Anders Bekeken

De 1,7 Miljoen Cultural Creatives in Nederland met een Duurzame Levensstijl

Geschreven op 13-5-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Cultural CreativesEr zijn nu 1,7 miljoen volwassen consumenten in Nederland die een duurzame levensstijl nastreven. De Cultural Creatives kenmerken zich door een gemeenschappelijk waardepatroon.

Ze hebben hun wortels in de moderne wereld. Ze maken zich zorgen over de planeet en ze willen hun werk en leven duurzaam inrichten. Ze verwerpen niet zozeer de commercie of het bedrijfsleven, maar hebben wel een hekel aan massaproductie en de eenzijdige nadruk op succes

Dit blijkt uit het laatste onderzoek van MarketResponse (maart 2011). Opvallend is wel dat er sprake is van een enorme teruggang sinds oktober 2010. Toen was 20% van de Nederlanders Cultural Creative en nu nog slechts 13%. Ook bij de potentieel Cultural Creatives een teruggang van 13% in oktober 2010 naar 10% in maart 2011. Hoe dat te verklaren is, blijkt niet uit het het onderzoek voor zover dat is gepubliceerd. Het ziet er naar uit dat de duurzame levensstijl in Nederland vorig jaar oktober zijn -voorlopige- top heeft bereikt.

De redenen die ik kan bedenken zijn van financiële aard. Alles is in rap tempo een stuk duurder geworden en dat heeft uiteraard invloed. De portemonnee van de consument is sneller leeg en een duurzame levensstijl is nu eenmaal iets duurder. Opgeteld is 1+1 dan gewoon 2.

De Cultural Creatives worden gekenmerkt door een keuze voor kwaliteit, in plaats van kwantiteit en zij kopen bewust producten en diensten die geen verdere ecologische of maatschappelijke problemen veroorzaken. Je herkent een Cultural Creative aan de bewuste keuze voor voeding, energie en persoonlijke verzorging. Cultural Creatives laten zich leiden door 6 grote thema’s: 1. zorg wereld ecologische problemen 2. anti achterstelling van vrouwen en kinderen 3. kritisch t.a.v. materialisme en economisch gewin 4. aandacht voor anderen in omgeving 5. nastreven betere leefomgeving 6. persoonlijke levensstijl

De Cultural Creatives zijn bereid meer te betalen voor eerlijk voedsel en willen niet leven volgens het credo meer is beter. Door minder te kopen, maken zij het prijsverschil weer goed. Ook zoeken zij naar een evenwichtige balans in hun werk, bijvoorbeeld door naar een gelijke positie van mannen en vrouwen te streven. Ze houden van reizen, doen vrijwilligerswerk, hebben aandacht voor anderen, koesteren idealen, lezen veel en houden van kunst en cultuur. En de politiek interesseert ze minder. Ze hebben een actief sociaal leven en consumeren niet tot het hun een lieve lust is! Ze komen in alle lagen van de bevolking voor en leven overal in Nederland. Bron: MarketResponse

Één Reactie

  1. Thijs zegt:

    17 mei 2011 om 09:03 | Permalink

    Zo weten we dat ook weer, heerlijk toch om in zo’n hokje te passen :D

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (625)
  • Agenda (3.092)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (784)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.257)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.261)
  • Europa (29)
  • Evenementen (147)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (303)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (27)
  • Greenwashing (116)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (369)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.641)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (746)
  • MVO (109)
  • Natuur (724)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (218)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.260)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (299)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Personeel Zeeuwse Sloecentrale Rijdt In Elektrische Leaf Van en Naar Het Werk
  • Wie Onwerpt Het Strandpaviljoen Van De Toekomst? Duurzaam En Energieneutraal
  • Miljoenensubsidie Voor Iconische Nederlandse Monumenten: 35 Miljoen Euro Voor 12 Iconen
  • Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen
  • Community of Sustainable Packaging Innovators Voor Duurzame Verpakkingsideeën by KIDV
  • Maar Liefst 98,4% Van Afgedankte Auto’s Wordt Nuttig Toegepast by ARN
  • De Elektrische Citroen 19_19 Concept Auto: Een Soort Maanwagen Met Actieradius Van 800 KM
  • De Elektrische Volkswagen I.D. 3 1ST: De Eerste Editie Met Een Bereik Van 420 Kilometer
  • Waar Zit Wat In: Juiste Informatie Over Chemische Stoffen In Producten
  • Sikkens Ecosure Verf, De Beste Duurzame Verf Ter Wereld by Verf NL
  • De Toekomst Van Duurzaam Verpakken In Zeventien Brancheplannen by KIDV
  • Stop De Miljarden Subsidie Voor Biomassacentrales In Nederland: Teken De Petitie Nu
  • Hoe Lang Is De Lont by Robert Long
  • Huiseigenaren Wachten Op De Overheid Met Verduurzamen Van Hun Huizen by Nibud
  • Green Deal Aquathermie: Warmte En Kou (Thermische Energie) Uit Verschillende Waterbronnen
  • $10,000 Off-The-Grid Tiny House With Huge Solar System in Melbourne, Victoria
  • Albert Heijn Gaat Minder Plastic Om Groente En Fruit Gebruiken Na Succesvolle Test
  • Albert Heijn Laat 25 VW Crafters Ombouwen Naar Elektrisch Voor Bezorging In Amsterdam
  • Bedrijfsvoering Rijk 2018: Duurzamer, Extra Aandacht Voor Diversiteit En ICT
  • Green Deal Groene Daken Legacy: Verder Als Nationaal Daken Plan
  • Links

    Milieunet op..