google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

ASN Bank Wereldprijs 2020: HeatCycle by DeWarmte Winnaar ASN Bank Wereldprijs 2020

Geschreven op 19-8-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Duurzaam Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 16 november 2020: Twee ondernemers uit Delft hebben hebben met hun bedrijf DeWarmte de ASN Bank Wereldprijs 2020 gewonnen, voor een concept waarbij restwarmte uit de doucheput en wasmachineafvoer direct als warmtepompbron dient.

De winnaars ontvangen een bedrag van 25.000 euro.

Bij riothermie op straat- of wijkniveau wordt warmte uit het riool gewonnen om als warmtepompbron te dienen. HeatCycle, zoals het concept van de ASN Wereldprijs-winaars heet, vangt deze warmte in een eerder stadium af, direct aan de bron. De gemiddelde temperatuur van het water dat in de keuken, badkamer of wasmachineruimte wordt geloosd, is ongeveer 27 graden. HeatCycle onttrekt daar 25 graden aan, waarna het afvalwater fors afgekoeld alsnog het riool inloopt.

De warmte die uit het afvalwater is onttrokken wordt middels een warmtepomp opgewaardeerd voor ruimteverwarming of om warm tapwater te maken. Warm water dat niet direct wordt gebruikt, gaat naar een buffer die ook onderdeel is van het concept. Volgens de initiatiefnemers kan een gemiddeld huishouden met de HeatCycle 650 m³ gas per jaar besparen. De installatie kost – na aftrek van ISDE-subsidie – ongeveer 3.000 euro.

De komende periode wordt het nieuwe systeem in de praktijk getest. Op de campus van de TU Delft worden drie jaren ’70-woningen nagebouwd waarin duurzame technieken worden getest, waaronder de HeatCycle. Het is de bedoeling dat het systeem komend jaar op de markt wordt gezet; met de geldprijs die nu is gewonnen kunnen er dan de eerste woningen mee worden voorzien.

Naast DeWarmte vielen ook Kumasi Drinks en Forest Wool in de prijzen. De nummers 2 en 3 kregen een iets lager geldbedrag, respectievelijk voor een concept waarin ‘eerlijke sappen’ van cacaovruchtvlees worden gemaakt, en de ontwikkeling van textiel dat uit dennennaalden bestaat. De publieksprijs ging naar Falafval, een bedrijf dat falafel maakt uit groente-reststromen.

5 november 2020: Na enkele spannende weken zijn de zes finalisten van de ASN Bank Wereldprijs nu bekend. Stuk voor stuk werken deze ondernemers aan een duurzame wereld.

BESE herstelt natuurgebieden met structuren van patatafval
Duurzaam je huis verwarmen met DeWarmte
FALAFVAL: groente-afval was nog nooit zo lekker!
Forest Wool ontwikkelde textiel van dennennaalden
Sapjes van Kumasi Drinks helpen de cacaoboer
Natulatte: klimaatvriendelijk cappuccino’s uit het koffieapparaat

Wie is jouw favoriet en mag van jou de Publieksprijs winnen? Breng je stem uit tijdens de leukste verkiezing van het jaar!

BESE Brengt Verdwenen Waternatuur Terug

BESE heeft een ogenschijnlijk simpele maar effectieve manier gevonden om onze waternatuur te herstellen. Met hun structuren gemaakt van zetmeel helpen zij waterplanten en dieren zich opnieuw te vestigen zodat deze belangrijke ecosystemen niet helemaal vernietigd worden. Het team van BESE bestaat uit marien ecologen Malenthe, Karin en Wouter die niets liever doen dan werken aan het herstellen van deze kwetsbare natuur.

DeWarmte Verwarmt Huizen Met Douche- En Badwater

Ongemerkt spoel je dagelijks tientallen liters water door het riool. Douchen, het toilet doorspoelen, een wasje draaien, noem het maar op. Wanneer het water door het putje spoelt, is het gemiddeld nog 27 °C. En met deze warmte kan je nog veel goede dingen doen. Gebruiken voor de verwarming van je huis bijvoorbeeld en zo veel energie besparen.

DeWarmte, opgericht door Auke de Vries en Sander Wapperom, heeft een innovatief, nieuw systeem bedacht voor elk huishouden. Met de HeatCycle wordt warmte teruggewonnen uit alledaags afvoerwater en telkens weer hergebruikt: circulaire warmte noemen ze dit. Wij spraken met Auke en Sander over hun onderneming en plannen voor de toekomst.

FALAFVAL Bestrijdt Verspilling Met Smakelijke Snack

In Nederland gooien we elk jaar per persoon zo’n 41 kilo eten weg. Een kwart hiervan bestaat uit groenten en fruit. Al deze verspilling is natuurlijk hartstikke zonde en compleet onnodig. Veel van het voedsel dat in de afvalbak belandt is namelijk nog geschikt om op te eten.

