google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

De 1,7 Miljoen Cultural Creatives in Nederland met een Duurzame Levensstijl

Geschreven op 13-5-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Cultural CreativesEr zijn nu 1,7 miljoen volwassen consumenten in Nederland die een duurzame levensstijl nastreven. De Cultural Creatives kenmerken zich door een gemeenschappelijk waardepatroon.

Ze hebben hun wortels in de moderne wereld. Ze maken zich zorgen over de planeet en ze willen hun werk en leven duurzaam inrichten. Ze verwerpen niet zozeer de commercie of het bedrijfsleven, maar hebben wel een hekel aan massaproductie en de eenzijdige nadruk op succes

Dit blijkt uit het laatste onderzoek van MarketResponse (maart 2011). Opvallend is wel dat er sprake is van een enorme teruggang sinds oktober 2010. Toen was 20% van de Nederlanders Cultural Creative en nu nog slechts 13%. Ook bij de potentieel Cultural Creatives een teruggang van 13% in oktober 2010 naar 10% in maart 2011. Hoe dat te verklaren is, blijkt niet uit het het onderzoek voor zover dat is gepubliceerd. Het ziet er naar uit dat de duurzame levensstijl in Nederland vorig jaar oktober zijn -voorlopige- top heeft bereikt.

De redenen die ik kan bedenken zijn van financiële aard. Alles is in rap tempo een stuk duurder geworden en dat heeft uiteraard invloed. De portemonnee van de consument is sneller leeg en een duurzame levensstijl is nu eenmaal iets duurder. Opgeteld is 1+1 dan gewoon 2.

De Cultural Creatives worden gekenmerkt door een keuze voor kwaliteit, in plaats van kwantiteit en zij kopen bewust producten en diensten die geen verdere ecologische of maatschappelijke problemen veroorzaken. Je herkent een Cultural Creative aan de bewuste keuze voor voeding, energie en persoonlijke verzorging. Cultural Creatives laten zich leiden door 6 grote thema’s: 1. zorg wereld ecologische problemen 2. anti achterstelling van vrouwen en kinderen 3. kritisch t.a.v. materialisme en economisch gewin 4. aandacht voor anderen in omgeving 5. nastreven betere leefomgeving 6. persoonlijke levensstijl

De Cultural Creatives zijn bereid meer te betalen voor eerlijk voedsel en willen niet leven volgens het credo meer is beter. Door minder te kopen, maken zij het prijsverschil weer goed. Ook zoeken zij naar een evenwichtige balans in hun werk, bijvoorbeeld door naar een gelijke positie van mannen en vrouwen te streven. Ze houden van reizen, doen vrijwilligerswerk, hebben aandacht voor anderen, koesteren idealen, lezen veel en houden van kunst en cultuur. En de politiek interesseert ze minder. Ze hebben een actief sociaal leven en consumeren niet tot het hun een lieve lust is! Ze komen in alle lagen van de bevolking voor en leven overal in Nederland. Bron: MarketResponse

Één Reactie

  1. Thijs zegt:

    17 mei 2011 om 09:03 | Permalink

    Zo weten we dat ook weer, heerlijk toch om in zo’n hokje te passen :D

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (688)
  • Agenda (3.291)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (876)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.403)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.619)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (403)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (144)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.712)
  • Licht (394)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (755)
  • MVO (113)
  • Natuur (777)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.608)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (305)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • National Drive Electric Week 2021: A Nationwide Celebration To Raise Awareness
  • Climate Action Hub: Klimaatcentrum in Wijnhavengebouw Den Haag by TU Delft
  • Environment+Energy Leader E+E100: Top 100 Leaders And Environment + Energy Leader Awards
  • Waterstof, Onze Nieuwe Energie? Documentaire Van Anic van Damme by National Geographic
  • Monumentaal Gemaal Halfweg Uit 1937 In Giethoorn Klaar Voor De Toekomst
  • Every Six Seconds The Planet Loses A Football Pitch Worth Of Tropical Rainforest by WEF
  • Sustainable Development Impact Summit 2021 The 15-Minute City by World Economic Forum
  • EV Nieuws Van De Autosalon van München 2021: Gekke Concepten En Futuristische Ontwerpen
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2020: Supermarkten Verkopen Meer Duurzame Voeding by CBS
  • Het Nationaal Voetgangercongres: Vitale Steden En Dorpen – Stimulating Walking Environments
  • Zestig Energieneutrale Woningen In Nieuw Meerzicht In Lisse by Timpaan en BAM
  • Voorbereiden Op Aardgasvrij Wonen: Nederland Aardgasvrij In 2050
  • Duurzaamheid Tips: Zo Leef Je Duurzamer
  • Online Weeshuis Voor Herbruikbare Zonnepanelen by ZonNext
  • Diversity Day: Jezelf Zijn Werkt! We Are Family! by SER
  • Het Verbindingsfestival De Slimme Stad: Het Slimste Festival
  • Innovatieprijs Regio Foodvalley 2021: De Vijf Genomineerden Zijn Bekend
  • Webinar Energiemarkten by ENGIE
  • Webinar Groen Gas En Bio-LNG by FUMO Provincie Fryslân
  • The 12th Annual Sustainable Innovation Forum (SIF) In Glasgow: Climate Action Innovation Zone
  • Links

    Milieunet op..