Bedrijven Nemen SDG Doelstellingen Verenigde Naties Weinig Serieus by KPMG
Geschreven op 26-2-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Int. SamenwerkingWereldwijd nemen bedrijven de duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties nog weinig serieus.
De door de VN geformuleerde Sustainable Development Goals (SDG’s) hebben onder meer tot doel in het jaar 2030 een eind te maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering en te zorgen voor veilige en duurzame steden, duurzame en betaalbare energie, toegang tot schoon drinkwater, voldoende voedsel, fatsoenlijke banen en economische groei.
Uit onderzoek van KPMG onder de G250, de 250 grootste ondernemingen in de wereld, blijkt dat ruim 40% van de bedrijven op dit moment een relatie legt tussen de eigen duurzaamheidsdoelstellingen en die van de Verenigde Naties.
Minder dan 10% van deze bedrijven heeft echter op basis van de SDG’s concrete en meetbare doelstellingen voor de eigen onderneming gedefinieerd. Bijna 80% van de onderzochte bedrijven maakt wel duidelijk dat zij invloed uitoefenen op de SDG’s en hoe zij dat willen doen. Daarnaast maakt ruim 80% duidelijk welke van de zeventien doelstellingen zij het meest relevant vindt voor het bedrijf. Van deze ondernemingen legt 65% bovendien uit waarom zij deze SDG’s relevanter vinden dan andere doelen. Niet meer dan één op de vier bedrijven heeft echter indicatoren vastgesteld op basis waarvan de bijdrage aan de SDG’s kan worden gemeten.
“Een gemiste kans”, zegt Arjan de Draaijer, partner bij KPMG Sustainability. De Draaijer: “Want door met de SDG’s aan de slag te gaan en een business case met specifieke doelstellingen neer te zetten, kunnen bedrijven in de toekomst succesvoller zijn. Daarnaast geven bedrijven zo richting aan hun ambitie om bij te dragen aan een duurzame wereld. Zij kunnen de SDG’s dus gebruiken als een strategisch kader om fit for the future te zijn. Voor ieder bedrijf dat inzicht geeft in de bijdrage die zij aan de SDG’s levert, is het overigens van groot belang dat zij laat zien dat zij de doelstellingen goed begrijpt. En wat ze concreet voor de samenleving en de onderneming betekenen. Dit is essentieel voor de kwaliteit van de verslaggeving over de SDG’s. Toch scoort een beperkt aantal bedrijven hiermee op dit moment een voldoende, een teken dat veel bedrijven nog een lange weg te gaan hebben. Zie het rapport: How to Report on SDG’s (PDF)
De belangstelling van bedrijven voor de SDG’s is sinds de aankondiging in september 2015 wel sterk toegenomen. Veel bedrijven zijn zich bewust van de SDG’s en hebben de belangrijkste doelen voor hun bedrijf geïdentificeerd. Bovendien zijn zij druk bezig om de doelstellingen te integreren in hun bedrijfsvoering en in hun verslaglegging. Desondanks zijn deze doelstellingen nog niet sterk ontwikkeld. Veel bedrijven hebben geen doelstellingen waartegen ze hun voortgang bekijken door middel van het gebruik van indicatoren en communiceren ook niet gebalanceerd over eventuele negatieve impacts die wél interessant zijn voor belanghebbenden. Dit kan een vertekend beeld scheppen van de werkelijkheid.”
De Draaijer adviseert bedrijven die serieus met de SDG’s aan de slag willen gaan om zich niet op alle zeventien SDG’s te concentreren. De Draaijer: “Onze ervaring leert dat voor de meeste bedrijven niet meer dan een paar SDG’s echt relevant zijn. Door te identificeren welke doelstellingen de meeste kansen én de meeste risico’s opleveren, kunnen zij hun tijd en geld veel efficiënter inzetten. Veel bedrijven laten zich op dit moment overigens ook wat afschrikken door de bijna 170 targets die ten grondslag liggen aan de SDG’s. Een gedegen analyse van deze targets, geeft bedrijven een nog grondiger beeld van de kansen en risico’s die elk van de doelen met zich meebrengt. Ondernemingen die deze stap willen zetten, gaan uiteindelijk de meeste waarde creëren voor de samenleving en het bedrijf als gevolg van het VN-initiatief.”
Zie ook: The 2030 Agenda for Sustainable Development: The Sustainable Development Goals – The SDG’s - The United Nations Sustainable Development Summit: 17 Sustainable Development Goals with 169 Targets – Open Brief CEO’s 79 Internationale Bedrijven: Oproep Tot Concrete Actie Tegen Klimaatverandering - Sustainable Development Goals (SDG’s): Nederland Slecht op Milieu, Klimaat, Energie SDG’s - European Sustainability Award: Empowering People And Ensuring Inclusiveness And Equality
Erik van Erne zegt:
15 mei 2018 om 14:57 | Permalink
Sustainable Development Goals: SDG Evaluation Tool by Trucost
Trucost, a leader in carbon and environmental data and risk analysis, has launched the Trucost SDG Evaluation Tool to help enable companies to identify business risks and opportunities aligned with the United Nations Sustainable Development Goals (SDGs).
Erik van Erne zegt:
2 juli 2018 om 14:55 | Permalink
SDGs in MOTION: Acht Hogescholen Gaan de Sustainable Development Goals (SDG’s) in Hun Onderwijsprogramma’s Integreren
“Ik wil impact maken, niet alleen maar studiepunten halen”, antwoordden studenten Business Innovation op de vraag van Dutch Sustainable Growth Coalition voorzitter Jan Peter Balkenende waarom het belangrijk is de door de Verenigde Naties opgestelde Sustainable Development Goals (SDGs) in onderwijsprogramma’s op te nemen. Avans Hogeschool neemt het voortouw. Tijdens de conferentie ‘SDGs in MOTION’ die 26 juni plaatsvond in ‘s-Hertogenbosch ondertekende Avans samen met HAS Hogeschool, Fontys, Hogeschool Saxion, Van Hall Larenstein, Hogeschool Utrecht, Hanzehogeschool en de Haagse Hogeschool een intentieverklaring om de SDGs in de onderwijsprogramma’s te verwerken.
Doel is te zorgen dat alle studenten die met een diploma de arbeidsmarkt opgaan of gaan ondernemen, kennis hebben van de SDGs en ook weten hoe deze toegepast kunnen worden in de praktijk en vertaald kunnen worden naar duurzame businesscases. De hogescholen gaan inventariseren wat er al gebeurt en best practices uitwisselen. Zij gaan zich samen sterk maken om deze aanpak uit te breiden naar alle hogescholen en universiteiten in Nederland.
Tijdens de conferentie lieten studenten Business Innovation al zien hoe je in het onderwijs aan de slag kunt gaan met SDGs. Zij werkten afgelopen semester aan zelf ontwikkelde SDG innovatie-challenges en zij presenteerden ruim 30 duurzame business cases aan deelnemers van de conferentie. Enkele voorstellen zullen ook daadwerkelijk met partners geïmplementeerd worden.
Winnaar van de challenge is een online platform dat jonge mensen moet stimuleren om minder vlees te eten. Andere winnaars waren een app waarmee je gemakkelijk kleingeld kunt doneren aan een goed doel en een platform dat het verbouwen van eigen fruit en groente én het kopen van voedsel uit de regio stimuleert.
Jan Peter Balkenende reikte de prijzen uit. Studenten krijgen een mentorsessie van de leden van de Dutch Sustainable Growth Coalition , SDG-Charter of Maatschappelijke Alliantie om hun business cases verder te brengen.