FALAFVAL wil voedsel te redden van de prullenbak en de afvalberg te verminderen. Dit doen ze onder meer door heerlijke falafel te maken van groenteresten. Hun motto: “de één zijn afval, is de ander zijn falafval.” Wij spraken met Ayuk Bakia en Scifo Minnaard, de oprichters van FALAFVAL over hun onderneming en plannen voor de toekomst.

Forest Wool Maakt Kleding Van Dennennaalden

Dennenbomen zijn ‘s werelds belangrijkste houtbron. Alleen al in Europa worden jaarlijks 600 miljoen dennen gekapt. Maar een gekapte spar levert meer dan alleen hout: per boom blijft er tot wel 40 kilogram naalden achter op de grond.

Forest Wool, opgericht door Tamara Orjola, bedacht een slimme manier om van dennennaalden een uniek, duurzaam textiel te maken als alternatief voor katoen. Het klimaat in Europa is niet geschikt om katoen te verbouwen maar dennen groeien hier wél heel goed. Daarnaast is er geen landbouwgrond of extra water nodig bij de productie van dennennaalden, ze groeien immers in het bos. Wij spraken met Tamara over haar onderneming en haar plannen voor de toekomst.

Kumasi Mmaakt (H)eerlijke Sapjes Van Cacao-afval

Wereldwijd werken er zo’n 40 tot 50 miljoen boeren in de cacao-industrie. Deze industrie kenmerkt zich niet alleen door structurele armoede, maar óók door voedselverspilling. Kumasi Drinks zet zich in voor de strijd tegen voedselverspilling en voor hogere inkomens voor cacaoboeren.

Van het sap dat vrijkomt bij het openbreken van de cacaovrucht maakt Kumasi Drinks (h)eerlijke sappi’s (cacao-sap) en gassi’s (cacao-soda). En die smaken gek genoeg dus niét naar chocola. Oprichters Linda, Lars, Julia en Rogier zetten zich in om cacaoboeren te laten zien dat ook hun afval waarde heeft. Wij spraken met Linda over haar onderneming en plannen voor de toekomst.

Natulatte Zorgt Voor Een Plantaardige Koffiebreak

Of je nu op kantoor bent of onderweg: als je trek hebt in een cappuccino of romige latte kan je meestal geen koffie met plantaardige melk uit de automaat te halen. Daar heeft Natulatte een oplossing voor: vegan melkpoeder voor in de professionele koffiemachine. Astrid van Santen, oprichter van Natulatte, draagt zo haar steentje bij aan de transitie naar meer plantaardige voeding en het tegengaan van klimaatverandering.

21 oktober 2020: Na een geslaagde online trainingsdag kreeg de top 30 van de ASN Bank Wereldprijs de opdracht om hun businessplan en begroting in te sturen.

De jury heeft alle plannen bekeken, beoordeeld en voorzien van feedback. Van alle creatieve, duurzame en innovatieve inzendingen dit jaar zijn er 15 ondernemingen geselecteerd die door zijn naar de volgende ronde!

Mens en samenleving
Fairify maakt het makkelijker om duurzame kleding te shoppen met hun duurzaamheidsplugin.
FALAFVAL maakt falafel van groente-reststromen, opgekocht bij de lokale producent voor een eerlijke prijs.
Kumasi Drinks maakt eerlijke sappen en sodas van het vruchtvlees van de cacaovrucht.
Sustainable Fashion Giftcard stimuleert de aankoop van duurzame kleding met hun cadeaukaart.
Toontibo zet zich in voor een eerlijke, duurzame keten in Sheaboter voor de cosmetica- en voedingsindustrie.

Natuur en milieu
BESE helpt natuurgebieden herstellen met behulp van biobased, bio-afbreekbare materialen.
Forest Wool maakt textiel van dennennaalden.
GuerillaGardeners stimuleert guerilla-tuinieren en brengt zo meer groen op straat.
Spullenbieb leent jou handige spullen voor je huis, werk en hobby’s.
Zsilt maakt duurzaam strandspeelgoed van 100% gerecycled plastic.

Klimaatbescherming
Avontuur Dichtbij biedt microavonturen dichtbij huis en met een kleine CO2-footprint.
Climatedeal biedt je een abonnement op de isolatie van je woning met natuurlijke materialen.
DeWarmte verwarmt je huis met warmteverlies via het riool.
Natulatte helpt bedrijven aan een vegan koffiebreak met koffiecreamers en lattes op basis van havermelk.
RAW Paints verkoopt verf in poedervorm waar je alleen nog water aan toe hoeft te voegen. Dit scheelt CO2-uitstoot in het transport.

