Croon Elektrotechniek pakt de Elektrische Scooter voor Service- en Onderhoudswerkzaamheden
Geschreven op 28-9-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Vervoer en OVCroon Elektrotechniek heeft, in het kader van de reductie van CO2-uitstoot, een eigen initiatief ontwikkeld. Voor service- en onderhoudswerkzaamheden worden elektrisch aangedreven scooters ingezet.
Door de inzet van deze scooters reduceert Croon het aantal gereden kilometers met diesel auto’s en vermindert men de hoeveelheid filekilometers in stedelijke gebieden. Het initiatief wordt van harte ondersteund door het Rotterdam Climate Initiative (RCI). Op verschillende vestigingen van Croon wordt ook al met elektrische auto’s gereden. Bron: ANP
Ook wij ondersteunen dit intitiatief van harte. Helaas is de informatie over het initiatief nogal vaag. Om hoeveel elektrische scooters gaat het bijvoorbeeld en hoe groot is het aandeel van deze scooters op de totale voertuigen vloot van Croon? Ook interessant zijn de elektriche auto’s waar al langer mee wordt gewerkt. Vreemd dat daar bij Croon helemaal niets over terug te vinden is. Overigens is er iets bijzonders aan de foto bij het persbericht. Twee Croon medewerkers die elkaar toevallig tegenkomen op, zo te zien een kruising. Beide zonder helm en naar elkaar kijkend in plaats van op het verkeer te letten. Ach toch een leuke PR foto zullen we maar zeggen en in het kader van de pr is het logisch dat de standaardzin van de laatste tijd ook op Croon Elektrotechniek van toepassing is: Duurzaamheid staat bij Croon hoog in het vaandel. Zie ook de reactie van Croon en mijn reactie daarop.
Dat zie je niet alleen in de toepassingen die ze in gebouwen en objecten installeren maar Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een van de fundamenten van de bedrijfsvoering. Dit wordt gewaarborgd door het TBI-concern, waartoe Croon behoort. Bij TBI is maatschappelijk verantwoord ondernemen verweven met de dagelijkse gang van zaken in het concern en niet een doel op zich. Zo besteedt ze haar geld aan de restauratie van cultureel erfgoed, ondersteuning van technische opleidingen en een studiefonds voor de kinderen van TBI werknemers. Ruim 3.500 kinderen maken gebruik van dit fonds. De winst van de TBI ondernemingen wordt op deze manier teruggeven aan de maatschappij. TBI is een vastgoed-, bouw- en techniekconcern. De bedrijfs- opbrengsten in 2009 bedragen 2,1 miljard euro met een bedrijfsresultaat van 22,3 miljoen euro. Het concern heeft 9.000 medewerkers in vaste dienst.
Geweldig. De winst weggeven om kinderen gelukkig te maken. Dat zouden meer bedrijven moeten doen. Zou ook mooi zijn als de elektrische scooter en de elektrische auto heel snel zijn intrede doet bij al die andere bedrijven die onderdeel uimaken van het TBI-concern en als men toch bezig is, gelijk even alle panden van zonnepanelen en kleine windmolens voorzien. Zelf duurzame energie opwekken voor al die elektrische voertuigen. Het lijkt mij prachtig.
Politie Zuid-Holland-Zuid kiest voor Stille Elektrische Scooters voor gebruik in Dordrecht - Vijf Duurzame Elektrische Scooters voor Werkplein Enschede en Parkeerbeheer Enschede
astrid schoofs zegt:
28 september 2010 om 11:41 | Permalink
Beste Eric,
Allereerst hartelijk dank dat je het artikel over onze elektrische scooters hebt overgenomen. Je mening stellen wij uitermate op prijs. Even ter info:
Een helm op deze scooters is niet nodig (blauw nummerbord)en op onze website vindt je onder ‘nieuwsberichten’ meer informatie over ons MVO beleid waaronder info over elektrisch vervoer.
Mocht je vanmiddag, (28 september 15.00 uur), in de buurt van Rotterdam zijn, ben je van harte uitgenodigd om de scooters eens zelf uit te proberen.
met vriendelijke groet,
Astrid Schoofs
Communicatie Manager
Croon Elektrotechniek
Erik van Erne zegt:
28 september 2010 om 14:53 | Permalink
Beste Astrid,
Tja, ben ik nou zo dom dat ik het niet kan vinden onder nieuwsberichten of ken jij de eigen website niet? Toch maar even op alles geklikt wat mogelijk was en inderdaad onder het kopje Croon zijn twee subkopjes MVO en CO2 en onder dat laatste subkopje staat inderdaad iets meer. Heel hartelijk bedankt.
Croon gaat elektrische scooters inzetten bij 50% van haar service-activiteiten in stedelijke omgevingen. Een inzet van 100% is niet mogelijk, aangezien in sommige gevallen materialen moeten worden meegenomen die niet met de scooter kunnen worden vervoerd. In die gevallen wordt onderzocht of hier andere middelen van vervoer mogelijk zijn waarbij de CO2-uitstoot kan worden geminimaliseerd.
Om dit te realiseren, dient er ontwikkeling plaats te vinden van:
• Oplaadpunten;
• Stallingsplaatsen bij servicelocaties;
• Mobiele service-units monteren op de scooter ten behoeve van het meenemen van gereedschappen en materialen.
Croon heeft hierover contacten met klanten, leveranciers en serviceverleners.
Croon zet een pilot op in de vestiging Rotterdam Utiliteitsbouw om ervaring op te doen met deze nieuwe manier van serviceverlening. De ervaringen van deze pilot worden doorvertaald naar andere omgevingen. Croon heeft voor deze pilot de aanschaf van een aantal scooters begroot en zal haar mensen instrueren hoe om te gaan met de scooters en de nieuwe manier van serviceverlening.
Daarbij plaatst Croon een prototype oplaadpunt op de vestiging in Rotterdam om de scooters op te laden. De pilot wordt gedocumenteerd en op de website van Croon als CO2-initiatief gepubliceerd. Tijdens de pilot worden de volgende zaken gedocumenteerd:
• Ervaringen van servicemonteurs;
• Ervaringen van klanten;
• Ervaring met het oplaadpunten en opladen van de scooters.
Croon stelt de techniek van opladen beschikbaar voor alle deelnemende partijen. Daarbij stelt zij de ervaringen van servicemonteurs en klanten beschikbaar voor derde partijen. ResultaatServiceverlening in stadse omgeving beslaat 20% van de service-calls. Bij volledige uitrol van dit initiatief realiseert Croon 10% reductie van de CO2-uitstoot op haar servicegerelateerde transportbewegingen (50% x 20%). Bron: http://www.croon.nl/over-croon/co2
Zo, het gaat dus om een pilot met een aantal scooters. Dat is dus nog steeds niet wat ik graag zou willen weten. Croon gaat bij 50% van de activiteiten elektrische scooters inzetten, klinkt ook mooi, maar hoeveel is het nu? Over de elektrische auto’s die al in gebruik zijn, heb ik echt niets kunnen vinden. Wellicht staat dat nog elders op de Croon website.
Bij MVO gekeken en daar zie ik alleen een plan en dat is weer net iets anders dan: wordt al met elektrische auto’s gereden
http://www.croon.nl/over-croon/mvo