Anders Bekeken

Behind The Barcodes: Supermarkten Scoren Slecht op Duurzaamheidsranglijst by Oxfam Novib

Geschreven op 22-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De vijf grootste supermarkten in Nederland, Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand.

Alle vijf supermarktketens haalden een zware onvoldoende op Oxfam Novib’s internationale duurzaamheidsranglijst van supermarkten.

Oxfam Novib beoordeelde beleid en praktijk van de grootste supermarkten uit Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten op onder meer arbeidsomstandigheden en lonen in ontwikkelingslanden.

Geen van de internationaal onderzochte supermarkten, zoals Ahold Delhaize, Jumbo, Walmart, Tesco en Lidl, haalde punten op bijvoorbeeld leefbaar loon voor werknemers werkzaam bij toeleveranciers in ontwikkelingslanden. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Oxfam Novib naar 16 van de grootste supermarkten ter wereld.

Het nieuwe Oxfam Novib-rapport Ripe for Change laat zien dat in Nederland, van 12 onderzochte producten uit ontwikkelingslanden, van garnalen tot avocado’s, circa 44% van de prijs die de consument in de winkel betaalt naar de supermarkten gaat, tegen circa 8% voor de werknemers en kleinschalige boeren in ontwikkelingslanden.

De vijf grootste Nederlandse supermarkten hebben meer dan driekwart van de markt in handen. Zij gebruiken deze macht om hun leveranciers onder druk te zetten om zo lage prijzen af te dwingen. Zelf schrijven de supermarkten jaar in jaar uit zwarte cijfers. Dat lukt hen aardig: ook dit jaar waren er weer stevige winstberichten van Ahold Delhaize en Jumbo. Zo spelen supermarkten een grote rol bij het aanjagen van ongelijkheid en het in stand houden van armoede in de wereld. Ahold Delhaize, Jumbo, Lidl en Aldi scoren op een schaal van 1 tot 10 punten allemaal lager dan een 1. Jumbo scoort het slechtst met een 0, alleen PLUS haalt iets meer dan een 1.

Bij de lancering van het nieuwe rapport, richt de internationale Oxfam-campagne Behind the Barcodes zich als eerste op de arbeidsomstandigheden bij de vangst en verwerking van vis en garnalen uit Zuidoost-Azië. Zo kopen supermarkten Albert Heijn en Jumbo, maar ook Walmart en Tesco visproducten bij leveranciers waar arbeidsrechten zwaar onder druk staan. Garnalenpellers in Azie, vooral vrouwen, werken vaak in vuile, koude en onveilige verwerkingsfabrieken. Zij kunnen vaak amper voldoen aan de verplichte dagelijkse quota en verdienen nauwelijks genoeg geld om hun familie te onderhouden. In sommige verwerkingsbedrijven is toiletbezoek of toegang tot drinkwater beperkt en zwangere vrouwen worden op straat gezet.

Werknemers en kleinschalige boeren kregen zo’n 20 jaar geleden nog meer dan tien cent van iedere euro die de consument bij de kassa afrekende. Nu is dat afgenomen tot minder dan 8 cent per euro. En de voorspelling van analisten is dat dit nog verder gaat dalen.

De acht grootste beursgenoteerde supermarktketens ter wereld waaronder Walmart, Tesco en Ahold-Delhaize, zetten in 2016 bijna een biljoen dollar om en behaalden een totale winst van $22 miljard, waarvan. $15 miljard als dividend aan aandeelhouders werd uitgekeerd.

Zie ook: Duurzame Proteus Displays in PLUS Supermarkten by AB InBev

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (648)
  • Agenda (3.125)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (797)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (490)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.268)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.308)
  • Europa (29)
  • Evenementen (169)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (304)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.648)
  • Licht (374)
  • Lucht (33)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (729)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (220)
  • Vakantie (78)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.312)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Harderwijk Anders Wil Green Deal Afvalvrije Festivals Harderwijk
  • Zwolse Zomerkermis Draait Dit Jaar Volledig Op Groene Stroom
  • Africa, The Next Green Energy Hub: The Power Of Waste In Kenia
  • Heineken Gaat Plastic Afvalberg Op Evenementen Aanpakken: De Heineken Cupholder
  • Beach Food Festival Met Herbruikbare Beker Op Langoed De Bonte Belevenis Texel: Surf & Turf
  • Het Nationaal Binnenvaart Congres 2019: Ontmoet. Ontdek. Ontwikkel.
  • Lingang Songjiang Tech City Rafael Gallery Zonne-Energie PV Modules in Shanghai by Hanergy
  • Het Eerste Offshore Zonne-Energiepark In De Noordzee Bij België by Vlaamse Blauwe Cluster
  • De Koersnota Schone Lucht In Rotterdam: Rotterdam Gaat Luchtkwaliteit Verbeteren
  • Brussel Eerste Gewest In België Met Statiegeld Op Blikjes En Plastic Flesjes
  • De Energieneutrale Naturistencamping De Mierenhoop In Bunne by Lichtbond Noord
  • Rotterdamse Wethouders Krijgen Elektrische BMW 530e Dienstauto
  • Geen Wegwerpplastic Meer In Caribisch Nederland (Saba, Sint Eustatius En Bonaire) In 2021
  • Gemeente Wichelen Investeert In Herbruikbare Bekers Voor Evenementen
  • De Kliekjesdagen In Leiden: Foodtruck Evenement Verkoopt Overgebleven Voedsel
  • Maatschappij In Beweging: Ontwikkelingen In Wonen En Werken En Gevolgen Woon-Werkverkeer
  • Radio Circulair Op RaRaRadio Vanuit Plug In City Strijp-S Eindhoven by Bas Luiting
  • Festival Noorderzon In Groningen Stapt Over Op Herbruikbare Bekers
  • Matrix 1: Duurzaam Kantoren- En Laboratoriumcomplex Amsterdam Sciencepark by MVRDV
  • De IJ Klopper: Fietsspiraal Aan Het IJ in Amsterdam by Syb van Breda & Co Architects
  • Links

    Milieunet op..