Op donderdag 22 oktober komen deze vijftien toppers weer online samen voor een pitchtraining van Great Communicators. Vervolgens hebben ze op dinsdag 27 oktober 3 minuten de tijd om de jury te overtuigen van hun idee. Op basis van deze pitches beslist de jury welke zes duurzame ondernemingen in de finale staan van de ASN Bank Wereldprijs 2020!

29 september 2020: Het is zover: de top 30 van de ASN Bank Wereldprijs 2020 is bekend!

Dit jaar kwamen er 136 aanmeldingen binnen, daarvan zijn er 55 goedgekeurd. Uit de goedgekeurde inzendingen heeft de jury een selectie gemaakt op basis van onder andere duurzame impact, ondernemerschap, originaliteit en haalbaarheid.

Dit zijn de 30 ondernemers die doorgaan naar de volgende ronde:

Klimaatbescherming
Avontuur Dichtbij biedt microavonturen dichtbij huis en met een kleine CO2 footprint.
BIO Beest verkoopt duurzame bouwmaterialen om je huis duurzaam te (ver)bouwen.
Climatedeal biedt je een abonnement op de isolatie van je woning.
DeWarmte verwarmt je huis met warmteverlies via het riool.
ESTI ontwikkelt een markt voor ecosysteemdiensten voor boeren wereldwijd.
Evan bouwt campervans om naar een volledig elektrische versie en verhuurt ze vervolgens via hun platform.
HonQ | no more vacancy gaat leegstand tegen met modulaire bouwmodules.
Natulatte helpt bedrijven aan een vegan koffiebreak met koffiecreamers en lattes op basis van havermelk.
RAW Paints verkoopt verf in poedervorm waar je alleen nog water aan toe hoeft te voegen. Dit scheelt  CO2 uitstoot in het transport.
R-Energy tovert hoogbouw om in decentrale groene energiecentrales.

Mens en samenleving
Fairify maakt het makkelijker om duurzame kleding te shoppen met hun duurzaamheids plugin.
FALAFVAL maakt falafel van groente-reststromen, opgekocht bij de lokale producent voor een eerlijke prijs.
Kumasi Drinks maakt eerlijke sappen en sodas van het vruchtvlees van de cacaovrucht.
Maison M’Elise maakt milieuvriendelijke, op maat gemaakte bruidsjurken en gelegenheidskleding.
QURC. biedt alternatieve hippe sneakers van niet-dierlijk materiaal: kurk!
SUPERNOVA ontwikkelt duurzame sportkleding voor high-impact sporters.
Sustainable Fashion Giftcard stimuleert de aankoop van duurzame kleding met hun cadeaukaart.
The Good Spice verkoopt fair trade specerijen, direct aan de consument én de tussenhandel.
Toontibo zet zich in voor een eerlijke, duurzame keten in Sheaboter voor de cosmetica- en voedingsindustrie.
Who Cares? maakt duurzame en circulaire mode voor 35+ vrouwen van maat 36 tot minimaal maat 50.

Natuur en milieu
BESE helpt natuurgebieden herstellen met behulp van biobased, bio-afbreekbare materialen.
Fairm heeft een natuurlijk alternatief voor piepschuim.
Fat Forest maakt duurzame verzorgingsproducten, zorgvuldig geoogst door de bewoners van het regenwoud.
Forest Wool maakt textiel van dennennaalden.
GuerillaGardeners stimuleert guerilla tuinieren en brengt zo meer groen op straat.
Masterpiece wil het verdienmodel van de mode-industrie veranderen en verhuurt kleding.
Mycelium: Natuurlijk! maakt natuurlijke verpakkingen van mycelium.
Pieter Pot maakt verpakkingsvrije boodschappen mogelijk.
Spullenbieb leent jou handige spullen voor je huis, werk en hobby’s.
Zsilt maakt duurzaam strandspeelgoed van 100% gerecycled plastic.

Op zaterdag 3 oktober worden deze 30 ondernemers tijdens een trainingsdag ondergedompeld in de wereld van businessmodellen, PR en media. Vervolgens krijgen ze tot 12 oktober de tijd om hun businessplan en begroting in te leveren, op basis waarvan de jury beslist welke ondernemingen doorgaan naar de volgende ronde. Uiteindelijk blijven zes finalisten over: zij maken kans op de titel en één van de geldprijzen.

25 augustus 2020: Een droom, briljant idee of concreet businessplan? Startende ondernemers, met een duurzaam idee voor een toekomstbestendige wereld, kunnen zich weer inschrijven voor dé competitie voor duurzame start-ups in Nederland; de ASN Bank Wereldprijs.

