Cijfers liegen niet: Duurzaam Ondernemen in de Horeca
Geschreven op 12-11-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in DuurzaamIs duurzaamheid een loze kreet, een hype, of noodzaak? In deze aflevering van Cijfers liegen niet van het Kenniscentrum Horeca komt het onderwerp duurzaamheid aan bod.
Na het kijken van dit filmpje kom je er snel achter dat duurzaamheid loont, en dat er voor iedereen winst te behalen is. Bron: Club van 30
Dat er winst te halen is, is jammer genoeg nog niet tot alle horecaondernemers doorgedrongen. De helft ziet de voordelen, maar de andere helft ziet alleen dat duurzaam ondernemen geld kost.
Een Nieuw Duurzaam Horecaconcept: IJgenweis by SAB Catering – Duurzaam ondernemen jaagt omzet horeca omhoog –WeTapWater: Gezocht 10.000 Facebook Fans die Kraanwater in de Horeca Willen
Duidelijk is ook dat er nog heel wat onduidelijkheid bestaat over duurzaamheid. Wat is duurzaamheid? Daar zijn heel veel definities van terug te vinden. De oudste is uiteraard de definitie voor duurzame ontwikkeling zoals die wordt beschreven in het Brundtland-rapport: de benodigde ontwikkeling en harmonisatie van bestaande institutionele, technologische, economische, ecologische en sociaal-maatschappelijke structuren binnen maatschappijen om de huidige generaties te voorzien in hun behoeftes zonder de behoeftes van volgende generaties in gevaar te brengen.
De ultieme vorm van duurzaamheid betreft een uitgebalanceerde mix van de Triple P; ofwel Profit, People en Planet. Een mooie evenwichtige mix tussen winst, mensen en aarde, zodat iedereen (mens, dier, plant en aarde) een gezonde toekomst tegemoet kan gaan. Bron: Duurzaam Kennisnet
Duurzaam wil ook zeggen dat iets lang meegaat. Het is degelijk gemaakt en wordt goed onderhouden. Daar komt de term duurzame consumptiegoederen vandaan. Helaas zijn die duurzame consumptiegoederen vaak niet duurzaam volgens de definities van het Brundtland-rapport. Ze gaan wel lang mee, maar houden niet echt rekening met toekomstige generaties.