google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Burberry Stopt Met Verbranden Niet Verkochte Producten En Stopt Met Gebruik Bont

Geschreven op 6-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi nieuws van het Britse luxe kledingbedrijf Burberry. Er wordt voortaan geen echt bont meer gebruikt en Burberry stopt per direct met het vernietigen van onverkochte producten uit de collectie.

Burberry gaat onverkochte producten voortaan vaker hergebruiken of gaat de producten doneren. De nieuwe manier van werken gaat per direct in, aldus directeur Marco Gobetti van Burberry.

Het Britse modehuis kwam in juli van dit jaar in opspraak toen bekend werd dat het bedrijf vorig jaar voor 30 miljoen euro aan onverkochte kleding had vernietigd door verbranding. Partijen als Greenpeace waren boos, want overproductie en verbranding zijn slecht voor het milieu. Burberry deed dit al jaren en de voornaamste reden is het imago van het merk. Door de producten te verbranden hoefde het modehuis geen uitverkoop te houden en konden vervalsers niet aan goedkope voorbeelden komen. De bekende geblokte sjaals, tassen en jassen worden vervalst en daar is Burberry niet blij mee. Onverkochte kleding werd vernietigd zodat vervalsers minder voordelig aan voorbeelden komen. Bovendien wil de organisatie als luxe bekendstaan en daarom mogen de producten niet in de uitverkoop.

Het modehuis geeft nu aan dat het zijn producten al hergebruikte, repareerde, doneerde en recyclede en dit op grotere schaal zal doorzetten. Daarnaast gaat Burberry geen bont meer gebruiken en worden alle productieprocessen, waar nog pelzen bij wordt gebruikt, stopgezet.

Burberry is niet het enige bedrijf dat om deze manier zijn luxe imago beschermt. Ook merken als Nike en Richemont vernietigen onverkochte producten om vervalsing en imagoschade tegen te gaan. Burberry stopt er vanaf nu mee. Die beslissing komt voort uit een nieuwe bedrijfsstrategie waarbij het modehuis meer aandacht aan het milieu gaat besteden en verspilling wil tegengaan.

“Hedendaagse luxe betekent ook verantwoordelijk zijn voor mens en milieu”, vindt Gobetti. “Deze overtuiging is de sleutel tot succes voor Burberry op de lange termijn.”

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    9 september 2018 om 15:05 | Permalink

    GroenLinks Wil Verbod Op Vernietigen Nieuwe en Ongebruikte Producten

    Nieuwe en onverkochte producten worden op grote schaal vernietigd. Zo gaan er in Nederland jaarlijks 1,2 miljoen kledingstukken in de shredder of de verbrandingsoven en er wordt tussen de 700 en 900 miljoen ton voedsel vernietigd.

    Naar aanleiding van schandalen in het buitenland is het goed mogelijk dat ook in Nederland voor miljoenen euro’s aan nieuwe maar onverkochte elektronica, wasmachines en boeken wordt vernietigd. Dit terwijl Nederland als ambitie heeft om in 2030 50% minder grondstoffen te gebruiken. GroenLinks pleit daarom voor een verbod op het vernietigen van nieuwe producten.

    In Frankrijk is in 2016 een wet aangenomen die supermarkten verbiedt voedsel weg te gooien. Sindsdien heeft 94% van de Franse supermarkten een convenant met een voedselbank. Daarnaast zijn ze veel slimmer gaan inkopen.

    Tijdens het debat over circulaire economie in de Tweede Kamer op donderdag zal GroenLinks staatssecretaris Van Velthoven vragen naar de omvang van het probleem en de mogelijkheden om een verbod in te stellen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (688)
  • Agenda (3.277)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (873)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.397)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.612)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (400)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (144)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.709)
  • Licht (394)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (775)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.602)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (304)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Elektrische CityBarg Duwboot Voor Vervoer Bouwmaterialen Van Zoelen By CityPort of Utrecht
  • De 50-Literhuis Challenge: Water Besparen Met Behoud Van Comfort by The Green Village
  • Shell Bouwt Nieuwe Fabriek In Pernis Voor Productie Biobrandstoffen
  • Heembouw Is De Winnaar Van De Dertigste Groene Pluim Voor Duurzaam Ondernemen
  • Laadplatform Voor Elektrische Vrachtwagens City Logistics Innovation Campus (CLIC) Amsterdam
  • De FLXdrive Batterij-Elektrische Locomotief: Eerste Elektrische Goederentrein by Wabtec
  • De Vredesweek 2021: PAX Power to the People En De Utrechtse Vredesweeklezing by PAX
  • Interface Vervangt Bitumen Backing Tapijttegelcollectie Voor CQuest Bio Biocomposiet Tapijtrug
  • Uitstoot Broeikasgassen Elf Procent Hoger Dan In 2020 by CBS En RIVM
  • VSG Congres 2021: Een Nieuwe Start! Tijd Voor Herstel En Vernieuwing
  • Visie op Licht Den Haag: LED-Lampen Voor Alle 70.000 Straatlantaarns In Den Haag In 2038
  • Incubator BioPartner 5 Bio Science Park Rhijngeest-Zuid Leiden: Energieneutraal Circulair Gebouw
  • De Elektrische Ocean X Concept En Het Elektrische Autoplatform E-Platform 3.0 by BYD
  • Duurzaam Clubhuis AFC Amsterdam Op Sportpark Goed Genoeg by Paul de Ruiter Architects
  • Stella Vita: Rijdend Huis Op Zonne-energie Met Keuken, Bed, Douche, Toilet by Solar Team Eindhoven
  • Ardo Opent Nieuw, Duurzaam Hoofdkantoor Rootbox In Ardooie: 4.860 Drijvende Zonnepanelen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor Alklima-Mitsubishi Electric In Alblasserdam
  • Het Nieuwe Nassen: Takeaway Is Here To Stay by Paul Sharo
  • Het Nieuwe Nassen: Trends & Een Duurzaam Assortiment by Bülent Sel
  • Het Nieuwe Nassen: (G)oud Brood Op De Plank by Thomas Uljee
  • Links

    Milieunet op..