ASN Bank geeft hiermee initiatiefnemers de kans hun duurzame idee verder te brengen en verdeelt 55.000 euro onder maximaal vier winnaars. Zowel ondernemers als ondernemers in spé worden aangemoedigd om mee te doen.

De twaalf voorgaande edities van de ASN Bank Wereldprijs betekenden de doorbraak van inmiddels bekende bedrijven zoals ptthee, Yoni en Seepje. Hun finaleplek gaf deze Nederlandse gamechangers een vliegende start. “De huidige crisis maakt duidelijk hoe hard we ondernemers als deze nodig hebben. Ze denken buiten de geijkte kaders en hebben het lef om flinke stappen voorwaarts te zetten, daarmee zijn ze dé pioniers voor een duurzame toekomst. Juist ook in deze in deze spannende tijd zijn, innovatieve, sociale startups hard nodig. Met de ASN Bank Wereldprijs geven wij hen een kickstart en helpen hun idee naar een volgend stadium zodat we samen de duurzame vooruitgang van de samenleving stimuleren.”, aldus Arie Koornneef, directeur van ASN Bank.

In een uitdagend traject krijgen dertig genomineerde deelnemers training en coaching op het gebied van onder andere ondernemerschap, marketing en financiën. Deelname levert in aanloop naar de finale naast praktische kennis en een netwerk van gelijkgestemden, ook publiciteit en naamsbekendheid op. Daan van Diepen van ptthee, die met kruidenthee de Nederlandse biodiversiteit herstelt (winnaar ASN Bank Wereldprijs 2019) zegt hierover: “Niet alleen het winnen van de geldprijs, maar het totale traject heeft ons enorm veel gebracht. We hebben bijvoorbeeld kunnen sparren met experts waardoor we gedwongen werden kritisch naar onze branding te kijken. Maar we hebben ook veel waardevolle contacten opgedaan die hebben geleid tot mooie samenwerkingen. Van de geldprijs hebben we extra expertise kunnen inhuren en apparaten aangeschaft waarmee we op veel professionelere schaal kruidenthee kunnen produceren.”

Inschrijven kan tot en met vrijdag 11 september 17.00u via de website van Voor de Wereld van Morgen. Dit is het platform van ASN Bank dat mensen inspireert om steeds duurzamer te worden en de plek van waaruit startende duurzame ondernemingen gesteund worden. Inzendingen moeten aansluiten bij de missie van ASN Bank en passen binnen een van de volgende categorieën: Mens & Samenleving, Natuur & Milieu en Klimaatbescherming. Overige voorwaarden voor deelname zijn hier te vinden.

Een vakjury – met onder meer Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely, Jasper Gabriëlse van Seepje en Faiza Oulahsen van Greenpeace – buigt zich tijdens verschillende selectiemomenten over de ingediende ideeën. Er wordt gelet op innovatie, duurzaamheid en creativiteit. Zes ondernemers gaan uiteindelijk door naar de finale op 11 november. Zij maken kans op een geldprijs tussen de € 10.000 en € 25.000 en een publieksprijs van € 5.000, waar een online stemronde aan vooraf gaat.

15 november 2019: De 12e editie van de ASN Bank Wereldprijs begon met 213 duurzame ideëen en eindigde op 13 november met zes steengoede finalisten.

Tijdens de feestelijke finale in Pakhuis de Zwijger in Amsterdam kregen de zes finalisten nog éénmaal de kans om de jury te overtuigen, op het podium voor een volle zaal.

Daarna ging de jury in beraad en volgde de spannende uitreiking. En dit zijn ze geworden, de winnaars van de ASN Bank Wereldprijs 2019!

De eerste prijs van de ASN Bank Wereldprijs is dit jaar gewonnen door ptthee. Ptthee zaait bloemen en kruiden in op stroken boerenland en maakt daarvan thee. Hiermee stimuleert het bedrijf het herstel van de biodiversiteit in Nederland, die onder druk staat door intensieve landbouw. Volgens de jury verdient ptthee de winst omdat ze laten zien dat hun missie echt voorop staat en hun product een ongeloofelijk actueel probleem oplost. Daan en Matthijs van ptthee sleepten met de eerste prijs 25.000 euro in de wacht, die ze willen gebruiken om een theefabriek op te zetten.

De tweede prijs en de cheque van 15.000 euro ging naar Twenty. Zij maken een shampoocapsule die je zelf thuis in water oplost om een vloeibare shampoo te krijgen. Aangezien shampoo voor 80% uit water bestaat, zorgen deze capsules voor minder plastic verpakkingen én minder vervoer. Dat levert een flinke besparing van co2-uitstoot op. Over Twenty zei de jury: “Dit product heeft de potentie om de industrie op z’n kop te zetten. Het is zo logisch, dat het niet anders kan dan dat het vanzelfsprekend wordt.”

