Prada Group Fur Free: De Prada Group Stopt In 2020 Met Bont
Geschreven op 23-5-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in DierenDe Prada Group, wereldleider in de luxe goederenindustrie en bekend van de merken Prada, Miu Miu, Church’s en Car Shoe, heeft aangekondigd dat ze geen bont meer zal gebruiken voor haar ontwerpen en andere producten. Het nieuwe beleid gaat in vanaf de 2020 damescollecties.
De huidige collectie wordt nog wel verkocht tot de voorraad op is. Dit maakte de Prada Group bekend samen met de Fur Free Alliance (FFA), een coalitie van meer dan 50 dierenbeschermingsorganisaties uit meer dan 40 landen, waarvan Bont voor Dieren de Nederlandse vertegenwoordiger is.
“De Prada Group zet zich in voor innovatie en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ons bontvrije beleid – dat wij zijn gaan voeren na een positieve dialoog met de Fur Free Alliance, in het bijzonder met LAV en de Humane Society of the United States – is een verlengstuk van die betrokkenheid,” zegt Miuccia Prada. “Door te focussen op innovatieve materialen, kan het bedrijf de creatieve grenzen van het ontwerpen verleggen en tegelijkertijd aan de vraag naar ethisch verantwoorde producten voldoen.”
“Wij prijzen de Prada Group voor het feit dat ze stoppen met het gebruik van bont”, zegt Joh Vinding, voorzitter van de Fur Free Alliance. “De Prada Group sluit zich met haar verschillende merken aan bij de groeiende lijst van bontvrije merken die inspelen op de veranderende houding van de consument ten opzichte van dieren.”
Brigit Oele, programmamanager bij Fur Free Alliance: “De Prada Group besloot al snel om te stoppen met bont toen ze, iets meer dan een jaar geleden, het gesprek met ons aangingen. Het Fur Free Retailer Programma omvat 1.000 kledingwinkels, -merken en modehuizen. Hieruit blijkt dat deze wereldwijde beweging snel aan kracht wint. Het is zeer onwaarschijnlijk dat bont ooit zal terugkeren als een aanvaardbare trend. Dit is een geweldige dag voor dieren!”
Natalie Wanga, directeur Bont voor Dieren en vice-voorzitter Fur Free Alliance: “We zijn verheugd met de aankondiging van de Prada Group. Hiermee is bewezen dat samenwerking en open dialoog tussen ngo’s en het bedrijfsleven tot constructieve en innovatieve resultaten leidt. Als een van grootste en toonaangevende modehuizen geeft de Prada Group een krachtig signaal naar de rest van mode-industrie: bont is altijd dieronvriendelijk, schadelijk voor het milieu en brengt zelfs gezondheidsrisico’s mee voor de drager. Dit pas binnen het concept van maatschappelijk verantwoord ondernemen voor de huidige en komende generaties.”
De Prada Group is een wereldleider in de luxe goederenindustrie, waar het met de merken Prada, Miu Miu, Church’s en Car Shoe actief is in de productie en verkoop van handtassen, lederwaren, schoenen, kleding en accessoires. De Prada Group is ook actief in de voedingssector met Marchesi 1824, en in de brillen- en geurenindustrie in het kader van licentieovereenkomsten. De producten worden verkocht in 70 landen wereldwijd via 634 rechtstreeks geëxploiteerde winkels per 31 december 2018 en een geselecteerd netwerk van luxewarenhuizen, multimerkwinkels en franchisewinkels.
The Prada Group has announced that it will no longer use animal fur in its designs or new products, starting from SS2020 Women’s collections. The inventory will be sold until quantities will be exhausted. In collaboration with the Fur Free Alliance (FFA), a coalition of more than 50 animal protection organizations from over 40 countries, the Prada Group announcement follows positive dialogue between the luxury brand and FFA members, LAV and The Humane Society of the United States.
“The Prada Group is committed to innovation and social responsibility, and our fur-free policy – reached following a positive dialogue with the Fur Free Alliance, in particular with LAV and the Humane Society of the United States – is an extension of that engagement,” said Miuccia Prada. “Focusing on innovative materials will allow the company to explore new boundaries of creative design while meeting the demand for ethical products.”
Zie ook: Modehuis Prada Gebruikt Nog Steeds Bont: Prada Ga Bontvrij by Bont Voor Dieren – Burberry Stopt Met Verbranden Niet Verkochte Producten En Stopt Met Gebruik Bont –Remia fritesaus en een dom bontje by Gerard Joling ! – Japanese designer Chie Imai komt met Eco-bont – Wie Wordt Het Dom Bontje van 2017? Wilfred Genee is Het Dom Bontje van 2017 – Wie Wordt Het Dom Bontje van 2018? Vlogger Famke Louise Is Het Dom Bontje Van 2018 – Bont Terug in Nederlands Straatbeeld: Is Niet Zielig. Beestjes Zijn Geboren om Aan Te Trekken
Erik van Erne zegt:
2 december 2021 om 16:54 | Permalink
bb
Erik van Erne zegt:
2 december 2021 om 16:54 | Permalink
Modemagazine Elle doet bont in de ban
Elle heeft 45 uitgaven die in verschillende delen van de wereld verschijnen. De ban op bont geldt voor alle edities. Alle tekenden een contract om geen bont meer op te nemen in de advertenties die in de bladen worden gepubliceerd. Hetzelfde geldt voor de websites en sociale media van Elle.
Adjunct-directeur Valéria Bessolo Llopiz licht de keuze toe: “Het is een mooie kans om bewustzijn over dierenwelzijn te verhogen en de vraag naar duurzame en innovatieve alternatieven voor bont te versterken in een humanere mode-industrie.”
“Bont raakt uit de mode en is niet meer van deze tijd, vooral voor de jongere generatie die nu de belangrijkste klanten van de mode-industrie vormen”, aldus Bessolo Llopiz. “Deze generatie wil dat mode verantwoordelijk, ethisch en vernieuwend is en dat gebeurt nu ook.”
In dertien van de bladen is al langer geen bont meer te vinden, twintig edities voeren de maatregel per 1 januari 2022 in en de rest doet dat begin 2023. Eerder al zeiden andere grote modepublicaties, waaronder de Britse Vogue, het Amerikaanse InStyle, Cosmopolitan in het Verenigd Koninkrijk en Vogue in Scandinavië al vaarwel tegen bont in hun uitingen.