Haringvliet Zuid: 6 Windturbines, 124.000 Zonnepanelen, Energieopslag by Vattenfall
  • Grote Kansen Elektrische Stadslogistiek by Topsector Logistiek
  • VIBE-Congres Veerkrachtige En Gezonde Steden
  • Cities | Possibilities Forum in Singapore: Building Circular Cities
  • Olam Food Prize Voor Innovatie In Voedselzekerheid 2019: Innovation Mapping for Food Security
  • Zeverrock Start Met Herbruikbare Bekers Zonder Statiegeld
  • Enusual: Expand Your Horizon by Enpuls – Ervaar De Emotie Achter Transitie by Enpuls
  • De Enpuls Challenge: De Winnaars Zijn QuinteQ Energy En HeatPuls Van Sobolt
  • Bedrijven Zijn Vanaf 2020 Verplicht Een Laadpaal Voor Elektrische Auto’s Te Installeren
  • Beddenfabriek Royal Auping In Deventer Voorzien Van 2.826 Zonnepanelen
  • Links

    Milieunet op..