CaffeInk won de derde prijs ter waarde van 10.000 euro. CaffeInk geeft koffiedik een tweede leven als milieuvriendelijke inkt en plantaardige olie. Het bedrijf biedt een circulaire oplossing voor koffieprut door er pigmenten uit te halen en hier duurzame inkt van te maken. Ook voor CaffeInk had de jury niets dan mooie woorden: “Jullie blinken uit in innovatiekracht, je verbindt verschillende markten met elkaar en daardoor is de algehele impact op de samenleving groot.”

Naast de drie juryprijzen reikten we ook dit jaar weer de Publieksprijs uit ter waarde van 5.000 euro. Van 5 november tot 13 november 11:00 kon iedereen stemmen op zijn of haar favoriete finalist. In totaal brachten bijna 9.000 mensen hun stem uit, en met 33% van de stemmen is ptthee de winnaar van de Publieksprijs. Daarmee neemt ptthee in totaal 30.000 euro mee naar huis.

De 12e editie van de ASN Bank Wereldprijs kenmerkde zich door een ongekend hoog niveau aan inzendingen. Juryvoorzitter Ynzo van Zanten van Tony’s Chocolonely zegt hierover: “Het was dit jaar moeilijker dan ooit om de winnaar te bepalen uit zulke sterke en diverse ondernemingen.” Een eervolle vermelding is dan ook op zijn plaats voor de fantastische deelnemers die nét geen plek op het podium haalden: Circular Coffee Collective, UnPlastic en WijkEnergieWerkt. Wij geloven dat we ook van deze impactvolle ondernemingen nog heel veel gaan horen!

20 augustus 2019: Deelname aan de ASN Bank Wereldprijs kan je duurzame onderneming een vliegende start geven. Je maakt niet alleen kans op coaching, training en publiciteit, maar ook op een geldbedrag. De totale prijzenpot bedraagt 55.000 euro.

De inschrijving voor de ASN Bank Wereldprijs 2019 start op maandag 19 augustus. Inschrijven is mogelijk tot dinsdag 17 september 17.00 uur. De feestelijke finale vindt plaats op woensdag 13 november.

De jury verdeelt in de finale op 13 november de prijzen met een totale waarde van 55.000 euro. Er zijn drie thema’s waarbinnen je je onderneming kunt inschrijven: mens en samenleving, natuur en milieu en klimaatbescherming.

Mens en samenleving: ondernemingen die zich richten op transparantie in de keten; eerlijke handel en een leefbaar loon; eerlijke mode en voeding in Nederland.

Natuur en milieu: ondernemingen die zich richten op behoud van biodiversiteit; vergroten groene leefomgeving; terugdringen van plastics.

Klimaatbescherming: ondernemingen die zich richten op duurzaam wonen; innovatie binnen de energiesector; reduceren van CO2 uitstoot.

Naast training, coaching en publiciteit maken de ondernemers die het tot de finale schoppen ook kans op een geldprijs. Het prijzengeld bedraagt in totaal 55.000 euro. Een eerste prijs van 25.000 euro, tweede prijs van 15.000 euro en derde prijs van 10.000 euro. Daarnaast is er een publieksprijs van 5.000 euro: aan die prijs gaat een stemronde vooraf. De finalist met de meeste stemmen wint de publieksprijs.

15 november 2018: De winnaars van de ASN Bank Wereldprijs 2018 zijn bekend!

Fairf in de categori Natuur en Milieu, Proud Breast in de categori ens en Samenleving) en Qlayers in de categorie Klimaatbescherming zijn de winnaars van de ASN Bank Wereldprijs 2018!

De stemmen voor de Publieksprijs gingen dagenlang nek aan nek, uiteindelijk wist Merel van MAKUS op de eerste plaats te eindigen.

fairf heeft met een duurzame muurverf een kleurrijke samenleving voor ogen. De verfproductie heeft een minimale impact op het milieu en bevat gerecycled sloophout als belangrijkste ingrediënt.

Proud Breast ontwikkelde de Qup: een betaalbare externe borstprothese voor vrouwen met een geamputeerde borst. De lichtgewicht Qup geeft, in tegenstelling tot de huidige silicone prothese, meer draagcomfort en past in reguliere lingerie.

Qlayers heeft een technologie uitgevonden om microstructuren te printen, zoals de haaienhuidstructuur. De aanbreng van deze coating op een vliegtuig, trein of schip vermindert de wrijvingsweerstand, bespaart brandstof en verkleint de CO2-uitstoot.

MAKUS ontwikkelt design inductieplaten en speelt in op het aardgasvrij maken van woningen en de overgang naar elektrisch koken. De inductieplaten worden zo duurzaam mogelijk geproduceerd en gemaakt van organische inkten.

29 oktober 2018: De zes finalisten voor de ASN Bank Wereldpriijs 2018 zijn bekend. Op 14 november staan deze zes ondernemingen in de finale in de Kunsthal Rotterdam.

In de categorie Mens en Samenleving:
CEMBA produceert comfortabele matrassen voor de groeiende vluchtelingenstroom in Bangladesh. Dit gebeurt op een milieuvriendelijke manier met het restafval uit de vervuilende textielindustrie van het land.

Proud Breast ontwikkelde de Qup: een betaalbare externe borstprothese voor vrouwen met een geamputeerde borst. De lichtgewicht Qup geeft, in tegenstelling tot de huidige silicone prothese, meer draagcomfort en past in reguliere lingerie.

In de categorie Natuur en Milieu:
fairf heeft met een duurzame muurverf een kleurrijke samenleving voor ogen. De verfproductie heeft een minimale impact op het milieu en bevat gerecycled sloophout als belangrijkste ingrediënt.

The Ketchup Project wil de voedselketen veranderen met eerlijke ketchup van zongedroogde resttomaten. Het milieuvriendelijke concept gaat voedselverspilling tegen en zorgt voor betere inkomsten voor boeren in Kenia.

In de categorie Mens en Samenleving Klimaatbescherming:
MAKUS ontwikkelt design inductieplaten en speelt in op het aardgasvrij maken van woningen en de overgang naar elektrisch koken. De inductieplaten worden zo duurzaam mogelijk geproduceerd en gemaakt van organische inkten.

Qlayers heeft een technologie uitgevonden om microstructuren te printen, zoals de haaienhuidstructuur. De aanbreng van deze coating op een vliegtuig, trein of schip vermindert de wrijvingsweerstand, bespaart brandstof en verkleint de CO2-uitstoot.

Op woensdag 14 november vindt de uitreiking van de ASN Bank Wereldprijs plaats in de Kunsthal Rotterdam. Tijdens een inspirerend programma onder leiding van Zarayda Groenhart vertellen de finalisten over hun idee en kiest de jury de drie winnaars. In totaal verdeelt de jury 40.000 euro prijzengeld en wordt er per thema één winnaar uitgeroepen. Daarnaast wordt de winnaar van de Publieksprijs van maximaal 11.000 euro bekendgemaakt. Daarvoor kan iedereen van 5 tot en met 14 november een stem uitbrengen op één van de finalisten.

20 oktober 2018: De ASN Bank heeft de 15 start-ups die kans maken op de ASN Bank Wereldprijs 2018 bekendgemaakt. Uiteenlopende ideeën – van hardloopkleding van gerecyclede PET-flessen en piepschuim van schimmeldraden , tot een haaienhuidstructuur voor brandstofbesparing – zijn ingezonden voor de thema’s Mens & Samenleving, Natuur & Milieu en Klimaatbescherming.

De ASN Bank reikt voor de elfde keer de prijs uit aan duurzame ondernemers om hun idee een vliegende start te geven. Op woensdag 14 november maakt een vakjury voor elk thema de winnaar bekend. Ook wordt een publieksprijs overhandigd aan het project met de meeste stemmen.

De vijf beste ideeën per categorie zijn:
Mens & Samenleving:
Bravico (Noord-Holland, Heemstede) is een sociale app die nieuwe vriendschappen tussen jongeren uit dezelfde buurt mogelijk maakt. De app matcht mensen tussen de 18 en 35 jaar die zelf eenzaam zijn, of juist iets aan andermans eenzaamheid willen doen.

CEMBA (Zuid-Holland, Leiden) produceert comfortabele matrassen voor de groeiende vluchtelingenstroom in Bangladesh. Dit gebeurt op een milieuvriendelijke manier met het restafval uit de vervuilende textielindustrie van het land.

Plankstaal (Utrecht, Utrecht) is een praktische lesmethode in hout- en metaalbewerking voor mensen in sociale werkplaatsen. Kopers van de ambachtelijke designmeubels houden de sociale voorziening in stand en de makers vergroten hun kansen op de arbeidsmarkt.

Proud Breast (Overijssel, Deventer) ontwikkelde de Qup: een betaalbare externe borstprothese voor vrouwen met een geamputeerde borst. De lichtgewicht Qup geeft, in tegenstelling tot de huidige silicone prothese, meer draagcomfort en past in reguliere lingerie.

Run a loop (Zeeland, Wolphaartsdijk) maakt hardloopkleding van onder andere gerecyclede PET-flessen. De outfits komen onder goede arbeidsomstandigheden tot stand in fabrieken op zonne-energie. Door een goed doordacht ontwerp, blijft er zo min mogelijk textielafval over.

Natuur & Milieu:
Fairf (Zuid-Holland, Rotterdam) heeft met een duurzame muurverf een kleurrijke samenleving voor ogen. De verfproductie heeft een minimale impact op het milieu en bevat gerecycled sloophout als belangrijkste ingrediënt.

Sponsh (Friesland, Leeuwarden + Noord-Holland, Amsterdam) heeft slim textiel ontwikkeld, dat ’s nachts het water direct uit de lucht haalt en overdag het water als een spons weer uitperst. Het textiel biedt een energievrije oplossing voor irrigatie en drinkwaterproductie.

The Ketchup Project (Noord-Holland, Amsterdam) wil de voedselketen veranderen met eerlijke ketchup van zongedroogde resttomaten. Het milieuvriendelijke concept gaat voedselverspilling tegen en zorgt voor betere inkomsten voor boeren in Kenia.

De Fruitmotor (Gelderland, Lienden) stimuleert de bijenpopulatie in de Betuwe met de producten die zij maken van restappels. Telers ontvangen een eerlijke prijs en een deel van de opbrengst wordt geïnvesteerd in bijenhagen en nesten voor wilde bijen.

Krown-Design (Gelderland, Wageningen) maakt producten van landbouwafval en mycelium, een netwerk van schimmeldraden. Door het mengen van de materialen in een mal ontstaan unieke vormen. Bestemd voor de interieurwereld, maar ook als alternatief voor piepschuim.

Klimaatbescherming:
Qlayers (Zuid-Holland, Delft) heeft een technologie uitgevonden om microstructuren te printen, zoals de haaienhuidstructuur. De aanbreng van deze coating op een vliegtuig, trein of schip vermindert de wrijvingsweerstand, bespaart brandstof en verkleint de CO2-uitstoot.

MAKUS (Noord-Holland, Amsterdam) ontwikkelt design inductieplaten en speelt in op het aardgasvrij maken van woningen en de overgang naar elektrisch koken. De inductieplaten worden zo duurzaam mogelijk geproduceerd en gemaakt van organische inkten.

Octowave (Gelderland, Ooij) maakt energieopwekking uit rivieren mogelijk door de natuurlijke stroming te benutten. Hierdoor blijft de loop van de rivier onaangetast, evenals het leven in het water. Door de voortdurende stroming kan er continu energie worden opgewekt.

Super Power (Zuid-Holland, Delft) is een woonabonnement om huizen op een betaalbare en makkelijke manier te verduurzamen. Het geeft een lidmaatschap op warme lucht, warm water en licht. Voor een duurzaam comfortabel huis en een lagere energierekening.

GiantLeaps (Noord-Holland, Amsterdam) berekent automatisch de klimaatimpact van het geserveerde eten in restaurants of op evenementen. Dit gebeurt aan de hand van inkooplijsten en recepten en biedt handvatten om klimaatvriendelijk te worden.

2 oktober 2018: Dit jaar heeft de ASN Bank Wereldprijs maar liefst 199 aanmeldingen binnengekregen. Daarvan er 86 zijn goedgekeurd voor deelname. Nu heeft de jury 10 projecten per thema geselecteerd die door gaan naar de volgende ronde.

Dit zijn de 30 ondernemers die doorgaan naar de volgende ronde.

Op zaterdag 6 oktober worden deze ondernemers tijdens de trainingsdag ondergedompeld in de wereld van businessplannen, Instagram-marketing en financiering.

Vervolgens krijgen ze tot 12 oktober de tijd om een businessplan en begroting in te leveren.

Daarna kiest de jury kiest wie doorgaan naar de volgende ronde.

Mens en samenleving:
Bravico
CEMBA
Coolfinity
Illi-TV
MADE here
Plankstaal
Proud Breast
Run a loop
SWMMR
Werktuin040

Natuur en milieu:
Anthroponix
De Fruitmotor
De Krekerij
Fairf
Knakwortel
Krown-Design
Mylium
Sponsh
The Ketchup Project
Zero Foodwaste

Klimaatbescherming:
Batterijden App
Ecomax
Felyx
GiantLeaps
Greener
MAKUS
Octowave
Qlayers
Super Power
Volta Energy

19 augustus 2018: Maandag 20 augustus start de inschrijving voor de ASN Bank Wereldprijs 2018. De grootste wedstrijd voor Nederlandse start-ups met een slim idee voor een betere wereld.

Meld je slimme idee voor een betere wereld aan voor de ASN Bank Wereldprijs en geef het een vliegende start! Je maakt niet alleen kans op coaching, training en publiciteit, maar ook op een geldbedrag.

De jury verdeelt in de finale 40.000 euro. De winnaar van elk thema krijgt minimaal 8.000 euro, maar dat bedrag kan ook hoger zijn. Daarnaast maak je kans op een publieksprijs.

Arie Koornneef, directeur ASN Bank: ‘Met de ASN Bank Wereldprijs stimuleert onze bank duurzaam ondernemerstalent. We kijken dan ook erg uit naar een nieuwe editie met indrukwekkende, innovatieve ideeën voor een betere wereld.’

Met de ASN Bank Wereldprijs helpt ASN Bank innovatieve, duurzame ideeën te realiseren. Hiervoor kunnen start-ups en ondernemers zich aanmelden in drie categorieën: Natuur & Milieu, Klimaatbescherming en Mens & Samenleving. De start-ups worden gedurende het traject geholpen met training, coaching en publiciteit. De zes finalisten maken uiteindelijk kans op een geldprijs tussen 8.000 en 20.000 euro.

Somnox, de innovatieve slaaprobot van studenten van TU Delft, won in 2017 in de categorie Mens en Samenleving. ‘De ASN Bank Wereldprijs is een keurmerk voor je bedrijf. Het is social proof voor zowel klanten als bedrijven. Dat we vorig jaar zo snel stappen konden maken, hebben we voor een groot deel te danken aan onze deelname aan de ASN Bank Wereldprijs 2017.’  Aldus Julian Jagtenberg, oprichter van Somnox.

Eerdere finalisten zijn nu succesvolle ondernemers, zoals telefoonfabrikant Fairphone, wasmiddelenproducent Seepje en Yoni, producent van gifvrije menstruatieproducten.

Aanmelden voor de ASN Bank Wereldprijs 2018 kan tot uiterlijk 19 september 2018. Zes ondernemers gaan door naar de finale op woensdag 14 november in de Kunsthal, Rotterdam. De vakjury – met onder meer Faiza Oulahsen van Greenpeace, duurzame-lifestyle-expert en ondernemer Marieke Eyskoot en oud-finalist Jasper Gabrielse van Seepje – kiest één winnaar per categorie. Onder de drie themawinnaars verdeelt de jury 40.000 euro. Daarnaast maken alle finalisten kans op de publieksprijs. Hiervoor kan iedereen tussen maandag 5 en woensdag 14 november 2018 zijn stem uitbrengen op de website van Voor de Wereld van Morgen.

Zie ook: De Allereerste Televisie Reclame van de ASN Bank: Geld Doet –De Eerlijke Bankwijzer: ING Bank helemaal niet eerlijk en ING Investeert in Fossiele Energie – De ASN Bank Wereldprijs 2010: Goed Idee? Doe Mee – De ASN Bank: 50 jaar Duurzaam Bankieren

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (688)
  • Agenda (3.288)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (876)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.403)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.618)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (402)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (144)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.711)
  • Licht (394)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (113)
  • Natuur (776)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.607)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (304)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • EV Nieuws Van De Autosalon van München 2021: Gekke Concepten En Futuristische Ontwerpen
  • Monitor Duurzaam Voedsel 2020: Supermarkten Verkopen Meer Duurzame Voeding by CBS
  • Het Nationaal Voetgangercongres: Vitale Steden En Dorpen – Stimulating Walking Environments
  • Zestig Energieneutrale Woningen In Nieuw Meerzicht In Lisse by Timpaan en BAM
  • Voorbereiden Op Aardgasvrij Wonen: Nederland Aardgasvrij In 2050
  • Duurzaamheid Tips: Zo Leef Je Duurzamer
  • Online Weeshuis Voor Herbruikbare Zonnepanelen by ZonNext
  • Diversity Day: Jezelf Zijn Werkt! We Are Family! by SER
  • Het Verbindingsfestival De Slimme Stad: Het Slimste Festival
  • Innovatieprijs Regio Foodvalley 2021: De Vijf Genomineerden Zijn Bekend
  • Webinar Energiemarkten by ENGIE
  • Webinar Groen Gas En Bio-LNG by FUMO Provincie Fryslân
  • The 12th Annual Sustainable Innovation Forum (SIF) In Glasgow: Climate Action Innovation Zone
  • Houtdag 2021: Houtbouw Voor De Toekomst En De Nationale Houtbouwprijs 2021
  • De MVO Manager Van Het Jaar 2020/2021: De Drie Finalisten Zijn Bekend
  • Youth Future Conference (YFC) 2021: Creating Sustainable Solutions For Greening The City
  • De Klimaatmars in Amsterdam: Op Straat Voor Een Leefbaar Klimaat by Milieudefensie
  • De Elektrische Dierenambulance Bakfiets In Altena by Stichting DierenLot
  • Het GroenDoen Fonds Voor Kleinschalige Boomplant Projecten by Trees for All
  • Zonnedak Met 27.076 Zonnepanelen Op Dak Arvato Bertelsmann by GroenDus
  • Links

    Milieunet op..